Stage 1 Kit : allerlei vragen

RE: Stage 1 Kit : allerlei vragen

Hoi !
Zaterdag 32 :O pk gemeten op de DynoDag in onze standaard 1000 cc Studio2. Ik heb al begrepen dat de Mini echt eens afgesteld moet worden en dat nieuwe bougies / brandstoffilter / olie etc ook wel helpen.

Op minisportshop.com zie ik allerlei sets om te komen tot een Stage 1 Kit. We willen toch dat beetje extra vermogen eruit proberen te halen. Het hoeft geen racewagen 8) te worden maar een beetje soepel accelereren is wel prettig.

Nu zie is dus op die site een Stage 1 met HIF44 en een Stage 1 met HS6. Ik weet dat de HIF een modernere carb is maar waar moet ik verder op letten ? Wat kan ik verwachten aan vermogenswinst ? Ik vind een dubbele centrale uitlaat erg fraai. Kan montage hiervan ook nadelige gevolgen hebben voor het 'soepel' draaien van de motor ? Alle tips zijn welkom.

Groeten,

Ben en Suzanne

RE: Stage 1 Kit : allerlei vragen

Allereerst de opmerking dat er vast al een of meer topics hierover bestaan.
Ten tweede: een HIF44 of HIF/HS6 is te groot voor een 1000.
Een stage 1 kit vervangt trouwens alleen de uitlaat, het in- en uitlaatspruitstuk, het luchtfilter en de gasnaald. De motor zal daarmee iets makkelijker 'ademen' waardoor die vooral in het hogere toerengebied meer vermogen heeft, maar verwacht geen wonderen. Op het al dan niet mooier lopen heeft de montage weinig invloed als de motor goed wordt afgesteld. Een 1000 draait sowieso al redelijk soepel rond (vergeleken met een 1300).

PS Jouw Studio 2 is zo te zien op de foto Storm Grey. Smoke Grey is nl. een 'oude' kleur (lichtgrijsblauw), maar dat terzijde :)

RE: Stage 1 Kit : allerlei vragen

yep ik heb ook net een stage one voor mijn 1000 cctje, dus ik w8 het af

k&n luchtfilter erbij dus dat zal wel leuk worden, en wat ik zo rondom hoor schijnt het dat het iets lekkerder optrekken is

maar dat zie ik vant wiekend hoop ik

default

RE: Stage 1 Kit : allerlei vragen

32 pk is zelfs voor een 1000 wel erg weinig. Een goede 38 pk moet hij toch kunnen halen? Met juiste ontsteking, luchtmengsel en goede vonk zit je al bijna op de 38 pk, een vermogenswinst van bijna 20%. Heb je geen stage kit meer nodig.
De motor van mijn huidige Mini moet in de revisie (oa. zuigerveren, koppakking), evenals koppeling. Ik denk dat ik er maar een 1100 in ga zetten. Ik kan een goede met bak op de kop tikken. Kruip ik richting de 45 pk! Nog meer vermogen en de remmen moeten aangepast. Dat stadium zal ik voorlopig wel niet bereiken...

Rolf

RE: Stage 1 Kit : allerlei vragen

maar om weer ff on-topic te gaan...

over stage 1 en andere tuning is veel geschreven (zoekfunctie met TUN* of STAG* )

ik denk dat je eerst moet zorgen dat je motortje standaard al in orde is, dus zorg ervoor dat:

*nieuwe bougies, rotor, verdeelkap en contactpuntjes+condensator.
* schoon/ nieuw luchtfilter
* ontsteking afstellen
* kleppen stellen
* olie verversen/ schoon oliefilter

dit alles zorgt ervoor dat je motor weer een goede vonk op het juiste moment kan produceren en daarmee een goede/betere verbranding.

't is een basis ervan uitgaande dat de auto de laatste tijd weinig onderhoud gehad heeft.

ga daarna pas aan de gang met opvoeren/tunen.

een goede basis is het belangrijkste, je kan veel geld uitgeven en uiteindelijk geen resultaat hebben...

succes ;)

default

RE: Stage 1 Kit : allerlei vragen

Wat Stage 1 betreft, denk dat Hif 44 carb, inlaat en uitlaat spruitstukken op Standaard Austin Metro blok beetje tè voor mij zijn.. Als ik 'm door een Mini monteur laat doen, hoe lang zou dat zoiets duren?

RE: Stage 1 Kit : allerlei vragen

Al het een beetje mee zit moet een monteur dat wel in ene uurtje of 2 a 3 kunnen regelen, maar het blijft mini...

RE: Stage 1 Kit : allerlei vragen

BruteSound schreef:
Wat Stage 1 betreft, denk dat Hif 44 carb, inlaat en uitlaat spruitstukken op Standaard Austin Metro blok beetje tè voor mij zijn..



Hoe bedoel je?
Een Metro is altijd voorzien van een Hiff 44 (afgzien van de Metro 1000, die hebben een Hiff 38 ) dus dat klopt wel hoor.