turbocarburator

RE: turbocarburator

IS de SU gemakkelijk aan te passen voor een turbo?

Heb wel al een schema van het fuelling systeem maar specifiek de SU niet (welke toch gebruikt wordt).

RE: turbocarburator

IteCa schreef:
IS de SU gemakkelijk aan te passen voor een turbo?




Dat hangt ervan af, welke SU je bedoeld... Voor zover ik weet worder er altijd Hiff's voor gebruikt, en geen HS-en.. (SU is de merknaam).

Verder behoefd de carb volgens mij geen aanpassing voor het gebruik met een turbo. Dat wil zeggen dat enkel het benzine/lucht mengsel weizigd, dus waarschijnlijk zul je andere naald, veer, en dempingsolie nodig hebben. Al hoewel ik me zelfs kan voorstellen dat het niet eens nodig is. Een turbo is nou eenmaal niet veel meer dan het verhogen van de inlaatdruk. Wat inhoudt dat je meer lucht de verbrandingsruimte in "pompt". Maar die "meer" lucht gaat toch door de carb heen, en neemt toch ook meer brandstof mee... En de ideale lucht/brandstof verhouding is een vaste waarde....

RE: turbocarburator

Ne Hiff dus maar ik zie veel meer leidingen erop aangesloten en van hetgeen ik al gelezen heb zou de vlotterkamer onder evenveel druk moeten staan, anders komt er niet zoveel uit hé |:(
Zit ook een andere benzinepomp op normaal.
Thanks in ieder geval.

RE: turbocarburator

IteCa schreef:
Zit ook een andere benzinepomp op normaal.




Ja voor een turbo heb je speciale electrische benzinepompen, deze bouwen meer druk op.

Frans

RE: turbocarburator

De carb van een metro turbo heeft de bediening aan de andere kant van de carb zitten. Rechts in plaats van links zal ik maar zeggen...

Maar dat lijkt me niet zo'n probleem omdat je het zelf gaat bouwen. Kun je rekening meej houden iig.

Een turbo heeft een elec. pomp en een drukregelaar!

RE: turbocarburator

IteCa schreef:
en van hetgeen ik al gelezen heb zou de vlotterkamer onder evenveel druk moeten staan, anders komt er niet zoveel uit hé.




Die volg ik even niet hoor. De vlotterkamer moet onder druk staan anders komt er niet zoveel uit??? De vlotterkamer hoeft helemaal niet onder druk te staan. Sterker nog, de vlotterkamer KAN niet eens onder druk staan!!!

RE: turbocarburator

De carburateur van een Metro Turbo heeft welgeteld 1 extra aansluiting. De brandstoftoevoer wordt inderdaad verzorgd door een elektrische benzinepomp en een benzinedrukregelaar.

Omdat de turbomotor een hogere benzinedruk nodig heeft zit er ook een retour op deze carburateur en heeft het brandstofsysteem dus ook een retourleiding naar de brandstoftank.

De bediening zit overigens gewoon aan dezelfde kant als alle andere (enkele) HIF carburateurs.

Het zijn dus wel degelijk speciale carburateurs.

Dennis

RE: turbocarburator

Dennis schreef:
Het zijn dus wel degelijk speciale carburateurs


.

Een electrische benzinepomp raadt ik al aan bij het minste beetje tuning, en inderdaad zeker bij een turboblok.. Maar dat staat geheel los van de carb. Wat is daar dan speciaal aan??

RE: turbocarburator

Een turbocarburateur heeft als het goed is ook andere seals, omdat de drukopbouw anders is; bij normaal ademende motoren zuigt de motor aan de carb, een een turbo wordt de lucht vanaf de andere kant door de carb heen geperst.

RE: turbocarburator

Over het algemeen worden er Metro Turbo blokken in Mini's gebruikt. De benzinepomp die bij dit blok wordt gebruikt is een hogedruktype die ook bij injectie auto's worden gebruikt.

