Ingediend door Maarten van de… op do, 08-05-2003 21:46
Tuurlijk is dat mogelijk. Je zult alleen alles zelf moeten uitzoeken qua ontsteking en brandstoftoevoer.
Om te beginnen kun je toch een turbo van een Metro pakken? Je moet ook zorgen dat je kompressieverhouding niet te hoog ligt ivm vullingsdruk en het gevolg daarvan.
Nou maasland, zo in de rapporten te lezen en aan de foto’s te zien, wens ik je heel veel succes bij het opbouwen van je turbo. Mensen kinderen, ik zou niet graag in de portemonnee van Jukka Harkola willen kijken. Volgens mij heeft hij (of zij, maar zal zeer waarschijnlijk wel een hij zijn) flink in de buidel moeten tasten met enige regelmaat en af en toe wat staan afvloeken. Zuigertje hier, klepgeleidertje daar… Maar als het uiteindelijk goed werkt ben je volgens mij wel de king of the road en trek je iedereen en alles het stront in de ogen. Het zal de moeite wel lonen denk ik.
ik vindt het als "engineering project" wel mooi maar je vraagt je af of het inbouwen van een Honda CRX al dan niet in vtec versie of een suzuki swift blokje niet makkelijker is veel vermogen en het blijft nog heel ook..
Bijna alles wat je wilt weten over BLJ-A's en opvoeren kan je lezen en bekijken in het boek van David Wizard , ik heb nog een oude maar die is goed qua uitleg en realisme , kijken naar foto's zonder de achtergrond zegt zo weinig!
ISBN 0-85429-732-4 van Haynes.
P.S. Nitro is een stuk goedkoper en daar hoef je b.v. alleen maar 2 klepjes/solenoides , 2 schakelaars , wat draadjes en leidinkjes voor aan te leggen EN in 1 dag klaar.
Hoe lang je blokje het dan uithoudt is dan 2 maar ja , fun is fun!!
Grtjs Jeroen2
Info over dat boek staat overigens ook op deze site, onder Informatie/Boekenlijst. Mocht iemand het ooit nog eens zoeken en dit topic niet meer kunnen vinden (maar wel deze post onthouden hebben )
Misschien een idee om er NOS in te gooien ? Afgelopen zondag op de BBC bij TOP GEAR een voorbeeldje gezien !
Vorig jaar hebben ze bewezen dat door een auto lichter te maken de acceleratie op een mijl met ongeveer 20% sneller kon. ( Ze hadden een Jaguar kompleet gestript, alleen het noodzakelijke laten zitten ! )
Nu hebben ze bij de afgelopen uitzending de zelfde Jaguar laten racen tegen een aantal auto´s, wo. een Ferrari 360 F1, een Porsche Carrera 3, en nog een paar andere snelle.
Bij de eerste rit was de jaguar 17 seconden langzamer de de sloomste.
Maar na montage van NOS was het resultaat zeer verbluffend.... iets langzamer dan de Porsche die echt de snelste is, maar 2 seconden sneller dan de Ferrari.
Weet ik, maar de essentie was om een snelle auto te hebben en gezien de zeer hoge kosten van het inbouwen van een turbo leek mij dit een zeer aannemelijk alternatief.
Bij die Jaguar koste het inbouwen 300 pond en de NOS fessen met gas 200 pond.
Ingediend door mini-philip op di, 27-05-2003 17:45
NOS en Turbo is wel een gigantisch verschil in gebruik.
Turbo krijg je continue meer vermogen, je motor heeft dan altijd meer vermogen. Nos gebruik je alleen ff bij het optrekken (straatracen), je motor heeft behalve die tijd dat je op het knopje druk het normale vermogen. Lang gebruiken kan niet, is niet gezond voor je motor en bovendien erg duur als je naar de prijzen van lachgas kijkt. Op de snelweg bijv. heb je er dus geen reet aan, alleen bij ff een auto inhalen ofzo.
