Waarom lees ik hier eigenlijk vaak dat ze een mini naar engeland willen brengen om hem te laten keuren? Wat is het verschil met engelse keuring en nederlandse?
En waarom niet anders Duitsland ofzo? ik dacht dat ze in duitsland ook vrij easy zijn met aanpassingen aan auto's enzo?
Je kunt trouwens toch ook gewoon je mini met motorconversie laten verzekeren? Dat het ook gewoon op je verzekeringspapieren staat dat hij een motor verandering heeft ofzoiets? En dat je dus gewoon verzekerd bent bij een ongeluk oid. Want hoe groot is nou de kans dat de politie gaat controleren wat voor motor er in je auto ligt? (wat is de boete hier eigenlijk voor, een andere motor?)
In las pas trouwens in de autoweek een verslagje over een Dodge W200 onderstel met Rolls Royse carroserie erop (voor de helft, de achterkant hadden ze een laadbak van gemaakt). Daarin stond dat de auto niet herkeurd hoefde te worden omdat het W200 onderstel kentekenhoudend was ofzo??? omdat hij uit 1977 kwam stond er.
zo stond het er:
"De auto kost bovendien geen cent aan wegenbelasting. De Dodge uit 1977 is namelijk kentekenhoudend. Om die reden heb ik de auto ook niet hoeven aanbieden bij de RDW voor een typegoedkeuring; die heeft de Dodge immers al. Rest alleen de jaarlijkse APK. Bij de eerste keuring hebben we zelfs een steekproef aangevraagd. Mijn Rolls Royce kwam glansrijk door de keuring heen"
ik zal eens kijken of ik het artikel kan inscannen, maar denk het niet.. mijn scanner heeft kuren..
Kijk maar eens wat in Engeland allemaal voor gaafs op de weg rijdt. Daar zijn ze iets meer open minded denk ik. Ik ga trouwens binnenkort ook naar de RDW met mijn mini, geeft toch beter gevoel denk ik als de conversie op papier staat.
Bestaat er zoiets als een voorkeuring? Ik heb bijvoorbeeld zelf steunen gemaakt voor de stoelen. Zal wel niet mogen.
in duitsland zijn ze heel streng idd, dat doen ze omdat ze daar die autobahn snelwegen hebben, dus al die duitsers rijden 150+.. en daar moeten die auto's tegen kunnen...
Duitsland is wel streng, maar rechtvaardig. Als iets goed geconstrueerd is en mooi gemaakt, keuren ze het bij de TUV goed. Maar in Nederland niet. Daar wordt meer naar bureaucratische regeltjes gekeken: voldoet het niet aan een typegoedkeuring wordt voldaan ben je de sigaar. 't Kan wel, maar het is hier lastig.
TUV is toch ook dat je voor elke modificatie langs moet komen? Lijkt gezeur, maar is wel beter. Spoiler, dan keuring en 30 euro. Meer pk's same. Tot bepaalde grens dan .
mini-R schreef: TUV is toch ook dat je voor elke modificatie langs moet komen? Lijkt gezeur, maar is wel beter. Spoiler, dan keuring en 30 euro. Meer pk's same. Tot bepaalde grens dan .
is in nederland in principe ook (toch?)
voor elke aanpassing aan je auto zou je hem in principe moeten laten herkeuren
maar dat wordt gedoogd, want wie laat zijn auto nou herkeuren na het plaatsen van andere schokbrekers ofzo
Klopt, iedere afwijking van standaard onderdelen is een afwijking van de typegoedkeuring. Koop eens een ander (beter) merk ruitenwisserbladen en officieel voldoe je niet meer aan de typegoedkeuring van je voertuig! Beetje extreem, natuurlijk, maar wel waar. In Duitsland zijn ze er alleen strenger op. Als je in Nederland een spoiler monteert vindt de politie dat meestal niet erg. Maar vandaar dat je in Duitse advertenties ook onderdelen ziet die al een TUV toelating hebben. Als je die deugdelijk (weer zo'n fijn subjectief woord) monteert is alles goed.
