[Split] Roller rockers

RE: [Split] Roller rockers

Hee, Ries, ik zag in het Wie-is-wie topic dat je roller-rockers erop wil gaan zetten. Duur geintje toch? Of...?

RE: [Split] Roller rockers

Eelke schreef:
Hee, Ries, ik zag in het Wie-is-wie topic dat je roller-rockers erop wil gaan zetten. Duur geintje toch? Of...?




Dit is inderdaad een redelijk duur geintje.. Een setje 1.5 roller's zou mij zo'n 330 euro moeten gaan kosten. Ik wil voordat ik dit soort grappen uit ga proberen ook eerst eens kijken of het bij mij ook daadwerkelijk nut heeft. M'n Kent 276 cam schijnt ook al een hogere lift te hebben dan de normale en daarij lijkt het idee van de hi-lift roller's iets verloren te gaan. (zie ook vizard)

Greetz

Richard.... Nog steeds een bijzonder goed gevoel over zondag :)

RE: [Split] Roller rockers

Hmm... alle beetjes helpen natuurlijk. Bovendien, toegevoegde waarde van de rollers is natuurlijk wel dat je klepgeleiders en klepstelen minder slijten. (voor zover ze dat al deden)

Koning Herfst heeft mij al weer helemaal in z'n greep hoor. :( snottersnotter enzo... straks komt de winter weer, en met winter komt natrium. en met natrium komt...

Waar o waar blijft die garage?

RE: [Split] Roller rockers

Voor de lift hoef je het inderdaad niet te doen, geloof ik (sterker, kan het niet zo zijn dat je teveel lift creerd?). Maar je hebt ook roller rockers met een normale lift, waarbij je dus alleen het voordeel hebt van het soepeler lopen (dus minder slijtage [i:2j4jq6eh]en[/i:2j4jq6eh] minder verliezen = meer power - kwestie van alle beetjes helpen, maar toch).

Anyway, ik heb de eer van de Gooi en Vechstreek goed verdedigd in Best, de gecombineerde Hazerswoude/Gooi-equipe was tweede van de twaalf aanwezige Mini's. We moesten alleen onze meerdere erkennen in puzzelcracks Ton en Nicole :)

RE: [Split] Roller rockers

Eelke schreef:
Voor de lift hoef je het inderdaad niet te doen, geloof ik (sterker, kan het niet zo zijn dat je teveel lift creerd?). Maar je hebt ook roller rockers met een normale lift, waarbij je dus alleen het voordeel hebt van het soepeler lopen (dus minder slijtage [i:1ipjfwio]en[/i:1ipjfwio] minder verliezen = meer power - kwestie van alle beetjes helpen, maar toch).




Inderdaad is het zo dat teveel lift ook weer niet echt goed is. Wat daar ook weer precies de kik achter was weet ik alleen niet zeker meer. Maar had dat niet iets te maken met de overlapings tijd oid. :? Het is inderdaad zo dat alle kleine beetjes helpen. Maar ik vind bijna 350 euro voor een klein beetje gewoon een beetje te. Dan denk ik dat het verstandiger is omdit te investeren in een leukere carb bv. een Weber of een setje dubbele HS2-tjes oid.

Greetz

Richard

RE: [Split] Roller rockers

Voor de foto is dat leuker, voor de power niet. Een Weber doet niets af aan de power, maar levert volgens mij ook niks op, bij jouw spec. Dubbele HS2 zal [i:1eza7q7h]minder[/i:1eza7q7h] flowen dan jouw enkele HIF44, als ik me niet vergis. Misschien dubbele HIF38? Waarschijnlijk minder tot geen verlies, net zo leuk voor de foto als dubbele HS2 en minder gedoe dan een Weber.

Ik dacht bij heel veel lift meer aan kleppen die in de knoop komen met de zuiger, maar overlap is waarschijnlijk een realistischer overweging.

RE: [Split] Roller rockers

Kleppen in de knoop bij high lift lijkt me ietwat een doemscenario. Minisport pleegt een set voor de MPi te verpatsen met een 1.7 tuimelaarset.

Een 1.5 met een 286 nokkenas moet dus wel kunnen.

Enne Richard, twee HS2tjes is zonde van de centen. doe er dan een dubbele HS4 op. blijft het vermogen ook een beetje op peil. Persoonlijk vindt ik dat als je dan toch een carb-mini hebt dat er dan wel SU's in horen en geen Webers...

