Rover ECU MPI

RE: Rover ECU MPI

Wie kan me hier meer over vertellen? Ik ben op zoek naar een aantal gegevens over de ECU.

Als allereerste gaat het verhaal de ronde dat deze self learning in. Ik neem aan dat dit gewoon lambda afhankelijk is, samen met TPS en dergelijke, wat tegenwoordig zo'n beetje elke ECU heeft?

Op wat voor programma draait de ECU? OBD of OBD-II? Of is het een ander progje?

Welke parameters pakt de ECU om mee te werken? Lambda en TPS weet ik. Crank Trigger lijkt me logisch voor de ontsteking, maar hoe zit het met airflow?

Wat is de standaard injectorgrote bij een MPI, en wat is de weerstand van diezelfde injectoren? En hoe zit het met de huidige duty cycle?

De rede voor al deze vragen is denk ik wel duidelijk: Chippen. Aangezien het niet de eerste auto is waarvan ik de chip heb aangepast mag dat geen probleem opleveren, zo lang ik maar de juiste gegevens heb om mee te beginnen....

RE: Rover ECU MPI

zie ook:
http://www.minimania.com/ArticleV.cfm?DisplayID=1933

groetjes,
Theo van den Bogaard

edit - 'k heb mijn archief niet bij de hand, maar misschien heb je wat aan: http://www.mini.or.at/download/Service% ... ini(part-1).pdf
(pagina 91 - 120 auf Deutsch weliswaar .. )

RE: Rover ECU MPI

Thanx Theo. Probleem is alleen dat ik dat al weet. Wie weet hoe de programmering dan heet?

RE: Rover ECU MPI

tja .. behalve part-1 is er ook een part-2 8)
http://www.mini.or.at/download/Service% ... ini(part-2).pdf .. (electrical library)

voor zover ik het mij herinner (van mijn Spi) was het een proprietary programma .. ik ben er nooit zo heel diep in gedoken (omdat mijn spi -zo goed als- standaard is gebleven) ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Rover ECU MPI

Linkje doet het niet....

RE: Rover ECU MPI

even hele pad kopieren, hij maakt zelf een link tm de spatie

www.mini.or.at/download/Service%20Manua ... ini(part-2).pdf

Jaapio

RE: Rover ECU MPI

Ook die pakt hij hier niet. Link had ik al gekopieerd overigens met het pdf gedeelte erbij....

default

RE: Rover ECU MPI

Hmm, ik ben al een tijdje op zoek naar een ecu uitlees systeem. Deze zijn voor de rover mems ecu's lastig te vinden. Voor de mpi is dat makkelijker heb ik begrepen. Als iemand nog een goed idee heeft laat het weten.

RE: Rover ECU MPI

http://www.mini.or.at/download/

misschien kun je van hier af verder .. ?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Rover ECU MPI

We zijn inmiddels iets verder. Comp is uit te lezen met een OBD (II) en het bestuuringssysteem draait op mems. Nu zag ik alleen tussen neus en lipen door dat het systeem alleen op closed loop draait. Wie kan dit bevestigen? Normaal zou een auto namelijk zowel closed als open loop moeten draaien....

RE: Rover ECU MPI

Dus als ik het goed begrijp is die stekker links onder me stuurkolom van me mpi een obd II aansluiting.

RE: Rover ECU MPI

Yep, dat klopt.

RE: Rover ECU MPI

En zown universele uitlees ding die voor paar tientjes te koop staan op mp werken hierop, zodat je kan zien hoever je gaskabel zit lucht massameter enzo...??

RE: Rover ECU MPI

Dat weet ik niet, moet ik nog uittesten. In het beste geval kan je dat alleen uitlezen, maar niet afstellen. De boel draait immers op mems. OBD-II draait hier puur als diagnosesoftware, maar niet als management....

RE: Rover ECU MPI

volgens mij was het de norm, bij de introductie van de Mpi, dat een ecu/systeem door 'iedere' garage moest kunnen worden uitgelezen .. wat je dan met de gevonden code's kunt ?! weet ik niet ;)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Rover ECU MPI

OBD geeft geen codes. OBD is een gestandaardiseerd systeem wat in bijna alle auto's gebruikt wordt/is gebruikt. Je kan daar zaken als je Co en dergelijke op terugvinden, die in realtime wordt weergegeven. Alleen ik verwacht dat de rest op mems draait, waardoor je hem niet met OBD aan kunt passen. Als dat namelijk zo was ging ik voor mini's gelijk een service opstarten met chippen. Maar als iemand meer info heeft over mems dan hoor ik het natuurlijk graag....