Omdat de HIF zo'n druk niet aankan en die Turboblokken wel een hogere benzinedruk nodig hebben, hebben ze deze pomp gecombineerd met een aparte benzinedrukregelaar.

Om de benzine niet uit elke pakking te drukken zit er op de carburateur een extra aansluiting voor de retourleiding. Deze voert de overtollige benzine weer via de drukregelaar terug naar de benzinetank.

Bij een Turbo liggen er dus twee benzineleidingen, een aanvoerleiding en een retourleiding. De benzine wordt dus als het ware rondgepompt.

Dennis

RE: turbocarburator

ik heb er een te koop gezien op marktplaats, mini onderdelen!!

als je hem wil hebben moet je effe kijken

gRoetjes mark

ps

Nee ik ben niet de verkoper!!!

RE: turbocarburator

RE: turbocarburator

Dennis schreef:
Om de benzine niet uit elke pakking te drukken zit er op de carburateur een extra aansluiting voor de retourleiding. Deze voert de overtollige benzine weer via de drukregelaar terug naar de benzinetank.




Alles wat je schrijft is waar Dennis. Hetgene waar ik op doel is dat dit allemaal VOOR de carburateur gebeurt. De plek waar de bezine de carb binnenkomt is namelijk de vlotterkamer. Zoals eerder al gesteld, en waarschijnlijk bekend. In de vlotterkamer zit een vlotter (DUHH) die het peil hierin bepaald. De hoogte van het peil is bijzonder belangrijk voor de werking van de (en uberhaupt het principe) van de carb. Dat houdt dus in dat de vlotter de aanvoer van benz. blokkeerd op het moment dat het OK peil bereikt is. Hoger MAG niet wegens de werking een carburateur. Vanaf DAT moment kan er dus geen benzine de vlotterkamer in, en kan de druk die de pomp opbouwd dus onmogelijk de vlotterkamer in. Oftewel de vlotterkamer staat niet onder de druk van de benzine pomp.

De retourleiding zit daar dus net voor.....

default

RE: turbocarburator

Het verhaal waar Eelke het over had komt het beste in de richting.
Bij een turbo moet de carburateur gasdicht zijn, dit omdat de turbo anders mengsel de verbrandingskamers in blijft blazen. Waar "de klepel" precies hangt weet ik ook niet, maar dat is iig hét grote verschil met een "normale" hiff44. Dus om een turbo op je blok te bouwen heb je wel degelijk een "turbo-hiff" nodig!

Groeten,
Remko
(turbo-hiff equiped voor m'n R5 turbo intercooler conversie!)
www.mustbemini.nl

RE: turbocarburator

Ik ga wanneer ik ff tijd heb dat ding eens openschroeven en zien hoe het precies zit ;)

RE: turbocarburator

Dennis schreef:
Ik ga wanneer ik ff tijd heb dat ding eens openschroeven en zien hoe het precies zit ;)




Hou me op de hoogte. Ik heb niet specifiek met turbo-[i:1iafy1gs]hif's[/i:1iafy1gs] ervaring, en schrijf dus uit andere, en theoretische kennis. Ben dus benieuwd naar de praktijk.

Overigens is de druk waar Remko het over heeft natuurlijk wel een andere druk dan in de benzine leiding (door de pomp), en waar het topic over startte. De druk waar Remko het over heeft heerst in de venturi. Bij ongeblazen mini's dus onderdruk, maar in gevallletje turbo, overdruk. Dus daar zal inderdaad zeker wel een verschil zitten.

RE: turbocarburator

Alles over turbo mini's kun je hier http://www.turbominis.co.uk/forums/ vinden.

default

RE: turbocarburator

nu jullie och over turbo's bezig zijn

ga ja met een turbo geen last krijgen van bevriezende carburateurs?

ik heb bij rally wagen eens gezien dat ze, om het simple uit te leggen, gewoon een buis naarvoor steken zodat de wind bij het rechtdoor rijden er recht in gaat en zo naar de inlaat vloeit is dat dan geen optie voor gewoon een beetje sneller te gaan

RE: turbocarburator

Stijn2000 schreef:
ga ja met een turbo geen last krijgen van bevriezende carburateurs?




