inderdaad, rvs blijft erg warm, ikzelf heb een stalen uitlaat tot onder de auto ter hoogte van de schakelpook gaat ie over in rvs...
- Login of registreer om te reageren
inderdaad, rvs blijft erg warm, ikzelf heb een stalen uitlaat tot onder de auto ter hoogte van de schakelpook gaat ie over in rvs...
Had dit artikel al een keer gevonden. Zo als ik het snel kan lezen heeft het met warmteoverdracht te maken.
link
Verder nog het volgende stukje:
Stainless Steel vs. Mild Steel
A very popular question concerning the use of Stainless steel over Mild steel in a Competition Header application constantly arises in the industry. Stainless Steel is a better choice when Header lifespan, updates, and quality are an important consideration. A Stainless Steel Competition Header, when properly built, will virtually last you a lifetime.
A Mild Steel Header in a Competition application will soon take its toll from the elements of high exhaust temperature and rust. Performance Welding has tried many Exhaust Coating manufacturers and have found none that will withstand the extreme temperature of a competition engine. On the inside of the primary tubes and at the throat of the Merged Collector, the thermal barrier coating simply cannot withstand the high temperature and after a very short period, the coating burns off and rust begins to generate.
This rust can be disastrous to any engine and can ruin many components.
On initial overlap, there is an inevitable reversion pulse that can send exhaust back up the intake tract. If the rust loosens in the header primary tube it can, and sometimes, will carry some of this abrasive material into your cylinder.
It is highly advisable after leaving Mild Steel Competition Headers over a period of time to take any precautions to remove the rust build up; on initial engine start up this rust can be disastrous.
Stainless Steel Headers have many benefits outweighing the initial cost increase. Due to the fact that they do not need a Thermal Barrier coating you save a few hundred dollars on the initial cost. Stainless Steel Headers can be repaired, or modified at any time in their lifespan due to the simple fact that they do not rust and do not need a Thermal coating. Mild Steel Headers are very tough to repair or modify due to Thermal Coatings and rust.
It is believed that due to Stainless Steel Thermal characteristics, the high exhaust temperature is retained inside the primary tubes and can increase the exhaust speed in the header, which in a Competition Racing Header sometimes is an important goal. Due to the simple fact that there is no rust generated, the inside of each primary tube will stay smooth and flow accordingly.
Performance Welding Racing Headers feel strongly about the use of Stainless Steel in your Competition Header application. If you have a Race vehicle that you truly wish your Competition header to last a lifetime, or if we have a proven Competition Header for your engines combination, or you simply like the benefits of Stainless Steel we highly recommend it in any Competition Header application.
Gebruik geen roestvrijstaal. Dat houdt inderdaad teveel warmte vast. Een uitlaatspruitstuk hoeft ook niet van rvs te zijn. Da's 1 van de weinige dingen van een Mini dat niet roest...
Het feit dat ik jullie reactie vraag naar het spruitstuk is als volgt, Ik weet dat een spruitstuk van gietijzer(orginele) niet echt roeste door de warmte. maar....
Mijn mini's staan s'winters in stalling en als ik een lcb van staal plaats is de kans op roesten wel aanwezig, tevens kan de overgang van stalen lcb naar rvs uitlaat ook gaan roesten.
Nu ik begrijp dat rvs lcb niet beste is ivm. hitte kan ik dus wel het beste een stalen lcb nemen.
gr ricardo
de temperatuur van je uitlaat kleppen heeft vrij weinig te maken met de temperatuur die je uitlaatspruitstuk heeft.(vrijwel niets eigelijk)
het is juist goed dat de uitlaat slecht warmte geleid omdat je dan de inlaat lucht minder opwarmt. dit betekend wel dat het wat langer warm blijft maar dat kan geen kwaad
hoofd overwegeling zijn de kosten!
50 pond lcb v.s. 130+ lcb stainless
aan welke prijzen moet je denken voor die spruitstukken... rvs en/of staal
ik ben op zoek naar eentje die voor mijn rvs sport uitlaat komt te zitten..spaghetti dan
greetz
RVS heeft alleen maar voordelen. Maar het misverstand is hier dat het warmte vast houd, maar dat is niet zo. Het isoleert beter, dus de hitte komt er aan het eind van de pijp uit en straald dus minder je motorruimte in. En als de gassen heter blijven, neemt de stroomsnelheid toe wat de werking van een LCB/spaghetti alleen maar ten goede komt. Geef een paar tientjes meer uit en je hebt er veel meer plezier van.
Ingediend door Mini Martin op vr, 17-11-2006 21:05
Je kan inderdaad beter een RVS nemen. Zoals men hierboven al opmerkte krijg je er een betere flow door omdat de uitlaatgassen nog warm zijn. En je hebt minder kans op condensvorming in je dempers.
Waarvoor zouden ze van dat mooie hittebestendige tape om hun spruitstuk doen.