Het aanpassen van een auto heeft eigenlijk meer gevolgen dan en denkt. Het plaatsen van een D16 blokkie voorin geeft al snel het bubbele vermogen en de remmen moeten daarop aangepast zijn, iets wat veel mensen vergeten. Daarom die keuring. Bij het maken van een mini kitcar (als ik) komt nog veel meer bij kijken. Ik verander de constructie van de auto, verander de gordel punten, plaats de motor achterin en nog meer van die gekke dingen..... Daarvoor moet de auto zo gekeurd worden dat het eigenlijk een nieuwe auto wordt. Een heleboel testen zij daarbij gepaard dus ook weer niet zo makkelijk als gedacht. Remtesten, torsiestijfheid en dat soort dingen.
Engeland is dan waar je moet wezen. Bijna alle kitcars wordt via deze weg getest bij de SVA (Donkervoort keurt hun auto's via Duitsland, met 1 extra demper die daar voor alle auto's wordt gebruikt......)
Nederland heeft een aanvraag gedaan om kitcars hier te keuren maar dat is niet doorgegaan (bron: www,kitcarclub.nl) Hierdoor zullen de speciaaltjes toch via Engeland moeten gaan. T is wat kostbaar maar om je auto toch op de weg te krijgen is dit de weg.
Heb ook zitten twijfelen hoor want bij de APK keuring kijken ze wat dat betreft nergens naar. Als de punten op hun lijst maar kloppen. Voor hun maakt het ziet uit of je nu standaard 60 of turbo charged 280 kp draaid..... Als er maar geen roest op de subframe zit en de lampen goed afgesteld zijn.......
Super krom natuurlijk, het is een afweging. Mini-R rijd bijvoorbeeld gewoon rond terwijl hij het best weet.....
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door -Markos- op zo, 13-11-2005 16:25
Waarom lees ik hier eigenlijk vaak dat ze een mini naar engeland willen brengen om hem te laten keuren? Wat is het verschil met engelse keuring en nederlandse?
En waarom niet anders Duitsland ofzo? ik dacht dat ze in duitsland ook vrij easy zijn met aanpassingen aan auto's enzo?
Je kunt trouwens toch ook gewoon je mini met motorconversie laten verzekeren? Dat het ook gewoon op je verzekeringspapieren staat dat hij een motor verandering heeft ofzoiets? En dat je dus gewoon verzekerd bent bij een ongeluk oid. Want hoe groot is nou de kans dat de politie gaat controleren wat voor motor er in je auto ligt? (wat is de boete hier eigenlijk voor, een andere motor?)
In las pas trouwens in de autoweek een verslagje over een Dodge W200 onderstel met Rolls Royse carroserie erop (voor de helft, de achterkant hadden ze een laadbak van gemaakt). Daarin stond dat de auto niet herkeurd hoefde te worden omdat het W200 onderstel kentekenhoudend was ofzo??? omdat hij uit 1977 kwam stond er.
zo stond het er:
"De auto kost bovendien geen cent aan wegenbelasting. De Dodge uit 1977 is namelijk kentekenhoudend. Om die reden heb ik de auto ook niet hoeven aanbieden bij de RDW voor een typegoedkeuring; die heeft de Dodge immers al. Rest alleen de jaarlijkse APK. Bij de eerste keuring hebben we zelfs een steekproef aangevraagd. Mijn Rolls Royce kwam glansrijk door de keuring heen"
ik zal eens kijken of ik het artikel kan inscannen, maar denk het niet.. mijn scanner heeft kuren..
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door mini-R op zo, 13-11-2005 18:49
Kijk maar eens wat in Engeland allemaal voor gaafs op de weg rijdt. Daar zijn ze iets meer open minded denk ik. Ik ga trouwens binnenkort ook naar de RDW met mijn mini, geeft toch beter gevoel denk ik als de conversie op papier staat.
Bestaat er zoiets als een voorkeuring? Ik heb bijvoorbeeld zelf steunen gemaakt voor de stoelen. Zal wel niet mogen.
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door Daan op di, 15-11-2005 22:58
@ markos:
Duitsland is juist zeer streng!
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door -Markos- op wo, 16-11-2005 00:17
hmmm, ik weet wel dat je in duitsland nog auto's kunt laten keuren met een diesel erin, dus van benzine naar diesel. Kan in Nederland helaas niet meer
en hoe zit het in belgië met keuring?
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door ShiniGami op wo, 16-11-2005 10:39
in duitsland zijn ze heel streng idd, dat doen ze omdat ze daar die autobahn snelwegen hebben, dus al die duitsers rijden 150+.. en daar moeten die auto's tegen kunnen...
