[Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Ik zit er aan te denken om nu eindelijk eens wat onder de motorkap te doen bij Team Wasted. Ik zit te denken aan een stage 1 kit maar zit in mijn maag met de uitlaat. Volgens minisports zit er een nieuwe bij maar ik wil heel graag mijn center twin pipe met veel lawaai behouden. Ik weet niet wat voor 1 het er is want die zat er al onder toen ik hem kocht.

ik heb dus een 1000 blok waar ik de stage 1 onder wil gooien en wil de uitlaat. Kan dit of kan ik alles erop zetten met de huidige einddemper.

En ik hoor in een aantal topics iets over een kortere eindoverbrenging waardoor men een snellere acceleratie krijgt.
Nu ben ik de hele tijd er dingen over aan het lezen maar kan iemand mij in begrijpelijken taal uitleggen wat dit is, en of dat ik dit in combo met die stage 1 kan doen. En natuurlijk wat de winst is hiermee.
Ik weet dat de kit rond de 300 euro zit maar hoe komt het met een eventuele verandering aan mijn eindoverbrenging. Wat zijn daar de kosten van en schaad dit mijn blokje niet? Het blok is een gereviseerd blok wat er in Augustus 2000 ingegaan is, en afkomstig is van het Mini Seven Centre.

De kit zou een vermogens winst van 20% geven waardoor in theorie mijn wagentje 174 zou lopen. Wat ik wel zelf betwijfel. Wat is de uiteindelijke vermogens/acceleratie winst na de hele operatie/

Wie kan mij verder helpen.

[Edit: titel wat duidelijker gemaakt - Eelke]

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Een complete stagekit bestaat meestal uit:

1 carburateurnaald
2 K&N filter
3 andere uitlaat

je kan natuurlijk altijd alles loskopen dus excl. uitlaat dan heb je hetzelfde

bij de meeeste 998cc zit een 3.44 eindoverbrenging dat wil kort zeggen dat je een langer kan doortrekken op 1 versnelling (langzamer optrekken maar hogere top)

op de metro blokken (meestal 1275cc) zit een 3.1 overbrenging dit doen ze omdat een metro auto 14inch. banden onder de auto heeft zitten wat dus betekent dat de wielomtrek langer is :)

onder 10 12 of 13inc, bandjes trekt hij dus sneller op maar is de top lager
wat ze dan weleens doen is de 3.44 diff onder de 1000 slopen en inbouwen op de 1275cc motorblok zodat hij ook nog een hogere top heeft maar iets minder snel optrekt,

met een stagekit kun je echt niet 998cc blokje in de paarsepuinen rijden

[i:3q6mrsxz](dit is getypt onder barre omstandigheden en kan fouten bevatten, vincent heeft echter wel z`n best gedaan om er iets van te maken :* )[/i:3q6mrsxz]

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Maar als ik alles los haal behalve de uitlaat gaat dit dan ten koste van de extra winst of niet. En als ik dus een 3.1 eronder gooi dan trek ik wel sneller op maar heb een lagere top. Dus dan heb ik eigenlijk niks aan mijn stage 1 kit of niet

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Acid, bij jou zit er een 1:2.95 differentieel in.
Adde gij snel uijtlèèg wul motte gewôôn effekus laanst komme, dan lèèk alles uijt, ge wit waork wôôn.
En 174, no way, wel veul zuijnugger.

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Vincent schreef:
Een complete stagekit bestaat meestal uit:

bij de meeeste 998cc zit een 3.44 eindoverbrenging dat wil kort zeggen dat je een langer kan doortrekken op 1 versnelling (langzamer optrekken maar hogere top)



Fout, hoe hoger het getal hoe juist sneller je optrekt. Met een 3.44 trekt je dus sneller op maar meer toeren bij bijv. 120km/u
Bovendien hebben 998cc geen 1:3.44 overbrenging.

op de metro blokken (meestal 1275cc) zit een 3.1 overbrenging dit doen ze omdat een metro auto 14inch. banden onder de auto heeft zitten wat dus betekent dat de wielomtrek langer is :)