1 Garret T2 turbo, bijvoorbeeld van een Renault 5
1 setje lage-compressie zuigers voor een CR van 8:1
1 zelfgemaakt uitlaatspruitstuk
1 carb van een MG turbo of nog leuker:
1 alu inlaatspruitstuk met een vlinderklep en Megasuirt EFI (en Megaspark onsteking) Zoek op google maar eens naar die 2.
Veel uren, niet erg duur als je het zelf doet en 2-dehands zooi gebruikt. Oh ja, helemaal mooi wordt het met een intercoolertje.
Ik heb het met een boormachine, haakse slijper en veel geduld gedaan. Uitlaat spruitstuk uit dikke strip (flens), lasbochten en pijpmateriaal.
Turbo met zelfgemaakte steun op het koppelingshuis gemonteerd, flexkoppeling tussen turbo en spruitstuk. Dan met buis en lasbochten van de turbo naar waar je LCB normaal eindigd, en aan de bak beevstigd met de normale baksteun.
K&N filter direct op de turbo, dikke dunwandige buizen van turbo naar intercooler naar carb / vlinderklep. Ook hier diverse flxkoppelingen gemaakt met korte stukken slang.
Blok bouwen als ieder ander blok, maar dan het lagere compressie zuigers. En ARP studs en moeren, want je moet hem redelijk stevig aantrekken. Ik raad je aan (nogmaals) de programmeerbare EFI en ontsteking te gebruiken, anders is de afstelling een doffe ellende. Been there, done that.....
Ingediend door marinus1990 op zo, 02-07-2006 18:52
Maarten van den Akker schreef: Tuurlijk is dat mogelijk. Je zult alleen alles zelf moeten uitzoeken qua ontsteking en brandstoftoevoer.
Om te beginnen kun je toch een turbo van een Metro pakken? Je moet ook zorgen dat je kompressieverhouding niet te hoog ligt ivm vullingsdruk en het gevolg daarvan.
qua is een nederlands woord wat betekent: wat betreft
oftewel: wat betreft ontsteking en brandstoftoevoer zul je alles zelf moeten uitzoeken.
of snap je niet wat een ontsteking is?
Hallo,
iemand vertelde me onlangs dat men een turbo van van een renault r5 turbo kan monteren op een mini...
Heeft er daar iemend al van gehoord?
Greetz
De mogelijkheden op een rijtje (als je met een T2 wil werken):
je kan een T2 van een Renault 5 turbo via een adaptorplaat op het standaard uitlaatspruitstuk van een metro turbo monteren of
een uitlaatspruitstuk van mirage motorsport speciaal voor de T2 turbo bestellen of
zelf een uitlaatspruitstuk maken en dan ben je vrij in gebruik van je turbo (zoals Hugo).
In het laatste geval kan je misschien beter overstappen op een veel modernere en beter verkrijgbare en goedkopere GT15/GT17/GT1749 serie (VAG tdi motoren).
hmm ik ben hier in leiden een keer iemand tegen gekomen met een 998 turbo blok
maar ik heb al maanden geen contact meer gehad
ik zal eens kijken
hij reed met een 12G295 kop (compressie omlaag)een door gezogen hiff 44 alleen de turbo weet ik niet meer was een oudere garet (uit een r5 uit m'n hoofd)
hij kon heel behoorlijke boosts rijden en had veel power
(iets rond de 100 uit een 998)
ozzydezilk schreef: Ik heb ook over een turbo nagedacht op een 1000cc.
Ik vraag me alleen af welke turbo je moet kiezen (kleine cilinderinhoud)?
Wat er verder aan de motor veranderd moet worden (verstevigd) om het extra vermogen aan te kunnen, zoals lage compressie zuigers ed.
Iemand die hier al eerder mee geexpirimenteerd heeft?
In Engeland menigeen. Kijk op het forum www.turbominis.co.uk en dan 988cc. Daar staat heel veel geschreven.
