rollerbank afstellen, dyno

RE: rollerbank afstellen, dyno

Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar een bedrijf met een rollerbak/dyno waar ik mijn gereviseerde motor kan af laten stellen.
Speedcenter en bccg heb ik al bekeken, Speedcenter is tot nu toe mijn enige keus.

Ik ben benieuwd of er nog meer bedrijven zijn die klassiekers en het liefst britse auto's dyno of rollerbank kunnen afstellen.

Stuur maar een pb ivm reclame en dingen. Alvast bedankt!

Groeten,

Rick Willems

RE: rollerbank afstellen, dyno

In Geldermalsen ben ik drie keer geweest met een Spitfire en een keer in Gramsbergen. Er is nogal prijsverschil
tussen die twee. Eén ding bleek elke keer belangrijk; namelijk, zorg dat de klepspeling goed in orde is en stel de ontsteking perfect af. Controleer daarbij ook nauwkeurig of de centrifugaal en de vacuümvervroeging over het toeren bereik correct verlopen. Als je dat niet in orde hebt, wordt het mengsel afgestemd inclusief de fout in de ontsteking en/of de niet correcte klepspeling. Dan zal je nooit een motor krijgen die als een 'zonnetje' loopt. Een goede voorbereiding is essentieel.
In Gramsbergen mocht ik er niet bij zijn (omdat dat teveel afleidt). In Geldermalsen mocht ik er wel bij zijn, maar ik merkte al snel dat ik beter mijn mond kon houden, want de expert gaat al snel 'op' in het gesprek. Daar wordt de afstelling niet beter van. Dat vergt concentratie.

RE: rollerbank afstellen, dyno

Dankjewel voor het delen van deje ervaringen! Heb je de mini eerst zelf rijdend afgesteld en naar de garages gereden? Of gewoon op een trailer?

default

RE: rollerbank afstellen, dyno

Zelf zou ik wel eerst je blokje 'grof' afstellen en netjes inrijden. Zo heb ik dat ook gedaan. Alvorens flink toeren te gaan trappen bij de rollerbank..

RE: rollerbank afstellen, dyno

En het inrijden, hoeveel km dan ? 1000?
Ik heb net ook een nieuwe motor 1310cc. Zelf zou ik na 1000 km naar Goes gaan om die af te stellen.

RE: rollerbank afstellen, dyno

Ik heb gelezen dat 1500km ruim voldoende is

RE: rollerbank afstellen, dyno

Jullie ongeduld is begrijpelijk. Maar, neem de tijd!
Wanneer je met een rauwe motor die maar zo'n beetje afgesteld is de rollenbank op gaat, bereik je niks.
Je gebruikt de rollenbank om de laatste finesses aan te brengen. Een rollenbank uur is ook veel te duur om er achter te komn dat de klppen niet geod gesteld zijn. En dan vast te stellen dat de 'vervroeging' van de ontsteking niet goed verloopt. En dan te moeten vaststellen dat het distributietandwiel eigenlijk een paar graden te laat staat.
Hoeveel km je moet inrijden, hangt ook af van de precisie waarmee de motor is opgebouwd.
Dat kan je voelen met je hand. Rij tot de motor goed warm is. Haal de bougies er uit en draai met je hand de krukas rond aan de ventilator. Dat moet 'gaan' als de lagers en d zuigers behoorlijk zijn ingelopen.
Als dat na twee, drie duizend km nog niet gaat, da is de motor domweg in elkaar geschroefd, zonder telkens na te gaan of de passing wel correct is. Mogelijk is de lijnboring van de krukas lagers niet correct.
Dus, ga dit jaar lekker inrijden en ga volgend jaar naar de rollenbank, wanneer je heel tevreden bent over alle afstellingen en je benieuwd bent of er nog enige winst te behalen is.
Belangrijk is, dat het nieuwe motorblok zich nog moet zetten door een groot aantal keren op te warmen tot bedrijfstemperatuur en dan weer af te koelen naar omgevings temperatuur. Racers gebruiken een oud doorleefd blok om daar een motor uit op te bouwen die de beste prestaties levert.

RE: rollerbank afstellen, dyno

Goei info wim! Klinkt logisch!