Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

RE: Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

Hallo Allemaal,

Ik wil een MPI stuurstang met schakelaars e.d. over bouwen in mijn Estate.

Nu leek het mij verstandig om met het contact slot te beginnen.

Dit zijn de kleuren:

origineel:
wit
wit-rood
bruin
groen-wit

mpi:
wit
wit-rood
bruin
groen-wit
geel

Contactslot is op onderstaande wijze aangesloten. Hieronder het schema:
oude draden naar mpi draden

bruin verbinden met bruin
wit-rood verbinden met wit-rood
wit verbinden met geel
groen-wit verbinden met groen-wit
Blijft er van het mpi contactslot 1 draad over dat is de witte draad.

Hier een foto van de draadboom:

RE: Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

ik kan me wel herinneren dat ik ooit 1 gezien heb die dit heeft gedaan. Ik kan via de zoekfunctie echter niets vinden.

Ik denk dat je even de kabelkleuren schema;s bij elkaar moet zoeken en dan kijken welke kleur waarvoor is.

Je verlichtschakelaar is je e2 uitdaging, aangezien deze ook aan je stuur zit, en niet meer als schakelaar in het dash.

Kabelkleuren <> MPI
viewtopic.php?f=5&t=5407

Jaapio

RE: Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

Hoi Jaapio,

Uitdagingen zat haha. Eerst maar eens het contactslot en daarna verder. Ik zou eventueel het licht ook kunnen laten zitten op de originele plek maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Ik heb een mpi interieur met estate achterbank besteld en het lijkt me gaaf als er een mpi stuur met stuurkolom in komt.

Ik kon ook niets vinden met de zoekfunctie.

Nogmaals aan het zoeken gegaan en het volgende gevonden:
link

Thanks,

Sebas

RE: Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

Ik heb mijn '79er ook omgebouwd. Heb simpelweg de complete kabelboom ingebouwd... Voor een Carb mini te laten lopen heb je niet zo veel signalen vanuit de auto nodig. ;)

RE: Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

Mini Power schreef:
Ik heb mijn '79er ook omgebouwd. Heb simpelweg de complete kabelboom ingebouwd... Voor een Carb mini te laten lopen heb je niet zo veel signalen vanuit de auto nodig. ;)



Helaas heb ik geen complete kabelboom anders was het wel een optie geweest. Ik heb het eerste stukje kabelboom wat in de stuurkolom gaat en aan het eind van dat stuk wil ik de stekkers maken die er nu zitten dus zeg maar een verloop kabel.

Groetjes,

Sebas

RE: Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

Mensen,

Ik ben al aardig opgeschoten met draadjes verbinden en vonkjes maken ;-)

Voor de duidelijkheid: bij de mpi stuurkolom heb ik ook de stekkers met daaraan 30 cm draad. Ik heb vervolgens de stekkers los geknipt van de ruitenwisser hendel en knipperlicht hendel. Vervolgens soldeer ik alles aan elkaar zodat ik gewoon een verloop kabel heb.

Hieronder de schema:

Ruitenwisser van oude draden naar nieuwe mpi draden

rood-lichtgroen verbinden met rood-lichtgroen
lichtgroen-zwart verbinden met groen-grijs
bruin-lichtgroen verbinden met lichtgroen-paars
lichtgroen-blauw verbinden met lichtgroen-blauw
lichtgroen-bruin verbinden met lichtgroen-paars
groen verbinden met groen-zwart en losse zwarte draad
lichtgroen, blijft over, interval ruitenwisser??



Verlichting van oude draden naar nieuwe mpi draden

oude lichtschakelaar loshalen
rood verbinden met rood
bruin verbinden met bruin
blauw, blijft over

blauw-rood verbinden met blauw-roze
lichtgroen-bruin verbinden met zwart
groen-rood verbinden met groen-rood
blauw-wit verbinden met blauw-wit
blauw, blijft over



Toeter van oude draden naar nieuwe mpi draden
paars-zwart verbinden met paars-zwart
paars verbinden met paars
toeter werkt nog niet. Wanneer ik de schakelaar van de toeter op het mpi stuur indruk gaat de toeter heel licht en heel kort af. Wanneer ik de paars-zwart met paars doorverbind (oude draden)gaat de toeter gewoon af dus het zijn de juiste draden maar ben er nog niet uit waarom het niet werkt!

Mogelijk dat iemand een idee heeft betreffende de toeter?

Groetjes,

Sebas

RE: Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

De claxon bij een mpi is dmv een relais geschakeld. Ik dacht dat de schakelaar de min schakelt!

RE: Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

Mini Power schreef:
De claxon bij een mpi is dmv een relais geschakeld. Ik dacht dat de schakelaar de min schakelt!



Ik had dat al ergens gelezen maar ik snap er geen bal van! Wanneer ik de bestaande draden, dus paars-zwart en paars met elkaar doorverbind dan gaat de toeter af. In de mpi stuur zit toch gewoon een druk contact (aan uit)? Ik dacht dus dat als ik de draadjes van de mpi stuur paars-zwart en paars aansluit op de bestaande draden dat het dan zou moeten werken maar nee!

Ik heb nu een toeter met 2 aansluitingen. Een paarse draad (12 volt bij indrukken toeter) en een draad die naar de carrosserie loopt.
Ik heb begrepen dat er verschillende toeters zijn dus met 1 aansluiting en met 2 aansluitingen.

Ik kom er niet uit!!!!!!!!!!!

Kabels heb ik net gesoldeerd en ziet er weer netjes uit.

Niemand in de buurt van Den Haag die zin heeft om even te komen helpen?

Thanks,

Sebas

RE: Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

Zet er een relais tussen, ik verwacht dat de roto-coupler het vermoge niet aan kan.
Op de spoel hang je een kant 12v, de andere kant de geschakelde massa. Op het maak contact zet je de ene kant ook 12v en de andere kant de draad naar de claxon.

RE: Stuurstang ombouwen van standaard naar MPI stuurstang

Mini Power schreef:
Zet er een relais tussen, ik verwacht dat de roto-coupler het vermoge niet aan kan.
Op de spoel hang je een kant 12v, de andere kant de geschakelde massa. Op het maak contact zet je de ene kant ook 12v en de andere kant de draad naar de claxon.



Het probleem met de toeter is opgelost!!!! Ik kwam er per toeval achter. Ik heb iedere keer dat ik de toeter testte dit gedaan zonder dat de motor aanstond. Nu ging ik vanochtend even weg met de mini en wij draaiende motor deed de toeter het wel! Ik ben vervolgens even naar een bekende garage gereden die vroege het een en ander met mini's deed en daar legde ik het probleem aan uit en hij zei gelijk dat het aan de toeter lag. Andere tweedehands toeter meegenomen en met contact uit werkt de toeter nu ook.

Hoeft dus niet met een relais! Ik ben weer blij. De gehele stuurstang is nu ingebouwd en alles werkt op de interval van de ruitenwisser na. Hiervoor heb ik van Hella een regelbare relais (interval schakelaar) besteld en zodra die binnen is ga ik deze erop maken.

Thanks,

Sebas