Je kunt namelijk van alles kiezen, ligt eraan wat je verder gaat veranderen. T2, T3, GT15, GT17, etc.
hmm, daar heb ik nog nooit van gehoord. Immers, tijdens de compressie- en arbeidsslag (wanneer de topdruk wordt bereikt) zijn in- en uitlaat kleppen gesloten, waardoor het volume dat je wint met dikkere in- en uitlaatpakkingen teniet wordt gedaan.
volgens mij gaat een klein turbo'tje wel heel fel werken op een 1000tje en ga je dat veel gemakkelijker krijgen afgesteld als op een 1300. De 1000tjes zijn toch veel sterker en kunnen meer aan?
Dat lijkt me wel wat om zo met een 1000tje naast een golf GTI te staan en dan ineens die turbo te horen bij het schakelen.
Ingediend door Mini Martin op za, 07-10-2006 22:42
Vandaag mijn turbo binnen gekregen.
Super!!!
Het is een turbo welk geschikt is 1300 tdi motoren.
Ben nu bezig om een juiste plek te vinden waar ik de turbo het beste kan plaatsen.
Ik denk zelf boven het koppelingsdeksel. Komt ook beter uit met het aanpassen van het uitlaatspruitstuk.
Morgen maar eens verder gaan met het uitmeten van het uitlaatspruitstuk.
RE: Turbo ?
Ingediend door maaslandmini op do, 08-05-2003 19:21
HAllo
ik wil graag een turbootje op mijn 1000 tje. weet iemand of dit mogelijk is en zo ja welk merk ik kan of moet nemen ?
bedankt
groetjes..
RE: Turbo ?
Ingediend door Maarten van de… op do, 08-05-2003 21:46
Tuurlijk is dat mogelijk. Je zult alleen alles zelf moeten uitzoeken qua ontsteking en brandstoftoevoer.
Om te beginnen kun je toch een turbo van een Metro pakken? Je moet ook zorgen dat je kompressieverhouding niet te hoog ligt ivm vullingsdruk en het gevolg daarvan.
RE: Turbo ?
Ingediend door prutser op vr, 09-05-2003 17:46
Moet je maar eens kijken op deze website:
http://www.geocities.com/jharkola/1380turbo.html
Deze man heeft er heel veel verstand van en geeft op zijn website wat grafiekjes aan betreft vermogens krommen enzo...
Voordat er een metro turbo´s geplaatst gaan worden.
RE: Turbo ?
Ingediend door Schamp op vr, 09-05-2003 18:21
Nou maasland, zo in de rapporten te lezen en aan de foto’s te zien, wens ik je heel veel succes bij het opbouwen van je turbo. Mensen kinderen, ik zou niet graag in de portemonnee van Jukka Harkola willen kijken. Volgens mij heeft hij (of zij, maar zal zeer waarschijnlijk wel een hij zijn) flink in de buidel moeten tasten met enige regelmaat en af en toe wat staan afvloeken. Zuigertje hier, klepgeleidertje daar… Maar als het uiteindelijk goed werkt ben je volgens mij wel de king of the road en trek je iedereen en alles het stront in de ogen. Het zal de moeite wel lonen denk ik.
RE: Turbo ?
Ingediend door SirYun op vr, 09-05-2003 21:24
ik vindt het als "engineering project" wel mooi maar je vraagt je af of het inbouwen van een Honda CRX al dan niet in vtec versie of een suzuki swift blokje niet makkelijker is veel vermogen en het blijft nog heel ook..
RE: Turbo ?
Ingediend door jeroen2 op vr, 09-05-2003 23:46
Bijna alles wat je wilt weten over BLJ-A's en opvoeren kan je lezen en bekijken in het boek van David Wizard , ik heb nog een oude maar die is goed qua uitleg en realisme , kijken naar foto's zonder de achtergrond zegt zo weinig!
ISBN 0-85429-732-4 van Haynes.
P.S. Nitro is een stuk goedkoper en daar hoef je b.v. alleen maar 2 klepjes/solenoides , 2 schakelaars , wat draadjes en leidinkjes voor aan te leggen EN in 1 dag klaar.
