Teveel spanning?????

default

RE: Teveel spanning?????

Sinds kort heb ik het id dat mijn mini teveel spanning krijgt wanneer de motor draait?.
Als mijn motor draait geeft de digitale condensator op een gegeven moment knipperent """"hi"""" aan. Daarna schakelen de versterkers ook uit. Als ik dan de motor uit zet loopt de condensator terug richting 12v en dan springen de versterkers ook gelijk weer aan.

Wat kan dit zijn?. Zit er nog ergens een soort spanningsregelaar in een mini?. Of is dat echt een domme vraag???

o ja het is een 82er

RE: Teveel spanning?????

in je dynamo zit een spanningsregelaar.
ff meten wat die aangeeft met draaiende motor.
meten is weten

default

RE: Teveel spanning?????

racing green rider schreef:
in je dynamo zit een spanningsregelaar.
ff meten wat die aangeeft met draaiende motor.
meten is weten



Een goede spanning achter de regelaar is 14,7 V ;-)
Maar dat wist je wel zeker? =P

RE: Teveel spanning?????

14.7v???? is dat niet een beetje aan de hoge kant :? ik zeg 13.8v als als i laad en 12v tot 12.5v als de moter niet meer loopt

ik zou zeggen gooi eens een multimeter op de accu polen als i loopt, als i tussen de 13.5 en de 14 zit is het goed (zonder audio aan) is dit hoger zou ik de dinamo is na laten kijken of een andere er op zetten wand warschijnlijk is de spannings regelaar dan niet meer goed.

gr manuel

RE: Teveel spanning?????

Idd, even op de accu nameten, als dit goed is en die condensator springt nog steeds op HI zou ik eerst je maasa van de versterkers eens nakijken (je weet wel, een goed, kaal gemaakt punt met een stevige bout....)

default

RE: Teveel spanning?????

Ik zeg maar wat ik op school geleerd en gemeten heb xD
Dit was wel op andere wagen...maar normaal is dit zo op elke wagen...tenzij het bij de mini weer wat anders is xD

mvg

RE: Teveel spanning?????

nee hoor bij elke wagen is 13.8 v standaard

RE: Teveel spanning?????

14,7 lijkt mij niet verkeerd
is wel aan de hoge kant, maar valt wel binnen de norm.

default

RE: Teveel spanning?????

morgen eerst eens meten vandaag weer een ritje gehad en heef thij het de hele rit goed gedaan gelukkig. alleen op het einde van de rit deed hij het heel even weer niet maar morgen zal ik het even goed meten.

op de condensator zit ook een metertje en deze geeft gemiddeld 12,3 aan als de moter niet aan staat en audio niet draait. Als de motor draait gaf hij vanavond 13,7.

maar morgen weet ik als het goed is meer.

alvast bedankt voor alle reacties

RE: Teveel spanning?????

nee hoor bij elke wagen is 13.8 v standaard



waarschijnlijk heb je dan een wat minder geladen accu
volle accu moeten rond de 14,5V aangeven

laat je accu even testen of laad hem bij meet dan nog is als je motor draait

RE: Teveel spanning?????

Ik geef dit topic even een schop.

Afgelopen zondag is op weg maar de Slingerrit de accu ontploft in de Mini. Vandaag heb ik een nieuwe accu gehaald en erin gezet. Na het starten dacht ik toch maar eena even wat te meten.

Ik meet stationair 16,1V op de polen van de accu, waar ik een beetje van schrok. Das toch veel te hoog? Ik durf eigenlijk niet veel gas te geven om te meten wat dan gebeurt, uit angst de nieuwe accu ook op te blazen.

Wat gebeurt hier?

Nou moet je weten dat start/ontsteking al jaren een zorgpuntje is. Ik heb al meermaals stilgestaan en daardoor zijn inmiddels bobine, ontsteking en eind zomer 2014 ook de dynamo door nieuwe vervangen. Sindsdien misschien 1000km gereden.

Ik twijfel nu of de nieuwe dynamo niet gewoon te zwaar is (komt wel van een Minigarage). Meest logisch lijkt me dat daar geen goede spannigsregelaar op zit, toch?

Hebben jullie adviezen?

RE: Teveel spanning?????

Hierbij een paar weetjes van een elektrotechneut.

