?Trommel remmen?

RE: ?Trommel remmen?

Ik heb 2,5 maand geleden mijn eerste mini gekocht, een Red Hot uit '88. En nu wil ik er 10" velgen opzetten, maar die passen dus niet op mijn orginele schijven voor, ben al een tijd op zoek naar 7,5 inch schijven + toebehoren maar dit is niet echt makkelijk, dus wil ik er nu trommels voor opzetten, wie weet wat ik dan allemaal nodig heb om dit om te bouwen?
En heeft iemand dit misschien liggen?

Groeten Martijn!

RE: ?Trommel remmen?

O.a. andere aandrijfassen, fusees, ankerplaten, langere remslangen voor naar de trommels, en dan natuurlijk nieuw remspul....

Persoonlijk zou ik het niet doen, schijfremmen werken aanzienlijk beter en hoef je niet te stellen elke x aantal weken...
Assen en ankerplaten heb ik liggen...

RE: ?Trommel remmen?

Ik wil hetzelfde gaan doen, ik wil heel graag op 10 inch maarja ik ben maar een student... :| En dan is een mooi setje schijfremmen een btje boven het budget :+) Dus dan kies ik maar voor trommels, ik ga alles bijelkaar sparen en deze zomer zet ik hem op 10 inch trommels... En wrm niet.... Hoelang en hoeveel Mini's rijden op trommels???

Groeten en veel succes, Johan

RE: ?Trommel remmen?

Schijven remmen idd beter maar ook ik heb het geld niet voor een nieuw set, dus toch maar trommels denkik en beetje bezig blijven met afstellen dan maar.
Klopt het trouwens dat je als je versnellingsbak zo lek is als een *.* er het beste 2 nieuwe keerringen in kan doen?

RE: ?Trommel remmen?

MasterMW schreef:

Klopt het trouwens dat je als je versnellingsbak zo lek is als een *.* er het beste 2 nieuwe keerringen in kan doen?



Dat is een beetje off-topic als je de zoek functie hier op het forum gebruikt kan je vinden dat er inderdaad 2 keeringen bij de schakelas kunnen en dat je ze dan rug tegen rug erin doet.

Groeten Johan

RE: ?Trommel remmen?

MasterMW schreef:
Klopt het trouwens dat je als je versnellingsbak zo lek is als een *.* er het beste 2 nieuwe keerringen in kan doen?



Je hebt ook nog de keerringen van de aandrijfassen heh, die mogen niet vergeten worden...

RE: ?Trommel remmen?

Zoals Superbuur ook al aangeeft, laten we het hier even bij de trommelremmen houden.

RE: ?Trommel remmen?

MasterMW schreef:
Schijven remmen idd beter maar ook ik heb het geld niet voor een nieuw set, dus toch maar trommels denk ik en beetje bezig blijven met afstellen dan maar.




Wat is er dan mis aan je eigen schijfremmen dat je over wilt stappen naar trommelremmen?
Ik denk dat het totaalplaatje om trommelremmen aan te schaffen ook een leuke duit is als je al schijfremmen hebt, die misschien alleen maar een revisie beurtje nodig hebben...

RE: ?Trommel remmen?

Hoewel je wel eens hoort dat trommels niet onder hoeven te doen voor schijven, hoor je daar altijd direct achteraan dat je ze dan wel heel goed moet bijhouden. Het voordeel van schijven is dat ze zelfstellend zijn.

10" staat best leuk, maar ik vind 12" ook nog leuk "klein" staan (13" is te groot naar mijn smaak), en ik zou dan noet omwille van de looks voor een "minder" (OK, discutabel) remsysteem gaan.

RE: ?Trommel remmen?

Als je ombouwt naar trommels moet je de achter wielrem cilinders ook vervangen voor anderen. De boring hiervan verschilt waardoor je rembalans voor/achter niet meer klopt, de achterkant is dan overberemd met kans op uitbreken achter!!
Je moet dan de achterwielremcilinders hebben van een mini van voor 1984.
Beste kun je 2e hands een setje trommelremmen kompleet met fusees kopen, en dit reviseren :).

RE: ?Trommel remmen?

schijfremmen omzetten naar trommels alleen om 10 inch te rijden,
mmmmhhh je levert een stuk veiligheid in.
elke apk het gezanik met je remdruk.
spons als je bij vaals de berg afkomt.
als je op de autoweg even veel lol hebv met je mini collegas in de collonne en je moet abrubt remmen zou je wensen dat je weer schijven hebt.
en de voornaamste opmerking iedereen anders gaat van trommels naar schijven.

RE: ?Trommel remmen?

laten we het hier hebben over de ombouw en niet over het waarom iemand ervoor kiest...

ook ik bouw nu een minike met trommeltjes voor, maar rijd er maar 500km per jaar mee hoogstwaarschijnlijk, dus met het onderhoud gaat het wel goed komen...

zoals al gezegt werd heb je fusee's, ankerplaten, aandrijfassen etc. nodig, beste kan je op de sloop een set eraf halen en die reviseren, nieuwe fusee's nieuwe remblokken en cilinders...

