TNG - Tunen/tuning algemeen

RE: TNG - Tunen/tuning algemeen

Volgens mij iets voor de FAQ O:)

Vertaling van:
http://www.ime.org.uk/ime/t/tuning_small_engines.html

Tunen van 'kleine' motoren (maar gaat voor alle A-series op)

Om te beginnen koop, leen of lees: "Tuning BL's A series Engine" en "How to modify your mini" beide geschreven door: David Vizard (aka God).

Ok, hier volgt in het kort wat je moet doen om meer vermogen te krijgen:

Alle methoden om de prestaties te verbeteren vallen in 2 categorieen:

1 - Meer vermogen krijgen (bijv.: meer mengsel verbranden, grotere cilinderinhoud, turbo's, grotere maat kleppen e.d.)
2 - Verminderen van verloren vermogen (bijv.: efficientie verhogen van: inlaat, uitlaat, koeling, ontsteking, recht vertande overbrengingen e.d.)

Als beginner moet je kijken naar de volgende zaken:

Uitlaat
Grotere diameter met beter flowende dempers zorgen dat de gassen makkelijker worden afgevoerd = meer vermogen naar de wielen. Let wel op dat te grote diameters de stroomsnelheid reduceren. Grote stroomsnelheid helpt de gassen uit de cilinders af te voeren. 2" diameter, enkele demper is een goed begin.

Carburateur
Is de doorstoomopening groot genoeg? Grote/dubbele carburateurs zorgen dat de motor beter ademt, maar ook hier is 'te groot' niet goed voor de stroomsnelheid, die je nodig hebt om de benzine uit de sproeier te zuigen. Een HIF38 of HS4 is goed voor een 998, HIF44 of HS6 op 1275 en hoger.

Inlaat(spruitstuk)
Als het mengsel eenmaal voorbij de carburateur is, kan het dan makkelijk naar de cilinderkop vloeien? Vermijd smalle/korte bochten. Zorg ook voor een koel mengsel. Dichtere/koudere lucht kan meer zuurstof bevatten. Sluit verwarmde inlaatspruitstukken alleen 's winters aan.

De drie zaken hierboven omvatten 'stage 1' tunen

Als je zin hebt in meer, kijk dan naar ...

Cilinderkop
Je kunt de ademhaling verbeteren met grotere kleppen en het bewerken van de poorten en verbrandingskamers. Je kunt de compressieverhouding verhogen door de kop af te (laten) vlakken en zodoende de verbrandingskamers kleiner te maken. Stage 3 (grote inlaatklep kamer en poorten bewerkt) cilinderkoppen zijn goed

Nokkenas
Langere duur nokkenassen zorgen dat de kleppen langer/verder open staan en vullen/legen de verbrandingskamer beter. Te lange duur zal er voor zorgen dat het toerenbereik hoger komt te liggen en maakt het stationair lopen moeilijker. MG Metro, Piper 285 of Kent 276/286 en SW5 zijn goed

Draaiend gedeelte
Krukas/Vliegwiel/drijfstangen e.d. zullen minder energie vergen om te bewegen als ze lichter zijn (en in balans).

Ontsteking
Een sterker vonk kan verkregen worden met een 'sport' bobine. Meer precisie kan met electronische systemen worden gekregen. Gebruik goede bougies (bijv.: NGK) Het voordeel van bougies met meer electroden is twijfelachtig.

Versnellingsbak
Rechtvertande tandwielen verliezen minder vermogen dan schuin vertande.

Differentieel
Gebruik van een korter differentieel (bijv.: 3.44:1 in plaats van 2.95:1) zal een betere acceleratie geven, maar betekent wel dat je hogere toerentallen draait op de snelweg.

(De lijst kan eindeloos gemaakt worden.)

RE: TNG - Tunen/tuning algemeen

vriendelijk bedankt voor deze info Theo ;)

RE: TNG - Tunen/tuning algemeen

fijn dat je het voor ons samenvat :D

RE: TNG - Tunen/tuning algemeen

Ik loop wel rond met het idee om een voorziening te bouwen zodat er wat makkelijker informatieve pagina's online gezet kunnen worden, zoals die onder de kop "Informatie" staan. Het schort nu voornamelijk nog aan voldoende tijd, maar dat gaat zeker komen. Dit zou een prima gegadigde daarvoor zijn.

RE: TNG - Tunen/tuning algemeen

Even ter toevoeging:

Uitlaat: Wanddikte en pijplengte zijn ook zaken om naar te kijken. Hier wordt vaak bij de meeste bedrijven geen rekening mee gehouden omdat de montage dan veel moeilijker wordt.

Carburateur: HIF44 is ook goed toe te passen op de smallbore motoren met uitzondering van de 850. Overigens moeten er dan wel meer aanpassingen zijn gedaan als stage 1.

Inlaat: Voor geblazen motoren (Turbo/Compressor) zijn spruistukken nodige die juist zo slecht mogelijk stroomen, i.v.m. het mengsel wat dan turbulent wordt gehouden zodat de benzine niet neerslaat.

Cilinderkop: Geen

Nokkenas: Meer duratie (hoger getal) zorgt over het algemeen voor meer toeren en dus ook meer topvermogen, maar gaat ten koste van koppel en stationair lopen. Lage duratie zorgt voor meer koppel, maar mist topvermogen op hoege toerentallen.

Draaiend gedeelte: Zorgt ook voor een iets vlakker koppelverloop. Winsten zijn minimaal.

Ontstekening: Bij geblazen motoren (Turbo/Compressor) Zijn dikkere bougiekabels een uitkomst, gezien de hogere warmte onder motorkap. Verschillen zijn overigens nauwlijks waarneembaar bij normale motoren.

Versnellingsbak: Quickshift kan het schakelen verkorten.

Differentieel: Korter diff (hoger getal) zorgt ook voor een lagere topsnelheid.