SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

taekeb schreef:
...duplex kettingsetspul...



Eh, koop de belt-drive! Die gaat Pepe ook in z'n blok krijgen, amai wat een mooi spul..

Kost wel een paar centen natuurlijk, maar o o wat übergeil...

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

ahaaa, :) iemand ervaring met de sw 5 eerst zonder en later met 1.5 tuimelaars? ben benieuwd of deze nu echt veel doen?

@ Paul: Beltdrive is minder lomp en minder betrouwbaar. Weet niet of ik dat stukje "smootheid" (stoer woord!) daarvoor over heb.

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

taekeb schreef:
ahaaa, :) iemand ervaring met de sw 5 eerst zonder en later met 1.5 tuimelaars? ben benieuwd of deze nu echt veel doen?

@ Paul: Beltdrive is minder lomp en minder betrouwbaar. Weet niet of ik dat stukje "smootheid" (stoer woord!) daarvoor over heb.



Ik kan Keith Calver quoten: 1.5 rockers are a must if you use an SW5-camshaft.

Enne hoezo is een beltdrive minder betrouwbaar?

Riempje verwisselen is iig een stuk goedkoper dan de ketting vervangen en vergeet niet dat een beltdrive veel minder oprekt dan een ketting.

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Denk toch dat de kans op knappen of verspringen groter is. Maar je hebt me wel aan het twijfelen gebracht, beltdrive ziet er wel aanlokkelijk uit...

en die 1.5 rockers... tsja, als de goeroe het zegt dan zal het wel zo zijn. Voor de looks kun je ze ook wel kopen anders... 8) :P

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Volgens SirYun schijnen de pressed steel rockers minder noise te genereren dan de roller-tips, het is maar dat u het weet.

Ikzelf heb de roller-tips van Minisport, en geen overmatige geluidsontwikkeling van de valve-train.

Meer van de uitlaat, dat wel 8)

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Kon je dat extra aan geluid maar omzetten in extra vermogen... :)

:)" title="Evil" />

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Hmmmmm, weet je zeker dat het de pressed steel rockers zijn? De mijne maken juist asosiaal veel geluid sinds ik ze erin heb gezet. Klepspeling kan het niet aan liggen want die is al2 keer gechecked. Veertjes ertussen zijn ook goed. Strange....

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Mijn pressed steel rockers maken niet meer lawaai dan de standaard rockers...

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Het geluid dat je rockers maken heeft ten 1ste te maken met het verschil std of rollers.
De rollers maken wat meer herrie.
Dan ... hoe extremer je nok (230-250 = std) , dus hoger dan std des te meer herrie het zal gaan maken.
!!
Ten 2de moet je er voor zorgen dat je wel de klepveerdruk aanpast aan je rockers (doen er heel veel niet) , en aan de diameter van de klep.
Std is weer 55KG (in en uit) en moet je met 1.5-ers al gauw naar dubbele van 70KG (270/270) tot 140KG (320/320) anders volgen ze de dichtgaande slag weer niet van de nok!!!(zweven heet dat).
Dit hoor je .... en zie je als je nokkenas na 2 jaar aan gort is!!(en soms na 300Km , heb er zo 1 liggen(290/290)).
Neem je bv te zware kan je weer geen beltdrive nemen (kan de torque niet aan) , dan moet je naar geardrive (the best) , kortom een dubbel chaindrive is lang zo gek niet (goedkoop en redelijk lang goed).
Bij de dubbele ketting dan wel een nieuwe spanner erop zetten dan krijg je je timing beter dan een 0.5 graad (bdp van de nok op 1/100mm).
Geardrive verloopt het minst bij alle motoren , maar is niet makelijk te monteren en is duur.
Ik rij zelf met 78Kg dubbele veren en Rimflo kleppen maar hoor ze alleen tussen de 2500 en 3500rpm (alleen 1ste versnelling) een beetje (en ik heb warm zelfs maar 0.15mm speling klepspeling).
M'n volgende stage-5kop met Rimflo en loodvrij (kan dus wel!!!) geef ik 110KG dubbele klepveren , 's ff kijken of dat iets uitmaakt.
Greetz , Jeroen2.

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

TUIMELAARS

het zijn geen pressed steel rockers maar de gesmede MS 1.5's overigens.

Het theoretische idee is dat deze te preferen zijn boven rollers rockers omdat ze stijver zijn en geen rollers hebben die extra speling kunnen geven. maar dan zou je eigelijk ook oversize klepstoters moeten gaan gebruiken.

bij redelijk normale lift geeft het ontbreken van de roller niet bar veel extra slijtage.En tenzij je zeker weet dat je een erg goede kop hebt heb je niet meer nodig/de doorsnee stage whatever kop doet het bij 1.5 cm lift niets.

enfin, werkt even goed of beter dan rollers, maar kost minder.. en da's ook een goede reden :)



BELT DRIVE

dat van die belt drive het niet aan zou kunnen is mijns inziens nogal vergezocht, het is een heel kort riempje en behoorlijk aan de maat. bij willekeurig wat voor moderne motor zit er ook zo iets in. als je ziet wat voor nokken er op b.v. een fiat twincam zitten.(draaien standaard uit de doos 7500 rpm) .daar zien mijn nokken er erg lief uit

En ik heb tot nu toe nul cases gevonden dat hij kapot ging en de meeste van die lui rijden met 300+ cams met .500 lift.

op tijd vervangen, dat wel.

en goedkoop is het zeker niet, riempjes zijn echter 5 bier qua geldjes

geardrive heeft niemand die hier zit nodig.

probleem is dat kettingen rekken (en soms heel veel) en je weet eigelijk niet echt hoeveel ( varieert per merk). twee maal je nokkenas timen is een beetje veel heisa en b.v. in mijn geval moet ik tussen 104 en 104,5 graden zitten..met 3 ( or 2,4 wellicht 4, weet weet het??) graden rek schiet dat niet op.

dat een 290 nokkenas (zeker met een aggressief profiel) het maar twee jaar uithoudt kan ook gewoon komen omdat er gewoon mee gereden wordt, hij loopt dan relatief te veel op lage toeren en zal dus harder op de neus slijten.


