Schijfrem voor/achter

default

RE: Schijfrem voor/achter

hoi ik heb een mini van 1973
met singel rem system

kan ik hier op 7.5"/8.4" schijfremmen aansluiten
voor vooraan

en is het mogelijk om schijfremmen ook achter aan te hebben

al vast bedankt

RE: Schijfrem voor/achter

Hallo!

Je kunt wel schijven op de auto zetten maar dan moet je dus vanaf de fuseekogels alles omzetten. Volgens mij zijn ook de aandrijfassen anders?

En achter schijven is eigenlijk nutteloos hoewel het wel kan. Standaard is het nooit geleverd maar KAD in Engeland maakt ze wel:
Ziet er mooit uit maar ik zou mijn geld ergens anders in steken

RE: Schijfrem voor/achter

8.4 schijfremmen op een single-line systeem kan zonder problemen, ik heb het ook op mijn '75 clubman. Een gescheiden systeem heeft als voornaamste voordeel dat als er een deel knapt het andere nog werkt (theoretisch veiliger dus).

Bij een 73-er zit de remdrukverdeler op het achtersubframe. Deze is gemaakt voor 4 trommels, mijn ervaring is dat ie met schijven ook prima werkt.

Het type verdeler wat met single line systemen is gebruikt staat echter niet bekend om zijn betrouwbaarheid. Ik heb het single line systeem behouden vanwege de originaliteit, als je hier niet om geeft zou ik zeker naar een gescheiden systeem opwaarderen. (ik heb er evt nog wel één liggen)

Schijfremmen achterop is onzin bij een mini.

RE: Schijfrem voor/achter

misschien overbodig maar 8.4" wordt gebruikt met 12" wielen en dus makkelijk te krijgen want deze zitten op elke mini van na 1984. 10" wielen passen niet over de klauwen

7.5" is voor 10" wielen en moeilijker 2e hands te krijgen. Nieuw kan wel maar is prijzig.

RE: Schijfrem voor/achter

ik ben ook bezig met 8,4 inch schijfremmen op mijn mini te monteren, maar nu heb een nieuwe hoofdremcilinder nodig.
nu heb een mailtje gestuurd naar een bedrijf en die zijde dat dit niet ging met het type remsesteem wat ik heb :?

ik heb een mini uit '81 vier maal trommels voor en achter gescheiden.

kan dit nu wel of niet

RE: Schijfrem voor/achter

ff een oude koe uit de sloot halen :P

ik wil op mijn clubman uit 1972 een setje trommels gaan vervangen door 7.5 schrijfjes aan de voorkant.

nu heb ik dus een single line systeem met dat kleine potje als hoofdremcilinder.

tevens ga/ wil ik er een oude rembekrachtiger tussen plaatsen welke op een single line systeem kan.

nu heb ik verhalen gehoort dat ik me huidige leidingen kan blijven gebruiken maar dat ik het klepje in de hoofdremcilinder eruit moet halen , anders zou het zuigertje door tegendruk te langzaam terug gaan waardoor de remmen "blijven hangen". :? :x

iemand die mij kan vertellen of ik dit dus kan plaatsen en of ik dus een andere hoofdremcilinder nodig heb. zo ja, zou iemand dan een foto kunnen plaatsen van 1 die ik wel nodig heb.

alvast bedankt ;)

RE: Schijfrem voor/achter

Welk klepje je bedoelt in de hoofdremcylinder weet ik niet, maar er zit volgens mij helemaal geen klep in.

Ik heb ook een single line systeem in mijn Mk2 zitten met schijfremmen en het kleine potje en het werkt uitstekend.

Op Cooper S modellen zat een potje met een iets grotere inhoud, omdat schijfremmen een grotere vloeistof verplaatsing zouden hebben, dat is volgens mij enige verschil.

Ik heb ook nog een rembekrachtiger liggen, maar monteer die waarschijnlijk niet omdat het systeem zoals het nu zit dus heel goed werkt.

Dennis

RE: Schijfrem voor/achter

hoe de hoofdremcilinder er van binnen uit ziet weet ik ook niet :x
maar ik moest iets verwijderen zodat de vloeistof met minder tegendruk terug zou lopen het reservoir in,
hij zei dat dit speciaal zo was bij een single line systeem.

mij kun je alles wijs maken, ik heb hier de ballen verstand van :P

het zou zo jammer zijn dat als ik alles gemonteert heb, de boel niet goed zou functioneren.

een rembekrachtiger van een cooper-s heb ik inmiddels ook liggen, maar is het nog verstandig om een groter reservoir te plaatsen of wil het met de huidige ook lukken?

hoe zit het trouwens met de zuigertjes van de trommelremmen achter, moet ik die nog veranderen van maat ??

RE: Schijfrem voor/achter

Bij mij zat er toen ik de auto kocht een hoofdkoppelingscylinder in als hoofdremcylinder en ik moet zeggen..dat werkte ook. Als je die ooit eens uitelkaar hebt gehad weet je ook hoe de single line hoofdremcylinder eruit ziet van binnen.

Ik denk dat de rembekrachtiger ook met de huidige hoofdremcylinder wel werkt, je gaat niet opeens meer vloeistof verplaatsen. Ik denk dat ze dat vergrote reservoir hebben geplaatst voor eventuele extreme omstandigheden.

In principe moet je wel kleinere diameter remcylinders plaatsen aan de achterzijde, maar die heb ik zover ik weet er niet in zitten en alles werkt naar behoren (getest op een remmenbank).

Je zou even moeten kijken wat de S voor diameter gebruikt...Theo?