Nee. Juist niet. Doordat de turbo aangedreven wordt door de uitlaatgassen is het koel houden van de inlaatlucht juist het probleem. Daarom worden tegenwoordig tubo's vaak gecombineerd met intercoolers...


Wat je uitlegt wordt in technische termen vaak RAM-AIR genoemd. Het werkt precies zoals je schrijft. Zo simpel is het gewoon. Doch om de lucht dus onder druk je inlaat ingeperst te krijgen moet je zelf eerste die snelheid rijden. Kortom je auto moet dus eerst die hoge snelheid rijden alvorens er gebruik avn te kunnen maken. Echte PK's (dan praat ik dus nog pas over enkele) worden er pas gegenereerd vanaf de 130, 140 KM/H... Daaronder werkt het uiteraar ook, maar is het verschil verwaarloosbaar minimaal.

default

RE: turbocarburator

kan iemand me ook uitleggen waar je die turbo moet zetten dan?
voor de carburatuer of erachter, heb er al wel wat over gelezen maar ik begrijp et nog niet helemaal.

ik vermoed erachter omdat je toch een onderdruk moet bekomen in de carburateur (dat is toch het principe ) in plaats van overdruk?

bedankt

RE: turbocarburator

Ik heb een heel leuk boek over turbo's, waarin de basis (en daarna veel meer) op een heel simpele manier wordt uitgelegd. Goede tekeningen enzo. Zal eens even op zoeken of ik een site kan vinden die vergelijkbare info geeft..

Zoek ook eens verder op het forum, want bij andere topics is er wat verder op ingedoken, en uitgelegd kan ik me herrineren.

default

RE: turbocarburator

ik heb zo eens wat zitten lezen hie rop de site en wat op inernet zitten lezen.

die klep die ze er altijd bij aanhangen voorwat moet die dienen?

en je kan blijkbaar niet zonder een stuk weg te slijpen een turbo monteren anders heb je altijd te weinig plaats zie ik overal op?

RE: turbocarburator

Stijn2000 schreef:
en je kan blijkbaar niet zonder een stuk weg te slijpen een turbo monteren anders heb je altijd te weinig plaats zie ik overal op?




Klopt ja. Dat heeft dus niets met turbo's in het algemeen te maken, maar geldt wel voor mini's ja. Als je een metro-turbo-blok inbouwd is er rond de bulkhead te weinig ruimte. Daarvoor kun je een "doos" kopen die je erin kunt lassen, en ruimte creeerd. Of zelf creatief wat ruimte slijpen/lassen.

default

RE: turbocarburator

wat is die ronde klep waar al die slangen toekomen dat dan nog moet aangesloten worden bij een turbo?

daar vind ik zo direct geen uitleg van of voorwat dat moet dienen

RE: turbocarburator

Stijn2000 schreef:
wat is die ronde klep waar al die slangen toekomen dat dan nog moet aangesloten worden bij een turbo?




Plaatje??

RE: turbocarburator

Een leuke discussie, alle aansluitingen, problemen en plaatjes mbt een turbo (carborateur) vindt je hier:

link

O:)

default

RE: turbocarburator

weet er iemand de afmetingen van zo een boks voor een turbo in te bouwen en of je dan nog genoeg plaats hebt voor je kachel?