VEREN

ook een puntje van aandacht.. compressed height van je klepveren (lengte als ze zijn ingebouwd) moet correct zijn anders heb je ook grote kans op het genoemde zweven (yuk). dwz, shims er tussen want de platformpjes willen soms flink variabel zijn. en natuurlijk checken op ''coil binding" (geen ruimte meer in de vering).
en de minimale veerdruk gebruiken waar je mee wegkomt (geen ultra hyper race 3300kg berylium/titanium veren als je die niet nodig hebt), dat belast alleen onnodig.

de klepveerdruk is vooral aan het te verwachtte toeren gebruik te koppelen i.c.m. de rocker ratio (da's vrijwel altijd 1.5 in de praktijk).
Minispares heeft een setje dat vrijwel altijd voldoet, als je iets heftigers nodig hebt weet je als het goed is zelf prima hoe en wat..

vrijwel niemand draait voor de lol[i:wizvxp17] langdurig [/i:wizvxp17]7000 toeren met een mini. op een dyno lijkt dat echt een eeuw te duren en dat is maar een seconde of 20

alle neurotische Vizard dingen gelden vooral voor balls out racers die de hele race lang 8500+ rpm draaien,

ik kom overigens steeds vaker tot de conclusie dat je Vizards bijbel ook moet lezen als een bijbel (niet alles letterlijk nemen).

niet alles klopt..

B.v. :

Torque plates bij opboren blijkt volstrekte onzin, er zit gewoon geen verschil tussen.

Rimflow kleppen: vast geen slechte klep , maar erg prijzig en bij de laatste ontwerpen nokkenassen (SW,CST etc) zeer waarschijnlijk onnodig.
Omdat het een probleem oplost dat je niet (meer) hebt. (bij oudere modellen zal het wel winst geven)
De VE bij een SW5 is echt bizar en zeer waarschijnlijk niet te verbeteren binnen het doel toeren bereik.





cheerio
J

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Er is teveel moois op de markt... :) De consument raakt in een toverwereld. :D

Ik ben al stiekum aan het sparen voor de engine rehab. voor komende winter...

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Dat is in principe met alles zo wat je leest. je moet het zien als aanvulling op weet je weet. Niet om alles letterlijk over te nemen. gewoon ter aanvulling van je eigen gezonde verstand....

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Wat voor olie zal ik in mn toch wel olieverbruikende 1380 die ik alleen maar gebruik voor vrijrijden en andere volgas aangelegenheden gebruiken? (prachtige zin)

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

taekeb schreef:
Wat voor olie zal ik in mn toch wel olieverbruikende 1380 die ik alleen maar gebruik voor vrijrijden en andere volgas aangelegenheden gebruiken? (prachtige zin)



volgens mij is dit rete offtopic :x

maar weer ontopic:
de SW5 is dus een topcam!
ben blij dat ik er 1 heb en hopelijk gaat ie vele km's mee.
zo te zien wel met alle tips die ik krijg..

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

lang leve offtopic.

O:)

default

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

zal de SW5 veel verschil uitmaken in een mini metmg metro motor erin?

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Naar het schijnt maakt het verschil in elke motor, maar een Mg Metro heeft van zichzelf al naar Rover standaards een vrij wilde nokkenas.

Dennis

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

wat cijfers niet vermelden is de vermogens afgifte.. het verkrijgen van heel veel topvermogen is niet zo moeilijk..

veel vermogen met een mooie vlakke koppelcurve en brede powerband is wat je wilt.. niet 100 pk bij 8000 toeren en 40 pk bij 7500. een sw5 is vrijwel ideaal wat dat betreft, en niet al te hyper kritish op de rest van de setup.

ff erg erg OT :een electro motor b.v. is eigelijk ideaal :max koppel bij 1 rpm , vlak vermogen tot max rpm.. het doet geen vroemmm..maar als je een gasturbine gebruikt voor de power... :P

wat betrefd olie.. ach volgens mij maakt het allemaal niet heel veel uit, gewoon goede maar niet hysterische dure er in gooien (Motul, Selenia,Torco,Q8,shell helix, valvoline..pick one).

en vaak genoeg vervangen..

ik heb het idee dat dat nog het meeste uit maakt omdat je dan alle micro metaal deeltjes voor een groot gedeelte weer kwijtraakt . magnetische olie filter lijkt mij ook een goed idee

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

daar is die olie vraag weer, weet je nou nog niet genoeg taeke :P

gebruik gewoon 20w50 mineraal.. of half syntheet.. zolang het geen vol sysntheet is en te dun is alles ok, maar dat wist je zelf ook al.. ik gooi nog steeds duckhams in mijn mini.. 20w50.. er is ook 15w50.. dat kan er ook in?? maar dat kom je bijna niet tegen in de winkel

RE: SW5 nokkenassen en aanverwante zaken

Ik gooi er nu dure castrol half synthetische 10w40 in. En ververs het wat vaker/ Dat is wel een goed punt van siryun. Opzich logisch...