Turbo met mpi onderblok goede setup?

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Hallo,

Ik ben van plan een turbo conversie uit te voeren op mijn mini en nu heb ik de volgende setup in gedachten.

Basis mpi onderblok met een mega jolt of omex systeem
Zuigers met extra cc
Mpi kop die bewerkt is dmv grote verbrandingskamers en kleppen van de turbokop over te zetten.
Dus incl gevulde uitlaatkleppen
Door het ontbreken van de verdeler en het oude type oliefilter huis kan ik makkelijk de mpi radiateur monteren
Waardoor de koeling optimaal is.
Mpi tank incl toevoer en retour leidingen

Mijn vraag is het volgende.
Kan het mpi onderblok gebruikt worden. Op de plaats waar normaal de mechanische brandstofpomp zit
Zit bij een turbo het retourpijpje van de olie afvoer van de turbo.
Bij een mpi blok zit daar een sensor. Is daar eventueel een gat te boren en zelf een pijpje te maken?

Vraag 2;
Is een mpi cilinderkop echt aan te passen naar turbo specificaties?
Zoals dikke klep stelen uitlaat en extra grote verbrandingskamers?
En is de mpi kop echte noodzaak? Ik wil deze gebruiken ivm de montagebeugel van de dynamo. Of kan ik de gaten die daarvoor in de kop zitten ook tappen in een turbokop

Laatste vraag;
Zie ik iets over het hoofd wat het geheel nog iets complexer maakt dan ik dacht?


Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen!
Alvast bedankt Gr. Vincent

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Interessant project. Deze ga ik volgen. Heb zelf ook wat plannen....

Misschien kun je hier wat mee

link

Of hier:

link

Succes en hou ons op de hoogte.

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Bedankt bleu star.

Die eerste link is een goede. Heb hem helemaal gelezen afgelopen nachtdienst.
Erg duidelijke site. Ik ben hier en daar weer wat wijzer geworden!!

Heb uitgevonden dat MED op bestelling ook turbo koppen van mpi exemplaren maakt.
Wel erg prijzig. De magnesium gevulden kleppen zijn niet mega belangrijk. Goede klepgelijders zijn dat zeker wel

Ik wil ook graag de multiriem behouden ipv van een vsnaar gebruiken zoals je veel ziet bij megalolt systemen
Ook daar is een oplossing voor.

Ik heb dus nog niet echt iets gevonden waarom deze setup niet zou kunnen
Ben alleen nog niet uit het retourpijpje van de turbo

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Magnesium gevulde kleppen????? :? Bedoel je geen natrium?

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

in england is er ook een persoon phil genaamd die op het turbo forum zit die ook turbo koppen maakt op bestelling.

hij maakt ook wel moeie dingen voor niet overdreven geld.

freaker

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Hoeveel vermogen had je zelf in gedachten?
Voor een 100 pk motortje hoef je waarschijnlijk niet zoveel fratsen uit te halen.
Kan misschien wel op een standaard draaiend gedeelte. Misschien een decomprssion plate met 2 koppakkingen?
Maar wil je 150 pk of meer dan wordt het anders.

Voor mijn eigen project (SPI turbo) hoop ik op zo'n 125 - 130 pk uit te komen.
Niet echt spectaculair, maar daar is het mij ook niet om te doen.

Ik zit alleen een beetje met de brandstof voorziening. Daar ga ik nog even mee puzzelen.
Mijn compressie moet tussen de 8,5 en 8,8 op 1 uitkomen. 0.7 bar turbodruk.
Daar ga ik van uit.

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

@the puritan idd je hebt helemaal gelijk. weet ook niet hoe ik bij magnesium kom :D |:(

@freaker bedankt voor de tip. is het overwegen waard!

Ik heb eigenlijk nog geen streef doel van een bepaald vermogen wat ik perse wil behalen.
130pk of tot 150pk vind ik dan ook echt wel goed genoeg en meer zou voor mij ook echt niet hoeven. Waar het mij om gaat is, best wat extra vermogen maar dan wel op een zo goed mogelijke en zo betrouwbaar mogelijke manier voor zover dat gaat.

Het liefst met een bak met schuine vertanding maar dat gaat denkik al een probleem worden als je het over betrouwbaar hebt. :|
Ik hoef geen sprinter en ik wil ook niet perse de aller snelste zijn. Lange afstanden kunnen rijden op een normale manier moet zeker mogelijk blijven zelfs berg op met 35 graden buiten temp.
Daarom ook een diff tussen 3.1:1 tot 2.75:1. icm. een x-pin.

