Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

Hallo allemaal,

Een tijdje weggeweest maar aangezien het weer mooi weer wordt om te klussen in de schuur ga ik weer verder met mijn turbo project.
Ik ben inmiddels op het punt om de turbo box in de carroserie te maken. Maar nu zit ik te twijfelen om de rembekrachtiger weer te gebruiken, of een gewone hoofdremcillinder te gebruiken.
De remdruk is hoger met de bekrachtiger, dat weet ik. Maar is er erg veel verschil? De een zegt weer dat je net zo goed het systeem zonder bekrachtiger kan gebruiken. Dit is overigens wel makkenlijker, omdat met rembekrachtiger de bak gemodificeerd moet worden omdat de pedalenstang achterlangs loopt.

Graag enige ervaring, dan weet ik wat ik moet doen. :)

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

Hoi,heb ook de box aangepast voor een bekrachtiger zie:linkMaar heb nu een "pedalbox" gemonteerd voor en achter het remsysteem gescheiden en voor elk een apparte hoofdcylinder gemonteerd.(zonder bekrachtiger)
Verder heb ik met de mini nooit zonder bekrachtiger gereden.Wel met rallyauto's maar dan pas je ook de klauwen aan en andere blokken.Dan heb je met een beetje druk veel meer effect.
Ben ook benieuwd naar je bouw van de mini/turbo heb je foto's??
Ook een orgineel blokje of een "bijaan"gebouwde turbo??

succes en groet wijnand

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

"Een bekrachtiger maakt het remmen alleen lichter (minder pendaal druk) maar verhoogd niet de remkracht (of te wel, de druk in de leidingen)... "

zie ook:
viewtopic.php?p=38581#p38581

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

Voor mijn project eigenlijk een soortgelijk probleem, ik wil eigenlijk geen rembekrachtiger gebruiken, maar zijn er merken of links voor alternatieve betere oplossingen. Bedoel dus voor aanschaf van een alternatieve hoodremcilinder en/of regelbare remdrukverdeler. Kan wel tekst info vinden op het forum maar niet echt merken of verkoop adressen.

Eventueel i.v.m. regels van het forum antwoord via PB.

Vast bedankt. 8)

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

Toevallig kom ik net terug van mijn testrit, heb net een remote rembekrachtiger geïnstalleerd, ik heb rondom nog trommels, dat wel.

Hij remt een stuk lichter, maar daarom voor het gevoel ook iets beter en harder omdat je in de oude setup teveel kracht moest zetten, meer dan je kon opbrengen zal ik maar zeggen. Dus misschien niet meer remkracht, maar zo voelt het wel.

Volgens mij gebruikt ZCars een speciaal remsysteem zonder bekrachtiger.... maar ja, dat zal wel weer de hoofdprijs kosten. Je kunt natuurlijk altijd zonder proberen, en mocht dat echt niet te doen zijn, later een remote bekrachtiger installeren, die kun je overal in de auto plaatsen...

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

@Ton,

daar zijn verschillende oplossingen voor
Adjustable bias pedal box

bias adjuster

.. langere pedaal ?!!

etc etc
groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

Ja zoiets heb ik ook maar dan de hele set link
Is in de betere autosportzaken te verkrijgen ook voor classic mini.
Hier kun je zelf grotere cylinders achter hangen voor een grotere druk in het systeem te creeren.Verder kun je er een kabel met draaiknop op aansluiten voor je druk te verdelen voor/achter.Wil je het zien het zit in m'n mini.
kijk ook:link
Hier staan een paar foto's van de inbouw.Ik heb gekozen voor een staande pedalbox (omdat ik dat gewent ben) maar voor het gemak zou ik voor een "mini"pedalbox gaan.
succes d'r mee.

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

Die van KAD is wel heel erg mooi. Ik wil uiteindelijk ook een dergelijk systeem in de racer. Maar even on-topic, ik heb ook geen rembekrachtiger in de racer en dat gaat uitstekend, ook op het circuit.

Dennis

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

OK, wat mij betreft allemaal bedankt voor de extra info. Mijn besluit staat vast en ga het voorlopig eerst doen zonder bekrachtiger. Kan het later altijd nog vrij eenvoudig aanpassen.
Ik heb via een ander forum nog een zelfbouw optie gezien, maar daar moet ik eerst maar eens meer info over zien te krijgen.

Ton

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

kheb de 4 pot metro klauwen met geventileerde schijven voor en trommeltjes achter.
Daarom gekozen voor de getrapte hoofdremcilinder met gele band. De kleinere diameter zuiger levert meer druk voor de voorremmen. Gaat best prettig, zo te voelen bij mn eerste proefritje. In de slang naar achteren heb ik een proportioning valve gedaan, mocht de druk naar achteren te hoog zijn.

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

@ wats..
Ik heb het wel gedaan..turbo met rembekrachtiger van mk3/4/5.
Simpel om de volgende redenen.

Dan ben je de hoofdremcilinder kwijt op de orginele plek..
[daar waar je aanzuigbuis van de turbo loopt,waar je wil/moet zagen voor turbo bak]
Ook staat de hoofdremcilinder vrij dicht op de turbo/uitlaat op de orginele plek,lees als warmte.[anders de leidingen die er lopen en je zal moeten omliggen]

Mooie bijkomstigheid is de pijp in de turbo bak zorgt voor meer stevigheid voor de body.[theorie]

Ik heb wel de 'vaste' leidingen van de bekrachtiger naar verdeler gedumpt en gevlochten flexible leidingen gefixt.
Bij demontage bekrachtiger hoef ik niet te ontluchten want de leidingen kunnen blijven zitten en de bekrachtiger kun je aan de kant liggen d:)b d:)b ;)

Maar ik wou per se bij de bouw orginele mini-onderdelen gebruiken en geen aftermarkt spullen. reden daarvoor is..genoeg op voorraad hierzo en de kosten toenertijd voor sommige spullen die je nu voor paar knaken koopt..

RE: Rembekrachtiger of niet bij turbo conversie

Als je die big brake voorrem kit van KAD monteert heb je zeker weten geen rembekrachtiger nodig. :)

Rembekrachtiger heb je niet echt nodig om goed te remmen. Met een bekrachtiger heb je alleen wat minder pedaalkracht nodig. Meer remvermogen bereik je er iig niet mee, dat is namelijk geheel afhankelijk van de (voor-)remmen zelf.