SPi Tuning

default

RE: SPi Tuning

Mede Minigekken,

Ik heb vorige maand mijn mini-collectie verdubbeld, van 1 naar 2: ik heb een zwart-witte 1300 SPi gekocht. Nu is dit voor mij alleen een verschil met de carbversies, en nu is mijn vraag aan jullie allemaal: wat zijn de makkelijke manieren om de mini te stage 1'en? Dit is namelijk andere koek dan een naald, filter en spruitstuk voor mij.... Ik hoor het graag...

Mvg, Michael
Red Hot Rod & S(alt)P(epper)i

RE: SPi Tuning

Zo ver ik weet is stage 1 zowat hetzelfde. Andere luchtfilter, uitlaat en spruitstukken dus. Alleen heb je die naald niet nodig omdat je ECU zichzelf goed afsteld en heb je een uitlaat nodig waar een labda sonde in past. Waarschijnlijk ook een ander luchtfilter dan een carb. versie maar het principe is hetzelfde.
Al zou het kunnen dat je ook geen inlaatspruistuk nodig hebt, hoe het precies zit met je injector weet ik niet :)

RE: SPi Tuning

Volgens mij zit er inderdaad geen ander inlaatspruitstuk in, aangezien dat (dacht ik) gelijk ook het injectiesysteem bevat. Die zijn er wel uprated (voor MPi tenmnste, SPi weet ik niet), maar dat kost gelijk een boel meer geld.

En een deel van de reden dat je bij andere Stage 1 kits een inlaatspruitsuk erbij krijgt is natuurlijk ook dat het bij de meeste Mini's standaard geintegreerd is met het uitlaatspruitstuk, dus dan "moet" je wel (als je mensen niet wil verplichten om hun spruitstuk aan stukken te zagen). En dat is bij een SPi niet meer het geval.

RE: SPi Tuning

Het uitlaat-spruitstuk van een spi flowt sowieso al een stuk beter dan dat van een std. carb. Ik zou beginnen met een ander luchtfilter (plug & play) en een andere uitlaat.

Verdere mogelijkheden zijn chip-tuning.

cheers,
Wouter

RE: SPi Tuning

Voor chip tuning heb je ook weer te maken hoe groot de ruimte in de leermodule van de Eprom is. Normaal kan deze enigsinds een aantal veranderingen zelf corrigeren, maar bij rigoreuze veranderingen zal er wel via de chip getuned moeten worden. :?

RE: SPi Tuning

Je bedoelt in hoeverre de standaard ECU zich kan aanpassen? De ECU van een MPi is vrij geavanceerd, maar ik weet niet hoe geavanceerd de ECU van een SPi is. Ik weet overigens ook niet of er uberhaupt wel chiptuning voor SPi's beschikbaar is.

RE: SPi Tuning

Zoiets bedoel ik ja,

Ik weet dat er voor SPI een chip tuning kan en dat er verschillende Eprom ( de chip in de ECU ) zijn, nl 32 k en 64 k.

Voor bijvoorbeeld de SPI zal een 32 k hebben omdat deze inspuiting simpeler is dan voor een MPI. Maar als dan de Eprom de veranderde waarde niet aankan. Ofwel te weinig brandstof inspuiting (te arm) komt voor bij verandering van uitlaat en luchtfilter en rokkers. Dit kan dan gecomperseerd worden op een tweetal manieren. a) aanpassing van programmering van de Eprom (chip)
b) doormiddel van een omzeiling van het signaal van de lamba sonde aan de ECU. zodat er een rijker mengsel wordt afgegeven.

Of zoiets... :+)

RE: SPi Tuning

Arnoud had zelfs een MG Metro nokkenas in zijn Spi geduwt en daar had de spi ecu zelfs geen problemen meer. In instellen duurde wel wat langer (ik weet niet of de MG kop ook overgezet was anders heb je wel een lekkere spi :9)

Uitlaat en filtertje moet dan zeker geen probleem zijn.

RE: SPi Tuning

Nee, dat is ook zeker geen probleem, maar dat kan ik ook niet echt rigoreuze veranderingen noemen.

default

RE: SPi Tuning

Hmmm, oke, uitlaat heb ik al, er zit een rc40 op, en ik ga die verwisselen met de playmini van de Red Hot, maar hoe zit dat met die Labda sonde dan???

