[Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

geachte medeforummers,

vanaf hoeveel pk kan je ongeveer op 12, of 10 inch wielen met een 2.95 diff gaan rijden.. ik rijd meestal op 12, en wil een mg metroblok in mijn mini bouwen met 72 pk, is dit genoeg om met een 2.95 diff gewoon ook in zijn 4 te kunnen rijden?? zonder gekkigheid??

Bedankt alvast

Groetjes

Mark

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Meer dan genoeg. Een MPi-Mini (12/13" wielen, vergeet niet dat die qua wielomtrek vrijwel gelijk zijn) rijdt met een dikke 60 pk al met zelfs een nog langer diff, 2.76. En dat zijn nou ook weer niet de traagste wagentjes. Met een wat korter diff is er nog een stuk meer plezier aan te beleven, maar dat is weer een ander verhaal. Maar het is zeker niet zo dat je de motor de nek omdraait met zo'n diff.

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

ik rijdt een 2.95 met een helemaal standaard 998 en 10 inch wielen en dat gaat helemaal zonder problemen.

je eerst versnelling is ook dan nog best kort en eigelijk kan je aleen niet in zijn 4 een rotonde op..so what.

ik zou of een 2.95 of een 3.1 met 10" gebruiken als je niet gek wil worden van de herrie zoals met een 3.44.

wil je echt een snelweg monster ( of rijdt je je mini oop voor stukjes langer dan 30 km spelen zou een 2.76 op 10 inches ook een goede optie zijn.

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Eelke schreef:
Meer dan genoeg. Een MPi-Mini (12/13" wielen, vergeet niet dat die qua wielomtrek vrijwel gelijk zijn) rijdt met een dikke 60 pk al met zelfs een nog langer diff, 2.76. En dat zijn nou ook weer niet de traagste wagentjes.





Nou als ik Erick mag geloven(en dat doe ik wel :-)) dan is een MPI niet echt vlot meer in z'n 4 op de snelweg...hij kwam zelfs af en toe op het punt dat als hij in ging halen, hij terug moest naar z'n 3......

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Laat ik als ervaringsdeskundige ook maar even een reactie geven ;)

Ik heb een MG-blok, wel flink getuned, ik hoop op zo'n 85+ pk en rij op 10 inch met een 3.1 diff.

In de 1 trek ik nu al de klinkers uit de straat terwijl ik nog met een te arme naald en verkeerde mengselverhouding rij.
Met een standaard MG-blok moet een 2.95 ook wel kunnen, maar wil je een beetje pit dan zou ik voor een 3.1 gaan.

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Rene: ik had het ook niet over de snelweg :) Het is op mij nog nooit als storend overgekomen, laat ik het zo zeggen. En natuurlijk, met een korter diff is een MPi veel leuker te maken, maar het was de vraag of het nog gaat. En daarop is het antwoord: ja.

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

een 2.75 diff is gemaakt voor de snelweg, ze hebben geprobeert een snelweg wagentje er van te maken.. en dat is aardig geluk, als je 120 rijdt zit je rond de 3200 toeren.. en met een 2.95 diff zal dit iets hoger liggen.. maar nog niet onplezierig denk ik zo.

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Het is maar wat je een snelwegwagentje noemt :) Het doel was inderdaad wat minder toeren draaien op kruissnelheden op de snelweg. Maar de keerzijde is natuurlijk wat Rene zegt, dat je wat inlevert op respons op het gaspedaal.

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Is het verschil dan zo erg merkbaar als je van een 2.75 naar een 2,95 diff gaat?? of is het dan met bijna noodzakkelijk om naar een 3.1 differentieel te gaan om het goed te merken....

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Ik ben met een 1000tje van 2.95 naa 3.44 gegaan. En ik kan je vertellen....das een wereld van verschil >:)

Puur stadswagentje natuurlijk...rond de 100 km/u draai ik 4500/5000 toeren...
Maar in de stad...leuk, erg leuk >:)

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Maarja das natuurlijk al een redelijk verschil. Maar van een standaard 2.75 (vermoed dat die in mijn MPI standaard zit) naar 2,95 is een minder grote stap...lijkt mij.

ciao

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Wat voor dif heeft een 1.3 SPI standaard? in ieder geval korter dan een MPI.

Ik rijd met een standaard 1.3 SPI, met 12 inch, met 4000 rpm bij 120 km/uur op de snelweg en hij reageert lekker op het gas.

