rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

ok hallo mensen ik zit in een boekje te kijken en zie een mooie RC-40 uitlaat dtm style maarr wat kan ik er nog meer bij nemen?

bijvoorbeeld spagetti spruitstukken(manifold?) maakt dit meer lawaai? of gaat i meer zuipen? meer vermogen?

ik ben een n00b met deze dingen dus kan iemand mij vertellen wat ik allemaal kan veranderen aan het uitlaat systeem? zonder problemen en enorm veel extra herrie..

groetjes!

jeroen

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Lemon8 schreef:
bijvoorbeeld spagetti spruitstukken(manifold?) maakt dit meer lawaai? of gaat i meer zuipen? meer vermogen?



Nope, het spruitstuk is voornamelijk veranwoordelijk voor de vermogenswinst. Niet de uitlaat. De uitlaat is verantwoordelijk voor de "herrie" :). En das bij een RC40 best mooie herrie te noemen... ;)

Maniflow LCB staan te boek als de kwalitatief betere LCB's. Ook wat betreft vermogen al zullen wij dat kleinde verschil waarschijnlijk noooit merken. Maar waarin ik het wel merkte was pasvorm. Ik heb een aantal LCB's gehad, en de Maniflow past met afstand het netst. Hij komt op een hele mooie plaats onder de auto uit, en zorgt er daarmee voor dat de rest van de uitlaat netjes in de tunnel loopt zonder ergens tegenaan te lopen...

Dus als je zelf gaat klussen... Is dat een aanrader.

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

dat zelf klussen zal nog wel even duren maar ik moet dus gewoon van voor naar achter me uitlaat systeem vervangen, en op die manier krijg je de meeste pk's erbij....

over hoeveel hebben we het dan? :)

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Als je je uitlaatspruitstuk vervangt en je hebt een Mini met gecombineerd in- en uitlaatspruitstuk (dus eigenlijk alle Mini's tot de Cooper carb. en de injectiemodellen) moet je ook het inlaatspruitstuk vervangen.
Als je dan toch al zover bent, kun je beter een complete stage 1 kit aanschaffen, daar zit dan alles wat je nodig hebt bij. Op een 1000 schijnt dat 20% vermogenswinst op te leveren, maar dat hangt helemaal af van de conditie van de motor, de afstelling, etc. Zie bijvoorbeeld deze link.

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Lemon8 schreef:
dat zelf klussen zal nog wel even duren maar ik moet dus gewoon van voor naar achter me uitlaat systeem vervangen, en op die manier krijg je de meeste pk's erbij....

over hoeveel hebben we het dan? :)



Niks moet. Maar het is wel aan te raden ja. Vooral als je systeem nu nog standaard is. Dan is de uitlaat uit 1 stuk (beetje afhankelijk van de mini), en dus niet eens in delen te vervangen.

Verder gaf ik al aan dat er maar een klein verschil is in vermogenswinst. Als je alleen een uitlaat vernieuwd waarschijnlijk zelfs niks. Dat is bij 2-takt motoren (brommers). Bij 4-takten moet je toch echt kompleter aan de gang. Ook bij de inlaat zul je aanpassingen moeten gaan maken. Dit staat bekend als de "Stage 1" kit. Die hebben nut (PK's weet ik eigenlijk niet eens ondanks dat ik die van mij er inmiddels ook mee heb uitgerust). Op 1 of meer onderdelen van de kit bezuinigen levert niets/nauwelijks iets op.

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

ik heb een mpi uit 98, dus gedoe met carb's enzo kan niet maar ik ben van plan om er idd een stage 1 kit op te doen, dat is dus de uitlaat van voor naar achter, en die luchtfilter...

is een open luchtfilter beter dan een dichte(vervangende) filter?? en zo ja hoeveel beter? en hoeveel meer herrie??

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Ik denk dat je met een MPI niets meer moet/hoeft te veranderen dan de uitlaat vanaf de katalysator en het luchtfilter. Je kunt een K&N vervangingselement in het standaard luchtfilterhuis zetten, dan neemt de herrie minder toe dan met een los (conisch) K&N filter. Zie bijvoorbeeld deze link op Calver's Corner over het tunen van injectie-Mini's.

