turbo?

RE: turbo?

hallo,

ik een vraag kan een 1.3 of een 1.0 ook een turbo aan.
of raden jullie dat af

gr vw mini :O

default

RE: turbo?

mijn mannetje zegt dat het wel gaat, maar dat je goed moet opletten met de turbodruk afstelling

greetz

RE: turbo?

Zoek eens op het forum. Er is al veel geschreven over turbo's.

RE: turbo?

Oh goodie, nog een turbo fan! Er zijn 2 groepen turbo's; 1 zoals de MG metro turbo, waarbij de turbodruk laag en de compressieverhouding hoog werd gehouden, met als resultaat 90pk. De ander groep verlaagd de compressieverhouding hetgeen een hogere turbodruk toelaat en meer vermogen (ik mik op 120-130pk). Maar in alle gevallen is het nodig de brandstofvoorziening (carb of injectie) aan te passen op de toename van de lucht die de motor ingeperst wordt en ook de onstekingstiming moet erop worden aangepast. Ik ben ooit begonnen met het boek 'maximum boost' van Corky Bell, ik kan het zeer aanraden.

RE: turbo?

Ik weet alleen dat je een MG turbo niet op een gewoon MG-blokje moet zetten. Het turbo-blok heeft dikkere wanden en is daardoor ook ietsje groter. Ook heeft een turboblok een grotere brandstofpomp nodig, grotere carb. en uiteraard meer koeling en betere remmen. Dus als je voor een turbo wilt gaan scoor dan een echt origineel MG-turbo blok! Overigens is het een behoorlijke klus om zo'n blok goed in te bouwen! En het resultaat is een verschrikkelijk snel blok met giga-veel takkeherrie in je auto. Eigenlijk voor normaal gebruik niet te doen. Ken je de mini-ERA-turbo? Originele turbo mini, zeldzaam karretje.

suc-6-
Doe het goed en anders niet!!

RE: turbo?

EB schreef:
Ook heeft een turboblok een grotere brandstofpomp nodig, grotere carb.



Wellicht grotere pomp, geen grotere carb. Tenzij je de carb tussen luchtfilter en turbo bouwt, maar da's toch al niet aan te raden.

EB":1an6232z]Dus als je voor een turbo wilt gaan scoor dan een echt origineel MG-turbo blok! [/quote:1an6232z]

Voor 90 pk al dat werk? Bouw dan een net gewoon blokje, veel eenvoudiger.

EB":1an6232z] met giga-veel takkeherrie in je auto. Eigenlijk voor normaal gebruik niet te doen.[/quote:1an6232z]

Waar komt die herrie vandaan? De turbo dempt juist de inlaat en uitlaatgeluiden. Turbo motoren zijn stiller dan motoren met carb en open luchtfilter.

EB":1an6232z]Doe het goed en anders niet!![/quote:1an6232z]

Helemaal mee eens. Ik gebruik een gewoon metro-blok waarvan ik de olie-huishouding een beetje aanpas. Voor de rest tune ik de kop een beetje en ik laat geforceerde lage compressie-zuigers maken. Dan nog programeerbare injectie en ontsteking en een klein turbootje (GT22, niet die grote T3 van de Metro) en voila, klaar (over een jaartje of wat..)

Succes,

RE: turbo?

dus het komt op neer dat je beter een gewoon 1300 moet pakken en die wat opkrikken?
heeft er ook iemand verstand van turboblokken met barb.
en het inbouwen van een mg turbo?

mvrg vw mini 8)
alvast bedankt
en bedankt voor de reacties

RE: turbo?

Wedervraag: wat is je doel? Hoeveel pk? Of gaat het om het hebben van een turbo? Het inbouwen van een Metro-turbo blok is makkelijk, je moet alleen een cut-out in de bulkhead lassen, daar zijn standaard lasstukken voor te krijgen. Zoek maar op het forum, staan zelfs tekeningen en foto's op.

RE: turbo?

Als je een turbo wil gaan bouwen moet je hier eens kijken, de volledige blauwdruk voor een goede motor: link

Een andere leuke site vind je hier:
link

Ik ben zelf bezig met een 1380 turbo maar het project ligt weer eens stil omdat ik weer op wat onderdelen wacht.

Met een goede (gemodificeerde) cilinderkop, gesmede laag compressie zuigers, een bak met rechte vertanding en cross pin diff, intercooler en een halve dag op de rollenbank moet je zo'n 140 pk kunnen halen zonder dat de boel uit elkaar vliegt. Je bent dan wel minimaal zo'n 4000 euries verder. :'(

RE: turbo?

