Stage 1 SPI welke kit

RE: Stage 1 SPI welke kit

Ik zou graag een stage 1 :P op mijn mini SPI van 1992 plaatsen, nu twijfel ik tussen deze 2 kits :?

Kit 1:
Kit Includes:-

* Maniflow long centre branch (LCB) injection exhaust manifold
* Mini Sport Superflow side exit exhaust (ST400), which fits directly onto the catalytic converter and hangs from the existing exhaust mountings.
* Exhaust manifold gasket
* Choice of: K&N or Pipercross performance induction kit
* NGK performance spark plugs x 4.



Kit 2:
Kit Consists of a Mintec head (Competition Valves), Roller Tip Rocker set, K&N Replacement element air filter, Single Box RC40 from the Cat back, Head Gasket Kit and a new set of plugs. Fits all Single Point (SPi) Minis and Coopers.



heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb al wat gezocht op het forum maar werd er niet wijzer van... :?

Ook is er bij kit 1 een K&N of een pipercross luchtfilter :O ... welke zouden julie nemen?

alvast bedankt voor de antwoorden...

groeten,

franklin

[size=75:291xy3gc][Links verwijdert en vervangen voor specs - Demelza][/size:291xy3gc]

RE: Stage 1 SPI welke kit

Bij kit 2 staat dat er ook een cilinderkop bij zit, dat is wel een ander verhaal dan kit 1 (zal ook aanzienlijk duurder uitpakken). Normaal gesproken bestaat een stage 1 kit uit een luchtfilter, evt. vervangende naald voor de carb, uitlaatspruitstuk (meestal LCB) en sport-uitlaat (einddemper). Cilinderkop is niet gebruikelijk, dan wordt al snel over stage 2 gesproken (hoewel alles boven stage 1 totaal niet gedefinieerd is, meestal verschilt de indeling per fabrikant).

Qua einddemper zou ik de RC40 van kit 2 aanraden.

Wat betreft luchtfilter: ik weet niet of bijvoorbeeld Vizard ooit vergelijkingstests heeft gedaan tussen K&N en Pipercross, ik weet wel dat hij erg te spreken was over K&N (ook met name wat betreft blijvende flow bij vervuiling). Ik zou dus gewoon voor K&N gaan.

RE: Stage 1 SPI welke kit

dank je wel,

daar kan ik wat mee...

misschien koop ik dan gewoon een RC40, een K&N luchtfilter en een set bougies... Dan heb ik precies wat ik wil... gewoon nog wat zoeken naar de prijsverschillen...groeten,

franklin

RE: Stage 1 SPI welke kit

nope, Je vergeet je LCB, een van de cruciale dingen van stage 1.
Het is duurder om alles los te kopen! met name je uitlaat systeem. Je cat kun je laten zitten aangezien het verwijderen hiervan bij een spi bijna geen vermogen winst geeft.

RE: Stage 1 SPI welke kit

Ik denk dat je gelijk zou hebben als we het niet over een SPi hadden. Als ik het goed heb is bij veel andere Mini's het grootste probleem qua flow (en dat is precies het enige wat een stage 1 kit zou moeten verbeteren) dat gekke gecombineerde in/-uitlaatspruitstuk.

Bij een SPi (en trouwens ook '91 carb Coopers en MPi's) is het een ander verhaal, die hebben standaard al een spruitstuk dat best OK is (je kan er ook wel een beetje de vorm van een LCB in herkennen).

Zeker bij een SPi zou ik een LCB dus eerder "icing on the cake" noemen dan "cruciaal". Geldt trouwens sowieso wel een beetje voor stage 1, verwacht geen wonderen. Grootste pluspunt, zou ik zeggen, is dat het een lekker geluidje geeft.

RE: Stage 1 SPI welke kit

hoi,

mijn spi
heeft alles uit kit1 en is wel sneller dan veel coopers van die leeftijd.
maar om te zeggen dat t echt knalt:NEE.

veel ligt ook aan je timing van kleppen en distrubutie.
als ik zelf serieus met spi zou gaan knallen zou ik wel set2 kopen O:) duur!
als je serieus pks uit je spi wil halen moet je voor de 2e optie gaan.
of koop een swifttune sw 05-07 nokkenas+rocker rollertips! :9 :9
geeft ook een leuk effect voor niet te veel geld.

