turbo op een 1000cc???

default

RE: turbo op een 1000cc???

ik heb hier zo nog een 1000cc blokje liggen en ik las overlaatst over een 1400cc blokje van een peugeot 205 waar ze ook een turbo had opgezet :D en dat ging van 70 pf naar 139.79pk op de testbank

nu dacht ik zou ik dat ook eens niet proberen op een 1000cc doen???
weten jullie welke turbo's daarvoor geschikt zouden zijn?
dan moet ik de compressie verlagen (en hoeveel zou ik die naar beneden moeten halen??)maar zou dat een goed plan zijn om zoals bij de peugeot een pakking te monteren een gefreesde plaat en terug een pakking te plaatsen?
heeft er soms iemand ervaring mee? en welke problemen zou ik dan moeten overwinnen

wil het doen op een 1000cc omdat niemand dat heeft en als dat blokje wordt opgeblazen is het niet zo erg tegenover een 1300 die veel duurder zijn

heel wat problemen maar ik denk wel dat het een leuk projectje zou zijn

RE: turbo op een 1000cc???

Niets is onmogelijk. En praktisch zijn er niet zoveel problemen. Dat wil zeggen, de bouw van een 1000 is vergelijkbaar als een 1300. Als ie op een 1300 past, past ie ook op een 1000. Waarschijnlijk zou je dan een kleinere versie turbo kunnen gebruiken dan de Metro dat deed (Garret T3???).

De problemen komen bij de hogere temperaturen die onstaan met een turbo. Het 1300 Turboblok/kop heeft andere kleppen die beter tegen de hitte kunnen, en zijn daarnaast ook nog een fractie groter om de volle capaciteit van de turbo volledig te benutten. Daarbij zijn de drijfstangen geloof ik ook nog anders om beter tegen de hogere krachten bestand te zijn.

Voer je dus dit soort verbeteringen uit op een 1000 blokje dan kan het wel... Is alleen wel een dure operatie. Je zou het dan puur doen voor de kick om "wat" anders te hebben...

default

RE: turbo op een 1000cc???

zou er niet alles uitpersen wat er uit te persen valt met de turbo
wat drijstangen enz betreft zou ik die gewoon laten zitten, er zijn toch ook redelijk wat opgevoerde minietjes die met orgineel rijden
zo een T3 turbo op welke auto's wordt die allemaal gebruikt?
ik was eigenlijk aan het denken aan een saab 900turbo van een 8 klepper met waterkoeling (water is nog altijd gemakkelijker dan olie)
als ik het goed heb wordt deze turbo gestuurd door de onderdruk in het inlaatspriutstuk wat wel een probleempje kan opleveren als deze onderdruk niet hetzeflde is
want hoe gebuirt dat met een turbo van een letro werkt die ook zo?
en werken alle turbo's zo want het grootste probleem wordt het regelen dat de turbo op de juiste moment op en afspringt????

RE: turbo op een 1000cc???

'k geloof dat je eerst nog maar eens flink in de boeken moet duiken voor de werking van een turbo voordat je begint met bouwen. Een turbo springt niet op commando op of aan.. Er valt uberhaupt weinig aan te regelen. Een turbo, of te wel turbocharger, werkt op de uitlaatgassen. Wordt ook wel uitlaatgasturbo genoemd. Komt neer op een soort turbine (schoepenrad). waarbij 2 van deze turbines aan 1 as vast zitten. 1 van deze zit in het uitlaatgas cirquit, en de andere in de inlaat. Door de snelheid van de uitlaatgassen gaat de boel draaien. Hierdoor gaat degene in het inlaatcirquit lucht de verbrandingskamers in persen (bij voldoende toeren). Meer lucht, betekend dat er meer brandstof bij kan, en er dus een heftigere ontbranding kan plaatsvinden.

Ff heeel populair verteld. Kortom, de boel gaat pas werken bij voldoende toeren van de turbo. Wat pas gebeurd bij voldoende uitlaatgassen-flow. Niks niet aan/uit zetten...

default

RE: turbo op een 1000cc???

Ik zou om te beginnen voor een kleine turbo gaan, je moet zien dat je hem nog aangedreven krijgt met je uitlaatgassen, anders zal je toch een erg groot turbogat krijgen.
Als ik jouw was zou ik opteren voor een Garret T2 of eventueel kleiner zelfs. En als je aan het blokje niet veel gaat aanpassen, dan is het verstandig om niet op veel turbodruk te rijden, om zelfontsteking door te hoge compressie te voorkomen.
Als je meer druk wil, dan moet je best kortere drijfstangen, of lagere zuigers monteren, om de compressie te laten dalen, weer om de zelfontsteking te voorkomen.
Dan heb je natuurlijk ook nog de cilinderkoppakking, die moet bestand zijn tegen een hogere druk, maar daar zijn wel bedrijven voor te vinden die dat kunnen maken ofzo.

Dan de turbo, ook al kies je een watergekoelde turbo, de lagers van de turbo moeten gesmeerd worden, dus je moet zien dat je olie krijgt tot aan de turbo. Dit neemt met zich mee dat je waarschijnlijk zal moeten gaan uitkijken naar een sterkere oliepomp.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, en ik vind het een vet project, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Suc6

RE: turbo op een 1000cc???

Automechanica zekerst???
Laat me raden, Hoboken???
:D :D :D
die manne kenne der wel wa van.

Eveneens benieuwd naar het resultaat. Wie weet vor later? :P

default

RE: turbo op een 1000cc???

euh jeps automechanica, 3de jaar.
En ook happy turbodriver, tis wel gene mini, maar da komt der ooit nog van.
:D

default

RE: turbo op een 1000cc???

en ik zit ook in hoboken automecanica te doen
show
wel 2dej aar

RE: turbo op een 1000cc???

Jammer dat hierop niet is door gegaan. Is er uiteindelijk een turbo op gekomen? Zo ja, welke turbo en hoe is je ervaring?

RE: turbo op een 1000cc???

turbominins.co.uk

Daar doen ze waar we hier van dromen. :9~
Heel wat over 998 turbootjes te vinden.

RE: turbo op een 1000cc???

Basisgegevens om een niet turbo blok om te bouwen naar turbo blok.

Compressie niet aangepast? Dan tot ongeveer 0,5 Bar overdruk gaan. Leuk om op een standaard blok te experimenteren voor niet te veel geld.

Wil je het goed aanpakken? Verlaag je compressie naar ongeveer 8:1. Dan kan je veel extremer gaan in je druk en word het pas echt leuk. Je kan je compressie verlagen door een tussenplaat tussen het onderblok en kop te plaatsen. Beter is het om andere zuigers te zoeken waar de pistonpen hoger geplaatst is. Nu kan je zelfs rond de 1 Bar (stieken ook wel een beetje meer) gaan rondtuffen. De drukken waar ik het over heb zijn gemeten in het inlaatspruitstuk. Mocht je dus een slecht flowende kop hebben, loopt de druk in het spruitstuk snel op, maar de uiteindelijke druk in de verbrandingskamer ligt dan wel stukken lager.

Maar als je een mini met een carburateur hebt is het het makkelijkst om een suck trough opstelling te proberen. Dan gaat er dus lucht en benzine door de turbo. Is niet ideaal, maar niet elke carburateur is even makkelijk om te bouwen naar een blow trough versie.

Voor de keuze van de turbo is het belangrijk om te weten dat je geen turbo van een diesel pakt. Deze kunnen vaak de hogere temperaturen niet aan.

Veel succes!