Klopt ook niet, metro's zijn dus met het 3.44 diff. uitgerust en niet omdat hun wielmaar groter is (is gewoon 12") maar omdat ze meer gewicht moeten mee zeulen.

onder 10 12 of 13inc, bandjes trekt hij dus sneller op maar is de top lager
wat ze dan weleens doen is de 3.44 diff onder de 1000 slopen en inbouwen op de 1275cc motorblok zodat hij ook nog een hogere top heeft maar iets minder snel optrekt,



Er wordt inderdaad wel vaker het diff van een 998 gepkat maar dit is een 3.11 en geen 3.44. van het 3.44 wil je net af (niet iedereen trouwens).

[i:hp4pn08w](dit is getypt onder barre omstandigheden en kan fouten bevatten, vincent heeft echter wel z`n best gedaan om er iets van te maken :* )[/i:hp4pn08w]


Dit klopt wel :)

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Acid schreef:
Ik zit er aan te denken om nu eindelijk eens wat onder de motorkap te doen bij Team Wasted. Ik zit te denken aan een stage 1 kit maar zit in mijn maag met de uitlaat. Volgens minisports zit er een nieuwe bij maar ik wil heel graag mijn center twin pipe met veel lawaai behouden. Ik weet niet wat voor 1 het er is want die zat er al onder toen ik hem kocht.

ik heb dus een 1000 blok waar ik de stage 1 onder wil gooien en wil de uitlaat. Kan dit of kan ik alles erop zetten met de huidige einddemper.



Je kunt meestal wel je einddemper houden bij een stage 1 kit, wat je dan beter kunt doen is de luchtfilter, tussenpijp en spruitstukken loskopen en dan nog de goede naald uitzoeken. Je hoeft dan geen demper te kopen die je toch niet gebruiken gaat.
Heb je nu ook een ander (beter) uitlaatspruitstuk? Dan hoef je dat ook niet te kopen, ander moet je wel er even op letten dat het nieuwe spruitstuk wel past op je uitlaat. Dit is bij elk spruitstutstuk en uitlaat weer anders.

En ik hoor in een aantal topics iets over een kortere eindoverbrenging waardoor men een snellere acceleratie krijgt.
Nu ben ik de hele tijd er dingen over aan het lezen maar kan iemand mij in begrijpelijken taal uitleggen wat dit is, en of dat ik dit in combo met die stage 1 kan doen. En natuurlijk wat de winst is hiermee.
Ik weet dat de kit rond de 300 euro zit maar hoe komt het met een eventuele verandering aan mijn eindoverbrenging. Wat zijn daar de kosten van en schaad dit mijn blokje niet? Het blok is een gereviseerd blok wat er in Augustus 2000 ingegaan is, en afkomstig is van het Mini Seven Centre.



Je zou een 3.11 diff kunnen nemen, dat is vaak gebruikt bij 1000tjes en ik vind dat een leuk compromis tussen optrekken en top. Je trekt redelijk goed weg en is nog altijd comfortabel op de snelweg.
Hoe korter het dif (groter getal) hoe sneller je optrekt, je rijdt dan meer in de hoge toeren en daar haalt je blok de meeste pk's er uit. Als je een kort dif pakt (3.44 ofzo) denk ik niet dat je top veel achteruit gaat, je zit dan wel met hogere toerentallen op de snelweg dus nogal oncomfortabel.
Aan jou de keus maar die 1:2.95 die je nu hebt is niet echt sportief te noemen.

