En het voordeel hievan is...???
Niet dat ik een SPI heb maar ben wel een beetje nieusgierig enzo...
- Login of registreer om te reageren
En het voordeel hievan is...???
Niet dat ik een SPI heb maar ben wel een beetje nieusgierig enzo...
Siacam.
Deze cam zorgt ervoor dat de counter aanzuigbuis niet word "leeggetrokken" door de laatste aanzuigslag.
Immers 2 cilinders zuigen achterelkaar door 1 zuigbuis (spruitstuk pijp) , en dan wisseld het naar de andere zuigbuis.
Volgorde 1-3-4-2 dus 3-4 dan 2-1 etc.
Door er een geflowed schotje in te zetten laat je de luchtstroom dus netjes van boven komen langs de ejector.
PTC.
De PTC is niets anders dan een bakplaat die aan staat als het spruitstuk onder de 50 graad C zit (binnen 4-5minuten dus warm) om bevriezing en neerslag te voorkomen.
9 van de 10 PTC's zijn toch al stuk bij de mini (shit gemaakt) en de meesten van ons weten/merken/voelen het niet eens , dus leek het me tijd voor een verbetering ipv elke 2 jaar een nieuwe erop te zetten!!
Greetz , Jeroen2
aaah ik snap...
Ennuh quanta kosta voor de geinteresseerden onder de SPI rijders?
Even kijken of ik het helemaal begrepen heb;
Jij hebt dus een bakplaat (PTC) gemaakt met daarop een schotje ,zodat de luchtstroom beter verdeeld wordt.
Ik snap alleen niet waarom deze nou niet meer "opgewarmd" (50 graden) hoeft te worden?
Er veranderd toch niets aan de samenstelling van de lucht alleen maar de flow?
Rene schreef:
aaah ik snap...
Ennuh quanta kosta voor de geinteresseerden onder de SPI rijders?
Net gebeld, maar ze weten pas volgende week de prijs...
ik heb geen spi maar vind t wel lol dat ze nog steeds producten ontwikkelen voor de mini
net als de LSD in een andere tread
zijn dit dan aftermarketproducten?
ach boeiend als t maar werkt
Ik ben net ff langs geweest en er 3 gebracht , de prijs is 40 Euri voor de Siacam voor een 1275-SPI.
Vandaag en morgen maak ik er ook voor de 1293/1320-SPI en voor de 1340/1380-SPI.
Dan heb je keuze uit 3 profielen/kleuren.
Zilver = 1275 , kost 40 Euri.
Goud = 1293/1320 , kost 45 Euri.
Roodgoud = 1340/1380 , kost 50 Euri.
Prijsverschil komt door het meerwerk en beperkte oplage.
Greetz , Jeroen2.
oei, ik snap het verhaal goloof ik nog niet helemaal. kan iemand dit in simpel nederlands uitleggen? Ik ban namelijk als het werkt geinteresseerd.
greetzzz
Heb het nog ff nagelezen en vind het toch goed te begrijpen, zeker als je de foto's erbij neemt...
Kan helaas weinig aan het verhaal veranderen dat het voor jou misschien begrijpelijker is...
Ingediend door Nickles op ma, 14-02-2005 14:20
Ik heb er een gemonteerd en bevalt mij helemaal super!!!
dus als het goed is zorgt dat ding ervoor dat mijn motor sneller warm word?? dus beter loopt??
Ingediend door Nickles op ma, 14-02-2005 17:10
Het oude systeem zorgt dat je spruitstuk verwarmd wordt, maar dit wordt verwijderd. Dit werkt toch nooit optimaal, de auto loopt stukken mooier door deze siacam, kleine investering met leuk resultaat!!!!
nou ik snap het niet hellemaal eigenlijk helemaal niet maar moet vrijdag toch bij mp zijn op "sir ballie" op te halen..
zal ik wel ff aan jeroen vragen wat het nou inhoud ...denk dat dat beter gaat lukken dat via tekst...
vrijdag hebben we namelijk 2 spitjes in de garage staan
groetjes
pjé
hoihoi
van daag bij DE garage geweest.
nic vertelde me hoe het werkt..
eigenlijk heel simpel vertelt....maak je gewoon een drempel er in waardoor niet alle lucht afgezogen wordt en er dus lucht over blijft voor de andere cilinders....
dit is wel heeel simpel maar wel begrijpelijk denk ik..zelfs voor een leek als ik....
jeroen 2..andere jeroen vertlede mij dat jij ook een balmoral heb ...ik vanaf vrijdag ook...leuk
groetjes
pjé
2 Nickles :
Loopt mooi met zo'n cammetje , veel grommender en regelmatiger , valt direct op toch??
