Ja hoor. Het lampje werkt op een spanningsverschil.
Je moet dan de massa van het lampje aansluiten op de + van het stadslicht. Hij zal dan net andersom knipperen.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Ja hoor. Het lampje werkt op een spanningsverschil.
Je moet dan de massa van het lampje aansluiten op de + van het stadslicht. Hij zal dan net andersom knipperen.
Groet ron
daar zijn kastjes voor die je ertussen zet, en daar sluit je dan de draden op aan die nu naar je stadslicht gaan, en naar je knipperlicht aan die kant. Deze zorgt er dan voor dat ze branden als je stadslicht aan zetten, en knipperen als je knippert... maar weet niet waar
Er bestaan ook standaard knipperlicht units met stadslicht erin voor de mini. Weet niet op welke mini ze zaten, maar je hebt dan een rond knipperlicht met 2 kampjes erin.
ayla schreef:
...Je moet dan de massa van het lampje aansluiten op de + van het stadslicht...
Dat zou ook moeten werken idd
Wel ff de massa van je carosserie of hoe het dan zit bij jou halen, want anders krijg je geknetter
BadBert schreef:
ayla":1cc5pf0y]...Je moet dan de massa van het lampje aansluiten op de + van het stadslicht...
Dat zou ook moeten werken idd
Wel ff de massa van je carosserie of hoe het dan zit bij jou halen, want anders krijg je geknetter [/quote:1cc5pf0y]
Oh ja, dat van de massa moet even duidelijk vermeld worden.
Ik heb het al meerdere keren gedaan bij vrachtwagens, daar werkte het altijd. Zou hier ook moeten gaan.
Groet ron
mini7 schreef:
Er bestaan ook standaard knipperlicht units met stadslicht erin voor de mini. Weet niet op welke mini ze zaten, maar je hebt dan een rond knipperlicht met 2 lampjes erin.
Mk1?
Mijn Mk2 heeft gecombineerd stads/knipperlicht, die gebruikt wel een tweepolige lamp. Je kunt deze verlichting gewoon bij de Minispecialist kopen als je ze op een latere Mini wilt hebben.
Dennis
Dennis schreef:
Mijn Mk2 heeft gecombineerd stads/knipperlicht, die gebruikt wel een tweepolige lamp. Je kunt deze verlichting gewoon bij de Minispecialist kopen als je ze op een latere Mini wilt hebben.
Dennis
Mijn MK2 ook, echter dat is een clubman :)" title="Evil" /> .
Groet ron
Er bestaan ook standaard knipperlicht units met stadslicht erin voor de mini. Weet niet op welke mini ze zaten, maar je hebt dan een rond knipperlicht met 2 lampjes erin.
Mijn innocenti doet dat ook , en heeft slechts een lampje zitten in het knipperlicht
Wordt dit niet te fel in combinatie met een 21watt lampje, of gebruiken jullie 5 watt?
Je moet gewoon het originele lampje houden. Men moet toch iets kunnen zien knipperen?
Groet ron
Ik zou dan toch liever continu bv. 6v op het lampje hebben en dan met knipperen 12v-6v-12v-6v-enz.
6V?? Dat was in 1955 ofzo nog gebruikelijk ofzo. Gelukkig zijn we die tijd al lang voorbij. Dan heb je echt een pitje van 3x niks.
Groet ron
In de gecombineerde knipperlichten zit idd maar een lampje. Heb er net even eentje in de kelder opgezocht. Het is hetzelfde als een standaard knipperlicht alleen de fitting is anders. Er zit een duplo lampje in en een kabel extra.
Is het niet mogelijk om zo'n dubbel draads lampje er in te zetten?
in ieder geval meer als op 6 V. 6V is net genoeg om het draadje te kunnen ontwaren. De bedoeling is juist dat je het ook door het plastic heen kan zien.
Groet ron
ayla schreef:
Mijn MK2 ook, echter dat is een clubman :)" title="Evil" /> .
Jaja, mijn MK3 heeft ze ook...