Hoe lang je blokje het dan uithoudt is dan 2 maar ja , fun is fun!!
Grtjs Jeroen2
RE: Turbo ?
Ingediend door Eelke op za, 10-05-2003 18:22
Info over dat boek staat overigens ook op deze site, onder Informatie/Boekenlijst. Mocht iemand het ooit nog eens zoeken en dit topic niet meer kunnen vinden (maar wel deze post onthouden hebben )
RE: Turbo ?
Ingediend door maaslandmini op zo, 11-05-2003 11:41
OK, bedankt voor de info!!, ik ga wel lekker sleutelen en kijken voor een ander blokje van een crx ofzo of een turbootje opbouwen
groetjes !!
RE: Turbo ?
Ingediend door prutser op di, 27-05-2003 09:35
Misschien een idee om er NOS in te gooien ? Afgelopen zondag op de BBC bij TOP GEAR een voorbeeldje gezien !
Vorig jaar hebben ze bewezen dat door een auto lichter te maken de acceleratie op een mijl met ongeveer 20% sneller kon. ( Ze hadden een Jaguar kompleet gestript, alleen het noodzakelijke laten zitten ! )
Nu hebben ze bij de afgelopen uitzending de zelfde Jaguar laten racen tegen een aantal auto´s, wo. een Ferrari 360 F1, een Porsche Carrera 3, en nog een paar andere snelle.
Bij de eerste rit was de jaguar 17 seconden langzamer de de sloomste.
Maar na montage van NOS was het resultaat zeer verbluffend.... iets langzamer dan de Porsche die echt de snelste is, maar 2 seconden sneller dan de Ferrari.
RE: Turbo ?
Ingediend door Eelke op di, 27-05-2003 10:33
NOS Het ging toch over een turbo?
RE: Turbo ?
Ingediend door prutser op di, 27-05-2003 11:17
Weet ik, maar de essentie was om een snelle auto te hebben en gezien de zeer hoge kosten van het inbouwen van een turbo leek mij dit een zeer aannemelijk alternatief.
Bij die Jaguar koste het inbouwen 300 pond en de NOS fessen met gas 200 pond.
RE: Turbo ?
Ingediend door mini-philip op di, 27-05-2003 17:45
NOS en Turbo is wel een gigantisch verschil in gebruik.
Turbo krijg je continue meer vermogen, je motor heeft dan altijd meer vermogen. Nos gebruik je alleen ff bij het optrekken (straatracen), je motor heeft behalve die tijd dat je op het knopje druk het normale vermogen. Lang gebruiken kan niet, is niet gezond voor je motor en bovendien erg duur als je naar de prijzen van lachgas kijkt. Op de snelweg bijv. heb je er dus geen reet aan, alleen bij ff een auto inhalen ofzo.
Totaal niet te vergelijken dus.
RE: Turbo ?
Ingediend door Hugo op wo, 28-05-2003 13:37
1 Garret T2 turbo, bijvoorbeeld van een Renault 5
1 setje lage-compressie zuigers voor een CR van 8:1
1 zelfgemaakt uitlaatspruitstuk
1 carb van een MG turbo of nog leuker:
1 alu inlaatspruitstuk met een vlinderklep en Megasuirt EFI (en Megaspark onsteking) Zoek op google maar eens naar die 2.
Veel uren, niet erg duur als je het zelf doet en 2-dehands zooi gebruikt. Oh ja, helemaal mooi wordt het met een intercoolertje.
Succes,
Hugo
RE: Turbo ?
Ingediend door z0rr0 op wo, 28-05-2003 13:43
Heb je hier nog wat meer info over?
hoe maak je allemaal op maat?
lijkt me erg gaaf
RE: Turbo ?
Ingediend door Hugo op wo, 28-05-2003 14:50
Ik heb het met een boormachine, haakse slijper en veel geduld gedaan. Uitlaat spruitstuk uit dikke strip (flens), lasbochten en pijpmateriaal.
