straight cut gearbox

RE: straight cut gearbox

Ik ben bezig met een totale restauratie van mijn cooper, bij de revisie van de versnellingsbak bleken sommige tandwielen schade te hebben, ik wil nu de versnellingsbak straight cut maken maar ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.

RE: straight cut gearbox

Jep cool! Heb ook een inno met straight cut :P. Volgens mij wordt het erug gaaf! De reden dat ik het heb gekozen is omdat het toch wel geld kost en omdat het al kapot is ben ik maar voor de full monty gegaan. Ben overigens niet voor straight drop gears gegaan, dat blijkt namelijk een hoop herrie te maken.

Succes

RE: straight cut gearbox

volgens mij maken de normale rechte vertandingen ook al een hoop herrie... maar wel kick hoor, en waarom niet gelijk een jack knight 5 bak?? :) of heb je geen boom in de tuin...

RE: straight cut gearbox

Vmax scart maken een straight cut bak met een 5 die helical is . ( och had ik maar geld)

maar volgens mij is het nogal lawaaierig (ok als je niet aleen je mini hebt om je te vervoeren)

RE: straight cut gearbox

Een straight cut bak die helical is :? Het kan dat ik nu twee dingen door elkaar haal, maar helical is toch precies het tegenovergesteld van straight cut, respektievelijk schuive vertanding en rechte vertanding?

Wat ik naar mijn smaak te vaak hoor is dat een schuin vertande 5-bak niet sterk genoeg is en snel kapot gaat. Een rechtvertande bak maakt mij teveel lawaai (inderdaad, ook een rechtvertande bak maakt veel lawaai, als je ook de drop gears rechtvertand maakt wordt dat meer, maar niet eens zo gek veel geloof ik), dus hou ik het maar bij de standaard 4-bak (alsof ik anders geld zou hebben voor een 5-bak |:()

RE: straight cut gearbox

uhm het staat er een beetje knullig.

het is een 5 bak waarvan de eerste 4 versnellingen straight cut zijn en de 5 normaal is.

dus cruisen zonder heel veel herrie

RE: straight cut gearbox

Een rechtvertande 4-bak maakt alleen herrie in de eerste drie versnellingen. De 4 is aangenaam stil, wat te begrijpen is als je de werking van de bak kent: de 4 is een vaste verbinding tussen ingaande en hoofdas (1:1).

default

RE: straight cut gearbox

Er schijnen zelfs nu 6 bakken te zijn.

Prijs begint vanaf 4000 pond :x

grtzz martin

RE: straight cut gearbox

CMC schreef:
Een rechtvertande 4-bak maakt alleen herrie in de eerste drie versnellingen. De 4 is aangenaam stil, wat te begrijpen is als je de werking van de bak kent: de 4 is een vaste verbinding tussen ingaande en hoofdas (1:1).




true..

ik denk dus dat de reden is dat de 5 een overdrive is
waar je dus kan rijden met een korte FD + close ratio voor de eerste 4 versnellingen maar nog wel een versnelling over hebt om
redelijk normaal op de snelweg te kruisen .

Volgens Calver zijn het de straight dropgears + diff die kennelijk het meeste herrie geven.

ach je kan een setje van die Peltor Rally helmen kopen met intercom/oorbescherming :)" title="Evil" />

RE: straight cut gearbox

Een rechte vertanding (straight cut) is sterker dan een schuine vertanding, maar een schuine vertanding is ontworpen om het zingen (wat rechte vertanding doet) tegen te gaan.

Voor zover ik weet is de achteruit bij auto's meestal een rechte vertanding.

Ik zou zeggen: rij eens een week achteruit om te horen wat je van het geluid vind :).

RE: straight cut gearbox

Vandaag m;n straight cut opgehaald :D zal nog wel ff wat foto'tjes maken om wat mensen lekker te maken :P ;)

RE: straight cut gearbox

link
link

Voor 2 straightcut pictures

default

RE: straight cut gearbox

waar zij die tandwielzetjes dan te koop en hoeveel geld gaat dat kosten??
heb namelijk me bak ook uit elkaar liggen dus vandaar :P

RE: straight cut gearbox

jurgjan schreef:
waar zij die tandwielzetjes dan te koop en hoeveel geld gaat dat kosten??
heb namelijk me bak ook uit elkaar liggen dus vandaar :P



Je hebt PM..

RE: straight cut gearbox

Ik denk dat de meeste minicentra je daar wel verder mee kunnen helpen?

RE: straight cut gearbox

link

zo klinkt straight cut onboard. het geluid valt best mee eigenlijk.

nou moet ik wel er bij zeggen dat ik eigenlijk 0,0 demping heb in de auto dus het is zelfs wat erger dan waarschijnlijk bij andere minis

RE: straight cut gearbox

Ik zal wel doof zijn maarre ik hoor geen gezing op youtube

Oke dus een straight cut is dus sterke,maar om de boel om te bouwen lijkt me een grote klus, (ik kan me vergissen ermee) maar een leuke uitdaging om te doen

RE: straight cut gearbox

dan weet je volgens mij niet waar je op moet letten |:(

RE: straight cut gearbox

boeken zat

default

RE: straight cut gearbox

http://cgi.ebay.co.uk/Mini-Straight-Cut ... 1003r15816

Is dit de straight cut drop gear set, die garant staat voor bakken herrie?

RE: straight cut gearbox

Dat zijn straight cut drop gears, oftewel de tandwielen die tussen de krukas en de versnellingsbak zitten. Die hebben dus ik dit geval rechte vertanding. Dat zal wel meer herrie maken dan standaard, maar waarschijnlijk niet zoveel als een complete versnellingsbak met rechte vertanding...