Ik vind het wel een leuk idee, heb het vroeger oo kweleens willen maken, maar ja smaken veranderen.
Groet ron
Verhaal over de witte knipperlichten gesplit.
Andere off-topic verhaal verwijderd. Laten we er aub rekening mee houden dat het hier op het forum gaat om platte tekst en dat de schrijver een andere bedoeling kan hebben met z'n tekst dan dat het op jou overkomt. Dus val mensen niet aan, maar vraag wat ze bedoelen als jij vind dat het nogal bot of hoe dan ook overkomt. We zitten hier allemaal voor ons plezier, dus laten we dan ook plezierig met elkaar omgaan.
@Yordy: Zou je de volgende keer je posts willen laten staan? Je kan mij gewoon een pm sturen als je wilt dat ze verwijderd worden, maar nu heb nog ik, nog iemand anders een idee waar het hier over ging.
..kijk zo kan het ook
bedankt Demelza.. ik stuur je nog wel een pm met mijn verhaal.. mss kan het nog toegevoegd worden aan dit topic.. d'r zijn mss meer mensen die om dezelfde verduidelijking velegen zitten als mij
Je kunt gewoon hier plaatsen wat je wil weten, alleen is misschien een andere formulering raadzaam, want kennelijk werd die verkeerd opgevat De andere kant van het verhaal van Demelza is namelijk dat ook een schrijver er rekening mee kan houden dat platte tekst makkelijk negatiever opgevat kan worden dan bedoeld is. Voorkomen is beter dan genezen; je kan beter als schrijver een beetje op je woorden letten en als je klaar denkt te zijn je verhaal eerst nog even "screenen" dan erop vertrouwen dat de mensen die je bijdrage lezen allemaal eerst tot 10 tellen als ze iets "stuitends" tegenkomen, en dan denken, ach, hij zal het wel niet zo bedoeld hebben.
Wiebe schreef:
Ik zou dan toch liever continu bv. 6v op het lampje hebben en dan met knipperen 12v-6v-12v-6v-enz.
Er wordt nogal ingegaan op de specifieke waardes van de voltages, maar volgens mij is de essentie van dit verhaal (kennelijk niet gehinderd door al teveel elektrotechnische kennis ) enkel dat Wiebe graag zou zien dat het lampje continu zwakker brand, en als je richting aangeeft dat het afwisselend het "normale" niveau en een feller niveau brand.
Nou is de karakteristiek van een gloeilamp niet lineair, dus zal je met de helft van de spanning niet de helft van de lichtopbrengst hebben, maar dat lijkt me eerder bijzaak dan de essentie van deze post en is het volgens mij productiever om na te denken over hoe je dan wel dat effect zou kunnen bereiken (er worden al duplo-lampjes genoemd met twee gloeidraden, zoals in de achter/remlichten worden gebruikt).
Die 6volt was inderdaad maar bedoeld als voorbeeld. Wat mij het voordeel lijkt van een continue lage spanning op je knippers is dat je ook een klein beetje licht in je zij knippers hebt, hierdoor krijg je een beetje Volvo/Amerikaans effect. Het lijkt mij ook makkelijker te realiseren omdat je voor duo-lampjes ook een andere fitting nodig hebt.
Veiliger is het om als tijdens knipperen van je RAW je stadslichtlampje ook uitgaat als je knipperlicht uitgaat, dan is het verschil beter zichtbaar voor de andere weggebruikers.
Dit systeem zit ook op veel motorfietsen om de zichtbaarheid van je knipperlicht beter te maken voor andere weggebruikers.
Hier moet je dan effe wat elektronisch of iets met kleine relais tussen zetten per kant.
Frank
Ik reed gisteren achter een Land Rover. Ik had al eerder gezien dat veel Land Rovers dezelfde "bolletjes" hebben als achterlicht als Mini's aan de voorkant als knipperlicht. Het was donker, dus die LaRo had zijn achterlichten aan (rode versie van het bolletje). Toen moest 'ie remmen. Zelfde rode bolletje, dus daar zit een duplo-lampje in (en die duplo-lampjes zijn meestal 5W voor continu-licht en 21 W voor het signaal licht, dus dat verschil zie je zowiezo wel).