Pas wel op: het diff veranderen is een uitgebreid klusje, je blok moet uit de auto enz. en dat kan behoorlijk duur worden als het laat doen. Veel duurder dan die hele stage 1 kit.
Meer over diffs. staat in het diffs. topic ;)

De kit zou een vermogens winst van 20% geven waardoor in theorie mijn wagentje 174 zou lopen. Wat ik wel zelf betwijfel. Wat is de uiteindelijke vermogens/acceleratie winst na de hele operatie/



Vermogen heeft geen linear verband met topsnelheid :) dus dat gaat helaas niet op.
174 zul je lang niet halen, je teller zal iets van 150 gaan aan geven. Het grote voordeel van een stage 1 is dat je sneller optrekt en wat beter op schiet op provinciale wegen. Veel verhoging van je top hoe je niet te verwachten, om een Mini hard te laten lopen heb je veel meer nodig. Ook door zijn slechte aerodinamische eigenschappen.
Cijfers heb ik niet direct voor je maar verwacht geen wonderen, ik vond het wel de moeite waard.

default

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Mini-Philip schreef:
[color=darkblue:igxn2w0o]Je zou een 3.11 diff kunnen nemen, dat is vaak gebruikt bij 1000tjes en ik vind dat een leuk compromis tussen optrekken en top. Je trekt redelijk goed weg en is nog altijd comfortabel op de snelweg.[/color:igxn2w0o]

En je behaald er een leuke top mee.
Mijn teller gaat tot 140, maar de naald zat alweer tegen de 0 aan te tikken.
Het enige nadeel is dat Chelsea nu de neiging heeft te gaan spinnen bij het optrekken. Maar dit zou ook aan de bandjes kunnen liggen. Er liggen nu GT's onder.

Overigens hadden wij de mazzel dat de vorige eigenaar zo vriendelijk was het een en ander voor ons al te doen, want het schijnt een kl..te klus te zijn.

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

tja ik haal die diff maten nog welleens doorelkaar

ik ben meer een doener dan een denker blijkt wel weer :)

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?



e>


>Mini-Philip"]Je kunt meestal wel je einddemper houden bij een stage 1 kit, wat je dan beter kunt doen is de luchtfilter, tussenpijp en spruitstukken loskopen en dan nog de goede naald uitzoeken. Je hoeft dan geen demper te kopen die je toch niet gebruiken gaat.
Heb je nu ook een ander (beter) uitlaatspruitstuk? Dan hoef je dat ook niet te kopen, ander moet je wel er even op letten dat het nieuwe spruitstuk wel past op je uitlaat. Dit is bij elk spruitstutstuk en uitlaat weer anders.
at wordt leuk want ik weet de maten dus niet van de einddemper. maar dat valt wel te meten toch. Maar als ik het goed begrijp dan zal mijn blokje niet harder lopen met een stage 1 maar wel beter accelereren. er wordt gezegd dat mijn meter naar de 150 zal gaan maar daar zit hij nu al aan met zijn top op een goede dag en meesteppen+wind in de rug. wat id dan het effect ervan.

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Acid schreef:
wat id dan het effect ervan.



Ik neem aan dat je je afvraagd wat het effect nou is van een 1275-blok als je top er niet van stijgt...??

Nou dat je meer koppel hebt. En een fractie meer vermogen. Het koppel zal je het meest merken. Makkelijker optrekken. Uit lagere toeren makkelijker wegtrekken.

Dat je top niet zo zeer stijgt is voornamelijk debet aan de aerodynamica van de mini die overeenkomt met die van een gemiddeld flatgebouw. Helaas werkt deze negatieve aerodynamica niet linear maar exponentieel. Wat inhoud dat bij een beetje hogere snelheid de weerstand veel sterker toeneemt dan toename in snelheid.... Oplossing: koop een Marcos... :)

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

[color=red:29d4rvq1]Ik neem aan dat je je afvraagd wat het effect nou is van een 1275-blok als je top er niet van stijgt...??[/color:29d4rvq1]

[color=blue:29d4rvq1]ik geloof dat je het verkeerd hebt begrepen. het gaat niet om een 1275 blok maar om een 1000 blok. ik wil dus weten waqt het effect is van een stage 1 op de prestaties van het blok. zowel pk, koppel als sne;lheid. ik weet ook wel dat een flatgebouw beter gestroomlijnd is maar ik wil graag cijfers weten. Iets waar ik wat mee kan[/color:29d4rvq1]

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Bert schreef:
Oplossing: koop een Marcos... :)


Ik heb van ervaringsdeskundigen begrepen dat een Marcos op snelheid veel enger is dan een Mini. Een Mini lijkt wat downforce te genereren, terwijl een Marcos zoekerig wordt; daar [i:1uzjdqwp]wil[/i:1uzjdqwp] je helemaal niet zo hard mee. Ook wel logisch, wel eens dat vleugelprofiel vooraan gezien?