RE: Stage 1 SPI welke kit

... mits je die zelf in kunt bouwen, want de motor moet er wel uit als je de nokkenas wil vervangen. Ik zou trouwens ook niet alleen de nokkenas vervangen, maar toch minstens ook wel de gebruikelijke Stage 1 onderdelen. Is het uberhaupt mogelijk om en SW5 in een SPi te leggen, zit je dan niet met de sensor voor de ECU (of is dat alleen een issue bij een MPi)?

RE: Stage 1 SPI welke kit

jep, ik dacht ook dat je timing geregeld werd door de ecu... maar ja, zoals reeds vermeld ben ik nieuw in het miniwereldje :x . Alleszins bedankt voor de info... Zal na de examens even zo een kit halen :P :)" title="Evil" /> :9

groeten,

franklin

RE: Stage 1 SPI welke kit

Volgens mij is het veranderen van een nokkenas bij een injectie mini niet echt aan te bevelen.
Je in en uitlaat "map" die staat gedefinieerd in je ecu snapt deze verandering niet en je zult niet het gewenste resultaat krijgen...
Schaf een leuke stg1 aan en regel eventueel je brandstofdruk ietsjes hoger, als je weet hoe dat moet...
De meeste mini bedrijfjes die gespecialiseerd zijn in tunen helpen je graag verder...

RE: Stage 1 SPI welke kit

er zijn nokkenassen specifiek voor de Spi (en Mpi - zie de site van Swiftune)

@Franklin1: de timing van de ontsteking wordt door de ECU geregeld, de nokkenas moet goed 'getimed' worden bij inbouw - ofwel door instelbare tandwielen ofwel door een verspringende spie.
2 verschillende (maar niet minder belangrijke) dingen.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Stage 1 SPI welke kit

Ik zit met een twijfel. Ik wil op mijn SPI een stage 1 hebben maar dan wel met een rvs uitlaat van playmini. En ik zit er aan te denken om geen k&n filter te nemen maar een zelf gemaakte openluchtfilter. Wat zit er dan bij een spi nog meer bij? Is het voor mij niet logischer gewoon een lcb te kopen?
of deze waarbij ik dus mijn eigen uitlaatspruitstuk gebruik kost 168 euro bij betreffende zaak


Maar deze kost 152 en kan ook een sensor in. En is gehele lcb.


Welke zou beter functioneren? En vanwaar die prijsverschillen terwijl de ene meer is.

RE: Stage 1 SPI welke kit

voor meer vermogen zou je zeker voor het onderste spruitstuk moeten gaan. Als ik eerlijk ben zou ik niet weten waar het het stuk uitlaat op de bovenste foto voor dient deze schroef je op de originele uitlaatspruitstuk en dient er volgens mij alleen voor om een andere uitlaat te kunnen monteren zoals bijv een playmini. alleen omdat die uit 2 delen bestaat zal het sneller gaan lekken. Het is dus beter om voor de maniflow op de onderste foto te gaan en dan hier een playmini op aansluiten die zorgt voor het meeste vermogen.

groeten kevin

RE: Stage 1 SPI welke kit

Maar zorg er wel voor dat je bij die onderste ook dat flex-stuk krijgt, en niet zomaar deze monteert. Een spi-motor kanteld namelijk ietsjes meer dan een carbmotor.....

RE: Stage 1 SPI welke kit

Okay maar ik ga alles voorzien van polytheraan bushes!
Zowel alle motorzittingen als de frame punten.

RE: Stage 1 SPI welke kit

[size=75:2auij0hh][topics samengevoegd - Crispy][/size:2auij0hh]
Ik ben sinds een aantal dagen in het bezit van een cooper uit 1993. Voorheen altijd een 1000 stage 1 gehad, ik was altijd zeer te spreken over het resultaat van dat simpele kitje. Ik vroeg me af of het mogelijk is om dit ook op mijn nieuwe mini toe te passen? Bestaan er stage 1 kits voor een Spi Mini cooper 1993, of is dat gewoon lucht filter kat vevangen en klaar?

RE: Stage 1 SPI welke kit

even zoeken op het forum doet wonderen en ja ze zijn te krijgen en dat is meer dan filtertje en cat er onder uit

RE: Stage 1 SPI welke kit

Het forum vertelt me van alle kanten andere dingen, van ombouwen naar carb tot de kop vervangen allemaal rigoreuze maatregelen.
Standaart stage 1 voor een Spi kom ik op de nederlandse webwinkels of op het forum niet tegen.

