Remtest ergens?

RE: Remtest ergens?

Na wat zoeken kan ik niks vinden over een degelijk uitgevoerde remtest.
Er zijn inmiddels best veel remsystemen te koop en ook remblokken en remschijven worden in allerlei geuren en kleuren te koop aangeboden.

Maar nergens kan ik echte tests vinden. Ik wil dus niet weten wat het beste is, maar ik wil weten wat rem a doet ten opzichte van rem b. En wat remblok op schijf a doet ten opzichte van b. Dat soort gegevens.

Wie heeft dat weleens gezien of gelezen ergens?

RE: Remtest ergens?

Misschien zou er, net als een rollenbank-dag, eens een remmentestbank-dag georganiseerd moeten worden (evt met sponsoring van een minicenter?)

RE: Remtest ergens?

Wat is de achterliggende gedachte om dit te weten?

RE: Remtest ergens?

De achterliggende gedachte is met name dat er nergens duidelijke info is over welke rem wat doet. En wat remblok a of b doet of wat remschijf a of b eigenlijk doet.

Ik zoek een test waarbij er met 1 auto met 1 wiel/band (zelfde omstandigheden zeg maar) allerlei testen gedaan worden. Warme remmen/koude remmen, verschillende klauwen/schijven/remblokken.

Zoiets moet toch mogelijk zijn?

Doen de diverse 4 pots alu dingen het echt zo goed? Doet een greenstuff blok het ook met koude remmen beter dan een std. blokje? Dat soort dingen zou ik graag willen lezen, maar kan het nergens vinden.

RE: Remtest ergens?

Via Google op EBC gezocht.
Deze link geeft iig aan waarom EBC brakes beter zijn dan de standaard blokken
http://translate.google.nl/translate?hl ... l%26sa%3DG
Meer wrijving=meer remkracht.

Grafiekje:
http://translate.google.nl/translate?hl ... l%26sa%3DG

RE: Remtest ergens?

taekeb schreef:
Doen de diverse 4 pots alu dingen het echt zo goed?


Voordeel van 4 pots tov 2 pots is meer remkracht bij eenzelfde pedaaldruk.

Doet een greenstuff blok het ook met koude remmen beter dan een std. blokje? Dat soort dingen zou ik graag willen lezen, maar kan het nergens vinden.


Dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Maar fabrikanten beweren altijd dat hun product beter is dan standaard dus dat zullen zij ook wel doen waarschijnlijk.
K&N zegt dit ook en daarz ijn div test mee uitgevoerd en dit werkt ook.
Net als K&N heeft EBC ook een naam hoog te houden zeker als je de links van mn vorige post bekijkt denk ik dat je er met alle redelijkheid wel vanuit kan gaan dat ze geen onzin verkopen en dat een green/red/black/blue stuff pad beter remt dan een standaard pad.
Welke kleur je nodig hebt is afhankelijk van het gewicht en maximale snelheid van de auto(aldus wat ik begrijp uit de link...)

RE: Remtest ergens?

Ken je die grafiekjes van K&N? ;) Als ik zelf XYZ remblokken zou verkopen zou ik ook zulke grafiekjes gebruiken. Doen uitlaatfabrikanten en luchtfilterfabrikanten ook altijd. Echter wijzen daadwerkelijke onafhankelijke tests vaak andere dingen uit.

Misschien Keith Calver eens vragen of hij iets in zn archief of pijpleiding heeft hierover...

RE: Remtest ergens?

Zo wel een interessante test zijn. Ik heb ze nooit gezien, ook van andere auto's niet.

Even 4 mini's regelen (7.5", 7.9" 4 pot, 8.4" en 8.4" 4pot) met de verschillende remblokken en een datalogger (snelheid etc.)

En op de clubdag gaan remmen. 10x achter elkaar met de remweg meten, afkoelen andere blokken erin.

Maarja dan heb je ook nog variatie in remschijven...

RE: Remtest ergens?

4 verschillende mini's?
right want dat levert betrouwbare resultaten op.
de truck is dat je het op 1 mini moet doen want er spelen nog al wat variabelen mee.

Blokjes testen kan zelf ook wel zo duur zijn ze niet
gewoon een steje std, greenstuff en mintex of zo.

btw green stuff begint mijn steun te verliezen ze gaan wat erg hard bij mij
mintex 1144/1155 schijn toch beter te remmen en wat langer mee te gaan.
binnen kort die eens onder de midget gooien

RE: Remtest ergens?

Als je de resultaten tussen een 7.5 en 8.4 remklauw wilt vergelijken dan heb je gelijk en dan moet in alle gevallen ook de band en velg gelijk houden.

Ben je op zoek naar het beste blok voor je klauw dan is het minder interessant.

RE: Remtest ergens?

Voor wie dit gaat uitvoeren: Vergeet niet dat je je banden na afloop kunt weggooien.
Dat maakt het ineens een stuk duurder. van 80 naar 0 met geblokkeerde wielen kun je zo'n 50 keer doen op een nieuw setje banden, daarna zijn ze echt op. En na een keer of 15 is er al niet meer fatsoenlijk mee te rijden.

Neem dat maar aan van deze ervaringsdeskundige (i.v.m. werk).

Overigens vrees ik dat je weinig verschillen gaat meten, zolang je voldoende remkracht hebt om de wielen te laten blokkeren. Geblokkeerde wielen betekend namelijk dat niet de remblokken de beperkende factor zijn, maar de wrijvingsweerstand tussen de band en het wegdek.

RE: Remtest ergens?

Leuk allemaal, maar ik hoopte op linkjes naar spannende tests. Aan strepentrekkers en bandentrappers *of verhalen daarover heb ik niets. ;) Dus aub alleen zinnige info posten. :+) :*

RE: Remtest ergens?

We hebben in de garage een remmentestbank, die de remvertraging meet. In combinatie met apparaat die de druk op het rempedaal meet zou je verschillende set-ups vrij eenvoudig moeten kunnen vergelijken.

Maar remvertraging heeft natuurlijk niet alleen met de remmen te maken, de banden zijn ook een factor.

Dennis

RE: Remtest ergens?

Je moet niet zo zeer aan remkracht alleen denken.
Het gaat om remkracht, fading en slijtage.
Ook kan je kijken naar vervuiling van de velg.

Praktisch is het erg makkelijk te doen.
Gewoon naar een dag vrij rijden.
Sesie 1 blokken A
Bloken wisselen
Volgende sesie blokken B
enz.

Met je iphone kan je track times vertraging etc meten.
Ook kun je met temp stickers op de klauw de temp bijhouden(hogere temp is meer remkracht.
je moet er wel voorzorgen dat je het circuit goed kent en dat je voldoende rust (koel tijd) neemt tussen sessies
velg vervuiling kan je ook bij houden door na iedere sessie een fototje te maken en dan met wat velgreiniger schoonmaken.

voor verschillende klauwen word het lastiger
maar voor blokken kan je zo mooi data verzamelen