RE: Rover ECU MPI

RE: Rover ECU MPI

Ik zal ze allemaal wel even nakijken. Daarna laat ik het wel weten....

RE: Rover ECU MPI

[size=75:dlnjmuki][topics samengevoegd - Crispy][/size:dlnjmuki]
wie weet hoe de aansluiting heet om de computer van een mini kensington uit 1996 op een uitlees apparaat aan te sluiten?

RE: Rover ECU MPI

diagnose stekker?
Waarom wil je dit weten? als je naar een (ex-)rover dealer gaat hoeven ze niet te weten hoe 'ie heet om de ECU te kunnen uitlezen.

RE: Rover ECU MPI

ik wil zelf een apparaat kopen en ze hebben het over bdo1 of bdo2 stekkers

RE: Rover ECU MPI

Ik denk dat je OBD (=off board diagnostics) bedoelt, niet BDO. Ik heb je vraag aan een topic over dat onderwerp gehangen.

Alleen zijn de stekkers bij mijn weten identiek, het verschil zit hem in de software op het apparaat.

Lees het topic eens door, in 1996 zaten we nog met de SPI bij mijn weten, volgens mij werkte die niet eens met OBD-1.

RE: Rover ECU MPI

Ga morgen even experimenteren bij mijn SPI, deze heeft wel een stekker om uitgelezen te worden (durf niet met zekerheid te zeggen of dit OBD I is).

Later is de OBD II uitgekomen omdat dit volgens (Amerikaanse) richtlijnen verplicht werd. Als een auto uitgerust is met OBD II wil niet zeggen dat je deze helemaal uitkunt lezen, de richtlijn OBD II stelt autofabrikanten verplicht om inzage te geven in het motor management en (automatische) transmissie (bij de mini niet van toepassing). Volgens mij idd vanaf 1996 moeten alle gebouwde auto's dit ondersteunen.

Dus er zullen wel OBD II uitlees apparaten op de markt zijn (lees net iets over MP?) maar die zijn dus (vaak, ik wil niet alles over één kam scheren) beperkt tot motor management (bij de mini niet zo erg), hoewel ze reclame maken met zo'n apparaat kunt u die die en die auto uitlezen.

RE: Rover ECU MPI

Zowel de SPi als de MPi werken met een Rover MEMS ECU, het verschil zit alleen in de programmering/versie.

De SPi werkt met MEMS 1.3 of 1.6 (afhankelijk van bouwjaar), en de MPi met MEMS 2J.

Ondanks dat de MPi is voorzien van een OBD2 aansluiting, is deze met de meeste OBD2 diagnose-apparaten NIET uit te lezen, aangezien er in die tijd nogal wat verschil was in de protocollen waarmee OBD2 werkte, de normalisering was nog niet helemaal voor elkaar.

De SPi heet een ronde 3-polige stekker onder de motorkap (naast de rembekrachtiger), en is alleen met een daarvoor geschikt diagnose-apparaat uit te lezen (o.a. Rover testbook) en te resetten. Ondanks dat de SPi een zelfytest-modus heeft, heeft deze ook een behoorlijk creatief noodloop programma. Zo creatief zelfs dat de ECU aan alleen het signaal van de krukassensor voldoende heeft om te blijven draaien, voor alle andere sensoren kan de ECU een vervangingswaarde instellen. Weliswaar loopt de motor dan beroerd, maar het is voldoende om je thuis te brengen (heet niet voor niks LOS Limited Operating Strategy of Limp-home facility).

Zelfs nadat een defecte sensor is vervangen voor een nieuwe, kan het zijn dat de ECU blijft werken met het noodloopprogramma, simpelweg omdat de opgeslagen defectcode nog niet is gewist. Er rijden dan ook talloze SPi Mini's in de rondte met één of meerdere opgeslagen defectcodes, soms al jaren. (Accu loshalen reset weliswaar de aangeleerde waarden, maar niet de defectcodes).

De MPi gebruikt een vergelijkbaar systeem, en heeft eveneens een noodloop-programma, waar eveneens de defectcodes tot in lengte van dagen in opgeslagen blijven. De enige remedie bij beide systemen is de ECU uitlezen en defectcodes wissen, omdaarna te zien of -en zo ja welke- defectcodes terugkomen. Daar is dan dus iets mis mee.