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Ik heb er onlangs ook mee lopen stoeien ivm m'n "project".
De enige die het wel willen vertellen is W&P , de rest in Engeland weet het ook niet of reageren niet eens , Msport+MSPares , etc.
Dus dan maar weer achter de engineeringtafel.
Onderstaande waarden gemeten met GPS.
Voor een 1000tje , 3.765 (standaard)bij 5000rpm rijdt deze 127kmh (teller 135) en bij 6000rpm 152kmh (teller 158).
Voor een 1275SPI , 3.211 (standaard)bij 5000rpm rijdt deze 150kmh (teller 157) en 6000rpm 180kmh (teller 186).
Voor een 1275SPI opgevoerd naar ongeveer 100BHP , 2.95 (road/race spec)bij 5000rpm rijdt deze 163kmh (teller 170)en 6000rpm 195kmh (203).
De opgevoerde SPI kan ook met een 2.76 worden gemaakt maar dat is een road spec. , hij trekt dan niet meer zo snel op maar rijdt lekker "stil" bij volle snelheid.
Je moet uit gaan van 5000rpm als je gewone toerental , alles wat er boven komt is meegenomen maar gaan als verlies (warmte , centrifugaalkrachten en mechanische krachten) van je vermogen af.
Greetzzz , Jeroen2 ;) :D
P.S. Kortom je vraag was hoeveel PK met een 2.95 dif , dan is de vraag hoe hard wil je in z'n 4 en bij welk rpm?

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Hai, Ik heb zelf beide onder mijn MG metro blokje met stage 1 kit gehad. Ik ben zelf het meeste te spreken over de 3.1
3.11 trekt lekker op (1 is alleen wel iets nerveus => spind snel) en rijd goed op de snelweg. top ligt dan rond de 160
Ik heb toen de 2.95 erin gezet omdat ik hoopte dat ik een hogere top had en dat de 1e versnelling langer werd (1e versnelling had bij 3.1 iets aan de tevele vermogen dus dat mocht best iets minder worden.
bij de 2.95 ben ik vermogen kwijt geraakt bij de 1e versnelling en mijn top is zelfs minder geworden. Ik kom daar net een paar PKtjes te kort voor om het maximale uit het diff te halen.
Ik raad je aan om de 3.05 te zoeken. dit zal waarschijnlijk een mooi compromie zijn tussen beide. mocht je die niet tegen komen dan zou ik alsnog de 3.11 aanraden. een standaard MG metro blok mist net wat Pktjes. als je meer vermoger hebt kun je wel een 2.95 gebruiken denk ik.
Mijn bandenmaat is 175/50/13

wat extra relevante info(*sterretjes geplaatst zodat het wat duidelijker onder elkaar staat):

2.75:1 ????? 1997+ Coopers
2.95:1 20/59 1982-1985 City/Mayfair with 10" wheels
3.05:1 20/61
3.11:1 59/19 1985+ City/Mayfair with 12" wheels
3.21:1 19/61 Metro Turbo
3.27:1 18/59
3.44:1 62/18 Early 10" wheel minis, 1275GT Feb '71+, Cooper S 1275
3.65:1 17/62 Early 1275 GT's (1969 - beginning of 1971)
3.76:1 17/64 Austin Seven, Minor, Cooper, Countryman/Trav'r, Pickup
3.94:1 16/63
4.13:1 15/62
4.26:1 15/64
4.35:1 15/65
4.53:1 15/68
4.78:1 14/67
4.90:1 11/54



Diff Ratio Acceleration Typ.Cruising mph (<4k) Revs at 70mph

2.75:1 Weak (1275+ only) 90+ <3k
2.95:1 Poor economy 998 80+ ~3k
3.1:1/3.2:1 Medium (good compromise) ~75 ~3.5k
3.44:1 Good ~70mph ~4k
3.76:1 Very Good ~65mph ~4.5k

TYRES (from an old Sumitomo catalogue):

165x70x10 = 19.1" diameter = 1056 turns/mile
145x82x10 = 19.4" diameter = 1040 turns/mile
165x60x12 = 19.8" diameter = 1020 turns/mile
175x50x13 = 19.9" diameter = 1013 turns/mile
155x65x13 = 20.9" diameter = 965 turns/mile
145x82x12 = 21.5" diameter = 938 turns/mile
165x70x12 = 21.5" diameter = 938 turns/mile
155x80x12 = 21.8" diameter = 925 turns/mile
175x70x12 = 21.8" diameter = 925 turns/mile
185x60x13 = 21.8" diameter = 925 turns/mile
195x60x13 = 22.2" diameter = 908 turns/mile


is the number of turns per mile of the
speedo cable:

tyre \\/ diff> **4.13 *3.76 3.65 3.44 *3.01 2.95 2.76
165x70x10 = 1541 1403 1359 1284 1157 1099 1029
145x82x10 = 1517 1382 1339 1264 1140 1083 1014
165x60x12 = 1488 1355 1313 1240 1118 1062 994
175x50x13 = 1478 1346 1304 1231 1110 1055 987
155x65x13 = 1408 1282 1242 1173 1058 1005 941
145x82x12 = 1368 1246 1207 1140 1028 977 914
165x70x12 = 1368 1246 1207 1140 1028 977 914
155x80x12 = 1349 1229 1191 1125 1014 963 902
175x70x12 = 1349 1229 1191 1125 1014 963 902
185x60x13 = 1349 1229 1191 1125 1014 963 902
195x60x13 = 1325 1206 1169 1104 995 945 885


