Ik vond hier nog wat over de SW5 in een spi: viewtopic.php?p=338001#p338001
- Login of registreer om te reageren
Ik vond hier nog wat over de SW5 in een spi: viewtopic.php?p=338001#p338001
Nu lees ik ook allemaal dingen over dat al je een nokkenas op een spi bouwt je hem wel goed moet afstellen met het tandwiel en ketting ?
en ik heb een lijstje van nokkenassen
Brand
SW 5
Piper 270 i
MS 270
MS 270 i
MPI
Spi
Kent 274 spi
Piper 255
nu blijkt dat de i de naam staat voor dat hij geschikt is voor een mpi en dus niet past op een spi ?
iemand hier ervaring mee ?
ik hoor het graag !
ketting/tandwiel afstelling (nokkenas timen) moet je altijd goed doen, niet alleen bij een injectie.
Bij mijn weten zijn er 2 nokkenassen te krijgen voor een Spi die extra vermogen leveren maar binnen de grens van je uitstoot blijven.
Dit is een SW5i en de Kent MD274i, waarvan ik de laatste erin heb. Met de apk heb ik in ieder geval geen problemen
oke bedankt!
dus een 274i met de nadruk op het i'tje past gewoon op een spi ?
mijn oog viel ook op de SW5i en de 274i de 274i blijkt zelf net zo goed te presteren als de SW5i
ik heb zelf geen ervaring met de SW5 (carb of injectie), maar in duitsland (waar mijn mini in onderhoud is) is de MD274i meer gebruikt dan de SW5i.
(in Nederland staat SPi-tuning op een veel lager pitje dan bij onze oosterburen)
Naast Swiftune en Kent maakt ook Piper nokkenassen voor een SPI en MPI (270i).
Een MPI nokkenas werkt niet een SPI of een carburateurblok omdat ie geen aandrijving voor de verdeler heeft.
Ik vind dat de Kent 274 een wat vreemde timing heeft, maar als het werkt dan werkt het.
dus als ik het goed begrijp moet ik een nokkenas kopen met een i'tje er achter ?
of juist niet ?
heeft een kent 274i geen aandrijving voor de verdeler en de kent 274 wel ?
Je bent wel iemand die de puntjes op de I wilt hebben
Maar serieus, de leveranciers zijn ook inconsistent met de typebenamingen.
Ik zou meer op het onderdeelnummer vertrouwen en op de bevestiging van de fabrikant/verkoper dat het betreffende nokkenas in jouw motor werkt.
In plaats van jezelf afvragen of nou een i voor/achter/ erbovenop moet.
De truc van een nokkenas voor een SPI is om de klepoverlap beperkt te houden (tot 39 graden dacht ik) omdat anders de stationair loop in de war loopt.
Een carburateur nokkenas past wel in een SPI blok, maar om dat deze al gauw over de beperkte overlap (zelfs een MG Metro timing is al te veel) gaan, werken ze toch niet lekker.
een kent 274 heeft een overlap van 37 dus dat moet wel lukken!
bouw er toch een megasquirt op
bedankt voor de info! ik bestel meestal alles in het buitenland en die zijn meestal niet zo zorgvuldig of duidelijk.
Ik zou dan je neus op steken bij turbominis.co.uk en efiminis.olicentral.com daar zitten veel lui met megasquirt. Injectie is namelijk niet zo straight forward op een blok met gedeelde in- en uitlaatpoorten.
Dat een Kent 274 een overlap van 37 graden is nogal wiedes, het is een van de eerste injectie nokkenassen (de carburateurs eindigen op 6; 246/256/266/276/286/296)
Iemand ook voor- en na kennis? Zeg maar je SPI op de rollen voor de ombouw en na de ombouw? Ik wil ook vast ooit een keer mn spi cooper wat helpen ademen. Maar weet ook nog niet hoe. Alleen nokkenas vervangen doet vast al een hoop goed. Maar zijn er ook feiten bekend?
Is het anders ook een idee om er high lift rockers op te zetten??? Zit er al een tijdje aan te denken (1275 Spi '92). Voordeel is dat de motor er niet uit hoeft.
Dit topic gaat eigenlijk over de nokkenas - dus voordat dit ontspoort richting een algemeen tuning verhaal, dat topic is deze: viewtopic.php?p=199377#p199377
Dus hier graag alleen verder over de nokkenas...
Mwah, Hi-lift rollers zijn best wel on topic hoor in dit geval.
Ik zat er laatst ook aan te denken om ze er op te schroeven. Zou toch het effect van een andere nokkenas moeten geven! Hoeveel baat je erbij gaat hebben vraag ik me af. En of het goed zal gaan zonder je koppakking te vervangen...
Maar ik ben bang dat er geen ervaring aanwezig is hier... Of?
zie ook het topic wat Crispy aanhaalt:
viewtopic.php?p=422051#p422051
hi-lift rockers veranderen het profiel van je nokkenas niet, maar je krijgt (mogelijk) wel een betere vulling van je cilinders omdat de kleppen verder opengaan.
voordeel is inderdaad dat het "bolt-on" is
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: SW5 cam op spi
Ingediend door white sprite op zo, 03-10-2010 16:00
Ik ben van plan om een andere nokkenas in mijn spi te zetten.
Ik heb nu namelijk een spi sprite met 53pk en lage CR en milde cam.
nu vroeg ik mij of een sw5 met lekker veel koppel wel door de keuring komt ivm uitstoot ?
alvast bedankt !