LCB (zonder sensor) - link pipes - luchtfilter en eindemper. Komt ie nog door de keuring?
Worden wel aangeboden in engeland, is dit ook in nl te verkrijgen? heeft iemand hier ervaring mee?

RE: Stage 1 SPI welke kit

Je hebt een probleem met de datum dat hij is toegelaten in NL.
Voor een bepaalde datum mag je de kat weglaten, daarna MOET hij erop zitten voor de APK.

Dacht dat het tot begin '93 was dat je hem weg mocht halen...
Ff zoeken op het forum...

RE: Stage 1 SPI welke kit

Of je je kat legaal mag verwijderen kun je eenvoudig checken. Als er op je kenteken U9 of iets dergelijks staat, heb je pech. Dus even op je kentekenbewijs kijken of je kenteken invoeren op www.rdw.nl .

Ik weet haast zeker dat je verplicht bent hem te hebben. Als er namelijk op je kenteken melding van staat, ben je verplicht hem te hebben voor de APK (en 'permanente eisen', d.w.z. bij aanhouding door agent moet hij eronder zitten, anders heb je een probleem).

Wat niet weet wat niet deert, als je niet gepakt wordt mag alles. ;)

RE: Stage 1 SPI welke kit

Je hebt pech in het geval van de cat, want na 1 januari 1993 moet er dus een cat onder zitten voor die datum mag je hem weglaten.

Het enige wat je kunt doen (voor een redelijke prijs) is de uitlaat na de cat vervangen voor een sportuitlaat, 1-pots of 2-pots, en een sportfilter.

Ik denk alleen dat het niet zoveel oplevert qua vermogen als een stage-one kit voor de oudere modellen.

Dennis

RE: Stage 1 SPI welke kit

Eigenlijk is alles gewoon te krijgen net zoals bij een "gewone" stage 1 kit zoals bij een carb.

-K&N Filter voor injectie modellen (inleg of cone)
-Injectie Uitlaatspruitstuk (met gat voor de lambda)
-Cat vervangers (bij de apk even omwisselen bij mijne is hij er ook tussen uit.
-Freeflow uitlaat naar keuze (omdat je de cat toch weg laat kan je er dus ook 1 kopen met linkpijp vanaf het uitlaatspruitstuk zet je voor de apk je originele pijp weer terug
- Een nieuw setje NGK bougies en je stage 1 setje is compleet

en de onderdelen zijn overal verkrijgbaar engeland of nederland

default

RE: Stage 1 SPI welke kit

heb je ff een pm gedaan

RE: Stage 1 SPI welke kit

Hoewel er een aantal topics zijn voor SPI tunen die inderdaad ontsporen richting andere koppen etc. leek me deze wel aardig relevant. Iig geen reden om een nieuw topic te starten.

Lees m even door.

RE: Stage 1 SPI welke kit

Het is zover... Ik heb weer een Mini voor de deur. Na 3 coopers gehad te hebben, ben ik een tijdje aan de MG geweest. Ook leuk trouwens.

Mijn lidmaatschap heb ik altijd gehouden, aangezien de Mini toch zeker weten weer terug zou komen. En nu is het dan zover.

Nu heb ik weer een SPI-cooper en ik zit eraan te denken om er een stage 1 setje op te gooien. Het is mij duidelijk wat het is en hoe ik er aan kom, alleen zit ik nog even met de 'installatie'.

Nu heb ik wel een bevriende monteur en liefhebber die de boel voor mij erop wil zetten, maar goed, daar wil ik natuurlijk ook gewoon een uurprijs voor betalen. Nu is mijn belangrijkste vraag hoeveel uur er in zo'n karweitje zit. Eigenlijk valt alles volgens mij wel mee, behalve bij het uitlaatspruitstuk kan ik dat niet inschatten. Kan iemand met ervaring daar een schatting van geven? Is daar goed bij te komen, of zit daar veel tijd in?

Ik weet dat ik bij een eerder probleem met de synchromesh me scheel heb betaald aan de manuren, dus vandaar dat ik dat graag van tevoren wil incalculeren.