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

hoi ik heb ook eens wat gekeken hoe je een low cost stage one kit zou kunnen bij elkander hobbien.


gedestileerd uit Vizard en Calver een paar puntjes.

er zitten grote verschillen tussen de pk's die uit de blokjes komen dus pk's winst is een beetje lastig.

de stage one is vooral gericht op de matige ademhaling van de standaard setup te verbeteren.


probleem 1:
te veel tegendruk van de uitlaat ( ideaal is geen tegendruk bij een hoge flow (dus niet te grote pijp.. zodat er geen uitlaat gas de kans krijgt om de verkeerde kant op te stromen doordat het stroomsnelheid te laag wordt..jah het gebeurt echt) en genoeg demping) 5cm is te dik tenzij je 180PK hebt

veel mensen hebben de achterdemper vervangen door een sport demper, maar de eind demper van de standaard pijp is nog niet eens zo slecht, de tussen demper is echter helemaal pet die niet vervangen slaat dus nergens op.

(Zie doorsnede P271 vizard ik denk dat alleen een kurk slechter gas doorlaat :P )

een uitlaat gebouwd van twee einddempers zou wel eens een stuk beter kunnen werken (de tegendruk van een uitlaat wordt vooral veroorzaakt door de dempers, niet door de pijp ( hoewel die de standaard er wel erg dun uitziet).

probleem twee.
inductie systeem (lucht in gedeelte)

omdat het uitlaat spruitstuk het inlaat spruitstuk opwarmt krijg je een vermindering van de druk gradient in de inlaat ( lees: minder lucht er in)



tenzij je een behoorlijk doorgefokt blok hebt komt de vermogens winst voor een groot gedeelte door de scheiding van het uitlaat spruitstuk en het inlaat spruitstuk. . het loszagen/slijpen van het inlaat gedeelte (twee stuks wel handig,een voor in,en een voor uit. kan je de rest weggooien . wel een redelijke berg werk en je hebt een haakse slijper nodig. of een metro spruitstuk als je een HIF wil gebruiken die zaag je zo los) lost dit al aardig op ( tuurlijk is de flow niet optimaal maar op een redelijk standaard 998 maakt dit nog niet veel uit)

in een stage one kit wordt dit opgelost door een LCB of freeflow uitlaat spruitstuk en een los inlaat spruitstuk.

btw een LCB geeft alleen wat extra vermogen bovenin.

normale luchtfilter is nogal beperkend

nu nog het luchtfilter vervangen door een K&N (vervangings filter) en een paar extra gaten in de luchtfilter doos buiten het filter en de snorkel er af halen (gedeelte met het veertje dat erg in de weg zit ).

dan een naald erbij en voila: stage one on the cheap (of is het een stage 3/4)



vermogens winst..een pk of 8 max schat ik en dan moet je het geheel goed afstellen.

hotspot uit de inlaat doet daarvan 2,5 pk in topvermogen op een 1275.. zal op een 998 minder zijn.

20% roept men voor de originele stage one kit met RC 40 uitlaat en cooper freeflow en inlaat spruitstuk. naar zeggen waarvan 12% winst uit alleen de uitlaat komt.



ergo achterste voren werkt het beste ..


