Tbi "tunen"

default

RE: Tbi "tunen"

Dit staat ook al op de mailinglist, maar ik dacht dat hier posten ook geen kwaad kan :)

Het motorblokje dat in mijn mini hangt is een Tbi blokje met het volgende:

Onder de 2500 toeren optrekken heeft niet zo heel veel nut met mijn mini, en pas bij 3700 toeren schiet hij echt onder mijn kont vandaan (dit is overigens een héél erg merkbare overgang). Dan loopt hij door tot iets van 6000 toeren (ong. 120+ in zijn 3 en 80+ in zijn 2) en zijn max licht op 165@5??? toeren (allemaal op de teller dus). Nu vind ik het gebied van echt vermogen (tussen de 3700 en de 6000 toeren) erg tegenvallen voor een spi. En de top is ook niet helemaal wat ik ervan zou verwachten (komt misschien door de diff, maar ik weet niet welke ik heb, zou ik aan arnoud moeten vragen)

Verdere specs:
CR: 10.1
MG-metro nokkenass (255 graden) en is getimed op 107 graden (I know, hierdoor heb ik pas bij hogere toeren meer vermogen)
LCB en K&N luchtfilter moeten voor de doorstroming van gassen zorgen
Nog een paar andere tweaks, te lezen op http://130.161.88.44/mini/Injection.htm
Misschien ook geen overbodige info: het blok heeft er al 173000+ km opzitten.

Nu vraag ik mij af hoe deze setup wat verder te tunen is zodat: ik al vanaf een vroeger moment wat meer vermogen tot mijn beschikking heb (vanaf 2000 of 2250 toeren ofzo), en dat hij ev wat economischer is (nu, in nederland doettie 1:13, op vakantie heeft hij 1:15 en zelfs een paar honder km 1:16) De top vind ik niet zo belangerijk, 160 is hard zat, maar als dit hoger kan, is dat niet erg ;)

Zelf denk ik aan 2 dingen:
-Blok reviseren, vanwege het hoge kilometrage.
-Andere nokkenas (deze is vaak toch wel bepalend voor het "nuttige" toerental (kent 274i?))
-What else? Hoe kan een spi netjes getuned (Met nejes tunen bedoel ik dat alle (meeste) inefficienties eruit gehaald worden, ter bevordering van het hele systeem. Dus niet tunen om alleen maar veel meer vermogen, maar tunen om meer vermogen, langere levensduur, "schonere" uitlaatgassen, zuinigheid ed.) worden?

PS
waar staat Tbi eigenlijk voor? Voorzover ik het begrijp is een Tbi en een spi hetzelfde... blokje is iig uit 1992...

[edit]
Tbi=throttle body injection, maar is dit hetzelfde als spi (single point injection), of is het weer iets anders?
[/edit]

PS2
De mini staat nu voor een jaar of meer "op stal", maar ik zou het één en ander toch wel willen weten voor als ik hem weer op de weg zet :)

default

RE: Tbi "tunen"

Dusseh, niemand weet iets over een Tbi?

RE: Tbi "tunen"

Euh... als het nou een MPi was... :D

Ik kan wel antwoorden op de PS-en

Een TBi = in het geval van de mini ook SPi.

Single point betekend dat er door 1 of meerdere injectors op vaste tijdstippen van elkaar wordt ingespoten, afahankelijk van de RPM en in beperkte mate van de sensoren op en in de motor.

TBi is inderdaad throtle body injection wat zoveel aangeeft dat er ingespoten wordt voor de luchtregelklep (de throttlebody). Australiers noemen dat geloof ik toilet injection...

Een SPi mini is feitelijk een TBi werkend volgens de single point 'methode'

De MPi is in die zin geavanceerder omdat ie 2 injectors heeft die achter de luchtregelklep zitten (ze spuiten dus zowat direct de verbrandingsruimte in). Bovendien kan de MPi beide injectors onafhankelijk van elkaar sturen. Da's beter voor emissies enzo...

RE: Tbi "tunen"

Ik weet niets van de injectie blokkies op de mini.

Wel weet ik wat van het injectieblok van mijn pa's zijn vorige kar: een Jetti 1.8 I.

Deze hebben wij op de volgende manier "getuned". Op dit blok zat een benzinepomp welke de benzine rond pompte tussen de brandstoftank, en het injectie gedeelte. Als de druk door de pomp te hoog werd pompte deze de benzine rond door een terugslagklep onder veerspanning. Anders gezegd bepaalde deze veerspanning de druk in de leidingen.De druk in de leidingen bepaald hoeveel benzine er "doorstroomt". Na een tip op internet hebben we de veer van de terugslagklep verzwaard door er een ring achter te doen. Dit heeft dus een hoger druk in de leidingen tot gevolg. En meer brandstof inspuiting. Het mooie van de injectie computer is nu, dat deze meer brandstof dedecteerd, en dus de rest ook aanpast.

Het verschil was echt belachelijk groot. We stonden echt versteld.

Helaas gaat het brandstofverbruik in dezelfde mate omhoog. (wet van behoud van ellende.. :) )

Ik weet niet of dit voor de mini geld. Maar ja, je had het over tunen.....