[Split] K-series inbouwen

RE: [Split] K-series inbouwen

Uit Aangeboden:

Rapier schreef:
te koop: Rover 114 Gti front-subframe, en rover 1.4 k-serie motor inclusief compleet spi inspuitsysteem(spruitstuk, draadboom, computer alles)

ideaal voor een clubman-neus daar pas het subframe vrij eenvoudig in (de gewone neus dient verlengt te worden).


http://www.theclubman.co.uk
http://www.16vminiclub.com/forums/index.php
http://www.minimania.com/msgthreads.cfm

Alle onderdelen die verder nodig zijn van de rover 100 heb ik wel leggen, behalve velgen en versnellingsbakken.




De K-serie maakt veel gebruik van Honda technologie (o.a. V-tec). De K-serie zit ook in de rover 200, 25 en de MG-ZR serie. Van 1.4 16v 104 PK tot en met 1.8 160 pk. Nadeel van de K-serie is dat ze extreem high stress zijn. Een sportief koppel wordt pas boven de 5000 r/pm bereikt. (Heb zelf een 216 SI-16v)

Honda CRX 16V is een goed alternatief. Deze blokken zijn zo in te passen en door te tunen naar 160 PK. WWW.Ringmini.DE verkoopt kant en klare subframes waar deze blokken zo in passen.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

[Edit: quote toegevoegd - Eelke]

RE: [Split] K-series inbouwen

Omdat hij een K-series te koop heeft en geen V-tec :) Overigens is ook een K-series conversie wel vaker gedaan volgens mij. Wordt ook gesuggereerd door het aantal links die gegeven worden, hoewel ik die niet bekeken heb.

default

RE: [Split] K-series inbouwen

Rover k-serie blok heeft niets te maken met het Honda blok, vrijwel alles is compleet anders. kijk bijvoorbeeld aan welke kant de versnellingsbak zit.

Honda blokken zijn van staal, en ze worden op de traditionele manier opgebouwd. Rover k-serie zijn van aluminium, en worden bij elkaar gehouden d.m.v. ~50cm lange bouten die een ladder in het carter en de kop naar elkaar toe trekken en daardoor de rest het blok als een hamburger bij elkaar houden. k-serie blokken zijn zo ongeveer de lichtste blokken die er zijn <100 Kg inclusief vloeistoffen

Zelfs het VVC systeem van rover is anders dan het Vtec systeem van Honda, hoewel ze toch ook wel samen gewerkt zouden moeten hebben (de bedrijven hadden een soort samenwerkingsverbond gesloten)

Honda Vtec-> 2 standen voor de klep timing en lift

Rover VVC-> compleet variable timing van de inlaat nokas per cilinder


Het Rover 100 Subframe is in engeland trouwens ook het subframe(als basis voor zelfbouw) dat het meest wordt gebruikt voor de Vtec ombouw.

link

Ik heb zelf gezocht naar een kant en klaar subframe en er zijn in engeland een paar bedrijven die het leveren. En al die frames zijn gebaseerd op dit subframe ( vaak staat er alleen maar "k-series" frame, maar ze bedoelen altijd dat uit de rover 100 omdat die korter is ( d.m.v. een lichte kanteling van de motor ) dan die uit andere rovers. )

Die uit duitsland is gek genoeg alleen bedoelt voor mini's met het stuur aan de rechterkant. (dit omdat het diff en het stuurhuis elkaar anders tegenkomen)

De prijzen die ik heb gevonden voor losse pre-mod subframes zijn rond de 800~1000 pond

Al met al genoeg redenen om het wiel omnieuw uit te vinden zeg maar.

also, de 1.4 16v is 103 pk, de gewone 1.8 120, de 1.8 vvc 143 of 157 (oudere zijn allemaal 143, alleen de nieuwe MG ZR 160, De TF 160 en de MGF Trophy hebben de 157 pk variant). Ook is er nog de 1.6 -> 112pk. Maar daar houd het nog niet op er zijn ook nog 1.8 VHPD's (speciale VVC's met normale nokassen) in 177 en 190 pk smaak. Deze zit o.a. in dikke Caterham's en de Lotus Exige

RE: [Split] K-series inbouwen

Goedendag,

Ik heb zelf net een dergelijke operatie achter de rug...! Ik heb het subframe van Achim (ringmini.de) gebruikt. Dit is in tegenstelling tot het eerdere bericht prima geschikt voor een links stuur. Bij de Honda motoren zit de bak nl aan de rechterkant, waar geen obstakels van het stuurhuis in de weg zitten. Overigens was het frame best duur en heb ik toch nog e.e.a. naar mijn eigen wens moeten aanpassen.