default

RE: turbocarburator

http://www.turbominis.co.uk/forums/inde ... t&tid=1575
en dan moet je kijken bij nummertje 8 en 9 dat bedoel ik met " die klep" :D

kan iemand me de functie ervan uitleggen

(ik ben alles nu aan het bekijken enz daar mijn mini gestraals is en ik nu wel eventueel al zo een doos kan inlassen. zie ik dat het toch wat te moeilijk is dan laat ik het gewoon zo en laat ik hem zo spuiten)

bedankt

default

RE: turbocarburator

http://www.geocities.com/MotorCity/Down ... aturbo.htm
een leuk linkje waar een turbo ombouw staat

heeft er iemand de afmetingen ook van zo een doos voor die erin te lassen.
mischien moet ik het er al gewoon inlassen dan kan ik later nog altijd zien wat ik ermee doet maar kan ik al geen spijt meer hebbendat het niet meer gaat

RE: turbocarburator

Die 'klep' is een benzinedrukregelaar die de benzinedruk van de brandstofpomp reduceert tot zo'n 3.5 psi (~1 bar) boven de turbodruk (instelbaar met de schroef bovenop).
Daardoor is je benzinedruk in je carb. hoger dan die van je inlaatspruitstuk en wordt de benzine niet de carb. uitgeblazen.

Gr.

default

RE: turbocarburator

heeft er iemand een idee of je kachel er nog in gaat als je zo een bakje erin last?
en ik zit met stuurbekrachtiging dus ik denk dat dat wel wat probemen gaat opgeven als ik naar die sloper kijk die hier staat?

heeft iemand al zo een bakje erin gelast?

bedankt!!

RE: turbocarburator

Ik heb dus zo'n bak in mijn Mini zitten (alleen geen turbo meer, maar dat is een ander verhaal). Ik heb de maten van internet gehaald en er zelf eentje gelast.

Bij mij past de kachel dus nog wel, alleen heb ik de ophangpunten iets verplaatst en komt de kachel iets meer naar voren, maar dat zie je op het eerste gezicht niet eens.

Dennis

default

RE: turbocarburator

en had jij stuurbekrachtiging in de auto zitten?
want ik heb zo een idee dat die stangen die aan het rempedaal vasthangen een beetje in de weg gaan zitten

de kachel wat verplaatsen dat gaat wel goed

RE: turbocarburator

Ik denk dat je rembekrachtiging bedoelt. En ja die heb ik er ook in zitten met dat stangenstelsel, daarom heb ik de bak zelf gelast.

Maar het is dus goed te doen. Ik heb voor extra stevigheid nog eens achter het dashboard een dikwandige ronde pijp gelast.

Dennis

default

RE: turbocarburator

ik bedoelde inderdaad rembekrachtiging.

show om te weten dat dat nog allemaal past
dan moet ik het maar doen denk ik.

nog een laatste vraagje :D

heb je soms nog de afmetingen van dat bakje?

bedankt

RE: turbocarburator

Kijk eens op deze link:

http://www.geocities.com/motorcity/down ... aturbo.htm


daar staan de precieze maten van de bak.

Dennis

default

RE: turbocarburator

[size=75:va55twam][topics samengevoegd - Crispy][/size:va55twam]
Wat zijn de verschillen tussen een standaard hiff44 en een hiff44 turbo.
Wie heeft er foto's

grtzz Martin

RE: turbocarburator

Voor zover ik weet zijn er 2 verschillen; de vlotter is bij de turbo-verie schuimgevuld in plaats van hol, om imploderen onder druk te vorkomen, en er zitten extra afdichtingen om de gasklepspindel. Dat er langs de spindel normaal gesproken een beetje valse lucht naar binnen komt is te verwaarlozen, maar om er nou onder turbodruk mengsel uit te laten lekken vonden ze zelfs bij Leyland niet verstandig...

RE: turbocarburator

Nog een verschil, er zit een retouraansluiting voor de brandstof op.