RE: ?Trommel remmen?

Ik denk dat het niet geheel onverstandig is om diegene ook te wijzen op de nadelen van trommelremmen VOOR dat hij het spul gaat kopen en monteren....

RE: ?Trommel remmen?

Martijn, om het simpel te zeggen als je wijnig werk wilt hebben en toch 10" velgen zoek dan een mini van voor 84/85.

Als je toch gaat ombouwen kijk dan eerst naar kosten plaatje voor 7,5 schijven of trommels, zoals minimouse al zei achterremcilinders moet je ook aan passen. en als je kijkt 6 remcilinders á € 15-20 en dan de rest van de onderdelen.. dan lopen de kosten ook flink op.

Verder is het een flinke klus om dit te doen het kan in een weekeinde gedaan worden.

En om toch ook nog terug te komen op de veiligheid als je je onderhoud aan de trommels goed bij houd is er niks aan het handje, ook niet op snelweg!!

Zelf heb ik met mijn toemalige clubman estate ook 140-160km/h gereden met 1300cc op 10" trommels.

RE: ?Trommel remmen?

Mag ik misschien ook op wijzen dat er ombouw schijfremsetjes zijn voor mini's die 12" remmen hebben naar 10" te bouwen. Hierin ziiten alleen de remklauwen, schijven en flensen.
[i:433f5os3]Description

This kit will convert your 8.4 disc set up to the original Cooper S 7.5 discs to allow fitment of 10" wheels, kit includes discs,calipers,pads with split pins and drive flanges with new screws.[/i:433f5os3]

via minispares....

Ik denk dat de overall-prijs in vergelijking met het aanschaffen en reviseren van de remtrommelarij (nieuwe trommels cylinders schoenen ed.) toch nog best wel mee kan vallen.
Dit ben ik zelf ook van plan te doen met mijn'1982 HLE.

RE: ?Trommel remmen?

ricardomini schreef:
Zelf heb ik met mijn toemalige clubman estate ook 140-160km/h gereden met 1300cc op 10" trommels.



Het gaat niet zo zeer om de topsnelheid die gereden kan worden(ik heb zelf ook wel eens 165 gereden met mijn 1275) maar de grotere kans op remfading waar bij trommels meer sprake van is tov schijven...

RE: ?Trommel remmen?

been there done that: scary shit..
:o

overigens was dat express om te kijken wanneer je echt dik in de fading zit.

en dat is dus nogal rap.. pak em beet 10 keer hard remmen vanaf 60 tot 80 km/u (en dat haalt je 850 cc ook best)op mijn favouriete zigzagroute en je zou een scheeps anker willen hebben.

trommels..

alleen als je geen haast hebt en niet veel wilt remmen.

overigens stoppen ze een maal prima. maar de volgende stop moet wel 10 minuten geduld hebben. :+)

dus ik heb gespaart en een setje 7.5 inch schijven gekocht.
..zeker, het doet even pijn in de portomonaie.. maar je auto, inclusief jezelf om een boom vouwen is ook zo wat.

RE: ?Trommel remmen?

Als ik dat zo hoor zou ik snel moeten overgaan op schijfremmen, rij momenteel rond op trommels en hou er toch erg van om mooie dijkwegen redelijk snel te nemen, dus veel remmen.. Heb tot nu toe nog niet echt veel problemen met de trommels gehad. Alleen dat ik ze redelijk vaak moet bijstellen om de auto niet naar een kant te laten trekken...

RE: ?Trommel remmen?

Rene schreef:
Wat is er dan mis aan je eigen schijfremmen dat je over wilt stappen naar trommelremmen?



Hij wil van 12" wielen naar 10". Die 10" velgen passen niet om de remklauw.

@masterMW let er ook op dat je met kleinere wielen ook meer toeren gaat draaien bij een bepaalde snelheid omdat je wielen sneller draaien. (als je tenminste geen ander differentieel in de bak monteert) De andere kant is dat je wel een hoger koppel hebt aan de wielen. (leuk bij stoplichtsprintjes) Als je het diff niet aanpast is het misschien een idee om een ander wormwiel in de bak te steken zodat je snelheidsmeter weer de juiste waarde aan gaat geven... Is met wat zoeken wel wat over te vinden op het forum.

RE: ?Trommel remmen?

Crispy schreef:
@masterMW let er ook op dat je met kleinere wielen ook meer toeren gaat draaien bij een bepaalde snelheid omdat je wielen sneller draaien.


