slechte massa?

default

RE: slechte massa?

Hallo,

Ik heb deze weken de laatste probleempjes van de mini (1000cc 90') opgelost om naar de technische controle te kunnen gaan, maar nu zit ik nog met een bizar probleem. :?
Ik heb mijn pinkerrelais vervangen door een elektrisch relais( het relais in de motorruimte verwijdert en 2 relais aan de binnenkant geplaatst), omdat het toch niet meer werkte en omdat ik wou dat het meteen deftig ging blijven werken.
Maar wanneer ik nu de linker pinker opzet, geeft het groen lampje in het dashboard minder dan bij de rechterpinker. Wanneer ik mijn grootlichten aanzet, staat dit lampje de hele tijd aan en schijnt zoals het zou moeten schijnen :? . Wanneer ik mijn lichten aanzet, is het gedeelte van de snelheidsmeter niet verlicht en wel wanneer ik de linkerpinker aanzet :D . Ik dacht dat het een slechte massa was maar dit is het blijkbaar niet.

Indien jullie willen kan ik het schema sturen van hoe ik het relais heb gemonteerd.

Kan iemand mij helpen? :)

Mvg

Sepp

default

RE: slechte massa?

Laat maar eens komen, dan kan ik bekijken of ik er iets mee kan.

default

RE: slechte massa?

Weet niemand raad? :)

Sepp

RE: slechte massa?

Het meest logische zou toch zijn dat er iets met dat nieuwe relais misgegaan is.

Maar ik heb zoiets mysterieus ooit gehad met een peugeot 106, toen bleek een zekering kapot die niet met verlichting te maken had maar daar blijkbaar wel invloed op had. Anyway, heb toen alle zekeringen nagelopen en toen ze allemaal weer heel waren werkte alles weer normaal.

default

RE: slechte massa?

Hallo,

Het zou mij verbazen moest het dat relais zijn. Ik heb er een elektrisch relais van een Renault R4 tussen gestoken en verbonden met het relais dat achter het dashboard zit. Het elektrisch relais heb ik gebruikt voor de knipperlichten afzonderlijk en het oude relais(dat ik ondertussen vervangen heb) heb ik gebruikt voor de gevarenlichten. Dit relais heb ik aangesloten op de groen-rode draad (hier komt 12V op toe) die op de gevarenlichtenschakelaar toekomt en verbonden met het elektrisch relais. Ik had de massa van het elektrisch relais eerst aan één van de beugels van de toerenteller gehangen en dacht dat het misschien aan dit zou kunnen liggen, maar dit bleef hetzelfde wanneer ik ergens anders massa had genomen :? . Het relais dat in de motorruimte zit heb ik verwijderd, omdat ik het toch niet meer nodig heb. Aan de 2 kabels die op dit relais toekomen, hangt er een zwevende zekering van 15A aan(die ook verbonden is met de interieurverlichting) die ik er vantussen heb gehaald zodat er dan geen stroom meer op de draden zou toekomen en ook omdat ik de verlichting toch niet echt nodig heb.

Ik heb al mijn zekeringen al nagekeken en vervangen ,zekeringenkastje vervangen, alle draden bekeken , ingespoten met contactspray, enz. maar nog steeds niets gevonden :(

Iemand enig idee?

Sepp

default

RE: slechte massa?

Sepp,

Het probleem zit volgens mij om te beginnen in het nieuwe relais dat je gemonteerd hebt.
Als dit een relais is met drie aansluitingen waarvan één massaaansluiting dan is dat niet goed.
Je moet een relais hebben met twee aansluitingen dat alleen maar de stroom door geeft naar de betreffende lampen en dat heeft geen massa nodig.
Een relais met een massa aansluiting zet namelijk stroom af naar de massa als het schakelt en dat kan het probleem veroorzaken met de rest van je verlichting.
(de mini relais werken namelijk met een zogenaamd be-metaaltje dat in ruststand stroom doorgeeft naar de RAW schakelaar en door deze te bedienen gaan de lampen branden en wordt het b-metaal heet en buigt krom waardoor de verbinding verbroken wordt.
Als het dan weer afkoeld maakt het weer contact en gaan de lampen weer branden.
Een relais met een spoeltje er in werkt op een andere manier)

Volgens het schema komt er vanaf de zekering een groene draad naar het knipperlicht relais waar 12V op moet staan als de auto op contact staat. vanaf het relais gaat er een lichtgroene draad naar de alarmlichten schakelaar.
Naast deze aansluiting zit een lichtgroene draad die naar je richtingaanwijzer schakelaar gaat voor de linker en rechter richtinglampen.
Op de middelste aansluitingen van de alarmschakelaar zit aan een kant groen/rood en aan de andere kant groen/lichtgroen.De groen/rood gaat naar het linksachter en links voor knipperlicht en naar het controle lampje op het dashboard, en de richtingaanwijzer schakelaar.
De groen/lichtgroene draad gaat het alarm controlelampje(s) op het dashboard en van daar af naar nog wat andere dingen.
Op de laatste twee ansluitingen op de schakelaar zit aan de kant van groen /rood een lichtgroen/roze draad die naar het alarmralais moet gaan.
Daarnaast zit een groen/witte draad die naar de rechter knipperlichten en controlelamp gaat, en tevens naar de richtingschakelaar.
Dan moet er op het alarm relais een paars/oranje draad zitten waar constante spanning op staat die van een zwevende zekering af komt in de motorruimte.

Als je het zo aansluit zou het moeten werken en zou er ook niets anders meer mogen gaan branden als je de richting of alarm aanzet.

We horen wel, succes.

RE: slechte massa?

aangezien het probleem waarschijnlijk te maken heeft met een niet-standaard onderdeel heb ik dit topic verplaatst uit Standaard Techniek

default

RE: slechte massa?

hallo,

Belske bedankt voor de uitleg. :)
Ik ga het straks eens proberen of het dat is en zal het jullie laten weten :)

grtz

Sepp