RE: Stage 1 SPI welke kit

Een LCB maniflow... mhoa... een uurtje als het wat tegen zit(een lambda sonde kan vrij vast zitten)
K&N inleg filter 5 minuten.
NGK bougies 5 minuten (incluis het controleren van de elektroden afstand).

Cat vervangen gelijktijdig met LCB 30 minuten.

Dit alles uit het boek... 'de dikke duim' O:) (lees: het is een wilde gok maar denk dat ik er niet ver vanaf zal zitten.)

RE: Stage 1 SPI welke kit

Ok, bedankt... Dat klinkt allemaal aantrekkelijk.

Ik zie trouwens dat je het hebt over een inlegfilter, maar zitten er nog specifiek voordelen aan een inlegfilter of open luchtfilter? (K&N)

RE: Stage 1 SPI welke kit

Een open filter bij een carb maakt meer herrie dan een inlegfilter van K&N.
Of dat bij injectie ook is... geen idee...

RE: Stage 1 SPI welke kit

Over standaard luchtfilterhuis t.o.v. "open" luchtfilter is wel e.e.a. geschreven op het forum. Er zijn bij mijn weten nooit serieuze tests gedaan voor injectie, maar je moet in elk geval niet vergeten dat achter het standaard luchtfilterhuis ook wel een aantal jaren ontwikkeling zit. Het is zeker geen een-tweetje dat een open luchtfilter zeker betere resultaten geeft dan het standaard huis.

RE: Stage 1 SPI welke kit

Ik heb op mijn SPI een K&N Cone openluchtfilter op zitten, een Maniflow uitlaatspruitstuk en een RC 40 uitlaat.
Als je de computer reset, nadat je er alles op hebt geschroefd, merk je wel verschil, maar je krijgt er echt geen 10 of meer PK bij.
Het rijdt gewoon wat soepeler.
Controleer eerst meer eens of de kleppen wel goed staan, de onsteking klopt, etc, etc. voordat je van alles gaat proberen.

Volgens mij heb ik dat artikel nog waarin de verschillen tussen een standaard SPI en een stage 1 SPI in staat.
Als ik h`m kan vinden, zet ik het wel hier op.

RE: Stage 1 SPI welke kit

Daar ben ik dan erg benieuwd naar. De 15 tot 20% vermogenswinst waar [sommige engelse sites] van spreken zijn dus schromelijk overdreven?

Toevallig had ik precies dezelfde onderdelen in gedachten als die van de merken die jij net noemt.

[size=75:xg1g69p9][Bedrijfsnamen verwijdert - Demelza][/size:xg1g69p9]

RE: Stage 1 SPI welke kit

Ja, dat is echt overdreven veel, maar ja, die bedrijven willen ook verkopen en dan is een "beetje" overdrijven niet zo moeilijk.

Ik heb ondertussen de gegevens erbij gezocht; het komt uit een artikel van Miniworld juni 2005 het om een MPI ( ze hebben ook ooit een SPI en een SPI samen getest, maar daar zat volgens mij niet zoveel verschil in);
standaard blok 1275 MPI 61/43 PK vliegwiel/wielen bij 4500 toeren.
+ open luchtfilter 62/43 PK vliegwiel/wielen bij 4500 toeren.
+ Cat vervanger 63/44 PK vliegwiel/wielen bij 4500 toeren.

+ stage 3 kop + LCB + RC 40 70/50 PK bij 4900 toeren.
+ 1,5:1 rockers 71/51 PK bij 4900 toeren.
+ Burlen 52 mm inlaatspruitstuk 72/51 PK bij 4900 toeren.
+ benzine druk regelaar 75/51 PK bij 5300 toeren.

Leuke bij de test is dat ze twee MPI`s hebben gebruikt, maar dat de een 2x zoveel km`s had gedraaid.
Dit maakte dus niets uit voor de test.

Ik heb ook nog een test gevonden met een standaard MPI en een MPI met een JC Works 90 bhp setje erop geschroefd;
Standaard MPI 62 PK
JC Works 90 bhp MPI 77.2PK
Maar met een Burlen 52mm throttle body erop wordt het interessant;
Standaard MPI 64.5 PK
JC Works 90 bhp MPI 81.0 PK
Dit is wel aan het vliegwiel gemeten!
Leuk als je zo`n duur JC Works setje erop heb (laten) schroeven....... :x

Ik denk echter wel dat je niet zomaar blind moet staren op cijfers; er zijn enomr veel factoren die de prestatie van een auto beinvloeden en dan heb ik het echt niet alleen maar over bovenstaande dingen.
Uit eigen ervaring weet ik dat de veranderingen die jij wilt doen (LCB, open luchtfilter en andere uitlaat, eventueel cat vervanger) echt wel iets veranderen aan het rijgedrag van de auto.
Maar verwacht niet dat je mini opeens M3 potentie heeft of zo.