(ik ga het zelf niet meer doen want bij de MG metro hebben ze dit allemaal al gefixed en ik denk dat ik vooral problemen ga krijgen met stoppen :)" title="Evil" /> )

add:

een marcos op snelheid gaat zo'n 250..ik denk dat je in een mini met 250 pas echt met witte knokkels zit :D .
overigens ..

wat betrefd de weerstand:
verklaar eens waarom ik in duitsland op de autobahn een SMART tegenkwam bij 150+ ????? zo'n ding moet toch ook helemaal pet qua CW waarde zijn aangezien die nog korter is dan een mini.

wellicht is een ritje met alle naden getaped en de gril afgesloten eens een idee ;)

als je echt comfy hard wil moet je een Audi A8 D2 (met 6 liter 12 pitter) proberen..

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

SirYun schreef:

een marcos op snelheid gaat zo'n 250..ik denk dat je in een mini met 250 pas echt met witte knokkels zit :D .
overigens ..



Tja, ik heb eens met iemand van Longbridge gepraat over een Marcos die zij in de aanbieding hadden en volgens hem was dat ding idd rete snel er durfde hij niet harder dan 180 ermee... laat staan bij 250 al lijkt me de top wel erg hoog.

wat betrefd de weerstand:
verklaar eens waarom ik in duitsland op de autobahn een SMART tegenkwam bij 150+ ????? zo'n ding moet toch ook helemaal pet qua CW waarde zijn aangezien die nog korter is dan een mini.
proberen..


Tja, die is wel nog wat getroomlijnder en het blokje kun je behoorlijk laten opchippen. Een Mini is gwoon verticaal van voren als je en betje critisch bekijkt. Bij een smart hebben ze nog enigsinds een druppel achtige vorm in de voorkant kunnen krijgen en dat scheelt blijkbaar toch wel wat want hij is ook nog dtukken hoger dan een Mini. Persoonlijk vind ik 130 al eng in dat ding (meen ik serieus, je wilt niet weten hoe de wind pakt op dat ding)

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Volgens mij hebben wij het over dezelfde ervaringsdeskundige, Philip :)

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Eelke schreef:
Volgens mij hebben wij het over dezelfde ervaringsdeskundige, Philip :)


Zou best kunnen :) alleen waren er een aantal mensen van Longbridge en ik heb geen id met wie ik gesproken heb :)

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Met Mischa, gok ik. Krulletjes, brilletje.

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Eelke schreef:
Met Mischa, gok ik. Krulletjes, brilletje.


Nop, dat had gevraagd (ivm forum lidmaatschap) maar die heb ik wel gezien. Maakt ook niet zoveel uit :)

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

aaagh. een mini marcos !!!

ik zat meer te denken aan dit:

http://www.marcoscars.com/mantaray/mantaraysilversm.jpg

vandaar de 250 top... :D

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Ow... Ja, nee, natuurlijk niet. Als we het over Mini's hebben gaat het ook over een Mini Marcos, natuurlijk.

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Een mini marco leuk maar ik blijf het dood eng vinden om hier in hard te rijden.
Maar dit gaat vanaf vandaag ook niet meer, marcos heeft een nieuw baasje gekregen.
Was wel leuk om toch eens af en toe van mijn collega te mogen lenen.O:)
Rij toch liever hard in een riley elf.
mvgr mischa

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Heej Boink,

Kheb ne zelf nun Mini Brities Grien reesing gekoch, maaruh dees is al wehr ter restauratie aangeboden. Twas wel nun vurrekt tu dom ongelhuk. :(

Wel is vanuh achterligger corrosie gehoord :? !?!?! Kwam nun nomofiel meej nonderd van achteruh :o . Meej zoon n´auto die de ok wel us ziet bij dun Mec Donnalts. Nun BALLEBAK !!! HAHAHAHAH...... :+)

Maar even serieus Bonkie als we elkaar zien kennen we elkaar, anders plegen we plaggiaat met team whasted !!! Ik ben ook serieus mijn BGR aan hetrestaureren, bij Mini Seven Center in Oudenbosch.

Ik ben daar morgen ook om de definitieve opdracht geven voor wat er allemaal moet gebeuren !