Aangezien de mini toch nog gespoten moet worden en opgebouwd moet worden gaan we dus denk ik maar sparen voor een rvs spruitstuk. Voor de condens ben ik niet zo benauwd, de rest van de uitlaat heb ik al zelf gebouwd van rvs dus dat zal niet zo snel gaan roesten.
iedereen bedankt voor de raadgeving.
gr ricardo
Ingediend door doofy op vr, 17-11-2006 23:18
Mijn vraag lijkt hier een beetje op.
Ik zie wel eens bij oude motorfietsen, dat ze daar een soort van kevlar om de uitlaat spruitstuk heen wikkelen dit voorkomt dat de uitlaatspruitstuk roest en je benen er aan brand. Mijn vraag is, zou dit misschien ook bij een mini kunnen of is dit indd eventueel schadelijk voor de kleppen?
Hier een linkje wat ik er mee bedoel
http://www.exilecycles.com/index.php?section=19
groetjes Martijn
Martijn, de zoekfuntie is je vriend!
http://minisevenclub.nl/forum/viewtopic ... ht=intapen
Meen me wel te herinneren dat roestvrij meer herrie veroorzaakt in je mini.
PS Over die hitebestendige tape heb ik ook heel wat nare dingen gelezen.
Heb zelf dat hittewerende tape om mn LCB gewikkeld...
Geen problemen hoor...
ik herriner mij een post van eelke over zijn lcb
die was gescheurd binnen de garantie en het eerste wat de fabrikant vroeg was of er hittewerend doek/tape om had gezeten
het schijnt zo te zijn dat het spruitstuk zijn warmte niet kwijt kan en je daar door sneller scheuren krijgt
Door de hoge temperaturen wordt het metaal broos en kan het scheuren. Zeker bij een bewerkt spruitstuk. Ook las ik dat het van binnenuit sneller door gaat roesten. Misschien dat je daar bij RVS minder last van hebt.
Die condensvorming is natuurlijk geen probleem bij een (volledig) rvs uitlaattraject.
Scheuren kan in mijn optiek heel gemakkelijk voorkomen worden door je motor stijf op te hangen.... en dit te zo te houden. Simple as that
Zoals Daan al opmerkt, over de hittewerende tape is al een heel topic. De link van Daan is dus geen uitnodiging om daar in dit topic nog verder op door te gaan
Ik split het nu niet omdat het door de laatste reactie van marc26 en Daan wel wat meer bij het verhaal is gaan horen, maar reactie over de hittewerende tape graag vanaf nu in het door Daan gelinkte topic.
Ingediend door Mini Martin op za, 18-11-2006 19:47
marc26 schreef:
Ook las ik dat het van binnenuit sneller door gaat roesten. Misschien dat je daar bij RVS minder last van hebt.
Wat denk jezelf.
wanneer je dan over spreekt over een spruitstuk van rvs.. kun je dit dan ook lezen als rvs voor in en uitlaatspruitstuk?
Zijn de kosten van rvs dusdanig hoger dan staal of praat je bijvoorbeeld over verschillen van "slechts" 50-70 euro?
Als je van een rvs uitlaatspruitstuk spreekt heb je het alleen over het uitlaatspruitstuk. Een inlaatspruitstuk moet je er dan nog los bij kopen, waarschijnlijk alluminium.
ja ok.. dat snap ik ..
bedoel maar te zeggen of het "wijsheid" is om alles van RVS te nemen
Mini Martin schreef:
marc26":1gpncbzz]Ook las ik dat het van binnenuit sneller door gaat roesten. Misschien dat je daar bij RVS minder last van hebt.
Wat denk jezelf. [/quote:1gpncbzz]
Dat het ook roest is zeker, maar de vraag is hoe snel.
Ingediend door Mini Martin op zo, 19-11-2006 22:54
Het spruitstuk wat er bij mijn mini onder zit (ook rvs) heeft zelfs geen spatje roest.
En die zit er al een behoorlijk tijdje onder en heeft ook pekel meegekregen.
Wat betreft scheuren: Ook zonder het tape scheuren sommigen merken uitlaatspruitstukken spontaan af.
waar hebben de mensen die een rvs spruitstuk hebben deze aangeschaft en wat is de richtprijs waar ik rekenschap mee moet houden?
gr ricardo
ricardomini schreef:
waar hebben de mensen die een rvs spruitstuk hebben deze aangeschaft en wat is de richtprijs waar ik rekenschap mee moet houden?
gr ricardo
be ik ook benieuwd naar en ga je dan voor LCB of 3-1?
Hiier staat ook wat aardige info over rvs (vooral de laatste reply):
link
Marc, zoals je aangeeft reageert RVS wel degelijk met lucht...Dit is in bijvoorbeeld in de voedingsindustrie een probleem.
Voordat een RVS uitlaatspruitstuk doorgeroest is heeft de rest van de mini al het loodje gelegd....
Het is dan ook 'Roest Vast Staal' en niet roestvrij staal, zoals velen denken
Er zijn ook verschillende soorten RVS. Sommige daarvan roesten harder dan andere.
Daan schreef:
Voordat een RVS uitlaatspruitstuk doorgeroest is heeft de rest van de mini al het loodje gelegd....