RE: Stage 1 SPI welke kit

Hartstikke bedankt voor deze informatie!

Ik begin nu toch een beetje te twijfelen. Een andere uitlaat komt er sowieso, dus ik ga maar eens een kostenanalyse maken wat de meerprijs wordt en of ik dat interessant vind.

RE: Stage 1 SPI welke kit

Heel goed idee.
Ga er anders eerst maar eens zo mee rond rijden, met een andere uitlaat en kijk dan pas later of je er iets aan wilt veranderen.
Ik heb zelf eerst ook origineel rond gereden, toen een andere uitlaat eronder geschroefd, later weer geld bij elkaar geschraapt voor een open luchfilter en tot slot een ander LCB systeem eronder gezet.
Je komt er wel, gewoon volhouden.

RE: Stage 1 SPI welke kit

Sowieso ben ik al verliefd op het gooi- en smijtkarakter van een Coopertje. Het is niet voor niks dat ik toch weer bij een Cooper uit kom. (Wilde ook persé een 46 kW Mini)

Ik had me behoorlijk verlekkerd met een dergelijke vermogenswinst die simpel te behalen is, maar inderdaad is langzaamaan opbouwen misschien wel een beter idee.

Sowieso geniet ik de laatste 3 dagen al weer met volle teugen, sinds ik weer Cooper rijd. 8)

RE: Stage 1 SPI welke kit

Als je van zelfbouw houdt dan is het een idee om het luchtfilter huis te modificeren dat er een grote kachelslang erop past.
De kachelslang loopt dan naar de grille en je hebt een 'cold air intake' waar sjonnie paars om zijn neus ziet.
Ik denk dat een orignele luchtfilter genoeg capaciteit heeft. IMHO

RE: Stage 1 SPI welke kit

[size=75:2gxwwu5t][topics samengevoegd - Crispy][/size:2gxwwu5t]
Hallo minivrienden! :)

ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke uitlaat voor mijn mini... en heb ook al gezocht bij de zoekfunctie voor antwoord op mijn vragen :P

ik heb een Spi uit 92 en ik heb dus een uitlaat nodig met een lambda sonde in het spruitstuk... klopt dit??? ook heb ik een cat nodig staat op mn kenteken.

maar wat ik vaak lees: de cat zorgt voor voldoende tegendruk, dus een middendemper kan ik er dus tussen uit laten... right!? want dan kan ik dus een mooi systeem nemen met Lcb naar cat en linkpipe naar einddemper

kan iemand mij iets meet info geven over een spruitstuk met sonde... heeft iemand een spi die dit ook heeft??? of kan ik mn normale spruitstuk er op laten.... (ja het kan uiteraard wel... maar ik wil iets meer vermogen... ik niet alleen maar meer geluid)

RE: Stage 1 SPI welke kit

Fred B schreef:

ik heb een Spi uit 92 en ik heb dus een uitlaat nodig met een lambda sonde in het spruitstuk... klopt dit??? ook heb ik een cat nodig staat op mn kenteken.


Klopt, hopelijk voor jou, zit de cat nog onder de auto ;) :P

Fred B":1sybj3l8] maar wat ik vaak lees: de cat zorgt voor voldoende tegendruk, dus een middendemper kan ik er dus tussen uit laten... right!? want dan kan ik dus een mooi systeem nemen met Lcb naar cat en linkpipe naar einddemper[/quote:1sybj3l8]
Middendemper is in principe voor het geluid te dempen. Voor zover ik weet heeft de motor geen tegndruk nodig :|

Fred B":1sybj3l8] kan iemand mij iets meet info geven over een spruitstuk met sonde... heeft iemand een spi die dit ook heeft??? of kan ik mn normale spruitstuk er op laten.... (ja het kan uiteraard wel... maar ik wil iets meer vermogen... ik niet alleen maar meer geluid) [/quote:1sybj3l8]
Welke info wil je? Ik heb inderdaad een Maniflow uitlaatspruitstuk gemonteerd op mijn SPi.
Wil je in de toekomst wat meer gaan tunen kun je er voor kiezen de hele uitlaatlijn aan te pakken. Anders is het (denk ik) weggegooid geld, met alleen deze aanpassing win je nauwelijks merkbaar vermogen.