Een bepaalde werkelijke snelheid, wel te verstaan. Want de verhouding tussen het toerental en de uitlezing op de snelheidsmeter zal niet veranderen (m.a.w., je zult bij een bepaalde uitlezing op de meter iets langzamer gaan op kleinere wielen).

RE: ?Trommel remmen?

MasterMW schreef:
dus wil ik er nu trommels voor opzetten, wie weet wat ik dan allemaal nodig heb om dit om te bouwen?
En heeft iemand dit misschien liggen?




Nu heeft iedereen het wel over wrm wel schijven houden en wrm geen trommels maar nu weet MASTERMW nog steeds niet wat ie precies nodig heeft.... ;) Het forum is wel handig voor zulke vragen maar het meeste zinnige is wel gezegd en met zulke antwoorden als dit wordt het voor het voor de beginnende forummer 1 grote berg letters en cijfers waar geen zinnige informatie meer uit valt te halen. We kunnen er wel gewoon vanuit gaan dat hij weet wat de nadelen van trommels zijn want dat staat in vele andere topics. Als je een topic als dit over een jaar naleest denk je: "Wat heb ik hier nou weer aan???" Terwijl het best een handig topic is want er lopen meer mensen met dit idee rond :+)


@MASTERMW
Als ik jou was zou ik gewoon op zoek gaan naar iemand die nog een complete set heeft liggen zoals Bart al zei, er zijn er genoeg dus dat zal wel niet zo moeilijk worden.Dit is de link van Minispares Deze set kost omgerekend 443 euro, wat idd veel geld is

Veel succes en hou ons op de hoogte.

Groeten Johan

RE: ?Trommel remmen?

Zou ik dit topic nog maar eens nalezen...ik heb, en met mij ook anderen, aangegeven wat hij nodig heeft...
Is zelfs het eerste antwoord....(van mij ;) )

RE: ?Trommel remmen?

Ohh niet gezien dat je het aangepast hebt.... sneak ;)

RE: ?Trommel remmen?

Niks aangepast...Heb een edit gemaakt en 'fusee's' bijgevoegd..de rest stond er al die tijd al.... (kan je ook zien aan de dag dat dit ge-edit is)

RE: ?Trommel remmen?

Ik heb net een (begin van) een 7.5" schijfremsetje gekocht dus heb ik mijn trommel spullen over. Ik ben alleen momenteel niet met de mini bezig dus het duurt nog even voor ik het eronderuit heb (paar maandjes). Er zitten redelijk recent nieuwe lagers en flenzen in (minder dan 10.000 km) en 1 of 2 nieuwe fuseekogels. Ook de cilinders zijn relatief nieuw (maar: de mini staat alweer een jaar stil) Afstellen is wat lastig dus ankerplaten of evt alleen de afstelmechanismen vervangen is wel nodig.
Stuur ff een PM als je interesse hebt.

(@ Eelke thnx voor de verduidelijking bij mijn eerdere post)

RE: ?Trommel remmen?

Inmiddels heb ik trommel remmen + alle toebehoren via iemand van dit forum gekocht, en ik ga vanavond samen met een vriend beginnen met de ombouw! Iedereen bedankt voor de tips en adviezen!!

RE: ?Trommel remmen?

Rene schreef:
Niks aangepast...Heb een edit gemaakt en 'fusee's' bijgevoegd..de rest stond er al die tijd al.... (kan je ook zien aan de dag dat dit ge-edit is)



Ik heb het orgineel op de comp staan dusse... ;) :x :P

RE: ?Trommel remmen?

MasterMW schreef:
Inmiddels heb ik trommel remmen + alle toebehoren via iemand van dit forum gekocht, en ik ga vanavond samen met een vriend beginnen met de ombouw!



En is het gelukt?

Groeten Johan

RE: ?Trommel remmen?

Even een tussen-stand,

Ik ben inmiddels 1 1/2 dag bezig geweest met het verwijderen van alle oude rommel, nou volgens mij was er nog nooit iets aan vervangen want veel dingen moest ik of uitboren of losslijpen of warmstoken en dan erafslaan.
Nieuwe fusees gemonteerd nieuwe aandrijfas hoezen inmiddels ook erop zitten (na veel geklooi om de oude eraf te krijgen).
En ik had ergens voor speling zitten ook gelijk opgelost, zaten denkik 20 jaar oude bussen in de draagarmen van het rubber was niet veel meer over.
Dusz het gaat lekker :P

Nu ga ik morgen proberen het af te krijgen, allen als het goed is moet ik langere remslangen hebben?... waarom is dit?


Groeten ....... Martijn

RE: ?Trommel remmen?

Omdat de positie van de remslang anders wordt...
De afstand naar de remklauw is kleiner dan naar de remcilinder op de ankerplaat...

RE: ?Trommel remmen?

succes met de ombouw, laat ff wete hoe en of t gelukt is.... :)

ps ik zit ook op trommels en ik zou soms ook wel schijven willen |:(