Spi tunen

RE: Spi tunen

Beste minivrienden,

Na heel wat leeswerk, ben ik er toch niet aan uit.
Ik hoop dat er meerdere spi tuners op dit forum zitten die mij kunnen helpen.

Ik heb een Mini uit 1994 (spi).
Deze is momenteel motorisch nog standaard, echter ben ik bezig met de revisie van een andere motor aangezien ik graag wat sneller vooruit wil komen.

Betreft een 1293cc.
Kent266 nokkenas
Standaard cilinderkop
Standaard tuimelaars

In het blok dat ik aan het reviseren ben, zit momenteel een kent266 nokkenas (NIET de versie voor spi, maar de standaard versie voor carburateur motor, dus geen ..naamnokkenas...i versie, met de nadruk op de i).

Is een dergelijke nokkenas geschikt om binnen de CO waarde te blijven? (Vraag1)

Mocht de Kent266 nokkenas te gebruiken zijn, en binnen de geldende co waarde blijven, zou ik mijn blok nog verder willen tunen.
Ik zou namelijk graag mijn spi blok willen opbouwen met mijn huidige Kent266 nokkenas (mits mogelijk), plus eventueel nog 1.5:1 rollertip tuimelaars en een gepoorte cilinderkop (35,6/29 mm kleppen licht gepoort).

Deze tuimelaars heb ik namelijk nog liggen.

Wat raden jullie mij aan wat betreft onderdelen gebruik, met de gedachte dat ik binnen de co waarde blijf en gebruik kan blijven maken van de standaard ECU computer. (Vraag 2)

Mogelijke opties die ik al heb;
Kent266 nokkenas, mocht dit niet gaan dan wordt het een standaard spi nokkenas.
1.5:1 rollertip tuimelaars
Licht gepoorte cilinderkop met klepmaten 35,6/29 mm
LCB
3.1 diff

Tot welke maten van tuning is een standaard mini ECU te gebruiken? (Vraag 3)

Ik hoop mijn vragen zo duidelijk mogelijk geformuleerd te hebben, maar mochten er verdere vragen zijn. Stel ze gerust d:)b

Mvg Nick

RE: Spi tunen

Ik geloof dat de klepoverlap niet over de 39-40 graden mocht gaan, anders gaat het niet goed met de emissie en/of de motorloop.
Een Kent 266 zit er net boven, dacht ik. Maar een Kent 274 is er speciaal voor gemaakt en Swiftune SW5 werkt ook.

Voor de rest kan de rest er wel op. Let wel dat je een ongelode kop moet hebben en dat de LCB een aansluiting voor de lambdasonde heeft. En vergeet niet dat de compressieverhouding correct is.

3.1 is standaard voor een SPI? 3.2 of een 3.44 is te overwegen als het een speeltje voor het weekend is.

RE: Spi tunen

3.44 lijkt mij erg kort (zat vaak in 1000/1100tjes), dan wordt de reis naar een Mini-rit gewoon een straf. :( En 3.2 is wel erg weinig verschil met de 3.1... :|

Bij de Mini van zus heeft een 3.1 (Cooper '91, met carburateur).
Heeft ook een 266, LCB, K&N vervangings filter, standaard tuimelaars en gepoorte kop.
Dit loopt gewoon heel erg fijn.

In mijn 1380 ben ik overgestapt van 3,1 naar 2,95. Daar leverde ik wel 10km topsnelheid mee in omdat hij niet meer aan z'n vermogen komt in zijn 4. Maar dan gaat ie nog steeds hard zat: Met 3,1 haalde ik 170km/h en met 2,9 nog 160 bij +/-5000 toeren. Met een 3,44 loopt ie misschien wel 180 bij 6500 ofzo.. maarja, hoe vaak wil je dat nou? Zeker als je weet dat je dan bij normale snelheden ook al veel toeren draait.

RE: Spi tunen

Dank voor jullie antwoorden.

Echter wat zou je maximaal kunnen aanpassen in gebruik met de standaard Ecu?

Stage 2 cilinderkop
1.5:1 rollers
3.1 diff

En wat betreft nokkenas?
Bij bovengenoemde beter standaard spi nokkenas gebruiken of kan hier ook nog een getunede nokkenas bij. Let op ik wil wel binnen de gestelde co waarde blijven!