2 the rest :
Vanaf zaterdag-ochtend zijn ook de speciale Siacams voor de 1293 t/m 1380 te verkrijgen bij Mini-parts.
Ik ben er weer aan het maken (aardig wat vraag zeg!!).
Greetz , Jeroen2
en dit heeft een mpi niet? want mijn inlaat spruit word niet verwarmd.
Een MPI loopt zo-i-zo onregelmatiger doordat hij al 2 ejectors gebruikt , zie het als 2 carbs.
De ejectors zijn niet afzonderlijk af te stellen bij mini (niet zo mooi) , bij een carb natuurlijk weer wel.
Ook heb je eigenlijk "geen" cam nodig bij een MPI omdat deze zijn brandstof pas in de downpipes krijgt , wat wel is dat het voor de aanvoer van lucht wel wat zou schelen als er 1 zou zitten.
Ik zal 's gaan kijken of ik een MOD kan maken voor een MPI , ik laat het wel weer weten.
Greetz , Jeroen
Nou, ik heb dat siacam-geval sinds gisteren erin zitten, maar ik ga h`m vanmiddag er nog uit halen.
Jesus, wat loopt mijn mini beroerd!
Als ik h`m start lijkt het net alsof er iets in mijn uitlaat zit en tussen de 1000 en 3000 stottert ie verschrikkelijk.
Computer is gereset, alles is nagekeken, maar hij blijft ontzettend slecht lopen.
Nee, ik ga vanmiddag nog het otiginele bakplaatje terug zetten.
Ik zal ook gelijk even contact opnemen met Miniparts en dat ding terug sturen.
2 fazzy.
Hoe heb je n'm erin gezet en welke kleur is deze..
Heb je je blok warm gereden???
Je hebt waarschijnlijk een luchtlekje gehad en/of je spruitstuk heeft scheef gezeten???
Er zijn er al een hele berg van verkocht zonder probleem en alleen maar goede reacties!!
Ik denk dat je iets niet goed hebt gedaan!!
Ik rij er nu al weer meer dan een jaar mee rond en dit gaat perfect als de brandweer.
In Utrecht zal ik de verschilcurves laten zien ... met en zonder siacam wat dat doet met je koppel en vermogen.
Greetz , Jeroen2
2 Lemon 8.
De cam is ontworpen voor een MPI .... er zit echter 1 heel groot nadeel aan bij de MPI!!!
Je stationair-regelklep zit aan de zijkant .... hierdoor word stationair maar voor 2 cilinders geregeld als je er een siacam in zet.
Zo-i-zo loopt een MPI stationair al wat slechter dan een SPI.
We hebben bij diverse MPI's eens gekeken wat het doet ..... maar doordat we niet in staat zijn statinair goed te behouden moeten we teveel aanpassingen maken aan het spruitstuk dat het financieel niet meer leuk is!!!
Kortom ... technisch is het te maken .... alleen is het niet meer te betalen voor de gewone man!!!
Dus we zijn gestopt bij 1 exemplaar/spruitstuk.
Greetz , Jeroen2
Dank je voor je mail, Jeroen!
Ik weet echt niet waar het fout is gegaan; alles zat er goed op, slangen in orde, vacuumslangen goed erop gezet, computer eraf gehaald, etc, etc.
Nou heb ik vandaag weer alles "origineel" gemaakt en hij gaat weer als de brandweer!
Ik moet wel zeggen dat ik een Conefilter(K&N) erop heb zitten, dus misschien kan het daar mee te maken hebben?
Toen ik de Siacam eruit haalde, was hij wel lichtbruin van kleur; misschien toch iets met valse lucht te maken?
hoihoi
als de apk mee valt wil ik op stotter zn siacam en open lucht filter zetten en ook een stage 1 pakket...
weet niet wat het allemaal gaat kosten maar dat zijn wel mijn plannen ....
groetjes
pjé
2 Fazzy.....
Die lichtbruine waas die erop zit kan op wat smeerolie dampen duiden , niets aan de hand das normaal op een spi .... die vreet dat lekker op zoals het hoort!!
Ik heb voor de testcurves die ik je gestuurd heb ook met een K&N-filter gereden voor en na de Siacam , dus dat is het ook niet!!
Ik denk dat je of ergens een beetje valse lucht trok of je vacuum niet helemaal lekker was.
