Kruimelpad
Standaard verstraler apart schakelen
RE: Standaard verstraler apart schakelen
Ingediend door Faiz op do, 13-09-2007 13:44
bedankt voor de lijst met ingrediënten. Nu nog het recept. Vanaf welk punt moet je dan gaan aftakken, zonder dat het relais van de grootlichtschakelaar kan doorbranden (geen idee of dat mogelijk is, maar ik sluit niks uit)
- Login of registreer om te reageren
Daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb het ook laten doen. Later alleen een deel over gezet, maar toen was het al los.
- Login of registreer om te reageren
Slim van je
Ik vroeg het me eigenlijk af of het heel simpel te doen is. Er zijn bij de diverse internet-mini-zaken wel kabelsetjes voor mistlampen te koop, maar geen idee of dat ook door iemand die de basics van kortsluiting machtig is, ook te doen is.
- Login of registreer om te reageren
Is in principe niet zo moeilijk.
Alleen gebruik je ipv de grootlichtstand een andere schakelaar.Wel gewoon een relais gebruiken uiterraard en even afzekeren bij de bron.
De mogelijkheid van beide (via grootlicht en schakelaar)is gevaarlijk ivm dubbele spanning dus kortsluiting.
Wat veel leuker is om te doen is het stadslicht van de verstralers(mits aanwezig)apart aan te sluiten en de rest gewoon op je grootlicht te houden.
- Login of registreer om te reageren
Now we are talking!
Dus wat je bedoelt te zeggen is, dat grootlicht en apart schakelen tegelijkertijd gelijk staat aan vuurwerk. Moet ik dus niet hebben.
Voor het stadslicht in de verstraler, zou ik dus even de lens moeten verwijderen?
Ik heb nog een ander topic waar ik op zoek ben naar "Monte Carlo" mistlampen (4 mistlampen, 2 mist-, en 2 verstralers, op een beugel, middelste 2 staan iets hoger). Is het raadzaam uit te zoeken of de nieuwe verstralers wel stadslichten hebben, of een mogelijkheid hebben voor stadslicht?
- Login of registreer om te reageren
Martijn A schreef:
De mogelijkheid van beide (via grootlicht en schakelaar)is gevaarlijk ivm dubbele spanning dus kortsluiting.
Wat veel leuker is om te doen is het stadslicht van de verstralers(mits aanwezig)apart aan te sluiten en de rest gewoon op je grootlicht te houden.
Nee, je zal geen kortsluiting krijgen, maar ze zullen niet onafhankelijk kunnen werken als je simpelweg de relais voor de losse verstralers aan zowel het grootlicht als een schakelaar zet. Ze zullen dan op zowel de nieuwe schakelaar en het grootlicht werken. Wat je nodig hebt is een diode die je slim moet plaatsen. Ik heb het hier getekend maar ik moet het nog ff inscannen... In alleen tekst is het niet zo duidelijk.
- Login of registreer om te reageren
Dit is de schakeling zoals hij al in je auto is ingebouwd, plus een schakeling voor de losse verstraler. Zoals je ziet zijn ze in feite identiek; een relais die de plus onderbreekt, die met een schakelaar bedient wordt. De dikke draden zijn voedingsdraden waar grote stromen lopen, de dunne zijn schakeldraadjes voor kleine stuurstroompjes.
Hieronder staat de schakeling zoals jij hem wilt hebben. De 2 werken afzonderlijk, met de voorwaarde dat de vertralers óók aangaan als alleen de schakelaar van het grootlicht wordt bedient. Er is een diode nodig, omdat anders de stuurstroom van de verstralers ook het grootlicht kan bedienen, en dat is niet de bedoeling (dan hebben de schakelaars dezelfde functie gekregen, goed kijken... )
Het makklijkste is het (in de tekening!) groene draadje aan de dikke plus van de lamp verbinden, en niet bij het relais. (Dus in de tekening vanaf de diode 'recht omhoog' ipv naar 'rechts'.) Dit maakt voor de werking niet uit, maar de bestaande stuurdraad voor het grootlicht is veel moeilijker te bereiken.
