Tunen en opvoeren van mijn Mini

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

Hoi Luitjes ik ben net nieuw hiero en ik dacht ik zal gelijk maar eens een vraag posten. Ik heb nog niet zo lang een mini uit 1988 en is nog niet motorisch onder handen genomen. Nu wil ik deze sneller gaan maken en is dus de vraag waarmee kan ik het best beginnen. Het is een 1000 cc motor en ik heb wel wat centen om leuke dingen te kopen. Indien iemand nog 2e hands leuke onderdelen heeft dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt

Groeten Dennis

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

Welkom. Mocht je het leuk vinden om iets over jezelf te vertellen: hier is het Wie is wie-topic voor in het leven geroepen.

Als je wil beginnen met het tunen van je Mini, dan is een Stage 1 kit de meest voor de hand liggende keuze. Dit bestaat uit een complete uitlaat van spruitstuk (LCB) tot aan eindpijp, een inlaatspruitstuk en een high-flow luchtfilter en een einddemper. In het volgende topic is ook het een en ander over tuning te vinden: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=705 (zoeken op "tun*" doet wonderen)

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

Dan toch maar een tipje van mij die je ook vast tegenkomt als je gaat zoeken: bij een 1000 (1275 vast ook wel, geen ervaring mee) scheelt een stage 1 kit veel en is ook goed betaalbaar. Andere luchtfiler, in- en uitlaatspruitstukken, uitlaatsysteem en naald. Volgens dealers e.d. scheelt het zo'n 20% in vermogen en bij mijn 1000tje ook uit '88 zou dat best kunnen kloppen. Kosten beginnen van zo'n cira €300,- maar kan ook duurer worden als je een betere of rvs uitlaat neemt. Zeker als je uitlaat aan vervaging toe is (zoals bij mij het geval was) is dit de moeite wel waard. Je krijgt er ook een leuk geluidje van :)
Als je echt wil gaan tunen kun je hier het beste mee beginnen. Snellere cilinderkoppen e.d. hebben pas echt zin als je al een stage 1 hebt.

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

Ok dank je Mini-Philip voor je reactie. Ik weet dus nu wat ik moet gaan bestellen. Ik kan me natuurlijk ook nog wat laten informeren bij een van de mini stores in nederland over wat goed spul is om te kopen. IK geloof dat play-mini wel leuke uitlaatjes heeft. Tenminste dat heb ik van horen zeggen.

Bedankt en de groeten

Dennis :P

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

PlayMini is vooral veel herrie. Niet speciaal geweldige prestaties, volgens mij. RC40 en JanSpeed zijn wat beschaafder qua geluid (maar wel een lekker geluidje, hoor, niks om over te klagen) en op prestatie gebouwd.

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

Ok Eelke bedankt voor je info. ik zal komende week weer eens terug gaan naar Oudenbosh, daar was ik vandaag ook nog voor een nieuwe lampenkap. Dan zal ik eens kijken of we wat leuks kunnen krijgen daar.

Tot hoors

Groeten Dennis

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

tja, je hebt zoveel merken en types in zoveel prijsklasses...
Ik heb voor Sportex gekozen, iets goedkoper dan de meeste andere merken maar wel oké qua kwaliteit. Het is op het eindstuk na alleen geen RVS.

Zo'n setje krijg je dan alles bij elkaar. Zorg wel ervoor dat je LCB goed past. Er zijn merken (ik weet niet precies welke) waarbij de flensen niet goed tussen de schroeven aan het blok passen en dan kun je flink gaan vijlen, is niet leuk.

default

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

He, die sportex demper, is dat een schottendemper of een absorbtiedemper?? Die laatste geeft ook weer wat extra vermogen erbij:)

Nog wat. Zijn er onstekingen voor Minis die vervroegen?? (of doet de originele dit ook al??)

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

Sjaap schreef:
He, die sportex demper, is dat een schottendemper of een absorbtiedemper?? Die laatste geeft ook weer wat extra vermogen erbij:)



:? Geen idee...

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

Hoi Mini-Philip
Hoeveel vermogen meer geeft nou dat setje wat je op die foto hebt staan. En merk je het echt goed als je het vergelijkt met voorheen

Groeten Dennis

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

hoeveel vermogen weet ik niet, ik heb nooit een dyno gedaan. Het verschilt ontzettend met eerst maar dat komt ook omdat in mijn oude uitlaat een gat zat dat die prestaties nog eens extra naar beneden haalt.

Ook is het goed afstellen erg belangrijk, ik merkte de vermogen pas nadat ik de onsteking goed had staan en het mengsel meer open. Toen merkte ik opeens dat ik ook auto's kon inhalen op de belgische wegen :) (terug naar huis vanuit het Minicentre). Ook de goede naald is heel erg belangrijk om er echt iets van te merken, maar daar hebben ze standaard stage 1 naalden voor. AAU geloof ik, of was het nu AAV?

Lang heb ik er niet van mogen genieten want toen ging mijn carburateur kapot en ben toen overgestapt naar een hiff. 38. Met die carb. heb ik nog niet in de juiste afstelling gereden omdat het CO toch weer omlaag moet voor de APK.

Maar alleen het geluidje is het al waard ;) en merken doe je het zeker.

RE: Tunen en opvoeren van mijn Mini

Let wel op bij goedkope stage 1 sets. Het prijsverschil komt ergens vandaan. De originele set (zoals MiniSpares) heeft een RC40 uitlaat, een Maniflow of Janspeed LCB, een net K&N filter, goede carb naald en alle benodigde fittingen.
Helaas heb ik ook al goedkopere sets gezien met luide maar niet goed flowende uitlaat, budget (niet passende) LCB, merkloos schuimfilter, dat zeer snel verouderd, hopelijk goede naald (gaat wel eens mis......) en geen fittingen ("want je kan de oude uitlaatrubbers hergebruiken." Yeah, right.....)
Alle waar is naar zijn geld. Ook in dit geval.
Hugo