Je kan nog pech hebben als blijkt dat die rode lampjes er alleen zijn zoals ook de knippers van de laatste Mini's zijn: complete unit geïntegreerd met het gekleurde glaasje [die zien er precies hetzelfde uit als de versie daarvoor, je komt er pas achter dat het verschilt als je een keer het lampje moet verwisselen]. Anders zou ik zeggen, probeer zo'n LaRo-achterlicht te pakken te krijgen en vervang het rode glaasje door het oranje van je Mini.
Edit: waar ik via PM nog op gewezen werd, mogelijk is het fittinkje voor dat duplo-lampje voor een LaRo-achterlicht "nieuw type" wel hetzelfde als dat van de knipperlichten van de nieuwere Mini's. M.a.w., dat je het duplo-fittinkje uit de LaRo zo over zou kunnen zetten als je een Mini hebt waar dat nieuwe type lampjes op zitten, en je bij een oudere Mini eventueel kunt kijken of je de knipperlichtunits voor een nieuwere Mini kunt vinden.
Ik ben hier eens achteraan gegaan.
Heb 2 LandRover rem/achterlichten gekocht. En ja, het kan, maar het zijn niet dezelfde als de MPi Mini's. Het zijn waarschijnlijk dezelfde als SPi ofzo. MPi knipperlichten zijn nog net iets compacter.
Alleen moet je er wel aan denken dat je alleen je knipperlichten stadslicht mag maken als je knipperlichten wit zijn. Want je stadslicht mag natuurlijk niet oranje zijn.
Voor mij jammer, want ik vind het toch juist wel erg leuk dat mijn knipperlichten oranje zijn.
Van de garagist kreeg ik te horen dat ze ook gewoon nog te verkrijgen zijn als oude Mini units, maar waarschijnlijk ben je met LandRover onderdelen goedkoper uit.
Voor 30/35 euro ben je klaar.
Oude[re] Mini-units [met dezelfde vorm als MPi-units, dus vanaf midden jaren '80 ofzo] hebben toch zeker geen dubbele contacten voor een duplo lampje (dus met twee gloeidraden)? [Dat moeten dan behoorlijk oude units zijn die er anders uitzien dan de units op een MPi].
[size=75:1v07jy7b][Edit: post verduidelijkt][/size:1v07jy7b]
Dennis schreef:
Mijn Mk2 heeft gecombineerd stads/knipperlicht, die gebruikt wel een tweepolige lamp. Je kunt deze verlichting gewoon bij de Minispecialist kopen als je ze op een latere Mini wilt hebben.
Geen duplo dus nee, maar effect is wel hetzelfde.
Het is niet zo moeilijk. Zoals al eerder vermeldt staat; in de Innocenti zit standaard een stadslichtje in het knipperlicht.
Dat is dan ook een 21/5 fitting, of te wel dezelfde als die je voor je rem/achterlicht gebruikt.
Ik heb ze er zelf ook op zitten. En ik moet zeggen het bevalt mij al een jaar erg goed.
Zolang de Politie je niet aanhoudt tenminste...
ayla schreef:
...Je moet dan de massa van het lampje aansluiten op de + van het stadslicht...
Dat zou ook moeten werken idd
Wel ff de massa van je carosserie of hoe het dan zit bij jou halen, want anders krijg je geknetter
Hmm ben niet zo electrotechnisch aangelegen maar dit wil ik wel proberen. Massa van lampje aansluiten op de + van stadslicht begrijp ik nog. Het knipperlicht krijgt dan de plus van het stadslicht. En dat draadje van de massa van het stadslicht komt dus te vervallen of zie ik het nou verkeerd. Iemand die het duidelijk kan vertellen en evt. een tekeningetje kan sturen?