Mijn persoonlijke motivatie om voor de Honda motor te kiezen is vooral gebaseerd op mijn technische ervaringen met Honda, maar ook met andere motoren. De Honda techniek is uiterst betrouwbaar, iets dat van de Rover k-serie motoren niet zomaar gezegd kan worden (koppakkingen...).

Overigens heb ik niet de Vtec, maar de 1600 DOHC motor zonder nokkenasverstelling gebruikt. Die 130 (ipv 150 bij de Vtec) PK is echt meer dan voldoende voor in een Mini.

default

RE: [Split] K-series inbouwen

Gaaf,

ik had het van een forum(waarvan ik het url al gepost heb) dat het alleen op RHD mini's zou moeten passen, maar misschien hebben ze meerdere frames daar.

b.t.w. ik verkoop het frame los van de motor hoor, ale iemand de motor niet wil dan vindt ik dat prima.

Ik weet trouwens niet wat ik zelf zou doen, een honda blok of een rover blok. Honda heeft de std pk's en betrouwbaarheid, rover heeft het gewicht en de beschikbaarheid.

Hoewel de k-serie met juist oude(1990 tot ongeveer 1993) of de laatste koppakkingen(1999 en nieuwer) ook zeer betrouwbaar zijn. Vast een efficientie specialist die een manier gevonden had om een paar euro per auto te kunnen besparen door een nieuw soort koppakking te gaan gebruiken.

RE: [Split] K-series inbouwen

Dit frame in combinatie met een K-serie blok zal dan wel niet gaan...

Ik zou voor een Rover blok kiezen omdat het toch engels blijft he... ;) De rover 75 heeft trouwens ook een 1800 turbovariant... :)

Ik zou het best wel eens willen proberen, om zo'n blok in te bouwen. Heb je de neus moeten verlengen?

RE: [Split] K-series inbouwen

Ik heb vorige week mijn 'opknap-mini' verkocht aan een vriend en die wil er het blok van een renault 5 GT-turbo in gaan bouwen (heeft hij al liggen). Weet iemand of deze conversie eerder is gedaan door iemand?

RE: [Split] K-series inbouwen

Hier is veel informatie te vinden, maar een renault-blok ben ik nog niet tegen gekomen.

default

RE: [Split] K-series inbouwen

Wat dachten jullie van een V6? Rover heeft ook een KV6 gemaakt, heb er 1 in de garage staan:


Rob.

RE: [Split] K-series inbouwen

waarom niet ?
ik heb zelf een vectra v6 gehad
dat rijdt fantastisch !
en het blok neemt volgens mij niet meer plaats
in beslag als een 2.0 16v (althans bij opel)

zie ook:
http://www.v6mini.com/

RE: [Split] K-series inbouwen

K-serie motoren staan er bekend om dat ze koppakkingen vreten met name de types tot 2002. Ikzelf ben binnen 90.000 km aan mijn tweede koppakking toe. Dat wordt weer een dure operatie.
Het blok goed warm rijden helpt niets. Overigens heeft Rover altijd ontkent dat er een probleem met de koppakkingen bestaat. De vele reacties in het binnen- en buitenland liegen er echter niet om.

Een ander nadeel is dat de K-serie pas vermogen gaat leveren boven de 4500 r/pm. Hieronder is het echt wachten op enige actie.

Overigens ben ik verkeerd begrepen, bij het ontwikkelen van het K-blok heeft Rover gebruik gemaakt van de technologie van Honda. Neem maar eens een 1800 blok. Er staat zelfs V-tec op!

RE: [Split] K-series inbouwen

[size=75:3r3k50ne]

Geert schreef:
Ik heb vorige week mijn 'opknap-mini' verkocht aan een vriend en die wil er het blok van een renault 5 GT-turbo in gaan bouwen (heeft hij al liggen). Weet iemand of deze conversie eerder is gedaan door iemand?


[/size:3r3k50ne]

Een kameraad van me is helemaal R5gek en heeft er 4, waaronder 1 R5 GTt Cabrio die hij nu aan het opknappen is. En zn blauwe waar zo goed als nix meer aan gedaan kan worden, een echt bommeke.

Lijkt me wel intressanter een mini met een GTturbo blok.