thermostaat bij de oliekoeler

RE: thermostaat bij de oliekoeler

HAllo allemaal

Ik zit met een kleine twijfeling:

Ik heb contact met iemand via marktplaats, over mini onderdelen, en toen is er tersprake gekomen over oliekoelers, en het schijnt dat je hiervoor veiliger een thermostaat tussen kunt zetten, zoja, is dat zo, en zoja hoedan

En nu ik het toch over de oliekoeler heb, waar kan ik deze het beste plaatsen, want mijn standaard oliekoeler heeft denk ik wel 26 rows, ipv de standaard 13

link

RE: thermostaat bij de oliekoeler

olie smeert je motor, dat doet vanaf een bepaalde temperatuur optimaal.
zonder thermostaat koelt ie direct en duurt het langer voor ie op bedrijfstemperatuur is.

hetzelfde geldt voor je waterkoeling.
die gaat ook pas werken vanaf +-80 gr omdat een koude motor veel sneller sllijt dan een warme, wil je hem zsm warm hebben.

dat doet een themostaat.
het zou dus nuttig kunnen zijn, maar vraag niet hoe ie erin moet 8)

zowieso denk ik dat je een oliekoeler pas nodig hebt boven de 100 pk oid O:)

ps wel mooie setup op de foto :9

RE: thermostaat bij de oliekoeler

Bedenk even dat het hier om een automaat mini/metro gaat .. de olie wordt zowel in de motor als de bak als de koppeling gebruikt (ik denk niet dat ze die koeler er op hadden gezet als 'ie overbodig was ..).
Meten is zeker weten, dus als je de temperatuur van de olie niet vertrouwt zul je er ergens een meter in moeten hangen en dan kun je eens kijken of die koeler nodig of overbodig is.

zie voor een oliekoelerthermostaat:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35270

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: thermostaat bij de oliekoeler

Toen de motor nog in de metro zat, zat de oliekoeler eral standaard op