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Lemon8 schreef:
ok hallo mensen ik zit in een boekje te kijken en zie een mooie RC-40 uitlaat dtm style maarr wat kan ik er nog meer bij nemen?




krijg een b-tje het idee dat je de uitlaat voor de looks wilt hebben, ook gezien de latere vragen over e.e.a. installeren.

een mpi tunen is een prijzig verhaal. Wellicht is het leuk om je geld in leuke goodies te stoppen zoals chroom, en chroom en chroom en nette bekleding, dashboard, elektrische ramen, vergrendeling, alarm, audio...

op deze manier ben je leuk bezig met je karretje en hoef je niet al te moeilijke stappen te ondernemen. en blijf je binnen elk budget.

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Zoals in het artikel te lezen is waarnaar ik net de link postte, geeft alleen het vervangen van het stuk uitlaat na de kat een beetje resultaat, meer dan het vervangen van het luchtfilter. Ik zou dus (zeker uit kostenoogpunt) niet te moeilijk doen en -als je inderdaad voor de looks gaat- een andere einddemper te monteren en de rest standaard te laten. Rover had het nog niet eens zo slecht voorelkaar met de MPI's...

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Ik sluit me helemaal aan bij Christiaan. De spruitstukken van oudere Mini's zijn rare dingen die moesten werken en meer niet. Daar was door een slimme tuner nog heel wat aan te verbeteren. Vanaf zo'n beetje de 90-er carb-Coopers zijn de standaard spruitstukken een stuk beter. Met een K&N filtertje (om flow te behouden als het filter vuil begint te worden, een vervanginsfilter voor in het originele huis is prima) en een mooi eindpijpje ben je al een heel eind. En veel minder arbeidsintensief dan er ook nog een LCB (uitlaatspruitstuk) onder monteren.

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

hmmm het gaat me om het geluid maar ook om dat er wat paarden bij komen, het hoeven er niet veel te zijn.....

maar bij een stage 1 word het toch al van voor naar achter veranderd?? of alleen vanaf de kat een eind demper?

oh en geld is niet zo'n rol als het om me mini draait :) hij moet gewoon tip top zijn..

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Bij een stage 1 op een 1000 wel, omdat je daarmee een efficientere in- en uitlaat hebt. Bij een MPI zijn de in- en uitlaatspruitstukken al vrij goed, zodat je met vervangen daarvan nauwelijks iets wint. Dan zit je nog met de katalysator die er in elk geval onder moet blijven. Het stuk uitlaat vanaf de katalysator is de bottleneck. Vervanging daarvan levert dus wel iets op. Lees het artikel maar eens goed om een indruk te krijgen.

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

jah ik heb het al door gelezen! was best een goed artikel..

maar ik kan bij ben van leeuwen voor 360euri(zonder de kosten van monteren) een stage 1 kit er onder laten zetten, dus dan doen ze gelijk van voor naar achter, en betere steunen voor me uitlaat, en die luchtfilter..

ik kan nog niet zelf klussen dus moet ik het maar laten doen, maar ik vind het niet zo erg om geld uit te geven voor me mini.

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Dat vind ik veel geld voor iets dat niet perse nodig is. Gelet op het voorgaande zou ik alleen gaan voor einddemper en luchtfilter en dat kan een stuk goedkoper. Maar je moet natuurlijk zelf weten waar je je geld aan uitgeeft...

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

ja ok het is wel duur maar ik moet nog ff kijke nwat ik ga doen, als ik het apart koop en er op laat zetten ben ik 180+55=235 euro kwijt, en dan komen die instalatie kosten er ook nog bij.....

ff kijken wat ik doe...

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

[size=75:1tqh6zpp][topics samengevoegd - Crispy][/size:1tqh6zpp]
Aangezien ik net mijn blokkie heb ingereden en een gedeelte van mijn vakantiegeld aan een nieuwe uitlaat kan/mag/moet besteden, zit ik een beetje af te wegen of het de moeite waard is om er meteen maar een Stage 1 kit van te maken. D.w.z., nieuwe uitlaat, nieuwe downpipe, nieuw luchtfiltertje (K&N).

