Niets is onmogelijk. En praktisch zijn er niet zoveel problemen. Dat wil zeggen, de bouw van een 1000 is vergelijkbaar als een 1300. Als ie op een 1300 past, past ie ook op een 1000. Waarschijnlijk zou je dan een kleinere versie turbo kunnen gebruiken dan de Metro dat deed (Garret T3???).
De problemen komen bij de hogere temperaturen die onstaan met een turbo. Het 1300 Turboblok/kop heeft andere kleppen die beter tegen de hitte kunnen, en zijn daarnaast ook nog een fractie groter om de volle capaciteit van de turbo volledig te benutten. Daarbij zijn de drijfstangen geloof ik ook nog anders om beter tegen de hogere krachten bestand te zijn.
Voer je dus dit soort verbeteringen uit op een 1000 blokje dan kan het wel... Is alleen wel een dure operatie. Je zou het dan puur doen voor de kick om "wat" anders te hebben...
- Login of registreer om te reageren
RE: turbo op een 1000cc???
Ingediend door Stijn2000 op zo, 14-12-2003 17:13
ik heb hier zo nog een 1000cc blokje liggen en ik las overlaatst over een 1400cc blokje van een peugeot 205 waar ze ook een turbo had opgezet en dat ging van 70 pf naar 139.79pk op de testbank
nu dacht ik zou ik dat ook eens niet proberen op een 1000cc doen???
weten jullie welke turbo's daarvoor geschikt zouden zijn?
dan moet ik de compressie verlagen (en hoeveel zou ik die naar beneden moeten halen??)maar zou dat een goed plan zijn om zoals bij de peugeot een pakking te monteren een gefreesde plaat en terug een pakking te plaatsen?
heeft er soms iemand ervaring mee? en welke problemen zou ik dan moeten overwinnen
wil het doen op een 1000cc omdat niemand dat heeft en als dat blokje wordt opgeblazen is het niet zo erg tegenover een 1300 die veel duurder zijn
heel wat problemen maar ik denk wel dat het een leuk projectje zou zijn