M'n blok is een 1275 SPi met een LCB, MG nokkenas, K&N open luchtfilter, iets verlicht vliegwiel (zie deze site voor het ombouw verhaal, zoek op "Fuel Injection conversion"). Op het moment hebben alle cylinders een compressie van tussen de 13.5 en 14 bar.
De kop is 2000km geleden gereviseerd (verbrande kleppen vervangen, de rest van de kleppen in de kop gepolijst, nieuwe pakking, kop gevlakt, klaar!)
Vorig weekend op de rollerbank geweest met het volgende resultaat: http://img208.imageshack.us/img208/5760 ... rverq4.jpg
Ofwel, geen slecht resultaat als je kijkt naar het koppel en het vermogen, maar het mengsel verloop is waardeloos.
De mini heeft een hoog olie verbruik (1:600, maar ik gok dat dat komt omdat ik er geen minerale olie in gooi (iets wat ik gister heb gelezen dat dat niet goed is, dus hier gaat verandering in komen)
Goed benzine verbruik (1:16 op de snelweg, 1:12 in de stad, niet al te onsportief rijgedrag)
Volgens bovenstaande tabel dus een erg slecht brandstof/lucht verhouding (gelukkig wel goed in het toerengebied op de snelweg, mgoe... daar doe ik het niet voor )
Wat valt er, met alleen afstellen of eenvoudige ingrepen (waarbij het blok in de auto kan blijven) te verbeteren aan m'n setup? Wat zou het speedcentre voor me kunnen betekenen? Het gaat me dan vooral om het verbeteren van de slechte fuel to air ratio (labda sonde wellicht??). Compu heb ik net gereset, dus misschien dat het vanzelf beter gaat nu, maar toch... tips iemand??
[size=75:353s1a42][Img-tags verwijderd, foto te groot voor directe plaatsing op het forum - Demelza][/size:353s1a42]
Wat volgens mij het "grootste" probleem is, is je nokkenas.
Toen ik info ging zoeken voor een andere nokkenas in mijn SPi, werd mij een nokkenas aangeraden speciaal voor een SPi.
Andere nokkenassen zouden al snel een slechter CO-gehalte geven. Dit zou dus bij jou het geval kunnen zijn, gezien je fuel/air verhouding.
Ik denk dus dat je weinig hieraan kunt doen (tenzij je je CPU kunt aanpassen )
trouwens, heb je al een apk (en dus CO-meting) gehad, sinds de revisie?
Hoe wordt de fuel to air ratio eigenlijk gemeten? Wat is de indicator voor brandstof verbruik? Komt er meer dan alleen lucht en CO2 uit de uitlaat (waar de meting voor fuel/air gedaan wordt)? En als deze sensor nou meet dat het te arm is, zou m'n labda sensor dat ook niet moeten meten en het mengsel moeten corrigeren?
RE: [SPi] Dyno... geruststelling en meer vragen
Ingediend door Adonias op zo, 13-05-2007 19:24
Even gespit uit het verkeerde topic:
M'n blok is een 1275 SPi met een LCB, MG nokkenas, K&N open luchtfilter, iets verlicht vliegwiel (zie deze site voor het ombouw verhaal, zoek op "Fuel Injection conversion"). Op het moment hebben alle cylinders een compressie van tussen de 13.5 en 14 bar.
De kop is 2000km geleden gereviseerd (verbrande kleppen vervangen, de rest van de kleppen in de kop gepolijst, nieuwe pakking, kop gevlakt, klaar!)
Vorig weekend op de rollerbank geweest met het volgende resultaat:
http://img208.imageshack.us/img208/5760 ... rverq4.jpg
Ofwel, geen slecht resultaat als je kijkt naar het koppel en het vermogen, maar het mengsel verloop is waardeloos.
De mini heeft een hoog olie verbruik (1:600, maar ik gok dat dat komt omdat ik er geen minerale olie in gooi (iets wat ik gister heb gelezen dat dat niet goed is, dus hier gaat verandering in komen)
Goed benzine verbruik (1:16 op de snelweg, 1:12 in de stad, niet al te onsportief rijgedrag)
Volgens bovenstaande tabel dus een erg slecht brandstof/lucht verhouding (gelukkig wel goed in het toerengebied op de snelweg, mgoe... daar doe ik het niet voor )
Wat valt er, met alleen afstellen of eenvoudige ingrepen (waarbij het blok in de auto kan blijven) te verbeteren aan m'n setup? Wat zou het speedcentre voor me kunnen betekenen? Het gaat me dan vooral om het verbeteren van de slechte fuel to air ratio (labda sonde wellicht??). Compu heb ik net gereset, dus misschien dat het vanzelf beter gaat nu, maar toch... tips iemand??
[size=75:353s1a42][Img-tags verwijderd, foto te groot voor directe plaatsing op het forum - Demelza][/size:353s1a42]
RE: [SPi] Dyno... geruststelling en meer vragen
Ingediend door Peter op ma, 14-05-2007 16:51
Wat volgens mij het "grootste" probleem is, is je nokkenas.
Toen ik info ging zoeken voor een andere nokkenas in mijn SPi, werd mij een nokkenas aangeraden speciaal voor een SPi.
Andere nokkenassen zouden al snel een slechter CO-gehalte geven. Dit zou dus bij jou het geval kunnen zijn, gezien je fuel/air verhouding.
Ik denk dus dat je weinig hieraan kunt doen (tenzij je je CPU kunt aanpassen )
trouwens, heb je al een apk (en dus CO-meting) gehad, sinds de revisie?
RE: [SPi] Dyno... geruststelling en meer vragen
Ingediend door Adonias op di, 15-05-2007 10:09
Hoe wordt de fuel to air ratio eigenlijk gemeten? Wat is de indicator voor brandstof verbruik? Komt er meer dan alleen lucht en CO2 uit de uitlaat (waar de meting voor fuel/air gedaan wordt)? En als deze sensor nou meet dat het te arm is, zou m'n labda sensor dat ook niet moeten meten en het mengsel moeten corrigeren?
Ik vermoed dat ik nog een paramter mis ergens
RE: [SPi] Dyno... geruststelling en meer vragen
Ingediend door Yordy op di, 15-05-2007 12:26
Is een labda dan nog toepasbaar als je geen computer meer hebt?
ik weet het niet hoor, maar dat vroeg ik me af
RE: [SPi] Dyno... geruststelling en meer vragen
Ingediend door Adonias op di, 15-05-2007 13:42
ehm... 'k heb nergens gezegd dat ik geen ecu meer heb... ('t is nog steeds een SPi )
of mis ik iets....
RE: [SPi] Dyno... geruststelling en meer vragen
Ingediend door Peter op di, 15-05-2007 16:43
nope, de labda is een van de inputs voor de ECU.
RE: [SPi] Dyno... geruststelling en meer vragen
Ingediend door Yordy op wo, 16-05-2007 12:19
sorry dan, ik begreep hieruit dat je een injectie naar carberateur gedaan had. mijn fout