Engine speed @ 60 MPH in 4th gear (1:1 in the gearbox, no dropgear reduction)

TYRE\\/ DIFF> 4.33 4.27 *4.13 3.76 3.65 **3.44 3.11 *2.95 2.76

165x70x10= 4576 4506 4365 3976 3851 3637 3279 3115 2917
145x82x10= 4507 4437 4299 3915 3793 3582 3229 3068 2872
165x60x12= 4420 4352 4216 3840 3720 3513 3167 3009 2817
175x50x13= 4390 4322 4187 3814 3694 3489 3146 2988 2798
155x65x13= 4182 4117 3989 3633 3519 3324 2997 2847 2665
145x82x12= 4065 4002 3877 3531 3421 3231 2913 2767 2591
165x70x12= 4065 4002 3877 3531 3421 3231 2913 2767 2591
155x80x12= 4008 3947 3823 3482 3374 3186 2872 2729 2555
175x70x12= 4008 3947 3823 3482 3374 3186 2872 2729 2555
185x60x13= 4008 3947 3823 3482 3374 3186 2872 2729 2555
195x60x13= 3935 3874 3753 3418 3312 3128 2820 2679 2508



Miles/hour per 1000 engine RPM in 4th gear, no dropgear reduction
TYRE\\/ DIFF> 4.33 4.27 4.13 3.76 3.65 3.44 3.11 2.95 2.76

165x70x10= 13.1 13.3 13.7 15.1 15.6 16.5 18.3 19.3 20.6
145x82x10= 13.3 13.5 14.0 15.3 15.8 16.7 18.6 19.6 20.9
165x60x12= 13.6 13.8 14.2 15.6 16.1 17.1 18.9 19.9 21.3
175x50x13= 13.7 13.9 14.3 15.7 16.2 17.2 19.1 20.1 21.4
155x65x13= 14.3 14.6 15.0 16.5 17.0 18.1 20.0 21.1 22.5
145x82x12= 14.8 15.0 15.5 17.0 17.5 18.6 20.6 21.7 23.2
165x70x12= 14.8 15.0 15.5 17.0 17.5 18.6 20.6 21.7 23.2
155x80x12= 15.0 15.2 15.7 17.2 17.8 18.8 20.9 22.0 23.5
175x70x12= 15.0 15.2 15.7 17.2 17.8 18.8 20.9 22.0 23.5
185x60x13= 15.0 15.2 15.7 17.2 17.8 18.8 20.9 22.0 23.5
195x60x13= 15.2 15.5 16.0 17.6 18.1 19.2 21.3 22.4 23.9

default

RE: [Split] Vanaf hoeveel PK met 2.95 diff?

Chrizz schreef:

Engine speed @ 60 MPH in 4th gear (1:1 in the gearbox, no dropgear reduction)

TYRE\\/ DIFF> 4.33 4.27 *4.13 3.76 3.65 **3.44 3.11 *2.95 2.76

165x70x10= 4576 4506 4365 3976 3851 3637 3279 3115 2917
145x82x10= 4507 4437 4299 3915 3793 3582 3229 3068 2872
165x60x12= 4420 4352 4216 3840 3720 3513 3167 3009 2817
175x50x13= 4390 4322 4187 3814 3694 3489 3146 2988 2798
155x65x13= 4182 4117 3989 3633 3519 3324 2997 2847 2665
145x82x12= 4065 4002 3877 3531 3421 3231 2913 2767 2591
165x70x12= 4065 4002 3877 3531 3421 3231 2913 2767 2591
155x80x12= 4008 3947 3823 3482 3374 3186 2872 2729 2555
175x70x12= 4008 3947 3823 3482 3374 3186 2872 2729 2555
185x60x13= 4008 3947 3823 3482 3374 3186 2872 2729 2555
195x60x13= 3935 3874 3753 3418 3312 3128 2820 2679 2508




Hmmz. Op snelweg draait hij bij 100 km/h (GPS) 4100 toeren, hetgeen betekent dat ik een 4.33 diff heb? :|