Een linkpipe vanaf je cat en een andere einddemper, is dan een leuke upgrade voor ogen en oren ;)

RE: Stage 1 SPI welke kit

ik wil mn complete uitlaatlijn aanpassen.... maar dan krijg ik dus ook een catvervanger... of niet?!?!

of kan ik gewoon een lcb voor spi kopen die tot de cat gaat en vanaf de cat dus wat ik al zei....???

ik heb op internet wel de nodige dites gevonden die stage 1 kitjes tekoop hebben... maar dat kost me direct 600 pond :? :?

kun je me anders even pmen peter waar jij je spruitstuk vandaan hebt??

gr Fred

RE: Stage 1 SPI welke kit

Persoonlijk zou ik geen catvervanger nemen, ik heb geen verschil gemerkt, en je bent wettelijk verplicht deze op je Mini'tje te hebben ;) Dus al helemaal voor de APK...

De LCB die ik heb, gaat inderdaad tot aan de cat, en kostte me 250 euro (zo uit m'n hoofd)
Van daar uit heb ik een linkpipe en een playmini-pijp gestoken ongeveer voor hetzelfde geld. Lijkt qua opzet dus wel wat jij ook wilt.

RE: Stage 1 SPI welke kit

Fred B, ik heb je vraag aan een algemeen topic over Stage 1 kits voor SPI's gehangen, hier staat al vergelijkbare informatie in.

Het algemene spi tunings topic had je vast al gevonden: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 377#199377

RE: Stage 1 SPI welke kit

Wij hebben onze Coop nu enkele weken en hij is in 2000 door [een minigarage] al wat gekieteld maar ik weet jammer genoeg niet wat er exact allemaal aan is gedaan. Op de rekeningen staat in ieder geval Competion Big Bore 1293 Engine met een ecu on board voor getunede motoren, Maniflow LCB en een Verto koppelingsplaat ?? Achter de kat zitten de originele 2 knalpotten en hij heeft nog wat zaken als high capacity waterpomp etc.
De SPI pakte niet lekker op met gasgeven. Leek dan even in te houden vanwege teveel benzine ?
Vanavond een open K&N gemonteerd en alle probleempjes zijn verholpen !!! Fluctueert niet meer in toeren, pakt meteen op met gasgeven en lijkt pittiger maar dat kan ook gevoel zijn omdat ie met gasgeven een heeerlijk rallygeluidje uit het filter laat komen !!!

Hier een gelukkige Minirijder !!!!

[size=75:12zbsu7i][Bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:12zbsu7i]

RE: Stage 1 SPI welke kit

heee ik heb dat ook!!! als ik gas geef houd ie even in alsof ie geen zin heeft...! luchtfiltertje en t is over??!

NICE! :D

gr Fred

RE: Stage 1 SPI welke kit

Fred B schreef:
heee ik heb dat ook!!! als ik gas geef houd ie even in alsof ie geen zin heeft...! luchtfiltertje en t is over??!

NICE! :D

gr Fred



Fred....bij mij iig wel maar zoals ik al aangaf is het blok niet helemaal standaard dus ik weet niet of dit voor elke spi geldt

Tip: Berry heeft nog een filter te koop staan in het verkoop topic

RE: Stage 1 SPI welke kit

jup weet ik... maar is me net ff iets te duur... ik denk dat ik eerst een ander uitlaat systeem wil... of het anders in een keer tegelijk koop!

gr fred

RE: Stage 1 SPI welke kit

Als het met een K&N luchtfilter is opgelost zou het heel goed kunnen dat gewoon het standaard filter vervangen (die vervuilen en moeten met enige regelmaat vervangen worden) ook al geholpen zou hebben (geldt vooral richting Fred B, zoals miniche zelf zegt is zijn motor niet meer standaard en dan kunnen standaard onderdelen onvoldoende zijn). Een standaard Mini moet met standaard onderdelen gewoon goed kunnen lopen. Stage 1-kits zijn een leuke kers op de taart als het voor de rest allemaal in orde is. Geen oplossing op zich.