Hugo,

Ik ben het met je eens wat de inbouw van dat blok betreft en het feit het makkelijker en slimmer is een gewoon blokje aan te passen. Echter heb ik zelf ervaren dat een turbo-blok wel degelijk meer lawaai maakt dat een standaard 1300 blok. Ik weet niet of ze die bulkhead netjes hadden afgelast of dat ze het gewoon open hadden gelaten maar in dat karretje waarin ik toen heb gereden (en aan heb gesleuteld) had je een zuigend lucht-geluid. Ook bij hogere toeren erg veel lawaai. Verder kost een turbo-blok (incl. auto) een stuk minder dan het opbouwen van een snel 1300 blok. Dat speelt volgens mij vaak de grootste rol. Verder denk ik dat het draaiende deel (blok zelf) wel de beste basis is voor een snel blok omdat het allemaal net ietsje steviger is. Je ziet bij veel opgeboorde blokken toch vaak problemen (scheurtjes, koppakingen etc.)

Maar zowiezo: waarom meer dan 90pk in je mini bij gewoon stad/snelweggebruik? Een maat van mij raced met zijn mini. 125pk in dat blokkie!! Altijd maar aan het afstellen, om het maar niet te hebben over de kosten, het lawaai en de sleuteluren. Maar blijft geweldig om menig VW-BMW en andere voitures eruit te rijden bij het stoplicht om dan bij het volgende stoplicht die stomverbaasde gezichten te zien.

ps. nog meer ideeen om een gewoon blok te tunen? (wil volgend jaar aan een nieuw snel blok beginnen! Moet wel heel blijven!)

RE: turbo?

EB schreef:
Maar zowiezo: waarom meer dan 90pk in je mini bij gewoon stad/snelweggebruik? Een maat van mij raced met zijn mini. 125pk in dat blokkie!! Altijd maar aan het afstellen, om het maar niet te hebben over de kosten, het lawaai en de sleuteluren. Maar blijft geweldig om menig VW-BMW en andere voitures eruit te rijden bij het stoplicht om dan bij het volgende stoplicht die stomverbaasde gezichten te zien.



Waarom? Omdat ik het wil doen. Ik zal het vermogen waarschijnlijk nooit gebruiken, het is voor mij puur de technische uitdaging om het netter voor elkaar te krijgen dan de fabriek. Om te kunnen zeggen: dat heb ik zelf gemaakt. Als ik echt hard wil rijd ik wil in mijn opgevoerde BMW-tje. Tot nu to geen mini die dat bijhoudt!

RE: turbo?

Wat moet er allemaal aangepast worden als je een turbo op een mini wil zetten?

Ik las al:

*compressie veranderen (zuigers?)
*kop aanpassen
*bulkhead aanpassen
*turbocompressor erop
*andere carb (std hif heeft de gasklepbediening aan de verkeerde kant)


verder?

WOuter

RE: turbo?

Ik heb ook korte tijd een turboblok in mijn mini gehad. Basis was een 91'er cooper blok. Probleem daarvan was dat ik geen rekening had gehouden met het feit dat het een hoog compressieblok was en ik de boel na een paar 100 km min of meer heb opgeblazen.

In principe moet het mogelijk zijn om een standaard metro blok te gebruiken. De jongen waarvan ik de turboset heb gekocht (kop, turbo, carburateur etc) had jaren zo rondgereden. Volgens hem gaat alles goed zolang je maar niet te veel van het blok vraagt, dus niet langdurig plankgas.

Mijn Clubman is dus aangepast aan turbo gebruik en dat houdt in in aanvulling op Wouter:

-Hoge capaciteit benzinepomp
-Dikke aanvoer en retourleiding voor de brandstof
-Brandstofdruk regelaar
-Cut off switch voor brandstofaanvoer via relais (anders blijft de pomp zo lekker doordraaien bij een eventuele aanrijding)
-verplaatsen van je kachel ivm inlassen bak in bulkhead
-versteviging achter bulkhead gelast (heb ik gedaan, of het echt nodig is weet ik niet, maar leek me wijs)
-omgebouwde downpipe van de metro turbo

Meer weet ik even niet, wel dat het veel werk is en dat het simpeler klinkt dan het is.

Dennis

De auto is te koop, dus wie turboplannen heeft.....