stubstack in luchtfilter

RE: stubstack in luchtfilter

Heel praktisch: ik heb een K&N conisch filter gekocht en een stubstackje voor op een HS4.
Nu blijkt dat dat niet zomaar in elkaar schuift, het past namelijk geen eens |:( . De stubstack moet je volgens mij in het filter kunnen schuiven, maar hier zit een iets kleiner gat in. Is dat de bedoeling? Ik kan hem wel uitvijlen en pas maken, maar kom dan bij de tweede vraag: Hoe sluit je hem dan luchtdicht af?
Voor de kenners :? ik heb een 56-9320 filter en een SS51 stubstackje (16mm)

Wie heeft hier ervaring mee?

RE: stubstack in luchtfilter

Sorry, de rechten voor het aanmaken van polls stonden in dit redelijk nieuwe forum nog verkeerd.

RE: stubstack in luchtfilter

Het gat in de stubstack moet dezelfde diameter hebben als het gat in de grondplaat van het K&N filter (en dat is weer dezelfde diameter als de doorlaatopening van de carburateur).
Zo te lezen heb je eerst de stubstack op de carburateur gezet en probeer je het filter eroverheen te zetten, maar juist is: pakking-grondplaat-stubstack (in deze volgorde) op de carburateur.

RE: stubstack in luchtfilter

OK, dus dan zet ik het stubstackje in het filter. Zet je dan tussen stubstack en grondplaat nog een kleine pakking? Want de onderkant is niet echt superrecht.
En ik hoor verschillende verhalen over polijsten vd stubstack :O , ook op deze site zeggen verschillende mensen dat je moet polijsten, maar een Mini-monteur zei dat het ruwe ook goed kan zijn voor de wervelingen. Nou twijfel ik nog.

Eelke, jammer van de poll, is wel leuk om dingen te pollen! :D MK1 vs MK IIII

RE: stubstack in luchtfilter

Daar hoeft geen pakking tussen, want als daar evt. lucht door komt, is dat ook vanuit het luchtfilter en dus geen 'valse lucht'.
Je kunt de stubstack polijsten, want de functie is het vergroten van de hoeveelheid lucht die de carburateur ingaat door de stroming te vergemakkelijken. Wervelingen hoeven er pas na het aanzuigen van de benzine te zijn, dus wat je schrijft over niet polijsten gaat wel op voor het inlaatspruitstuk.

default

RE: stubstack in luchtfilter

Joris schreef:
Zet je dan tussen stubstack en grondplaat nog een kleine pakking? Want de onderkant is niet echt superrecht.

Op een vel schuurpapier vlakken met als ondergrond een glasplaatje .Maar het belangrijkste van allemaal heel goed centreren ten opzichte van de carburateur mond ,zit hij niet goed recht doet het meer kwaad dan goed .

RE: stubstack in luchtfilter

Nou hij is geïnstalleerd, met een andere naald (AAU)en het past allemaal prima. Daarna de boel afgesteld, dat is wel even werk. Net wezen proefrijden, mooi geluidje en iets feller. Alleen in zijn 4e versnelling heeft 'ie vol gas nodig, en stottert hij een klein beetje als je halfgas wilt rijden. Verder slaat hij soms zo ver terug als je vanuit een aardige snelheid afremt, dat hij een paar keer is afgeslagen :( . Maar als hij gewoon blijft lopen, loopt hij lekker rustig.

Ik had ook nog dat hij niet meer wilde starten, maar toen kwam er olie boven uit het dopje van de dashpot Waarschijnlijk toch iets te veel ingedaan, dus een beetje eruit 'gelepeld' met het zuigertje. Kan het zijn dat je veer versleten is en dat die de grote zuiger niet goed terugzakt bij gas los?

Waarschijnlijk morgen nog een beetje afstellen. Tips zijn welkom. :)\\_

RE: stubstack in luchtfilter

Teveel olie in de carburateur is geen probleem, want dat gooit 'ie er vanzelf uit. Dat heeft trouwens geen invloed op het lopen van de motor.
De veer in de carburateur duwt de zuiger niet naar beneden (daar zorgt de zwaartekracht voor), maar zorgt ervoor dat de zuiger niet te vroeg helemaal boven staat en het mengsel dus te arm wordt bij volgas.
Door de grotere hoeveelheid lucht die nu door het filter en de carburateur stroomt is dat niet onwaarschijnlijk. Het kan dus zijn dat een sterkere veer helpt, maar voor die te veranderen zou je kunnen proberen of het scheelt als je het mengsel iets rijker zet en het ontstekingstijdstip wat vroeger of later zet.

RE: stubstack in luchtfilter

ik heb eigelijk nog niet gezien dat er echt een sterkere veer nodig was.. ik zou het dus eerder zoeken in de afstelling.

RE: stubstack in luchtfilter

Joris schreef:
Eelke, jammer van de poll, is wel leuk om dingen te pollen! :D MK1 vs MK IIII


Polls lokken m.i. vaak irrelevante discussies (kaliber welles/nietes) uit, wat niet erg productief is. Daarnaast kun je uit een stem in een poll niet opmaken of de stemmer kennis van zaken heeft, dus is de waarde van de uitslag nihil. Een gezonde discussie heb je veel meer aan.