RE: [Split] Roller rockers

Even een extract uit Vizard:

...Since the main mass of the valve train is in the cam follower and pushrod, we find that the higher ratio rocker can control the valve train with a given poundage of valve spring better than the lower ratio one. This is a stron argument in favour of obtaining high valve lift with a high ratio rocker, If we add to the fact that, generally speaking, very few of the high performance cams lift the valves high enough for maximum hp then we can see there are two good reasons for going to high lift, high ratio rockers. Firstly they have the potential to increase the power output and secondly they will also allow the engine to rev to a higher rpm on a given poundage of spring before valve crash speed is reached...

...The roller rocker is a relatively effective way to reducing side loads on guides and thus contributing toward better guide wear rates over a longer period. This in turn, means the engine will maintain its hp output because the valve sealing due to tipping valves, is not lost. It pays to remember worn guides mean worn seats, and worn seats mean a drop in hp. Worn guides also produce an increase in oil consumption. The oil dillution of the fresh charge drops fuel octane which can cause detonation, thus reducing power and engine life...

Daarbij komt dan nog dat swiftune in de krachtiger EVO versies van hun sports tourer motoren standaard een 1.5 ratio rockers in zetten, terwijl de gewone sports tourer het met de standaardratio moet doen.

Oftwel: doen dus! >:)

RE: [Split] Roller rockers

Hmmm als je dat zo leest is het mischien toch wel een leuke uitgave... Alleen nog steeds wel erg duur... Een stage 4 longman koppie kost me nog net niet 2 keer zoveel maar zou me wel een stuk meer opleveren. Zo rond 600 euro en hij ligt onder het kappie.. Dilemma :?

[Carb verhaal]

ff het volgende een dubbele HS2 op een 1300 zou beter moeten werken dan een dubbele HS4 of dubble Hif38... deze zijn kwa flowing nl hetzelfde wat kort inhoud inderdaad iets minder dan een enkel carb. (sinchronisatie) Alleen vertraag je hier mee ook nog eens de reactie tijd die je wel wint met een dubbele HS2. Wat hier echter de uitzondering op zou moeten wezen is de Weber.. Deze is dubbel uitgevoerd waardoor de reactie tijd verbetert en is kwa flow iets beter dan de Hif 44. Dit mede doordat er geen rare klepachtige schroeven op de gasklep zitten zoals bij de Hif 44 en doordat de plaatsing tenopzicht van de kop zelf beter is. Hij staat zogezegd rechter voor de kop. Dus met een Weber win je wel degelijk iets aan vermogen... Alleen heb je er meer dan gelijk in Sander dat zo'n ding er niet uitziet. i.g. niet zo mooi als een mooi gepolijst potje van een HS of een Hif....

Dus gaan we nog maar eens even verder pijnzen en piekeren over het geen we er nu nog eens aan gaan verbeteren.. :? Als eerste maar eens een paar nieuwe velgjes. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Greetz

Richard.

RE: [Split] Roller rockers

uuuhm..

paar dingetjes:
ik heb eens wat gelezen en een paar dingen vielen op ,

calvert:

>Actual ratio drops as cam lift rises, so ratios are even lower when used with performance cams. So whatever you do, change them sintered rockers!

ergo bij een andere cam kom je zoiezo lager uit dan 1,5. het kan dus wel.


en ipv een extra geflowde kop zou ik eerder een andere cam nemen (swiftune SW5/10/ kent 286 a.ongeveer 110eur). i.v.m (veel) meer "bang for the buck".. moet wel de motor er weer uit :9

Afstellen op een dynojet lijkt mij ook goed idee (meten is weten enzo, en hoe verder je de boel opfokt hoe meer je zo'n ding nodig hebt om echt te zien wat je aanricht..), als was het maar om te zien hoeveel power je nu echt hebt.. :D als je de swiftune als maat neemt voor wat er zo'n beetje uit de halen is bij een bepaald tuning niveau weet je meteen ongeveer wat er zonder extra dingen uit te halen zou moeten zijn.

(overigens zou je zeker in de buurt van de 90PK (aan de krukas) moeten zitten en volgens mij is dat zat genoeg).

los van het feit dat de rollercams er wel tof uitzien vindt ik het een teken dat de Road Rocket van swiftune (110pk volgens hun) gewone units gebruikt met een 286 achtige cam..[ edit:maar wel een andere distributeur..die staat niet in je lijstje met mods]


uuhm ..een motor er uit.. SW10 cam er in..motor er in ..200 eur dynojet.. 300 totaal..als je het zo opschrijft ziet het er bijna zinnig uit.. :D