Een hele goede accu heeft in volledig geladen staat een open spanning van 13.8 .
Dat kan niet hoger worden hoe veel je er ook probeert in te stoppen. Als je de lader eraf haalt, zakt de spanning terug naar 13.8.
Bij het laden van een accu, dient de laadspanning maximaal 14.4 volt te zijn. Op dit punt bereikt de te laden accu de gasgrens.
(Je hoort de accu dan borrelen) er ontstaat dan waterstofgas. Vandaar waarschijnlijk de ontplofte accu.

Conclusie: de regelaar van de dynamo is waarschijnlijk defect.
Meet je als de versterker geheel is losgekoppeld ook die hoge spanning bij draaiende motor?

Ik zou me kunnen voorstellen dat de spanning wordt opgezwiept door een of meerdere schakelende voedingen in de versterker ( die dienen om in de versterker de spanning op te schroeven zodat je meer output vermogen krijgt).
Deze hypothese acht ik echter verre van waarschijnlijk.

Groeten
Ed

RE: Teveel spanning?????

Hallo Ed,

Bedankt voor de reactie. Dat opblazen van de accu is dan idd zo gebeurt. De dag voor ervoor hoorde ik hem al borrelen en stond hij al bol. Ik dacht wel dat hij ten einde zou zijn, maar wist niet dat het door de laadspanning kwam. Zonde, dus.

Ik heb zojuist de oude dynamo er weer op gezet (waar de Minigarage eerder al een kleinere poelie op gezet had omdat de opbrengst achter scheen te blijven. Die levert maar 12,2 op de polen en bij rijden gaan het rode lampje branden, merk ik net. Dus die is toch ook niet in orde..

Waar zit die versterker waar je het over hebt? In de dynamo of is dat een losse versterker ofzo?

RE: Teveel spanning?????

Even een correctie: de open spanning van een goede akku is max. 12,8 V.

En er zit geen versterker in het laadcircuit.

De dynamo kan gerust 50 V leveren, dat ligt helemaal aan de stroom die geleverd wordt.
In een wisselstroomdynamo zit een regelaar die de spanning op max. 14,4 V begrenst.

Bij je eerste dynamo is de regelaar of de velddiode's kaduuk .
Bij je tweede dynamo kan ook de regelaar kaduuk zijn, maar ook de koolborstels, velddiode's of de vermogensdiode's ed.

RE: Teveel spanning?????

Hi FWenK

Vergeet het verhaal over die versterker. Dat was omdat eerder in deze thread over versterkers (ik heb aangenomen audio versterkers voor je radio) had gelezen.

12.2 volt is wel erg laag. Dat is ongeveer de spanning van een volledig lege accu.
Het is dus niet zo gek dat het lampje brand.

Ik weet niet of je zelf sleutelt?
Het zou leuk zijn als je van iemand een dynamo ( of eigenlijk alternator, dynamo's werden vroeger gebruikt) kunt lenen om te proberen.
Een nieuwe (of ruil) dynamo is geen goedkoop grapje.

RE: Teveel spanning?????

Ik heb nog een reserve liggen die je even mag gebruiken.

RE: Teveel spanning?????

Herstel

Inderdaad de open spanning is geen 13.8 volt

Heb ff wat van wikipedia gekopieerd:

Open klemspanning bij volledig geladen: 13,0 V
Einde van ontladen: 11,8 V
Laden met: 13,8-14,4 V
Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
Bij continu laden: maximaal met 13,8 V
Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.

RE: Teveel spanning?????

JosCM schreef:
Ik heb nog een reserve liggen die je even mag gebruiken.


Hi Jos, bedankt voor het aanbod. Jouw ruildynamo erop zetten biedt misschien wel inzicht maar geen oplossing.

Ik heb vandaag een nieuwe accu erin gezet. Die geeft idd 12,8V spanning dus dat zit goed. De laadstroom durf ik eigenlijk niet te meten met mijn multimetertje, omdat die maar tot 10A aan kan (erg dunne snoertjes).

Ik wil eigenlijk eerst terug gaan met de dynamo die ik nieuw gekocht heb vorig jaar en daar advies/garantie claimen (en ja, dat was idd geen goedkoop grapje). Beetje stom dat daar al iets aan mis is binnen 1000km.

Hoe kom ik er achter wat precies kapot is? Of kan dat beter eem garage bepalen. Kan ik een dynamo ook doormeten als hij niet gemonteerd is?

RE: Teveel spanning?????

Wat er precies kapot aan is, kan je beter aan het revisiebedrijf overlaten.
Een dynamo kan je alleen testen in een meetopstelling.

Als de dynamo maar een jaar oud is, moet het toch geen probleem zijn om garantie te krijgen.
Succes.