Zet er een Cooper conversion op...........
Had ik ook op m'n 1.3i uit '96
Top 190 op de teller en in 9 sec. naar de honderd
- Login of registreer om te reageren
Zet er een Cooper conversion op...........
Had ik ook op m'n 1.3i uit '96
Top 190 op de teller en in 9 sec. naar de honderd
Ingediend door Mini Martin op zo, 17-11-2002 21:07
Hazerswoude-dirk schreef:
Wat zijn de mogelijkheden met een Cooper1.3 I uit 1994.
Kunnen ze die ook tunen?
Domme vraag, natuurlijk kan dat, maar wat zijn dan de verschillen?
En wat gaat dat dan kosten?
Moet dat zwarte racemonster van jou nog sneller Dirk?
grtzz Martin
Er is geen Cooper conversion voor een injectie uit 1994, want dat is een SPi. Mogelijk dat de carb Cooper S-kit erop past, maar dan ga je dus naar carburateurs (wel leuk, natuurlijk). En ik kan me voorstellen dat het kan, maar zeker weet ik het niet (er was ook ergens een topic over een SPi ombouwen naar carb, geloof ik).
De 90 PK-kit waar quicksilver het over heeft is voor de MPi (waarschijnlijk was haar 96-er een van de eerste MPi's, de overschakeling van SPi naar MPi was medio '96). Inderdaad een leuk setje, bestaande uit een andere cilinderkop, andere throttlebody (weet niet hoe dat ding in het Nederlands heet) en rol-tuimelaars (en misschien nog wat klein grut wat ik nu vergeet). Als ik het goed heb blijft de ECU gelijk, die is zelf intelligent genoeg om het extra potentieel uit de verbeterde ademhaling te halen.
Overigens is die 90 PK een richtwaarde: net als alle MPi's fluctueert ook het vermogen van Cooper-geconverteerde exemplaren langs een behoorlijk bereik.
Overigens2: ik dacht dat die conversie alleen bij Cooper Works in Engeland uitgevoerd wordt. Kost dus ook nog een centje om de Mini daar te krijgen. Leuk te combineren met een korte vakantie naar Zuid-Engeland, misschien
Cooper conversie is een ruim begrip hoor...
De minisport 90 pk kit voor de SPi heeft een vervangend motormanagement, die een wat sportievere inspuiting heeft, zodat het vermogen daadwerkelijk gehaald wordt.
Voor de MPi daarentegen is zoiets er nog niet zodat je, wat je ook probeerd (een ander motormanagement even niet meegerekend) eigenlijk nooit boven de 85 pk uitkomt, ongeacht wat cooper belooft.
Keith Calver heeft e.e.a. eens uitgezocht en het blijkt dat het vermogen bij stage-3 MPi's varieerd van 78 tot zo'n 86 pk, waarbij het probleem is dat er gewoon te weinig benzine ingespoten wordt. Een hogere brandstofdruk helpt wel iets, maar omdat er dan bij alle toerentallen veel wordt ingespoten (ook daar waar het niet nodig is) stijgt het verbruik behoorlijk.
Hazerswoude-dirk schreef:
Wat zijn de mogelijkheden met een Cooper1.3 I uit 1994?
Geen idee. Maar als het al kan verwacht er dan niet zo veel van. Ongeblazen Benzine motoren zijn alleen met de chip niet zo sterk te tunen. Al die grootse verhalen van tegenwoordig omvatten veelal geblazen motoren (turbo's) en dan met name de Turbo-Diesels (TDI-tjes). Ook voor de huidige benzine motoren gelden die grootste verhalen vaak amper.
Denk dat je met je mini ook aan "hardware" moet gaan denken als je met een andere chip leuke prestaties wil halen.
Niet dat ik het van plan ben maar effe nieuwsgierig.
Wel zijn er 4 nieuwe banden en nieuwe schokbrekers achter gemonteerd.
En dat is een stuk prettiger rijden.
Ingediend door oibrielle op za, 11-01-2003 19:24
je kan een programeerbare ECU chip kopen en volledig tot z'n max laten afstellen, is wel zeer prijzig (dacht chip alleen al rond de 800e, en dan je arbijdsloon voor het afstellen)
En de revisiekosten van je motor als je er een half jaartje mee hebt gereden
Ik weet wel iemand die de apparatuur heeft om de Unit uit te lezen, en te programmeren. Is in principe een soort BIOS flash die je uitvoert. Alleen, als het fout gaat, hoop ik dat je wel een back up van de orginele software hebt!