Wat ook is overigens ..... is dat je ECU ff moet "leren" en dat kan wel zo'n 10-15 minuten duren voordat t'ie weer "goed" staat.
Ik kan verder niets vinden.
Greetz , Jeroen2
Euhhhhhhh, ik denk dat ik het probleem heb gevonden.
Ik was vergeten om op de achterkant van het spruitstuk het ielepielige zwarte vacuumslangetje aan te sluiten. ( er zitten er achter twee; een rode en een zwarte)
ZOu het daar aan kunnen liggen?
Zo ja, excuses voor de aantijgingen!
Ingediend door hans vera op ma, 21-03-2005 23:54
Fazerray schreef:
Euhhhhhhh, ik denk dat ik het probleem heb gevonden.
Ik was vergeten om op de achterkant van het spruitstuk het ielepielige zwarte vacuumslangetje aan te sluiten.
Zet de siacam er opnieuw in en laat het ons weten.
Yep .... dat kan het zijn ... doordat je een K&N-filter hebt hoor je de rode af te doppen (parker erin).
De andere gaat via je fuel-trap naar de ECU!!!!!
Als deze NIET is aangesloten ziet je ECU geen onderdruk (vacuum) en trek je valse lucht door het pijpje !!!!!! .... en dan loopt je motor HEEEEEL beroerd ......
COOOOOL dat je het gevonden hebt ......
En nu genieten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Greetz , Jeroen2
Wat ik hier lees wekt mijn interesse wel, er worden alleen geen concrete uitspraken gedaan over vermogenswinst. Wel las ik iets over vermogenscurves. Zou ik die curves ook kunnen ontvangen??
Jim
deze zou ik ook graag hebben , maar ik vind het zeker zo belangrijk dat je merkt dat je spitje lekkerder loopt. en als iedereen het daar over eens is vind ik het wel interesant worden :)" title="Evil" />
Kom naar Utrecht , daar staan we met een stand.
Kan je alles zien , voelen , ruiken , etc
Greetz , Jeroen2
Het regent hier momenteel verschrikkelijk...... , maar zodra het beter weer is, ga ik het weer proberen.
I`ll keep you posted!
Hoe zijn de reacties van de siacam gebruikers tot nu toe?
Ben nog steeds wel benieuwd, zeker als het vermogenswinst oplevert!
Jim
Ik heb er nu ook 1 in m'n 1380SPI zitten en gaat als de bliksem.
Het is een zo'n koperkleurige special voor big-bores.
M'n 1275 gaat ook omgetoverd worden naar wat groters.
Wel ff meubelen maar het ging best.
Greetz , Jeroen2
jeroen2 schreef:
Ik heb er nu ook 1 in m'n 1380SPI zitten en gaat als de bliksem.
Het is een zo'n koperkleurige special voor big-bores.
M'n 1275 gaat ook omgetoverd worden naar wat groters.
Wel ff meubelen maar het ging best.
Greetz , Jeroen2
Zou een beetje raar zijn als jij zei dat het niet werkte......je verkoopt ze zelf!
Die van mij moet ik er nog steeds in doen; heb er nog geen tijd voor gehad en ben ook een beetje huiverig als ik eerlijk moet zijn.
2 Fazzeray , Ik verkoop ze niet .... maar weet er wel alles van.
Greetz , Jeroen2
RE: Siacam.
Ingediend door jeroen2 op za, 05-02-2005 00:22
Aan alle 1275cc-SPI-rijders.
De Siacam is in productie , vanaf zaterdag 05-02-2005 te verkrijgen via Miniparts.
Ik heb de montage volgorde ff op de plaat gezet.
Eerst haal je ff je spruitstuk eraf zodat je bij de onderkant kan komen om 1 het stekkertje los te maken en 2 de segerring (circlip) los te maken (tang nodig).
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... ot%20shown)..jpg
Aan de PTC zit een plaatveer deze moet je eraf halen en bewaren die heb je nodig bij het monteren , zie ook het sealtje (met de dunne rand naar boven).
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... 0info..jpg
Zo ziet het er dan weer uit als hij op z'n plaats zit , nu word de lucht wel via de ejector aangezogen en niet uit de counter.
Het stekkertje kan je waterdicht aftapen , dit heb je niet meer nodig.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... rclip..jpg
Greetz , Jeroen2
P.S. Ik kan ze ook custom maken op speciaal verzoek voor bigbore (1293 en hoger)(profiel is anders).