Straightcut gearbox

RE: Straightcut gearbox

Het is me verteld dat deze van de red hot kleiner (sneller optrekken en minder rap in topsnelheid) is dan die red flame.

Nu heb ik nog beide in bezit.
Ik wil die eindoverbrenging wel wisselen.

Want niet tegenstaande dat de red flame motor nog maar weinig kilometers heeft en erg goed draait is ie wel een stuk 'trager' in het optrekken.

Is dit nog redelijk te doen om die te wisselen (twee tandwielen dacht ik).

ja sorry voor de vele vraagskes
Maar was er gewoon nog niet opgekomen om te zien naar mini-forum :D

heb al op search gezien maar niet echt iets van gevonden.

Dan nog een vraagske over een gearbox

probleem is dat er geen synchronisatie is op de 2de versnelling.
Is dit te herstellen (lees zelf uitelkaar halen)
frezen en draaien om nieuw stukken te maken is geen probleem.

en hoeveel is een staightcut egenlijk waard?
zijn wel dezelfde verhoudingen dacht ik.

RE: Straightcut gearbox

Eindoverbrengingen wisselen is niet zo'n probleem. Je moet alleen even de boel lichten, de motor kan op de bak blijven. Ochtendje werk (niet lang uitslapen).

Over die straight-cut: geen synchro op de tweede (terug van 3 naar 2)? Da's erg vreemd. Sommige hebben een ongesynchroniseerde 1, of zijn helemaal ongesynchrosineerd. Is de synchro-ring niet gewoon versleten? Die kan je vervangen, zonder enige vorm van metaalbewerking. Tel voor de zekerheid de tanden even na, veel straigth-cut bakken zijn voor de racerij gemaakt (je wilt die herrie ook niet in een straat-auto) en die hadden vaak een langere 1 en de rest dus close ratio.

Hugo

RE: Straightcut gearbox

Heb er een jaarke mee rondgereden voor de neus loskwam
Is gewone verhoudingen wel vree kort schakelen.
en denk inderdaad synchro-ring.

Kan ik deze dan gewoon bestellen?

Dat zou heel leuk zijn.

Zal ondertussen wel tandjes eens tellen

Kan het ook dat het schuingetande tandwielen zijn?
Omdat ik lees dat straightcut nogal kabaal zou moeten maken en dat deed em niet.

Mini is gebruikt geweest voor sprints.
Denk dat die gecrashed is en dan rap den boel gefiks en verkocht.... :?

ten andere ik weet eigenlijk niks zeker van deze mini.

em ging gemakkelijk over de 7000 toeren.
top van 165 per uur.
en derbij vermelden dat de compressie niet meer ideaal is op alle vier de cilinders.
Denk ook dat het een metro blok is.
zit elektronische ontsteking erop.
Nu staat em aan de kant en kan ik eens rustig alles bekijken.

Ben nu aan het zien voor een andere kas ook.

RE: Straightcut gearbox

Als de bak netjes stil is, is'tie niet straight cut. Geloof me, dat verschil hoor je. En als de tanden schuin zijn, is'tie niet straight-cut. Straight-cut betekend dat de tanden recht (straigth, parrallel aan de as) gesneden zijn (cut). Dus geen schuine vertanding. Ik denk dat je een gewone bak hebt, wellicht met een korte eindoverbrenging. Die synchroring kan je bij iedere rover of mini dealer kopen. Als je de boel toch open heb, vervang ze dan alle 4. Kost niet zoveel.
Hugo

RE: Straightcut gearbox

blij dat je dat opgeklaard heb :D
Is wel geen gewone want de eindoverbrenging is net wel standaard denk ik (rijdt ongeveer gelijk met de red flame)

maar om te schakelen is er duidelijk een groot verschil!
een gewone bak is het niet.

rap er eens bij vermelden dat ik al gereden heb met een 850, 1000 mk2, cooper mk2, 1100cc clubman en een aantal 1000 mk3.

En die bak in die cooper is ver van standaard.

Je kunt er hard mee schakelen of hoe moet ik dat omschrijven en heel kort.

gewoon van 1 naar 2 zonder zichtbare vertraging en de koppeling pakt ook heel kort.

Nu die moet toch open en ik zal jouw raad opvolgen om direct 4 nieuwe te steken.

Dan post ik wel een pic om te weten te komen welke gearbox het nu is.

RE: Straightcut gearbox

Je laat me wel denken op de late avond. De enige varianten die ik ken zijn standaard / straight-cut / straight-cut dog ("motorfiets" synchro, opschakelen zonder koppelen). Even de diverse verhoudingen buiten beschouwing gelaten. Als je bak niet staight-cut is, kom ik alleen maar op standaard uit. Als de boel heel kort en precies schakelt en de koppeling heeft maar een heel klein slipbereik gok ik op de volgende combi:
Standaard bak;
Quick-shift pook;
Harde (bronzen) koppelingsplaat met kortere, zwaardere veer;
korte (3,9) eindoverbrenging.
Graag horen we de uitslag van je.
Hugo

RE: Straightcut gearbox

Iteca, nog 1 tip: als je twee vragen hebt (1 over eindoverbrenging, andere over versnellingsbak), maak dan ook even twee onderwerpen aan. Op die manier houden we alles een beetje overzichtelijk. Is niet alleen nu handig, maar ook in de toekomst als mensen via de zoekfunctie op een onderwerp stuiten.

RE: Straightcut gearbox

@ Eelke daar ga ik op letten in het vervolg.

als de bak open is kun je dat da gewoon zien welke het zijn? rechte vertanding.
Anders is het een gewone bak met kwikschift en die koppeling.
Is heel goed mogelijk

Die eindoverbrenging.
Kun je dit weten door snelheid/toerental versnelling?
Heb er een programma voor.
mmm blijkbaar antwoordt ik mezelf :D
Ik laat iets weten zodra ik hem opengooi.
Daar ik dan nog meer vraagskes zal hebben.