Verder kun je natuurlijk met het luchtfilter rommelen, andere nokkenas, en de versnellingen (heb gisteren geleerd dat de Balmoral een versnellings bak heeft gebaseerd op de Sprite. De 4 is dus een erg rustige versnelling...)
Je hebt programmeren en programmeren. Het fysieke "overblazen" van de data met een stukje hardware noem je programmeren, net als met het BIOS in je computer (overigens noemen we dat een PROM - Programmable Read-Only Memory).
De kunst (jazeker) en/of vaardigheid van het daadwerkelijk opstellen van die data - ook programmeren, dus - is de andere kant van de medaille. Dat kun je nog niet, als je data in zo'n chipje kan pompen. Ik kan ook wel een BIOS programmeren als ik even een image download van Internet. Maar dat image in elkaar draaien is een heel ander verhaal. Ben er van overtuig dat ik dat ook kan. Na een zeker aantal uren gedegen training, welteverstaan.
Chiptuning is niet iets wat elke Jan-met-de-korte-achternaam kan. Extra vermogen uit een motor halen is 1 ding, het zo doen dat die motor ook nog enigszins een levensduur overhoud (die naar mijn gevoel er vrijwel altijd onder te lijden zal hebben, zeker bij relatief ouderwetse techniek als de A-series), prettig rijdbaar blijft in het dagelijks verkeer, etc., is een tweede.
yep chip tunen zonder dyno gaat gewoon niet. je kan natuurlijk wel wat rommelen...toerengrens wat hoger, beetje meer benzine etc. maar dat zet meestal geen zoden aan de dijk. er wordt veel gekloot in chip land en het enige wat werkt is een dyno om te checken wat het nu echt doet..(20 % meer vermogen en 10 meer koppel... show me the moneeyyyy).
dus met een beetje geluk hebben ze dat gedaan voor de chip die je er in zet voor de setup die jij rijdt
overigens lijkt een A-series mij erg ongeschikt voor "off the shelf" tuning want er zit veel te veel variatie in (nog los van wat iedereen er zelf aan klust)
Ingediend door Mini Martin op zo, 12-01-2003 15:52
Ik zat voor Dirk zijn Mini meer hier aan te denken.
Ingediend door Tikka op zo, 12-01-2003 16:30
Volgens mij heeft [een minicenter] zo'n motor in de winkel staan
Ingediend door oibrielle op zo, 12-01-2003 16:43
http://www.racenet.net/image/nx-efi.jpg wanneer komt er nou eens iemand hier met enen mini en zo'n leuk speeltje achterin of wanneer heb ik genoeg flappen om het bij mijn eigen 1300i cooper te doen
Ingediend door Mini Martin op zo, 12-01-2003 16:55
Je bedoeld dit?
Hier zit zo'n leuk speeltje in hoor.
En hij staat bij mij om de hoek.
Ingediend door oibrielle op zo, 12-01-2003 17:08
kan de fowtows niet zien ligt aan de systeembeheerders hiero ik kijk wel even bij iemand anders een deze dagen
Ingediend door Hofty1275 op ma, 23-03-2009 15:03
[size=85:2p2clveh][topics samengevoegd - Crispy][/size:2p2clveh]
Mijn vraag is deze kan ik mijn mini cooper 1300 laten chiptunen en waar kan ik dit laten doen
Helaas is je mini niet te chiptunen.
Er staat wel het een en ander over beschrevn op het forum.
Je moet dan even zoeken naar
ECU en OBD OBDII
Hofty1275, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.
In Mini Magazine van afgelopen december heeft een stukje gestaan over een paar Duitsers die een voledig geprogrammeerde ecu hebben gemaakt.
Calver heeft dit getest en kregen hierdoor een 20% vermogens toename!
Let wel, dit is alleen wanneer je een zeer hoge spec. motor hebt die al die tijd is afgeknepen door de standaard ecu.
Aanpassen van de ecu bij een weinig tot niet aangepaste motor schijnt geen zin te hebben. Alleen boven de 90pk geeft dit problemen, en dat zullen de meeste al niet uit hun motortje kunnen halen...
De kosten lagen rond de 400pond volgens mij...
RE: [Split] (Chip)tunen 1.3i
Ingediend door Hazerswoude-dirk op zo, 17-11-2002 19:39
Wat zijn de mogelijkheden met een Cooper1.3 I uit 1994.
Kunnen ze die ook tunen?
Domme vraag, natuurlijk kan dat, maar wat zijn dan de verschillen?
En wat gaat dat dan kosten?