In vergelijking met een goed (heikel punt.. ze zijn bijn altijd sleets) normaal puntjes systeem
betere vonk:NEE
betere verbranding :NEE de ontsteking zorgt alleen voor de start.. de rest van de verbranding is een functie van zuiger+verbrandingskamer en nokkenas. benzinemensel verdeling.
zuiniger: mits goed gemapped wellicht.
Beter starten:ik heb met een normaal systeem ook nooit last dus ik vraag mij af wat er nog beter aan moet
nu denk je: waarom dan??
Wat een EDIS (megajolt lite jr neem ik aan) of een Emerald3D,Link, DTA etc etc kan is de timing bij een constant toerental aanpassen aan de hand van de belasting.
het is dus handig als je een wilde nokkenas hebt.
ook kan je verlaten en vervroegen iets wat je met mechnische onsteking niet kan aangezien deze op met een centrifugaal systeem werkt..MAAR ik heb nog nooit gezien dat je dat nodig had.
bedenk wel dat het instellen best een uitgebreide zaak is aangezien je dat eigelijk aleen goed op een rollenbank kan doen (je moet dan bij gelijk toerental de belasting varieren via de dyno en dan de timing afstellen op maximaal koppel).
De 90% oplossing is gewoon een 123-Onsteking kopen..
uiteindelijk veel goedkoper.
- Login of registreer om te reageren
RE: sterk gemodificeerde ontsteking: edis
Ingediend door metrodriver op vr, 06-10-2006 09:35
er zijn hier vast wel fans die hun carburateur mini gemodificeerd hebben met een verdeler- en contactpuntloze ontsteking met gebruikmaking van een edis-module...
wat zijn nu in de dagelijkse praktijk de merkbare voordelen hiervan?
geclaimd worden:
betere vonk, betere verbranding, zuiniger, beter starten, attenter reageren op gasgeven, geen puntjes stellen, geen verdelerkap vervangen.
dat de bougies minder lang mee gaan staat nergens (door het constant vonken worden ze wel 4x zo intensief gebruikt dacht ik)
hoe is het met de storingsgevoeligheid van zo'n setup,
en met de vocht-gevoeligheid (rubber flap zal wel een goedkopere oplossing hiervoor zijn ;-) )
tx