Hopelijk maakt dit het een beetje duidelijk. Disclaimer: gebruiken op eigen risico, mocht je het verpesten, ik ben niet aansprakelijk.
- Login of registreer om te reageren
Je moet maar even zien wat je doet maar als er stadslicht in een verstraler zit , zit er een extra (klein)lampje in dus van de buitenkant goed te zien.
Ik heb zelf angel eyes bij in mijn verstralers , dat lijkt ook heel leuk.
In principe kan het ook zoals hierboven omschreven , maar dat zie ik de gemiddelde hobbyïst nog niet doen.
Vandaar dat ik maar even waarschuwde.
- Login of registreer om te reageren
Je stuurkring aan schakelen op je vermogenkring?! Dan branden je draadjes/relais toch meteen door?
- Login of registreer om te reageren
Nee hoor, ze staat parallel, dus er staat eenzelfde spanning (12V) over maar, het zijn 2 afzonderlijk stroomkringen. Ik heb mijn schakeldraad ook aangesloten bij de voedingsdraad van het groot licht, werkt prima.
Als je hem in serie zou schakelen, dán krijg je vuurwerk aangezien de grote stroom die de lamp trekt dan ook door de schakeldraden van je relais gaat. De negatieve schakeldraad moet je gewoon aarden aan het schroefje waar hij mee hij aan de auto vast zit, dat is het gemakkelijkste.
Waar de verwarring ligt, is het verschil tussen een spanning en een stroom, en serie- en parallelschakeling. In een auto is vrijwel alle voeding parallel geschakeld (verlichting, radiovoeding, alarmsystemen, etc.). Zo krijgt alles eenzelfde voedingsspanning van 12V.
- Login of registreer om te reageren
Martijn A schreef:
In principe kan het ook zoals hierboven omschreven , maar dat zie ik de gemiddelde hobbyïst nog niet doen.
Vandaar dat ik maar even waarschuwde.
In feite is de enige toevoeging een draad en een diode, heel eenvoudig. Ik zou ook niet weten waarom je ze zo wilt bedienen, maar onmogelijk om te construeren is het zeker niet. Ik wil wel nog een kanttekening maken, dat officieel een verstraler ALLEEN i.c.m. groot licht gebruikt mag worden, dus schakeling 1 en 2 zijn eigenlijk 'illegaal'!
Hieronder staat de legale manier, en de wijze hoe ik het heb aangesloten. De diode is overbodig geworden. De schakelaar is die van het groot licht die bij het stuur zit. Dit is hetzelfde als bij de andere voorbeelden.
De verstralers gaan altijd gaan aan met het groot licht, dan en slechts dan.
- Login of registreer om te reageren
Kan gebeuren joh. Voor mij is het meestal ook pas duidelijk als ik het eventjes op een papiertje nateken. Een foutje is zo gemaakt.
Ik moet zeggen, deze vragen over verstralers komen erg vaak voor, is het wellicht een mooi item voor een FAQ? Ik wil mijn prachtige MS-Paint meesterwerken daarvoor wel ter beschikking stellen hoor.
- Login of registreer om te reageren
Bob Ross zou trots op je zijn geweest hahahaha
Maar het is inderdaad wel handig om een apart How-To hoekje te hebben, waarbij men onderwerpen met ondersteuning van foto's of MS Paint kunnen posten.
Als alles goed gaat komt er volgende week (of de dagen daarna) een stukje op mijn eigen website over de Halogeen naar Xenon conversie, inclusief foto's en tips (voor zover ik die heb)
- Login of registreer om te reageren
RE: Standaard verstraler apart schakelen
Ingediend door Faiz op do, 13-09-2007 13:16
Ik vraag me af of je de verstralers die aan het grootlicht geschakeld zijn ook nog separaat kan laten werken, dus zonder het grootlicht in te schakelen. Zo ja, wat heb je hiervoor nodig en hoe is het te doen?