Misschien moeten ze die carosserie ook vna RVS maken
Daar zit misschien wel handel in.
Ingediend door campr op di, 28-11-2006 15:32
misschien is het mogelijk om een mini te verzinken? Dit doen veel andere automakers ook (audi, bmw, porsche).
Procedure
Het te verzinken staal ondergaat eerst een nauwkeurige voorbehandeling.
Alle vuil-, olie- en vetresten worden verwijderd. Vervolgens worden alle onderdelen in een bad met verdunde zoutzuuroplossing gebeitst om roest en walshuid te verwijderen
Daarna volgt een fluxbad. De verdunde zinkammoniumchloride (flux-)oplossing vormt een dun laagje dat bij het verzinkproces de verbinding van het zink met het staal bevordert.
ZinkbadNadat het fluxlaagje gedroogd is, worden alle delen in een zinkbad, dat een temperatuur heeft van ca. 450 graden, ondergedompeld. In het zinkbad verbindt het vloeibare zink zich met het staal en vormt drie legeringslagen. Als de onderdelen uit het zinkbad worden gehaald, vormt zich nog een laagje zuiver zink.
Denk dat het bad daar in Stamroy wel groot genoeg is:
Twee van de drie verzinkbaden waar Weert Groep over beschikt staan opgesteld bij Verzinkerij Weert in Stramproy (NL). De verschillende afmetingen van de baden maken voor ieder werkstuk een rendabele en kosteneffectieve werkwijze mogelijk.
Afmetingen Bad 1 :
lengte 13,50 m
breedte 1,75 m
diepte 3,10 m
Afmetingen Bad 2 (Deltabad):
lengte 6,20 m
breedte 1,75 m
diepte 2,50 m
http://www.weertgroep.nl/ned/prod.htm
Heeft iemand dit weleens geprobeerd?
Ingediend door campr op di, 28-11-2006 15:45
Zie net dat er al een topic was over verzinken:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4576
Rob
Ingediend door British open op za, 19-01-2008 08:56
[size=75:12j2pm5d][topics samengevoegd - Crispy][/size:12j2pm5d]
Plaatsen inox spruitstuk
Moeilijk te plaatsen?
Merk je het verschil? In vermogen? Geluid?
zeker merk je het in vermogen, nadelig welteverstaan, dewarmte blijft veel meer hangen en dus is je inlaat minder effectief...
Red Flame schreef:
zeker merk je het in vermogen, nadelig welteverstaan, dewarmte blijft veel meer hangen en dus is je inlaat minder effectief...
Wat een niets zeggende reactie...
Laten we er vanuit gaan dat het hier om een uitlaatspruitstuk gaat: Het standaard spruitstuk (gietijzer/staal) vervangen door een (groter) RVS uitlaatspruitstuk (LCB).
Geluid: zal enigzins toenemen (in de auto) omdat RVS meer resoneert dan gietijzer.
Vermogen: zal toenemen, maar het zal niet schokkend zijn.
De temperatuur onder de motorkap kan wel hoger op lopen omdat de warmte uitstraling groter is van een gelast-systeem tov het standaard(gietijzeren) systeem, maar minder erg dan bij een normaal staal systeem (Dit komt omdat RVS warmte minder goed geleid dan gewoon staal). Zolang je een beetje rijwind hebt zal het niet echt uitmaken.
Als je niet al te grote plannen hebt (bv 70-80pk) kan je ook je gietijzeren spruitstuk blijven gebruiken: het is eigenlijk helemaal zo slecht nog niet!
Vanaf het gietijzer het systeem opwaarderen is ook een goede optie!!
Zie je, ik dacht al dat deze discussie al eens gevoerd was dus nog maar eens een extra zoek-actie uitgevoerd...
Ik heb de vraag toegevoegd aan een discussie over staal vs roestvast staal spruitstukken, lees het eens door.
Hierbij wordt dus vergeleken tussen de verschillende opties voor een LCB uitlaatspruitstuk zoals bijvoorbeeld toegepast in de meeste stage 1 kits.
Voor een algemeen topic wbt montage van een stage 1 kit, zie hier: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 445#256445
voor uitleg LCB zie hier:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 1650#91650
Ingediend door BruteSound op di, 03-03-2009 01:41
Hoe hoog wordt de temperatuur van de uitlaat meestal?
Ingediend door BruteSound op di, 03-03-2009 13:21
Uitlaatsysteem. .
Ligt eraan of je vol aan het vlammen bent of rustig aan het toeren met een relaxte toersnelheid...
RE: rvs of stalen spruitstuk
Ingediend door ricardomini op za, 20-05-2006 15:50
Beste mensen,
Ik ben bezig om zelf van rvs een uitlaat te bouwen voor onder mijn Van. Het spruitstuk wil ik kant en klaar kopen, nu is mijn vraag moet ik dit van rvs nemen of van staal.
Ik heb namelijk gehoord dat een rvs uitlaatspruitstuk behoorlijk wat warmte behoud en dat de kleppen zouden kunnen verbranden.
Wat is jullie ervaring en mening hierover?
gr ricardo