Als ik van onderkant van het blok naar boven ga kom ik op het volgende uit;
-bak al boven vermeld.
-non verto koppeling oranje drukgroep
-Miscchien een minimaal verlicht vliegwiel. zeker geen ultra light of zo iets
-MPI onderblok
-krukas balanceren incl poelie ect.
-krukas Main strap met 4 bouten
-drijfstangen uitwegen
-alles monteren met ARP bouten
-blok 1x overmaats opboren
-evt olie sproeiers onder de zuigers maken (zijn de kosten ook niet)
-kent 276 nokkenas
-getunede kop mpi voor fast road. geen race. 11 kopbouten ook ARP
-duplex ketting of belt drive...
-MPI radiateur
-megajolt ontstekings systeem
-MPI tank met leidingen of een losse pomp (ben ik nog niet uit)
-standaard metro turbo (garred t3?)
-intercooler (nog niet verder uitgedacht)
-eventueel oliekoeler maar dan wel met een termostaat als dat mogenlijk is

compressie verhouding en turbo druk heb ik nog niet berekent hangt van de zuigers af die ik ga gebruiken icm de cilinderkop.

Dit is wat ik in gedachten heb. waar ik dan op uit kom kwa pk´s, geen id! Hangt natuurlijk ook van de compressie verhouding en de dan mogelijke turbo druk af.

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

@bleu star

125pk tot 130pk vind ik in een mini met een A blok echt wel rap als je het allemaal iets langer heel wil houden. 2x zoveel vermogen als een standaard blok en ja het kan altijd gekker.

Kwa brandstof toevoer heeft een spi natuurlijk al een voordeel dat hij een electrische pomp heeft en retour/toevoer leidingen.Alleen vraag ik me af of de druk van de pomp genoeg is want die is wel wat minder geloof ik dan de opbrengst van een MPI pomp. desnoods pomp loskoppelen en een losse pomp ertussen plaatsen?

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Is een conversie naar een niet A-series, bijv. Honda, Suzuki o.i.d., geen optie?

Dennis

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Zou een optie kunnen zijn Dennis. Maar ik vind een A series tunen
Gewoon leuk om te doen.
Met een turbo conversie hoef ik alleen een bak in te lassen bij het schutboard.
Wat dus kwa carrosserie werk wel meevalt. Aangezien mijn mini al in concours staat is.

Bij andere conversies moet je vaak nog een stap verder
Gr.

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Als je kiest voor een blok dat onder de standaard neus past zoals Suzuki of een Opel 1.6 hoef je ook maar weinig aan de body te doen, eigenlijk alleen de binnenschermen deels verwijderen. Voordeel is dat je dan een modern betrouwbaar blok hebt met 5-bak. Ik denk ook dat je qua kosten goedkoper uit bent.

Dennis

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Dat klopt idd zal zeker ook meer comfort met zich meebrengen.
Ook zal het zuiniger zijn kwa verbruik.
Maar ik denk dat ik Toch bij m'n plan blijf... Gewoon A series

Ik heb volgensmij ook bakken gezien voor de mini die de eerste 4
Versnellingen rechte vertanding hebben en de 5de schuine. Dit is dan een soort "overdrive"
Het zal best wel wat kosten.....maar wel een super combi als je en vermogen wil en lange afstanden.

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Waarom een Kent 276 nokkenas? Een 'standaard' MG Metro Turbo nokkenas loopt mooi 'smooth' en is de beste oplossing tot een 130 - 150pk :) Andere goede cam is de Phase2 van Piper.. Een 276 loopt stationair en onderin de toeren echt niet lekker. Je maakt daardoor het 'turbo-gat' alleen maar groter!

Een MPI blok als basis gebruiken kan natuurlijk, maar je kunt ook een pre-MPI blok gebruiken je oliefilter op een andere plek monteren, zie links onder de paravan;

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Mini projects.... :P
Ik heb je foto's allemaal met bewondering zitten bekijken via Facebook.
Maar het oliefilter was mij nog niet opgevallen.

Das is idd ook een goed id en zal ook weer schelen in de kosten....(geen extra mpi blok)
De nokkenas zat al in het blok en was/is geen id van mij zelf. Ik heb er dus ook niet verder naar gekeken

Bedankt voor de tip
d:)b

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Wat kan het standaard draaiend gedeelte, inclusief versnellingsbak hebben aan vermogen?
Bij wat voor vermogen moet je op zoek gaan naar high performance onderdelen?
wat zijn de onderdelen die het eerst zouden sneuvelen?

RE: Turbo met mpi onderblok goede setup?

Zo'n 95-100 pk is het maximum voor de standaard bak/diff volgens de fabriek. Daarom werd het vermogen van de Metro Turbo beperkt tot 92pk. Ik denk dat het differentieel het eerste de geest zal geven en daarna de bak zelf.

De blokken kunnen met gemak 200 pk aan, maar daar is de krukas weer een zwak punt omdat deze maar 3 maal gelagerd is en bij hoge vermogens gaat flexen.

Ik heb wel eens een video gezien van een A-series Turbo waar 165 pk uit werd geperst alleen was dat blok elke 4000-5000 km eigenlijk aan revisie toe volgens het commentaar.

Mijn mening: A-series alleen als je dicht bij het origineel wil blijven dan wel purisme anders gewoon een conversie naar een ander merk

Dennis