Merk je verschil tussen de standaard downpipe en de Stage 1 kit bij een MPI op de weg? Uiteindelijk zou je er wat peekaatjes extra uit moeten persen (hangt er vanaf hoe je ze meet, op de rollerbank of op de weg). En iemand een idee wat voor kwaliteit uitlaat het is die ze bij zo'n kit leveren?

Mijn uitlaatproject (even los van de Stage1) zou een RC40 Millenium stainless steel worden (side-exit) met een 1,75 inch buisdiameter. Maar dat kreng kost volgens mij al meer dan die hele Stage 1 kit bijelkaar..... :(
Verder kom ik regelmatig tussendempers tegen (tussen de katalysator en einddemper), wat is het nut hiervan? Behalve het extra dempen van geluid :?

Ik hoor het graag! :)

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Wat is er Faiz, ben je bang dat je me binnenkort niet meer bijhoudt??? O:) ;)

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Faiz schreef:
Verder kom ik regelmatig tussendempers tegen (tussen de katalysator en einddemper), wat is het nut hiervan? Behalve het extra dempen van geluid :?



Een middendemper [size=75:3nhwmi5b](of tussendemper, zoals je wilt)[/size:3nhwmi5b] levert meer resonantie in de auto zelf op. Buiten de auto is het echter wel stiller met zo'n extra dempertje eronder.
Ik zou er dan weer voor alleen een einddemper kiezen. Met in jouw geval de kat er natuurlijk nog onder.

Verschil in rijden zullen je zeker merken met een zgn "stage 1 kit". Of het echter meetbaar is op een rollenbank betwijfel ik.
Mijn Kensington [size=75:3nhwmi5b](spi)[/size:3nhwmi5b] reed veel lekkerder met een open K&N lucht filter, en een PlayMini dan toen hij nog standaard was. Hij reageerde een stuk vlotter op het gaspedaal.

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Thanks Berry. Ja die middendemper zag ik al niet zo zitten, ook gezien de krappe ruimte onder de auto, en een Mini die niet kan brullen, kan in mijn ogen niet :)" title="Evil" /> Dus stick ik gewoon bij de (RVS) einddemper.

Wat een ramp is, is dat er met die kits met vermogens wordt gesmeten die alleen op een rollerbank haalbaar zijn. Ik heb lang genoeg motor gereden om te weten dat je daar geen ene fl... ehhh klo.... eh (hoe zeg ik dat netjes), geen ene donder aan hebt. (fyi, ik had zelf mijn Honda CBR600F-4i ook een beetje laten tunen, d.w.z. Powercommander III met eigen mapping, dikke Bos uitlaat, K&N luchtfilter).

Waar het mij om gaat bij zo'n kit, is dat ie in het middengebied lekker oppakt en lekker door accelereert, wat overigens nu ook al erg best gaat, maar je voelt dat er iets meer in zit.

Hahahaha Spaaik, ja ik moet de Mini toch een beetje gaan drogeren om met het jonge grut mee te kunnen rijden heh ;)

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Wat ik trouwens nog vergeten ben te melden: Zo'n fijne middendemper hangt eigenlijk best wel laag... Mede daarom gaat dat ding ook zo spoedig mogelijk onder mijn Van weg.

Maar je bent er nu officieel uit wat je gaat kopen?

:+)

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Ik heb de vraag aan een bestaand topic toegevoegd waar ook al eea over stage 1 kits voor de MPI besproken wordt. Lees het eens door.

RE: rc-40 uitlaat, maar wat nog meer nodig??

Thanks.

ja die middendemper gaat het niet worden. Ik zit even op wat reviews te kijken, maar zie gek genoeg dat het vermogen met zo'n uitlaat alleen maar naar beneden gaat :?
Wat ik wil is een RC40 side exit, en dan het liefst een rvs.