Spi naar Mpi

RE: Spi naar Mpi

Hoi,
( heb al gezocht op forum en op google maar niets hierover gevonden )
Had graag jullie mening gehad of het mogelijk is een SPI om te bouwen naar MPI.
ik weet dat het blok totaal anders is, maar ik denk dan (even snel )enkel aan het wisselen van inlaat en eventueel benzinepomp en een aangepast computer.
sensor op vliegwiel heb je al.
Als ik dan denk aan de throttle body die groter is en de 2 injectoren kan dit toch enkel een voordeel geven?

Niet dan ik van zin ben om de ombouw te doen, maar was hierover aan het redeneren met iemand en had graag extra input gekregen van mensen die hier misschien net iets meer ervaring in hebben.

dus alstublieft graag jullie idee hierover.
alvast bedankt
grtn Bart

RE: Spi naar Mpi

Je komt niet uit met:
-oliefilterhuis
-ontsteking
-dynamo
-spanrol riem
-nokkenas sensor
-enkele sensoren,stekkers,draadboom.

Als je dat wilt doen kun je beter een japans spec build mini kopen..
Die combineren wel het beste van mpi en spi samen.
en hebben vaak ook nog airco! :9~

RE: Spi naar Mpi

Hoi,
maar daar gaat het net om, niet een complete ombouw.

enkel de inlaat van MPI aan de praat krijgen.
meer in die richting...
stel heeeeel kort door de bocht.

1 SPI ECU waar vliegwielsensor en ontsteking op zit.
1 MPI ECU waar inlaat op zit en lamda etc.

meer op die manier. of 1 ecu waar ge alles mee afgeregeld krijgt.
ik zeg niet dat dit plug en play is maar moet toch ook niet onmogelijk zijn?

gewoon effe brainstormen :P

RE: Spi naar Mpi

Probleem is dat de ECU van een MPI ook de ontsteking aanstuurt, en die van een SPI enkel de injectie; als je alles op een ECU wilt zul je dus over moeten naar injectie en ontsteking van een MPI, en daar horen - correct me if I'm wrong - ook de overige sensoren bij. Ik denk niet dat je met een MPI ECU enkel de injectie kunt regelen.

Otto

RE: Spi naar Mpi

Allereerst stuurt de SPi ECU wel degelijk de ontsteking aan, maar op een andere manier dan een MPi. De MPi heeft een DIS ontsteking die efficienter en nauwkeuriger is vanwege het ontbreken van mechanische componenten.

Technisch zijn er niet zoveel bezwaren, de riemaandrijving hoef je niet perse te wijzigen, evenmin de radiateur. De aansturing van de electrische ventilator is redelijk eenvoudig aan te passen. Ook de diverse sensoren zal niet echt een probleem zijn, aangezien het meerendeel daarvan zich in het inlaatspruitstuk bevinden (Map-sensor, temperatuursensor, gasklepsensor, stationair-regeling e.d.)

Krukassensor is weliswaar identiek aan die van de SPi, maar de SPi heeft 2 triggerpoints, terwijl de MPi er 4 heeft (ivm. de aansturing van de DIS ontsteking), maargoed, daartoe kun je een MPi vliegwiel monteren.

De brandstofpomp van de MPi werkt met een hogere druk en opbrengst als die van de SPi, maargoed, daar kun je een andere pomp inzetten.

Tricky wordt het bij de nokkenassensor, aangezien hiertoe een sensor in het blok van de Mpi geplaatst zit die de positie van de nokkenas doorgeeft aan de ECU. Theoretisch zou je moeten kunnen nagaan welke signalen hiervoor nodig zijn en (bijvoorbeeld) een externe sensor op het nokkenastandwiel achter het distributiedeksel kunnen knutselen.

Volgend probleem wordt de klopsensor. Deze (vrij nauwkeurige) sensor meet eventuele pingel-geluiden, waartoe evenredig de ontsteking wordt bij geregeld. Dit is dus ook een wezenlijk onderdeel van het hele MPi inspuitsysteem.

Daarnaast is de kabelboom van de MPi wezenlijk anders als die van iedere willekeurige andere Mini. Uiteraard is ook daar wel een (hybride-)oplossing voor te bedenken.

De vraag is meer: Waarom zou je je zoveel potentiele problemen op de hals halen ? Het is eenvoudiger om een gebruikt MPi blok met toebehoren en kabelboom op de kop te tikken, en deze in de SPi kabelboom te integreren. Als je dat op een professionele manier doet, kun je m.i. best een betrouwbare injectie Mini bouwen.. :)

RE: Spi naar Mpi

clubbie schreef:


Als je dat wilt doen kun je beter een japans spec build mini kopen..
Die combineren wel het beste van mpi en spi samen.
en hebben vaak ook nog airco! :9~





Die Airco is ook precies de reden waarom ze het SPi blok zijn blijven gebruiken, er is simpelweg te weinig ruimte voor alle airco-onderdelen onder de motorkap van een MPi.

Er zijn desondanks wel mensen geweest die zelf een airco hebben gemonteerd op een MPi blok, maar ongetwijfeld zal Rover destijds hebben ondervonden dat de temperatuurhuishouding onder de motorkap in een dergelijk geval toch wel problematisch wordt.

RE: Spi naar Mpi

Hoi,
in theorie is het dus - of meer mogelijk, heb ook nooit gezegd dat ik het ga doen.
had alleen interesse in het idee er achter. :)
natuurlijk een MPI blok met kabelboom op de kop tikken ben je ook al redelijk wat centjes kwijt niet...

merci voor de info!
grtn

RE: Spi naar Mpi

Niet alle jap spec mini's zijn spi blokken..kijk deze maar. ;)
Daarom maakte ik ook de opmerking het beste van allebei..

bewijs erbij..



En de fabrieks oplossing voor de extra koeling..



Maar om on topic te blijven..
Idd hele hoop gedoe..gewoon een mpi sloper kopen..
Aangezien ze harder rotten als andere mini's zullen ze binnen een paar jaar vrij goedkoop zijn.. O:) :+)

RE: Spi naar Mpi

:-D goeike