SPI motor en 1.5:1 tuimelaars en gepoorte cilinderkop

RE: SPI motor en 1.5:1 tuimelaars en gepoorte cilinderkop

Hallo,

Na lang zoeken op het forum, is mijn vraag nog steeds niet beantwoordt.

Ik heb een 1.3 standaard spi motor.
Daarnaast heb ik ook 1.5:1 roller tip rockers (tuimelaars) en een gepoorte cilinderkop (alleen inlaattrajecten zijn gepoort) liggen van een carburateur motor.

Mijn vraag:
Kan ik de 1.5:1 tuimelaars en de gepoorte cilinderkop op deze spi motor plaatsen zonder dat de ECU (computer) raar gaat doen?

Of dien ik ergens rekening mee te houden:
Compressie of iets dergelijks, of heeft dit niks met de ECU te maken? :x

Graag verneem ik een reactie van jullie. :)\\_

Mvg Nick

RE: SPI motor en 1.5:1 tuimelaars en gepoorte cilinderkop

Nick, ik denk dat er niet zoveel mensen zijn die uit ervaring en 'zeker weten' je vraag kunnen beantwoorden.
Dus, men is voorzichtig. Ik ook.
Maar dan toch een antwoord -in alle voorzichtigheid-.
Bij een injectiemotor heb je een boordcomputer.
Eén van de dingen die gemeten wordt, is de onderdruk in het inlaatspruitstuk, want daarmee wordt (onder andere) de hoeveelheid te injecteren brandstof geregeld.
Jij zet er een ander kop op met een 'ruimere' ademhaling. (Poorten, tuimelaars).
Daardoor wordt het vacuüm in het inlaatspruitstuk lager, want de te inhaleren lucht loopt makkelijker binnen.
Dit zou een wat schraler mengsel kunnen opleveren.
Maar je moet uiteindelijk toch naar een 'specialist' die je computer afregelt op de samenstelling van de motor die je technisch bereikt. Dat wordt dus 'op de rollenbank'. Of, wanneer je zoveel geld niet kunt uitgeven, naar een garage met een uitlaatgas tester waar ze de motor in het totale boerengebied laten draaien en aflezen hoe je mengsel daarbij verloopt om -zonodig- hier en daar de 'mapping' van je boordcomputer wat bij te stellen.

Het kan zijn dat er aan mijn verhaal nog at haken en ogen zitten.
Dan is het niet ongewoon dat er toch van iemand een reactie komt die de puntjes op de 'i' zet.
We wachten het even af.

RE: SPI motor en 1.5:1 tuimelaars en gepoorte cilinderkop

Beste Wim,

Bedankt voor je reactie.

Echter heb ik nog de standaard computer, waar dus niets aan te regelen valt.

Ik sta open voor verdere toelichting!
Dus als iemand dit reeds geprobeerd heeft, let me know O:)

Gr Nick

RE: SPI motor en 1.5:1 tuimelaars en gepoorte cilinderkop

Volgens mij rijden er wel meer mensen met een stage 3 kit op een SPI.

Hier wat achtergrond info van een tuner:
https://www.minispares.com/Blog/author/ ... spx?page=4

Ik meen wel dat er tussen een SPI en een carburateur cilinderkop wel wat kleine verschillen zijn. Thermostaat was er een van, dacht ik. Maar correct me if I'm wrong

RE: SPI motor en 1.5:1 tuimelaars en gepoorte cilinderkop

De kop van een spi heeft geen uitgang voor de thermostaat en ook geen uitgang voor de kachel. Het gat voor de kachel is makkelijk dicht te maken. Die voor de thermostaat een stuk moeilijker.

Met een standaard computer gaan rijden, terwijl je er een stage3 kop op zet, ik vraag me af of de computer daar het zelflerend vermogen voor heeft.

RE: SPI motor en 1.5:1 tuimelaars en gepoorte cilinderkop

Welke nokkenstok heb je??

Ja in basis kan dit en zal je je ecu een harde reset moeten geven en hem weer laten wennen aan deze aanpassing...

Qua nokkenas kan je kijken naar een 274i of een sw5i. Beide speciaal voor injecties..

Zonder een speciale nokkenstok heb je niet veel aan de rollertip rockers, behalve de looks dan...

RE: SPI motor en 1.5:1 tuimelaars en gepoorte cilinderkop

Thermostaat gat is in alle koppen hetzelfde..
Tempratuur sensor gat heeft een spi niet.. Carb wel.. Kwestie van een sensor erin draaien en niet aansluiten..
Kachelkraan gat kan je afdekken met een plaatje zoals bengeltje al zegt.

On topic.
Je spi ecu heeft geen "leer vermogen" moet een andere computer op die je idd kan "inlezen" of je bestaande laten aanpassen..
(Beide een leuk klusje.. Heb je zelf geen mogelijkheid , of handige kennis..kan het ook een duur klusje zijn)
Er zijn mensen die het wel gemonteerd hebben op een spi zonder ecu bij te regelen .. Dan haal je nooit het volle resultaat eruit. Aka zonde moeite en geld.

RE: SPI motor en 1.5:1 tuimelaars en gepoorte cilinderkop

Dank voor jullie antwoorden.
In reactie op jullie antwoorden/vragen.

Nokkenas is gewoon standaard af fabriek.
En cilinderkop en tuimelaars had ik al.

Ik zat dus alleen met de vraag of dit op een spi te plaatsen is, zonder dat de ecu raar gaat doen.

Maar in principe gaat het dus, alleen wordt niet het maximale vermogen eruit gehaald?

Gr Nick