Maybe,

Dun Prutser... 8)

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

prutser schreef:
Heej Boink,
Kheb ne....8< knip >8 ...Nun BALLEBAK !!! HAHAHAHAH...... :+)



Zow.. dat vergt enige concentratie om dat te begrijpen...
Maare.. 't is gelukt hoor.. Welkom op 't forum..

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Dank U,

Ik heet eigenlijk Bas en ben redelijk MINIMINDED... maar ik moet nu al na een ongeluk redelijk wat verbouwen, reeds ! En ik wil gelijk mijn Mini gaan restylen. Maar ik weet nog niet zoveel. Dus bij deze ???

Groet Bas

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Heej Prutser, za'k morrugge us efkes gaon kijke dan bij Seven Centre , iero in dun Ouwebos. Das wel mooj klôôte, dasse nou al un dukske dur in emme greje.
Mar da oor nie in ut Tegnies forum thuijs.

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Oor ut dan wel in ut tegnisch forum thuijs da ge aon dun Puit bent wiste vertelle da ge nu alwir un lutig snuitje et meej uw vrouwke. van árte eej meej dun kleine or Mèèrte.

Enne prutser wat wil je dan allemaal gaan doen met team wasted of bonk. Da wil ik wel weten natuurlijk voor we inderdaad plagiaat plegen.

Maar het topic ging over de tuning van mijn mini. Ik vraag me af met een standaard 1000 blok kan ik dan meer doen behalve die stage 1 kit. Ik heb begrepen dat dit niet echt met pk vermeerdering te maken heeft maar ik wil het wel doen. Wat kan ik nog meer voor weinig geld veranderen aan het blokje?

Ik ga binnnenkort bij een restauratieproject kijken en die gast heeft schijnbaar nog onderdelen ter overname. Heeft iemand suggesties waar ik voor kan kijken om te veranderen aan mijn blok zodat deze wat meer power heeft?

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Acid schreef:
Oor ut dan wel in ut tegnisch forum thuijs da ge aon dun Puit bent wiste vertelle da ge nu alwir un lutig snuitje et meej uw vrouwke. van árte eej meej dun kleine.



Gefeliciteerd Maarten (en mevr. Maarten natuurlijk) met jullie dochtertje..!! :D

Ik leer dat dialectje nog wel eens... O:)

[size=59:20gq6yac]Thx Acid..[/size:20gq6yac]

'Beetje' off T.. sorry..

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Hoe wiszt do dat ut een famke is.

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Kwestie van contacten.. ;)

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

das goe eej :D 8) :9 O:)

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Mensen, houden we het topic een beetje in de gaten? Zou zonde zijn als interessante topics ondersneeuwen in slap gelul. Voor dat laatste hebben we de Chat-forums.

default

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Ik was toch eigenlijk wel benieuwd wat er allemaal mogelijk is met een mini 1000, ik heb er zelf ook een (naja, ik heb hem gekregen maar ik heb hem nog niet gezien :) ) ik was wel van plan om hem een beetje sneller te maken

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Bovendien hebben 998cc geen 1:3.44 overbrenging.




Toch ook weer fout; in mijn A-blok 1000-tje uit 74 schijnt toch een 3.44 diff te zitten!

Maar dat maakt niet uit; er komt toch een MG Metro in ;)

Enne; niemand geeft kennelijk antwoord op wat voor een gevoel een Stage 1 kit geeft;
Motor hangt véél beter aan het gas (betere ademhaling) en je kan em veel verder doortrekken.
Topsnelheid is ook wel wat hoger, maar zoals een ander al aanhaalde; het gaat om het koppel.

Verwacht geen wonderen, maar verwacht wel degelijk verschil!

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Dus een "budget"Stage 1 is dus enkelt een luchtfiltertje, uit en inlaatspruitstuk. Maar at houdt dan een stage 2 kit in? Mischien heet het anders, maar goed, mischien dat iemand weet wat ik bedoel. Heb zelf al een K&N filtertje met andere naald geplaatst, en dat is ok al best. Mar ken altijd beter.