Dennis

RE: Schijfrem voor/achter

eigenlijk moet je idd een andere diameter zuigertjes gebruken

je merkt het verschil echter alleen bij een noodstop in de regen
je achter remmen zijn iets over remd niet veel
je kan gewoon latere zuigers nemen (van oreginele schijfrem mini's)

de cooper's hadden een grotere hrc vanwegen het slijten van de blokken
bij lange rally's sleet er tussen onderhoud zoveel van de bloken af dat er te weinig vloeistof in zat en je een eng diep pedaal kreeg.
als je gewoon regelmatig je vloeistof controleerd (en vult) kan die kleine hrc geen kwaad

RE: Schijfrem voor/achter

ik zou hier niet aan beginnen op onze auto hadden we het er ook op gebouwd (achter)7,5 inch schijven met remtangen remdrukverdeler er tussen gezet remblokken kleiner gemaakt maar dat werk ook niet de auto is telicht van achteren
hebben de auto weer op trommelremmen gezet
het is maar een tip moet zelf weten als je dit doet
gr berrie

RE: Schijfrem voor/achter

minimania berrie schreef:
ik zou hier niet aan beginnen op onze auto hadden we het er ook op gebouwd (achter)7,5 inch schijven



ik heb niet gezegd dat ik ze er achter op wilde hebben :o
misschien een topic met verkeerde title,
het gaat mij er in eerste instatie over of het gebruik van mijn huidige hoofdremcilinder mogelijk is ,
en wat ik dan evt achter aan moet passen (aan de trommelremmen)

RE: Schijfrem voor/achter

Ehm,

een rembekrachtiger vind ik echt zo'n onzin, naar mijn idee heb je die echt niet nodig. Ga maar naar de sportschool om je bovenbeenspieren te trainen.

Het is alleen maar extra gewicht dat je meesleept zo'n bekrachtiger, los van het feit dat het al zo kneitervol is onder de motorkap.

Ik heb 7,5 inch schijven gemonteerd op een single-line systeem, werkt prima zonder enige extra aanpassing. Sterker nog; ik wil juist goed kunnen voelen wat er gebeurt tijdens het remmen en een bekrachtiger haalt een hoop van dat gevoel weg.

Anyway, sort it out for yourself

RE: Schijfrem voor/achter

Paul schreef:

.... los van het feit dat het al zo kneitervol is onder de motorkap.



ehm, ik heb een clubman dus dat valt op zich nog goed te doen ;)

paul":1v5498y1]Anyway, sort it out for yourself[/quote:1v5498y1]

het is wel fijn als je weet wat je monteert en of je het goed doet, tis ook weer zonde om het een paar keer opnieuw los en vast te moeten maken ,
gelukkig weet ik niet alles :P

RE: Schijfrem voor/achter

mr x schreef:


paul":1hqao2it]Anyway, sort it out for yourself



het is wel fijn als je weet wat je monteert en of je het goed doet, tis ook weer zonde om het een paar keer opnieuw los en vast te moeten maken ,
gelukkig weet ik niet alles :P[/quote:1hqao2it]

Eh, ik doelde niet op het niet mogen navragen maar op de kwestie of je nu wel of niet een bekrachtiger moet monteren.

Point taken however.

RE: Schijfrem voor/achter

hier nog een aanhanger van het bekrachtigerloze front
blokeren gaat ook prima zonder en doseren zelfs veeeeeeel beter

maar wel een kwestie van smaak
maar van uit de kiss (keep it simple stupid) heb ik het geoon zonder gedaan en het bevalt me prima

RE: Schijfrem voor/achter

Hier niet echt een voorstander, maar zeker geen tegenstander.

Ik heb op m'n clubbert ook geen bekrachtiger en het remt perfect.
Ik heb voor 7,5 inch.

Groet ron

RE: Schijfrem voor/achter

ik monteer de schrijfjes eerst wel zonder de bekrachtiger en zie dan wel of alles naar behoren werkt en lekker aanvoelt, als het me bevalt dan laat ik het zoals het is, en anders kan die bekrachtiger er altijd nog tussen, veel werk om hem te monteren is het niet. ik rij nu immers ook zonder bekrachtiger en dat remt ook en dat op 4 trommels :)" title="Evil" />

RE: Schijfrem voor/achter

maar dan even een waarschuwing trommels remmen lichter dan schijven!

maar met schijven gaat het heerlijk
en het lijkt mij idd de slimste manier om het gewoon zelf uit te proberen

RE: Schijfrem voor/achter

ik ga binnenkort aan de slag en ben benieuwd hoe zwaar of licht het remt, ik heb eerder een mini gehad met 7,5 remmen en een bekrachtiger, maar dat was een nwe type bekrachtiger met pedalen etc, die ik nu heb liggen is van een cooper-s. geen idee of die net zo bekrachtigt als een nwe :?

RE: Schijfrem voor/achter

ayla schreef:

Ik heb op m'n clubbert ook geen bekrachtiger en het remt perfect.
Ik heb voor 7,5 inch.



heb jij nog iets verandert aan je hoofdremcilinder?
en heb je andere zuigers achter in je trommels gedaan of is dat ook niet nodig?

RE: Schijfrem voor/achter

Eigenlijk stond ie al op 8,4 en heb ik hem alleen terug gebouwd naar 7,5.
Echter de hoofdremcilinder is al een dual-line type. Achter zitten nu wel de nieuwe remcilinders (komt van een '90 1000 hle. Dus zullen de kleine zijn.
Wat er voorheen op zat weet ik niet, sorry.

Groet ron

RE: Schijfrem voor/achter

tog bedankt, alle info is welkom :)