RE: straight cut gearbox

de dropgears zijn juist de herriebakken..
denk aan hele oude legertrucks..of dumpers..qua geluid
zingende versn.bak 20 x schakelen en dan nog geen 20km/h rijden.. :x

RE: straight cut gearbox

De bakwielen draaien letterlijk en figuurlijk in de olie en dat zorgt voor demping. Dropgears maken het lawaai, de meeste rechte tanden versnellingsbakken zijn ook close ratio en dat is fijn met circuitrijden omdat je minder in een gat valt bij schakelen en dus een sneller oppakkende motor krijgt.

RE: straight cut gearbox

Jep close ratio , heeft mijn bak ook , houdt in dat je eerste versnelling bijna gelijk is aan de normale 2e versnelling. Heb je zoals ik ook nog een lange eindoverbrenging dan kom je vanuit stilstand bijna niet weg en heb je een leuke klus in de file! Kan wel 80km pu in zijn 1 :O)

Rikard

default

RE: straight cut gearbox

Hallo, ik snap niks meer van. FF op een rijtje: close ratio zorgt dus voor dat je minder snel in een gat valt, of voor een langere eindoverbrenging. :?.

En is het de drop gear versnellingsbak die het lawaai maakt, of zorgt dat setje op ebay juist voor herrie?

RE: straight cut gearbox

Door de close ratio zijn de verschillen in toeren van je motor tussen de verschillende versnellingen kleiner , zodat je beter in je ideale toeren gebied blijft( als je op het juiste moment schakelt). De eindoverbrenging staat los van je vier versnellingen, hij wordt altijd gebruikt ( dus voor alle versnellingen). Kies je voor een langere overbrenging dan wordt dus in elke versnelling een hogere eindsnelheid gehaald bij een vast toerental.

Rikard

RE: straight cut gearbox

verhoudingen van straight cut bakken:
http://www.ime.org.uk/ime/g/straight_cu ... atios.html
en 'gewone' bakken:
http://www.ime.org.uk/ime/g/gearbox.html

effe op een rijtje:
de dropgears zijn de overbrenging van de krukas naar de ingaande as van de versnellingsbak

dan heb je je vier versnellingen (in een standaard bak)

en dan heb je de eindoverbrenging van de uitgaande as van je bak op het kroonwiel van je differentieel

plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/gears.gif

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: straight cut gearbox

debeller schreef:
Door de close ratio zijn de verschillen in toeren van je motor tussen de verschillende versnellingen kleiner , zodat je beter in je ideale toeren gebied blijft( als je op het juiste moment schakelt). De eindoverbrenging staat los van je vier versnellingen, hij wordt altijd gebruikt ( dus voor alle versnellingen). Kies je voor een langere overbrenging dan wordt dus in elke versnelling een hogere eindsnelheid gehaald bij een vast toerental.

Rikard


Ah, ik volgde het niet meertoen je over close ratio begon waardoor je 1e versnelling langer werd.

Theo van den Bogaard":2qvchvga]verhoudingen van straight cut bakken:
http://www.ime.org.uk/ime/g/straight_cu ... atios.html
en 'gewone' bakken:
http://www.ime.org.uk/ime/g/gearbox.html

effe op een rijtje:
de dropgears zijn de overbrenging van de krukas naar de ingaande as van de versnellingsbak

dan heb je je vier versnellingen (in een standaard bak)

en dan heb je de eindoverbrenging van de uitgaande as van je bak op het kroonwiel van je differentieel

plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/gears.gif

HTH,
Theo van den Bogaard[/quote:2qvchvga]
Thnx voor je uitleg. De eindoverbrenging van de krukas naar de as is schuinvertand, en dat item op ebay staat dus garant voor bakken herrie, ook met standaard bak. :).

RE: straight cut gearbox

Je kunt ook meteen een andere transfer verhouding nemen. Dan bespaar je wellicht kosten doordat je geen andere final drive tandwielen hoeft te kopen. Handig als je tenminste behoefte hebt aan een andere final drive dan je nu hebt... De meeste sets zijn 1:1 maar je kunt de tandwielen ook los kopen met afwijkende verhoudingen. zie: http://www.minispares.com/Articles.aspx?ty=ad&aid=109

RE: straight cut gearbox

Jack Knight doet ook setjes met andere verhoudingen:
http://jackknight.co.uk/onlineshop/inde ... 15e311e2fb

bij sommige heb je ook een 'bearing kit' nodig
http://jackknight.co.uk/onlineshop/prod ... 15e311e2fb

hiermee wordt het middelste tandwiel gelagerd en niet de as daarvan ..

de verhouding werkt wel door op alle versnellingen.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: straight cut gearbox

Enkel rechte dropgears klinkt zo: http://www.youtube.com/watch?v=8Gq_3QEcruc

RE: straight cut gearbox

Waarom heeft iedereen het toch over herrie? MUZIEK! Ik snap er helemaal niks van...

RE: straight cut gearbox

Zijn dropgears met blok en bak gemonteerd te vervangen?

zodat je dus b.v. naar 1.1 kunt gaan ipv 1.0?

RE: straight cut gearbox

Nou je koppelings wok en vliegwielhuis moeten eraf, en op die wok zit een motorsteun. Dus het kan wel als je het blok ondersteunt maar je hebt erg weinig plek. Voor het gemak kan je net zo snel je blok er even uittrekken