Groetjes Erik

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Je vergeet nog de rest van het uitlaatsysteem, bij Stage 1.

Volgende tuningsmogelijkheden zijn bijvoorbeeld een andere cilinderkop (waar de stages een vervolg vinden, in stage 2, 3, etc.), andere nokkenas, andere kleptuimelaars, etc. Maar waar stage 1 nog vrij duidelijk gedefinieerd en overal hetzelfde is, zo'n beetje, is de rest net wat de betreffende fabrikant vind dat het is. Je hebt ook geen complete kits meer. Hooguit een complete motor die ze stage zoveel hebbem gedoopt. Dan kom je meer in de hoek van David Vizard en consorten en moet je heel duidelijk gaan nadenken over wat je van je auto verwacht.

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Ja oké maar dat zat er al onder toen ik mn Mini kocht. Mooi handig.

Maar de rest van de tuning kits is dus eigelijk meer bij elkaar geraapt "zooitje" (is het niet maar figuurlijk hè). Dus dat sprokkel je meer bij elkaar. IS het trouwens voordeliger om de onderdelen van een kit los te kopen, dan alles in een keer? Op jullie ervaringen berust. Is meer dan de mijne ;)

En wat adviseren jullie zoal als je dus verder wilt dan een stage 1 kit?

default

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Als je verder wilt gaan dan stage1 ga je zoals gezegd denken aan een andere nokkenas, een andere (geflowde) cilinderkop met grotere kleppen, kleptuimelaars met een ander ratio, sterkere of dubbele klepveren, enz. Dit is allemaal erg leuk spul maar als je een 1000-je hebt is het handiger om je geld te steken in een goede 1300, hiermee heb je een stuk meer vermogen (en koppel) zonder dat je rare dingen hoeft te doen. Je kan het bespaarde geld dan steken in het preventief vervangen van seals en pakkingen, dan is de kans het grootst dat je er veel plezier van hebt. Bovendien is de betrouwbaarheid van een standaard 1300 groter dan van een opgehitste 1000. Over de ombouw hiervan is op internet en het forum veel te vinden, het wordt vaak gedaan.

Succes,
Erik

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Een andere overweging: iedereen zet al zijn 1000-je aan de kant voor een 1300. Een licht getunede 1000 kan ook heel leuk zijn. Over betrouwbaarheid heb ik ook andere dingen gehoord, zolang je het niet te gek maakt schijnt een 1000 juist betrouwbaarder te zijn. Het voordeel van een 1000 is dat je met minder middelen hogere toeren kunt halen.

Ik ben al bijna op het punt dat ik het jammer vind dat ik een 1300 heb en geen 1000, want iedereen zet zijn 1000 aan de kant. Ik zou zeggen, gewoon lekker houden, die 1000, en maak er wat moois van. Maar, het is waarschijnlijk wel een duurdere optie dan een tweehands 1300-je kopen en die erin te hangen.

[Edit: typo]

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Overigens, als je aan dat soort tuning gaat denken dan moet je dat eigenlijk combineren met een motorrevisie.

Een stage 1 kit is nog van de categorie bolt-on (vandaar de toevoeging "kit", eigenlijk), maar voor die andere dingen moet de motor toch uit elkaar, dus wordt het zowiezo een kostbare aangelegenheid en is het "bad economy" om niet de motor verder onder handen te nemen. Bovendien is tuning veel effectiever op een "verse" motor.