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door Hugo op do, 17-11-2005 16:52
Duitsland is wel streng, maar rechtvaardig. Als iets goed geconstrueerd is en mooi gemaakt, keuren ze het bij de TUV goed. Maar in Nederland niet. Daar wordt meer naar bureaucratische regeltjes gekeken: voldoet het niet aan een typegoedkeuring wordt voldaan ben je de sigaar. 't Kan wel, maar het is hier lastig.
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door mini-R op do, 17-11-2005 17:14
TUV is toch ook dat je voor elke modificatie langs moet komen? Lijkt gezeur, maar is wel beter. Spoiler, dan keuring en 30 euro. Meer pk's same. Tot bepaalde grens dan .
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door -Markos- op vr, 18-11-2005 00:16
is in nederland in principe ook (toch?)
voor elke aanpassing aan je auto zou je hem in principe moeten laten herkeuren
maar dat wordt gedoogd, want wie laat zijn auto nou herkeuren na het plaatsen van andere schokbrekers ofzo
(tenminst, voor zover ik het weet is het zo..)
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door Hugo op vr, 18-11-2005 19:52
Klopt, iedere afwijking van standaard onderdelen is een afwijking van de typegoedkeuring. Koop eens een ander (beter) merk ruitenwisserbladen en officieel voldoe je niet meer aan de typegoedkeuring van je voertuig! Beetje extreem, natuurlijk, maar wel waar. In Duitsland zijn ze er alleen strenger op. Als je in Nederland een spoiler monteert vindt de politie dat meestal niet erg. Maar vandaar dat je in Duitse advertenties ook onderdelen ziet die al een TUV toelating hebben. Als je die deugdelijk (weer zo'n fijn subjectief woord) monteert is alles goed.
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door -Markos- op ma, 28-11-2005 08:48
weet iemand misschien ook op deze twee dingen antwoord op
[Edit Eelke: Quote volledige eerste post van Markos weggehaald]
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door Dietrich op za, 31-03-2007 00:39
is er iemand die mij al een keuring in Engeland heeft laten doen? hoe werkt dat. Wat wordt gecontroleerd?
Kosten?
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door Renessy op za, 31-03-2007 04:22
Het aanpassen van een auto heeft eigenlijk meer gevolgen dan en denkt. Het plaatsen van een D16 blokkie voorin geeft al snel het bubbele vermogen en de remmen moeten daarop aangepast zijn, iets wat veel mensen vergeten. Daarom die keuring. Bij het maken van een mini kitcar (als ik) komt nog veel meer bij kijken. Ik verander de constructie van de auto, verander de gordel punten, plaats de motor achterin en nog meer van die gekke dingen..... Daarvoor moet de auto zo gekeurd worden dat het eigenlijk een nieuwe auto wordt. Een heleboel testen zij daarbij gepaard dus ook weer niet zo makkelijk als gedacht. Remtesten, torsiestijfheid en dat soort dingen.
Engeland is dan waar je moet wezen. Bijna alle kitcars wordt via deze weg getest bij de SVA (Donkervoort keurt hun auto's via Duitsland, met 1 extra demper die daar voor alle auto's wordt gebruikt......)
Nederland heeft een aanvraag gedaan om kitcars hier te keuren maar dat is niet doorgegaan (bron: www,kitcarclub.nl) Hierdoor zullen de speciaaltjes toch via Engeland moeten gaan. T is wat kostbaar maar om je auto toch op de weg te krijgen is dit de weg.
Heb ook zitten twijfelen hoor want bij de APK keuring kijken ze wat dat betreft nergens naar. Als de punten op hun lijst maar kloppen. Voor hun maakt het ziet uit of je nu standaard 60 of turbo charged 280 kp draaid..... Als er maar geen roest op de subframe zit en de lampen goed afgesteld zijn.......
Super krom natuurlijk, het is een afweging. Mini-R rijd bijvoorbeeld gewoon rond terwijl hij het best weet.....
Hopelijk een beetje duidelijk.....
René
RE: [Split] Keuring via buitenland
Ingediend door Guantia79 op za, 31-03-2007 14:09
Er is veel te vinden over wanneer je wel en wanneer je niet naar de UK hoeft voor een goedkeuring op www.kitcarclub.nl .