Stationair lopen en afstellen

RE: Stationair lopen en afstellen

Hallo allemaal,

Er is al een hoop over geschreven maar omdat de ene motor de andere niet is, schrijf ik er ook nog wat over.

Mijn motor is de volgende:
1300 MG Metro motor.
nwe zuigerveren,lagerschalen,keeringen en pakkingen. En blok + kop is ontkoold
nwe Piper 270 graden nokkenas
nwe Duplex dubbele nokkenas aandrijving
nwe Spaghetti Uitlaat spruitstuk (Sportex)
nwe Play Mini RVS DTM einddemper (los erbij)
nwe Mini Sport inlaat spruitstuk
nwe Lucas Sportscoil (bobine)
Er zit een HS6 carb op met K&N Filter (pannenkoek).

Nu heb ik de kleppen koud gesteld volgens fabriekswaarden, en de ontsteking op 12 graden bdp, dit bij 1500 toeren, is dit goed?? Ook het mengsel heb ik met een benzine lucht meter getest. dit is denk ik niet een hele naumkeurige test, maar geeft toch wel wat aan!

Het probleem is het volgende:
De mini is verschrikkelijk snel, maar stationair krijg ik hem niet helemaal naar mn zin, onder de 1000/1100 toeren gaat ie moeilijk lopen doen en wil die uitvallen.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen?? of waar het aan kan liggen??


Mvg Jasper

default

RE: Stationair lopen en afstellen

Ik denk dat jij het goed voor mekaar heb.
i.v.b. met de 'snelle' nokkenas loop hij in de lage toeren onregelmatig.
hoe meer toeren je maakt 'snelle' hoe beter hij loopt.

RE: Stationair lopen en afstellen

Ja dat zou natuurlijk ook kunnen,

Maar toch vind ik dit nog wel vrij veel!!


Mvg Jasper

RE: Stationair lopen en afstellen

Dus hij draait rond de 1000/1100 stationair dan?
Ik weet niet hoe dat zit met een 1000 omdat jij een 1.3 rijd,maar mijn 1000 draait ook 1000 toeren stat. hoor.
Wat behoort jouw 1.3 dan te draaien?

RE: Stationair lopen en afstellen

tsja, ik zou zeggen dat 800 toeren wel wat mooier is!


Maar misschien moet ik het hier maar mee doen dan!

Ik dacht zelf dat het wel wat lager zou kunnen en misschien aan iets van de afstelling zou liggen... of dat ie te weinig lucht krijgt, of mss een verkeerde naald, of verkeerde carb....


Maar bedankt voor de reacties! ik ben nu weer wat wijzer.

RE: Stationair lopen en afstellen

Maar je zou eens kunnen spelen met een andere naald.
Ik heb op aanraden een andere naald gedaan en ben ook iets geklommen in toeren,met als voordeel dat ie bij de 120 nog steeds wil trekken en eerst niet.
Proberen kan geen kwaad toch (buiten dat het je per naald toch best wat kost ;) )

RE: Stationair lopen en afstellen

Ja dat is waar, dat zou ik zeker kunnen doen!

Ik ga eerst een kijken hoe die loopt op de snelweg ;)

Nu staat ie nog op het stukje terrein waar die nog niet af mag.... dus.


Mvg Jasper

RE: Stationair lopen en afstellen

We horen het graag,en vooral succes. ;)

RE: Stationair lopen en afstellen

Hoe scherper je nokkenas hoe slechter het blok stationair af te stellen is, volgens mij. Kijk bijvoorbeeld naar racemini's, die lopen wel ietsje meer dan 800 toeren stationair.

Aangezien de mini op eigen terrein staat; heb je hem wel goed warm kunnen rijden?

RE: Stationair lopen en afstellen

Dat wel ja!

Warm rijden lukt wel, ik kan op een stuk van 200 meter heen en weer rijden ongeveer :P

Maargoed, ik begrijp dat het door de nokkenas komt, en zal het hier dan bij laten ;)

Allen bedankt!


Hoeveel pk denken jullie dat dit ongeveer levert? ik weet het hij moet op de rollenbank, maar ongeveer?


Mvg Jasper

RE: Stationair lopen en afstellen

Om precies te zijn: Twee keer de helft :+)

RE: Stationair lopen en afstellen

Hoe je motor stationair loopt hangt denk ik het meest af van de nokkenas. Misschien dat er iemand is met een Piper 270 die wat meer kan vertellen?

Heb je je vacuum vervroeging nog wel aangesloten?

RE: Stationair lopen en afstellen

Dat heb ik wel ja! ik zal eens kijken of deze werkt door hem los te trekken en kijken of er verschil is...


Goed idee!

Jasper

RE: Stationair lopen en afstellen

Ik vind 12 graden wel wat hoog voor zo,n peppi getuned blok.
Het afstellen van de ontsteking kan heel veel doen.
Mijn 1000 automaat moet ik bij 1000 toeren stellen,
Bij het verdraaien van de ontsteking wel even iedere keer het toerental bij stellen, Hier zit meer verschil in dan je denkt,
Als je het co apparaat aansluit kun je goed je toerental digitaal aflezen,

RE: Stationair lopen en afstellen

Wellicht als je nog naar een testbank toe gaat, dat dan je stationair toerental ook beter wordt...