Michael

RE: SPi Tuning

De lambda-sonde zit in je uitlaatspruitstuk, als ik het goed heb. Heb je bij de eindpijp dus niks mee te maken.

default

RE: SPi Tuning

Dus daar zou ik dan niks aan hoeven doen begrijp ik... mooi! Ga er volgende week onderliggen om de einddemper te verwisselen.... ben toch wel benieuwd hoe die 1300 klinkt met die Playmini.... euhmmm, daar nog dingen waar ik rekening mee moet houden? anyone?

RE: SPi Tuning

Als je een andere uitlaat erop zet, haal dan meteen je katalysator eraf en monteer een recht stuk pijp ervoor in de plaats. Scheelt in vermogen en in verbruik.

Ik ben zelf bezig mijn 1300 Cooper SPI een beetje op te voeren door een andere uitlaat en de kat eronderuit te halen (scheelt ongeveer 6 a 7 pk, kan nog wel meer zijn afhankelijk van de nieuwe uitlaat) Verder komt er een K&N open luchtfilter op speciaal voor SPI's (scheelt ruim 7 pk).

RE: SPi Tuning

Erm... ik vergeet altijd weer hoe het zit met het onderuit halen van de kat. Gelukkig hebben we de zoekfunctie nog. http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=2744

RE: SPi Tuning

En dan vooral deze passage in bovengenoemd topic:

SirYun schreef:
kwam toevallig lang een stukje van Calver..tot mijn verbazing blijkt de cat van een SPI/MPI eigelijk geen serieus verlies te geven tot een vermogen van 100+ PK's. en voor de rest is het een pktje helemaal bovenin.




Wouter

RE: SPi Tuning

ik zou lekker die rc40 laten zitten! je gaat 99%zeker geen vermogen vinden omdat dat (als het een echte is dan) tot dik 100pk niet de beperking is.

ik zou een gewoon een K&N vervangfilter er in zetten. volgende stap is denk ik al een andere kop of je kop (later) bewerken in combi met een andere nokkenas *ketsjtinngggggggg*.


oh.. een keerje op een dyno alles helemaal goed zetteing wil ook wel eens wat schelen.

RE: SPi Tuning

oh.. een keerje op een dyno alles helemaal goed zetteing wil ook wel eens wat schelen.



wat wil je aan een spi met k&n en sportuitlaat nog laten veranderen? onstekingstijdstip en mengsel worden automatisch geregeld en kan je (zonder in de ECU te rommelen) niet aanpassen. Dyno-en lijkt me dus zinloos, behalve als je wil weten hoe het vermogensbereik eruit ziet...

Wouter

default

RE: SPi Tuning

Ja cat eronderuit trekken mag toch niet voor de APK?? althans dat dacht ik.... weet iemand of de routing van een 100 uitlaatgebeuren hetzelfde is als van een 1300 trouwnes? Want ik weet niet of ik het wel zomaar kan omwisselen

RE: SPi Tuning

Je eerste vraag wordt beantwoord in het topic waarvan Eelke de URL postte.

De routing is hetzelfde, je kan gewoon een andere uitlaat nemen.

Alleen is de ophanging vanaf een SPI anders, er zitten dan pinnen aan het subframe waar een rubber doorheen is gestoken, waar de uitlaat weer aan hangt.

Het schroefdraad voor het blok rubber zit overigens wel gewoon in het subframe. Achteraan zit ook gewoon een gat voor een diabolo rubber. Als je een middenuitlaat wil monteren, moet je waarschijnlijk 2 gaten in de achterste balk boren.

Wouter

Wouter

default

RE: SPi Tuning

Nou, er zit al een middendemper op, en die Playmini is dat ook, dat komt dus mooi uit. Mijn enige zorg van te voren is de vraag of de diameter van de aansluiting hetzelfde zal zijn....

RE: SPi Tuning

de diameter van de aansluiting hetzelfde zal zijn....



meten is weten...
verloopstukken zijn verkrijgbaar.

sowieso heeft een dikke uitlaat voor de flow (=vermogen) geen zin als je alleen de achterkant dik maakt.

Als het over een spi-uitlaat gaat, deze is al behoorlijk dik en zal je waarschijnlijk geen verloop nodig hebben. Er is zelfs gewoon een tussenpijpje verkrijgbaar wat je netjes tegen de cat kan bouten, met de klem waarmee je std. uitlaat al vast zit. De einddemper past precies hierop...

Wouter