Als je geen geld hebt voor zowel een revisie als tuning, dan kun je je geld beter steken in een revisie, aangezien dat waarschijnlijk net zoveel effect heeft als tuningsonderdelen op een verder afgeleefd motortje te zetten. En vraag je dan eens af wat je liever hebt: een nieuwe motor, die weer jaren meekan, of een oud motortje dat je met tuning alleen maar sneller naar z'n end helpt.

default

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Ik ben het helemaal met je eens, ik ben ook een grote voorstander van 1000-tjes. Ze gaan met goed onderhoud oneindig lang mee zonder gezeik. Ik heb er bij mezelf nu een 1300 in zitten omdat dat na het overlijden van het oude blok het enige beschikbare blok was waarvan ik wist dat het gewoon goed was, anders had ik voor de betrouwbaarheid van een ander 1000-tje gekozen. In m'n nieuwe mini (staat nog niet op naam) zit ook een 1000 en die loopt fantastisch, die blijft er voorlopig ook lekker in. Mooi beheerst gepruttel :)

Maar ik denk dat wanneer je het uiterste uit een 1000-tje gaat halen, je de betrouwbaarheid ervan kwijtraakt, je vraagt meer vermogen dan waar het blok in eerste instantie op gebouwd is. Het zal wel lang goed kunnen gaan, maar de levensduur gaat er wel van achteruit. Bovendien zijn de kosten voor het sneller maken heel erg hoog, ook als je alles zelf doet. De goedkoopste oplossing voor sneller (en toch betrouwbaar) rijden is voor Erik (van der Maat) dan zoeken naar een goede 1300. Of inderdaad het reviseren van je 1000, dat zal ook veel verschil maken, ook met het oog op verbruik.

Is er iemand op het forum met een gekietelde 1000 (>stage1) en zo ja, hoe rijdt het t.o.v. een 1300?

M vr gr,
Erik

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Maar is een 1300cc trouwens niet een opgevoerde 1000? Heb dat geloof ik dat boek van De Lange gelezen (Mini is de titel). Dat zou dan al betekenen dat de 1300 zowiezo minder betrouwbaar is als een 1000.

Bij revisie van een 1000cc krijg je toch een grotere inhoud? 10xx nogwat. Dan voer je dus ook je motor op. Alleen dan betrouwbaarder dan wanneer je dus nieuwe onderdelen(nokkenas e.d.) erin zet zoals Eelke Blok al zei.

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Het is in principe allemaal hetzelfde motorblok, alleen met andere boring (doorsnee cilinders) en slag (de weg die de zuiger aflegd door de cilinder.

Bij reviseren boor je inderdaad de bestaande boring iets uit om weer "nieuwe" cilinderwanden te krijgen (als tenminste degene die de revisie uitvoert dit nodig vind - m.i. kun je het maar beter altijd doen, maar niet iedereen is het daarmee eens). Dit is echter zo weinig dat je dit niet of nauwelijks in de motorkarakteristiek terug zal vinden. Een voorbeeld: de eerste overboring voor een 1275 (de standaard capaciteit van een 1300) komt uit op 1293. Dat is dus nihil, nog niet 1%. Voor een 1000 (998) zou ik niet weten wat de eerste overboring is. Dat een gereviseerde motor beter presteert ligt hem er eerder in dat het a) gewoon weer nieuw is en b) dat mensen de kans vaak aangrijpen om wat ge-uprate onderdelen te gebruiken (LCB-tje hier, nokkenasje daar).

Uitboren met als einddoel vermogenswinst kun je ook doen, maar dan moet het met grote stappen. Van 1000 naar 1300 bijvoorbeeld ;) Wat veel gebeurd is een 1300 (1275) opboren naar bijvoorbeeld 1380.

Het bespaard je dan een hoop gedoe en ook geld (er zijn toch nog voldoende verschillen tussen de blokken afgezien van de boring om je een boel hoofdpijn te bezorgen) als je een tweedehands 1300 koopt en die reviseert, dan om je 1000 naar 1300 op te gaan boren. Ik zou niet eens weten of dat laatste ook maar enigszins in de buurt van praktisch komt.

RE: [Tuning] ik snap het niet meer. wie kan mij het uitleggen?

Het gietstuk van een 1000 en van een 1300 zijn niet hetzelfde. Je kan een 1000 niet zomaar opboren en van een 1300 krukas voorzien. Het blok is dunner en te laag!

Hugo