Het vervelende is dat de beide systemen -in tegenstelling tot vele andere merken- niet zijn voorzien van een "engine check" lampje. Het kan dus zijn dat er storingen zijn opgeslagen waar je niets van merkt (hij pakt immers een vervangingswaarde), en waar je gewoon tijden lang mee blijft rijden.
Ik heb al eens uitgezocht dat de ECU's hier ook geen voorziening voor hebben. (misschien maar goed ook... anders wordt je waarschijnlijk bloednerveus van een lampje wat regelmatig begint te branden).

Het is dus verstandig om zowel een SPi als een MPi zo nu en dan eens te laten uitlezen op defectcodes, en deze te laten wissen. Ook als je geen problemen hebt met rijden. Hiervoor kun je ongetwijfeld terecht bij ex-rover dealers, en waarschijnlijk ook wel bij diverse mini-centers.
Ik denk dat dit destijds ook wel onderdeel was van het onderhouds-schema, zodat deze motoren tijdens de onderhoudsbeurten bij de Roverdealers, standaard werden/worden uitgelezen.

Overigens ben ik ook in het bezit van een diagnosecomputer waarmee zowel de SPi als de MPi kan worden uitgelezen, gereset en getest. Als iemand hoervan gebruik wil maken -> PM maar

RE: Rover ECU MPI

Is dat niet iets voor een clubdag?

Foutcodes opspeuren bij injectiemini's? Lijkt me niet heel veel tijd te kosten?
Ben wel benieuwd...

RE: Rover ECU MPI

Super idee!
Vraag je gewoon een kleine bijdrage voor het uitlezen ( je staat er tenslotte ook niet voor de kat z`n k..)en ik denk dat je eind van de dag een paar gelukkige minirijders hebt en een leuk bedragje bij elkaar hebt gesprokkeld.
Ik meld me in ieder geval al aan om mijn 1995 SPI eens uit te laten lezen!

RE: Rover ECU MPI

Misschien ietswat off-topic, maar kan een reguliere Rovergarage niet ook de ECU's eenvoudig uitlezen, met de daarvoor bestemde interface? De Roverdealer zal wel alle codes en meldingen kunnen uitlezen neem ik aan?

RE: Rover ECU MPI

Ja dat kan zeker maar dat kost je minimaal €35 per keer!
Daarom heb ik ook zelf een diagnostic tool aangeschaft.
Dus als iemand problemen heeft is hij/zij altijd welkom. (tegen kleine vergoeding uiteraard) ;)

RE: Rover ECU MPI

dree-cool schreef:
Ja dat kan zeker maar dat kost je minimaal €35 per keer!
Daarom heb ik ook zelf een diagnostic tool aangeschaft.
Dus als iemand problemen heeft is hij/zij altijd welkom. (tegen kleine vergoeding uiteraard) ;)



Klopt, ik heb h`m eens een keer uit laten lezen bij een (destijds) officiele Rover dealer i.v.m. problemen met mijn alarm/startonderbreker en toen moest ik 65 Euro afrekenen........... |:(

RE: Rover ECU MPI

Wij hebben met de Balmoral van Kim ook de nodige ellende gehad met electronica en de startonderbreker. Momenteel lijkt dat door de bedrading bij het contactslot te komen, maar hij heeft ook soms dat hij ineens vrij hoog stationair loopt. Ben wel benieuwd of er iets te achterhalen valt. Denk dat je op een clubdag prima naast Wouter kan gaan staan en wellicht een hoop mensen gelukkig kunt maken. Misschien kun je er ook een bijdrage voor vragen, maar daar ga ik verder niet over. Weet niet of het veel gedoe is verder? Maar zou leuk zijn als je daardoor wat van je investering terug krijgt.

RE: Rover ECU MPI

Zijn er ondertussen al ervaringen opgedaan met diagnose apparaten?
Welke werken wel? Rover gebruikte meen ik Testbook T1 - T3 voor de Mini?
Sinds bezit MPI (cultuurschok) denk ik namelijk ook aan aanschaf.
Niet echt ex-Rover dealers in de buurt :( !

RE: Rover ECU MPI

waarom moet ik automatisch aan chiptunen denken>?

RE: Rover ECU MPI

Omdat het tegenwoordig kan? :D