Alvast erg bedankt,
Dennis
@mini-rulez; het is vrij simpel, een lampje werkt op spanningsverschil.
Als je een lampje op je auto aansluit heb je aan 1 zijde + en aan de andere zijde -.
Als je de -zijde van je knipperlicht aansluit op de + van je stadslicht, heb je massa over de + van je knipperlicht als alleen de verlichting aan is.
Als je dan alleen je knipperlicht aan doet, heb je massa over de + van je stadslicht.
Als je beide aan hebt, zal je licht branden en massa maken over de + van je knipperlicht, als je knipperlicht nu aangaat, krijg je op beide draden +12v. Nu heb je dus geen spanningsverschil en zal het lampje uit zijn (en gaan knipperen als de 12v van knipperlicht wegvalt).
Groet ron
De huidige aansluitingen blijven dus zoals ze zijn alleen trek je extra verbindingsdraadjes door naar je stadslicht?
Dennis
Hmm... Heb het even vluchtig uitgetekend en niet de hele thread gelezen, maar volgens mij kom je in de problemen op deze manier. Je zult de normale massa van het knipperlicht moeten afsluiten. Als die alleen via de aansluitdraden loopt is het geloof ik geen probleem als je die inderdaad omlegt naar de plus van het stadslicht, maar als de unit ook nog intern massa maakt naar de carosserie dan heb je een probleem zodra je je stadslicht inschakelt.
In elk geval kun je niet af met extra draadjes leggen, je zult de massa van het knipperlicht moeten verleggen, en je ervan verzekeren dat er niet stiekem nog op een andere wijze ook massa gemaakt wordt (op zich makkelijk na te meten).
Ja dan snap ik hem. De - van het knipperlicht gaat op de + van het stadslicht. De huidige + van het knipperlicht wordt een massapunt op de carrosserie.
Toch...?
Dennis
Nee, want ook dan krijg je sluiting, als je je knipperlicht aan zet.
Het idee is dat je knipperlicht als het ware zweeft tussen het knipperlichtrelais en de voeding van het stadslicht. Dit kan ook alleen maar omdat het knipperlichtrelais en de lichtschakelaar schakelen naar massa als ze "uit" staan.
[list:1o7w5bdm][*:1o7w5bdm]Bij uitgeschakeld stadslicht (SL) hangt de min-aansluiting van het knipperlicht (KL) via de lichtschakelaar aan massa (0V). Zolang het knipperlichtrelais uit staat, hangt de plus van het KL ook aan 0V. 0V aan de plus en 0V aan de min, dus er loopt geen stroom. Met ingeschakeld knipperlicht relais varieert de plus-aansluiting op het KL tussen 12V en 0V. Er stroomt afwisselend wel en geen stroom van de plus naar de min door het KL.[/*:m:1o7w5bdm]
[*:1o7w5bdm]Bij ingeschakeld SL hangt de min-aansluiting van het KL via de lichtschakelaar aan 12V. Zolang het knipperlichtrelais uit staat, hangt de plus van het knipperlicht aan massa (0V). 0V aan de plus en 12V aan de min, dus er loopt stroom van de min naar de plus door het KL (dus in tegengestelde richting t.o.v. de normale situatie!). Met ingeschakeld knipperlicht relais varieert de plus-aansluiting op het KL tussen 12V en 0V. Staat er 12V op de plus, dan is er geen spanningsverschil tussen plus en min van het KL en loopt er geen stroom. Er stroomt afwisselen geen en wel stroom van de min naar de plus door het KL.[/*:m:1o7w5bdm][/list:u:1o7w5bdm]
RE: Stadslicht in knipperlicht
Ingediend door snarfvz op di, 31-10-2006 16:19
Hallo allemaal,
Ik vraag mij af of het mogelijk is om de knipperlichtunits (mk5) die met de schroefjes) of het mogelijk is om het ipv 1 functie maar 2 functies te geven: als knipperlicht en als stadslicht.
Weet iemand of dit mogelijk is?