Turbo met zelfgemaakte steun op het koppelingshuis gemonteerd, flexkoppeling tussen turbo en spruitstuk. Dan met buis en lasbochten van de turbo naar waar je LCB normaal eindigd, en aan de bak beevstigd met de normale baksteun.
K&N filter direct op de turbo, dikke dunwandige buizen van turbo naar intercooler naar carb / vlinderklep. Ook hier diverse flxkoppelingen gemaakt met korte stukken slang.
Blok bouwen als ieder ander blok, maar dan het lagere compressie zuigers. En ARP studs en moeren, want je moet hem redelijk stevig aantrekken. Ik raad je aan (nogmaals) de programmeerbare EFI en ontsteking te gebruiken, anders is de afstelling een doffe ellende. Been there, done that.....
RE: Turbo ?
Ingediend door Hugo op wo, 28-05-2003 16:15
Niet vergeten een olieleidinkje naar en van je turbo te leggen met een kleine restrictor erin. Was ik even vergeten in de vorige post.
Hugo
RE: Turbo ?
Ingediend door marinus1990 op zo, 02-07-2006 18:52
qua ontsteking kan iemand uit leggen wat dat is
RE: Turbo ?
Ingediend door Crispy op zo, 02-07-2006 19:28
qua is een nederlands woord wat betekent: wat betreft
oftewel: wat betreft ontsteking en brandstoftoevoer zul je alles zelf moeten uitzoeken.
of snap je niet wat een ontsteking is?
RE: Turbo ?
Ingediend door Popeye op zo, 02-07-2006 20:20
Hier: link staat alles wat je nodig hebt om een turbo mini te bouwen.
Suc6
RE: Turbo ?
Ingediend door Oli op zo, 27-08-2006 11:13
[size=75:sy1a3v91][Topics samengevoegd-Demelza][/size:sy1a3v91]
Hallo,
iemand vertelde me onlangs dat men een turbo van van een renault r5 turbo kan monteren op een mini...
Heeft er daar iemend al van gehoord?
Greetz
RE: Turbo ?
Ingediend door Demelza op zo, 27-08-2006 11:33
Ik heb je vraag aan een topic geplakt met ongeveer dezelfde vraag. Mocht je nog verdere vragen hebben dan kan je die hier kwijt.
RE: Turbo ?
Ingediend door Popeye op zo, 27-08-2006 12:12
@Oli
De mogelijkheden op een rijtje (als je met een T2 wil werken):
je kan een T2 van een Renault 5 turbo via een adaptorplaat op het standaard uitlaatspruitstuk van een metro turbo monteren of
een uitlaatspruitstuk van mirage motorsport speciaal voor de T2 turbo bestellen of
zelf een uitlaatspruitstuk maken en dan ben je vrij in gebruik van je turbo (zoals Hugo).
In het laatste geval kan je misschien beter overstappen op een veel modernere en beter verkrijgbare en goedkopere GT15/GT17/GT1749 serie (VAG tdi motoren).
Een GT17 past overigens met een beetje aanpassen ook op een metro turbo uitlaatspruitstuk. http://turbominis.co.uk/forums/index.php?p=vt&tid=10263
Hier nog een link over turbo selectie en wat compressor maps: http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html
Suc6
RE: Turbo ?
Ingediend door Mini-Weert op di, 29-08-2006 17:51
of natuurlijk turbo + nos op je honda vtec blok.
RE: Turbo ?
Ingediend door ozzydezilk op do, 31-08-2006 12:16
Ik heb ook over een turbo nagedacht op een 1000cc.
Ik vraag me alleen af welke turbo je moet kiezen (kleine cilinderinhoud)?
Wat er verder aan de motor veranderd moet worden (verstevigd) om het extra vermogen aan te kunnen, zoals lage compressie zuigers ed.
Iemand die hier al eerder mee geexpirimenteerd heeft?
RE: Turbo ?
Ingediend door ayla op do, 31-08-2006 13:23
Volgens mij moet je dan een beetje een vergelijk maken wat er anders is tussen een normaal 1275 blok en een 1275 turbo.
