Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Hoi,

momenteel heeft onze 1275GT een setje oersaaie 12 inch stalen velgen met daarachter 4-pots klauwen van een Metro.

Als ik op termijn terug wil naar 10 inch velgen, dan wil ik goede remkracht behouden. Ombouwen naar 7.5 inch schijven is nogal prijzig, wat zijn de opties ?

Kan ik de 4-pots klauwen voorzien van 7.9 inch schijven ? Past dat met 10 inch velgen (of alleen met bepaalde velgtypes) ?

Wat moet ik verder nog aanpassen ?

De ruimte tussen voorwielen en wielkast is minimaal dus is het terugbouwen naar 10 inch best een goed idee :)

Ben

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

met de metro klauwen kan je niet naar 7,5" afdraaien en dan onder 10"
daarvoor heb je speciale 4pots klauwen voor nodig die minipspares e.d. leveren

maar hierover is al een heleboel geschreven dus zoeken doet wonderen

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

ik zou zeggen: ga op zoek naar een set 2e hands Cooper S 7,5" klauwen.
De klauwen zijn het duurst, de rest is voor een redelijke prijs nieuw aan te komen.
Bovendien zou ik zowieso nieuwe schijven en blokken kopen.

Een 1275GT had toch origineel ook al 7,5" cooper S remmen?

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Had maar enkele jaren 7.5" daarna 8.4"

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Mijn 1275Gt heeft ooit op 7.5 inch gestaan. De vorige eigenaar heeft die vervangen door de 4-pots klauwen op 8.4 inch.

Dit vond ik net op ebay in engeland over 8.4 inch schijven en 10 inch wielen. De wielen zijn niet mooi (vind ik tenminste) maar het past dus wel.

link

Ben

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Sjoerd schreef:
ik zou zeggen: ga op zoek naar een set 2e hands Cooper S 7,5" klauwen.
De klauwen zijn het duurst, de rest is voor een redelijke prijs nieuw aan te komen.
Bovendien zou ik zowieso nieuwe schijven en blokken kopen.

Een 1275GT had toch origineel ook al 7,5" cooper S remmen?



Sorry ben, ik kon het niet laten :9

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Misschien kom je een goedkoop setje S-klauwen tegen en dan heb je mazzel, maar over het algemeen worden er stevige prijzen gevraagd en moet je nog maar afwachten wat je krijgt.

Een complete ombouwset (op bestaande 8.4" fusees) met nieuwe klauwen, schijven etc kost je rond de 550 euro, kom daar maar eens om bij een gemiddeld Golfje. Misschien veel geld maar dan heb direct alles goed.

Dennis

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

die nwe velgjes zijn ook in het old englisch white te krijgen, die zien er al gelijk mooier uit. :D

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

precies, spuitbusje witte verf eroverheen, mooie chromen deksels erop en voila!

Klauwen zijn wel te vinden voor een redelijke prijs, maar je moet op het juiste moment toeslaan. Ik heb een setje klauwen gekocht voor 125 euri, 2 jaar geleden.
Ze zitten nog steeds niet op de auto, maar ik heb ze vast. De rest was idd rond de 350 euro. Kheb alleen geen hubs nog.

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

vergeet je trouwens niet dat je dan ook weer je kilometerteller moet aanpassen omdat je wielmaat anders wordt

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Haha, wat ik van Ben hoorde is het zo dat bij de vorige conversie dit vergeten is, als hij nu 50 op de teller rijdt, rijdt hij in werkelijkheid 75!

Groet ron

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Dat is onzin. Een 10" band is bijna altijd 70 hoog terwijl een 13" 50 hoog is vaak.

Zet ze maar eens naast elkaar... Scheelt echt weinig.

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Witte uitvoering met A032R bandjes en je bent de man op 10" met goede remkracht voor weinig!(prijs van de wielen is goed weg te schrijven tegen de prijs van de remmen) :)

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Is er trouwens ook een winkel waar je die wieltjes kunt kopen? Ben niet zo'n ebay koper.

hallee :D

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

taekeb schreef:
Dat is onzin. Een 10" band is bijna altijd 70 hoog terwijl een 13" 50 hoog is vaak.

Zet ze maar eens naast elkaar... Scheelt echt weinig.


Bij wijze van spreken dan :(

Groet ron

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

EB schreef:
Is er trouwens ook een winkel waar je die wieltjes kunt kopen? Ben niet zo'n ebay koper.



Hier nog 1 :D Erg geinterreseerd.

Groeten Johan

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Al s aan de fiesta remmen conversie gedacht?
link

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

dan heb je gelijk een goede reden om je op te geven voor london to brighton.
in engeland zijn ze vast al wel te krijgen!! ;)

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

ff bellen, zijn erg behulpzaam, toen ik er was dan.
Echter ik wacht nog steeds op de catalogus. Al 2 maanden.

Groet ron

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Ha Ben,

ik ben niet zo bang dat het niet zal passen (hoewel met Metro 4-pots?), maar je hebt weinig ruimte over voor koeling/slangen/ontluchtingsnippels e.d.
(ik zou de setup wel eens willen zien .. die foto's op e-bay zijn niet duidelijk genoeg w.b.t. de marge tussen klauw en wiel)

Ik zou liefst gaan voor 7.9 met alu 4-pots klauwen die onder 10" wielen passen (die daarvoor gemaakt zijn dus) .. maar mijn budget laat dat (nog) even niet toe (dus als het meezit gaat van de zomer de Metro set op de Mini met 12").

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Terug naar 10 inch, wat zijn de mogelijkheden qua remmen ?

Jammer dat ik er zo laat bij ben, maar dit topic lijkt me op zich over hetzelfde gaan, al is dat over die 10" velgen die op een 12" setup passen iets nieuws. Binnenkort kunnen we ook topics joinen. Tot die tijd gaat deze op slot, volgende keer beter zoeken ;)