Dennis

RE: turbocarburator

- De afdichtringetjes zitten andersom op de gasklepspindel, dus om lekken van binnen naar buiten te voorkomen in tegenstelling tot de normale carb., het zijn echter wel dezelfde afdichtringetjes!
- Er zit een klem die de dashpotdemper op de dashpot klemt
- Er zit een extra rubber afdichtring tussen de dashpot en de carb body.
- De aansluitingen zijn iets anders.
- De dashpotveer is zwaarder(yellow)

Een normale hif44 is dus redelijk makkelijk om te bouwen tot turbo carb. ;)

RE: turbocarburator

Een retour op je carb maken lijkt me nu niet direct eenvoudig.

Dennis

RE: turbocarburator

default

RE: turbocarburator

[size=75:2hj5vapu][topics samengevoegd - Crispy][/size:2hj5vapu]
hoi,
mijn vraag is of iemand weet hoe de carbarateur moet aangesloten worden(slangen)evt met plaatje.

of iemand een bedradingschema heeft voor het aantesluiten van de ecu!

alvast bedankt!!
groeten joost

RE: turbocarburator

zoek en gij zult vinden:

http://www.turbominis.co.uk/forums/inde ... t&tid=6298

moet lukken lijkt mij zo.

Succes ermee :D

default

RE: turbocarburator

dank jewel, ja zo zou het moeten lukken met de carburateur,
nu de ecu nog en dan is ie bijna klaar!
groeten joost

RE: turbocarburator

Heey joost

heb je wat foto's voor de nieuwsgierige mede forummers

Jaapio

RE: turbocarburator

Ik heb wat topics over de metro turbo carburateur aan elkaar gehangen, dan staat de informatie wat beter bijelkaar

default

RE: turbocarburator

Even een paar dingen rechtzetten die in dit topic besproken zijn.

Een turbo-hiff heeft dezelfde werking als een standaard hiff. Zodra de gasklep open gaat, gaat er lucht stromen. Onderin de zuiger in het dashpot zitten gaten die zorgen dat er bij een bepaalde luchtstroom een bepaald drukverschil komt tussen bovenkant en onderkant van de zuiger. Door dit drukverschil zal de zuiger meer of minder omhoog gaan. Als de zuiger omhoog gaat, gaat de naald mee. Zo kan er meer lucht doorstromen en ook meer benzine meegezogen worden.

Een paar dingen zijn belangrijk zodra er druk op de carburateur komt te staan.
- Op de vlotterkamer moet dezelfde druk komen te staan als in de carburateur. Anders zou de benzine nooit meegezogen kunnen worden. Door die druk gelijk te houden werkt de venturi nog steeds normaal.
- De benzineaanvoer moet altijd een hogere druk hebben als de turbo-druk, anders wordt het terug de leiding in gepompt. Daarom is een hogedrukpomp met brandstofregelateur nodig. De retourleiding zit niet, zoals eerder in dit topic staat, op de carburateur, maar op de brandstofregelateur.
- Alles waar mengsel komt moet beter afgedicht zijn. Anders komt er mengsel in je motorruimte en daar wordt niemand vrolijk van....

Nog een paar tips voor de mensen die met een turbo-hiff aan de gang gaan. Uit ervaring....
- zorg ervoor dat de pakking tussen de carb en het plenum een gat extra heeft, anders komt er geen druk op de vlotterkamer
- waarschijnlijk zul je de balance-slang aan beide kanten moeten afdoppen. Bij een niet-standaard torbo-setup zal deze slang problemen opleveren bij cruisen.
- Dit alles is al uitgebreid besproken op www.turbominis.co.uk

Groeten,
Remko
Mini Van Compressor

RE: turbocarburator

turbo carb heeft ook andere vlotter (vanwege andere druk in de vlotterkamer) erin zitten en een andere sproeier en naald(natuurlijk)
andere veer boven de demper!
de seals zijn nagenoeg hetzelfde en de carb op zich ook wel alleen op een andere plek de afstelpunten!
ik heb er een paar thuis liggen en heb ze al eens uit elkaar gehaald!
ben je van plan om hem op een normaal blok te zetten of turbo blok?