Een voorzetje;
-zuigers
-kleppen
-krukas
-oliepomp
Verdere aanvullingen welkom
Groet ron
RE: Turbo ?
Ingediend door nonono op do, 31-08-2006 20:14
hmm ik ben hier in leiden een keer iemand tegen gekomen met een 998 turbo blok
maar ik heb al maanden geen contact meer gehad
ik zal eens kijken
hij reed met een 12G295 kop (compressie omlaag)een door gezogen hiff 44 alleen de turbo weet ik niet meer was een oudere garet (uit een r5 uit m'n hoofd)
hij kon heel behoorlijke boosts rijden en had veel power
(iets rond de 100 uit een 998)
RE: Turbo ?
Ingediend door wouterke op do, 31-08-2006 21:54
http://auto.2dehands.be/markt/auto_onde ... ml?q=turbo
is dit dan niets voor de geïnteresseerde ?
RE: Turbo ?
Ingediend door Simini op vr, 01-09-2006 17:09
In Engeland menigeen. Kijk op het forum www.turbominis.co.uk en dan 988cc. Daar staat heel veel geschreven.
Je kunt namelijk van alles kiezen, ligt eraan wat je verder gaat veranderen. T2, T3, GT15, GT17, etc.
RE: Turbo ?
Ingediend door Daan op za, 02-09-2006 13:40
Het is niet noodzakelijk om lage compressie zuigers te monteren. Je bent dan alleen beperkt in turbodruk en het zal iets minder lang meegaan...
Om de compressie te verlagen zou je zelfs een dikkere koppakking kunnen monteren...
RE: Turbo ?
Ingediend door Simini op za, 02-09-2006 16:01
Of een dikkere pakking tussen inlaat/uitlaatspruitstuk en cilinder kop
RE: Turbo ?
Ingediend door Daan op za, 02-09-2006 16:17
hmm, daar heb ik nog nooit van gehoord. Immers, tijdens de compressie- en arbeidsslag (wanneer de topdruk wordt bereikt) zijn in- en uitlaat kleppen gesloten, waardoor het volume dat je wint met dikkere in- en uitlaatpakkingen teniet wordt gedaan.
RE: Turbo ?
Ingediend door wouterke op za, 02-09-2006 17:25
volgens mij gaat een klein turbo'tje wel heel fel werken op een 1000tje en ga je dat veel gemakkelijker krijgen afgesteld als op een 1300. De 1000tjes zijn toch veel sterker en kunnen meer aan?
Dat lijkt me wel wat om zo met een 1000tje naast een golf GTI te staan en dan ineens die turbo te horen bij het schakelen.
RE: Turbo ?
Ingediend door Simini op zo, 03-09-2006 00:45
Jij denkt hetzelfde als ik denk. Vandaar mijn "secret" projectje.
Mmmmm, ik geloof dan idd dat ik me vergist heb. Dacht het ergens gelezen te hebben. Misschien dan toch de koppakking.
RE: Turbo ?
Ingediend door Mini Martin op za, 07-10-2006 22:42
Vandaag mijn turbo binnen gekregen.
Super!!!
Het is een turbo welk geschikt is 1300 tdi motoren.
Ben nu bezig om een juiste plek te vinden waar ik de turbo het beste kan plaatsen.
Ik denk zelf boven het koppelingsdeksel. Komt ook beter uit met het aanpassen van het uitlaatspruitstuk.
Morgen maar eens verder gaan met het uitmeten van het uitlaatspruitstuk.
RE: Turbo ?
Ingediend door Simini op zo, 08-10-2006 14:21
Heb je daar een fotootje van??
Welk type turbo is het??
RE: Turbo ?
Ingediend door Mini Martin op zo, 08-10-2006 19:46
Turbo is een Borg Warner.
Speciaal voor 1300 motoren.
RE: Turbo ?
Ingediend door Tincu op za, 21-10-2006 15:28
Aangeboden turbo gesplit