sputteren op lage toeren

default

RE: sputteren op lage toeren

hey,

vorige week ben ik met mijn mini SPI (1993) thuis gekomen met nogal wat lawaai,
na even onder de motorkap kijken zag ik dat 2 van de 4 bouten die de uitlaatcollector vast houden los waren,
na het terug vastzetten van deze bouten is het geluids grotendeels terug weg (uitlaat lekt nog beetje langs tussendemper en aan het flexibele stuk, nieuwe worden besteld..)

maar als ik nu laag in toeren rij, dus wanneer hij wat kracht moet gebruiken sputterd hij zo hard dat de hele mini staat te schudden.
terugschakelen en hoger in toeren rijden is dan de oplossing.

volgens mij is dit mijn lambda sonde die een verkeerde waarde inleest waardoor hij een verkeerd mengsel krijgt?
denk niet dat de sonde kapot is want anders zou hij op hoge toeren ook sputteren?

maar kan ik dit probleem verhelpen?
misschien toch nog valse lucht langs de uitlaat?
scheve uitlaatklep?

mvg
Thomas |:(

RE: sputteren op lage toeren

SPI storingen blijven raadselachtig totdat je de foutcodes hebt laten uitlezen...

Het vervelende bij de SPi ECU is dat de storingen altijd opgeslagen blijven, zelfs als het betreffende onderdeel vervangen is, dit kun je allen met een daarvoor geschikte foutcodelezer uitlezen en resetten.
Mijn ervaring is dat veel SPi's een foucode geven op de luchttemperatuur sensor (onderin het luchtfilter). Meestal veroorzaakt dit niet echt merkbare storingen, behalve misschien een wat hoger verbruik dan normaal.
Het kan natuurlijk zijn dat er meerdere storingen in zitten, die bij elkaar zorgen voor de door jou geconstateerde problemen.
Ik zou in eerste instantie denken aan valse lucht via de in-uitlaatpakking.

Kijk ook even naar je Fuel Purge Valve (klepje wat links net achetr de radiateur hangt). Hier willen de slangetje nog weleens lek raken.

Alvorens je verder gaat zoeken zou ik 'm uit laten lezen (kan ik eventueel voor je doen --> PM), het zou zonde zijn om zomaar vanalles te vervangen zonder dat je weet wat er mis is, en vervangen zonder de ECU foutcodes te wissen heeft weinig zin aangezien de ECU in LOS modus blijft draaien, zelfs met het nieuwe onderdeel erin.

RE: sputteren op lage toeren

Mijn '96 MPI heeft net zo'n probleem. Alleen is het bij mij niet zo erg dat de hele mini staat te schudden.
Als ik in lage toeren (onder de 2000) gas geef dan "proest" hij eens voordat hij zijn volle kracht gebruikt.

default

RE: sputteren op lage toeren

bartje, bedankt voor je antwoord, weet ik al een pak meer mee.

ik probeer nog eens iets te doen aan de valse lucht en indien dit niets doet hoor je nog wel van me.. ;) :)" title="Evil" />

[size=85:u3v8qthi]waar is de tijd van mijn carbu'tje :( :D [/size:u3v8qthi]

RE: sputteren op lage toeren

@Kamphuuz: Ook jouw MPi kan ik eventueel uitlezen hoor, zowel SPi als MPi is geen probleem.. (--> PM)
Wellicht dat eventuele bevindingen bij het uitlezen hier weer anderen kunnen helpen met soortgelijke storingen.

De MPi heeft overigens wel een zelftest-systeem, waarbij een defecte sensor die vervangen is, automatisch gedetecteerd en weer gebruikt wordt. Dit terwijl de SPi in LOS modus blijft lopen totdat de code gereset is.

RE: sputteren op lage toeren

wat tank je ?
toevalling de nieuwe feulsafe ?

default

RE: sputteren op lage toeren

ik tank niets anders dan vroeger, de gewone super 95..

maar dit weekend toch nog even tijd gehad om een nieuwe pakking te steken aan de in en uitlaat collector. waardoor de valse lucht, en het sputteren verdwenen is.. \\:)/

toch bedankt voor de info, want dit zijn weer dingen die ik niet wist ;)

RE: sputteren op lage toeren

Toom schreef:
[i:2d2wslvl]uitlaat collector[/i:2d2wslvl].




Daarmee wordt het uitlaat spruitstuk bedoeld?