Ik denk dat geen enkele zogenaamde "aftermarket" uitlaat een type goedkeuring heeft. Als er al eentje in aanmerking zou komen is dat een RC 40 en zeker geen Playmini.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat geen enkele zogenaamde "aftermarket" uitlaat een type goedkeuring heeft. Als er al eentje in aanmerking zou komen is dat een RC 40 en zeker geen Playmini.
Dennis
In duitsland zijn er uitlaatsystemen te koop die een TUV goedkeuring hebben. Lijkt heel veel op playmini. Maar of dit voor belgie van toepassing is .
Linkje, wel ff naaronderen scrollen:
link
Ingediend door HoRiZoN op wo, 23-11-2005 19:59
Voor een originele uitlaat dan, is beste bij een echte mini only dealer?
en wat kost ongeveer een originele uitlaat van een austin mini HLE 1000 van '85?
Hier bij de universele automaterialenzaak ongeveer 50 euro voor een standaard uitlaatje
Ingediend door HoRiZoN op za, 25-03-2006 22:12
[size=75:2br90sgf][Topics samengevoegd-Demelza][/size:2br90sgf]
hey allemaal
ben bezig met restauratie van een hle 1000 van '85 en ik ga nu stilletjes aan beginnen met onderdelen kopen.
de mini was bij vorige eigenaar afgekeurd op de uitlaat, achtersubframe en de staat van 1 band.
maar ik heb toch voor het grote werk gekozen en de mini ligt momenteel volledig uiteen mits ik hem volledig restaureer.
-subframe word toch een nieuwe
-banden, sja, worden toch zowiezo nieuwe velgen met band
- en dan uitlaat. moet ik nu een originele uitlaat terug plaatsen voor de keuring (in belgie) of mag daar een zwaardere uitlaat van een of ander merk onder geplaatst? dan hoef ik geen dubbele koop te doen.
wie kan me helpen?
In Nederland is het zo dat de uitlaat gasdicht moet zijn of er nu een dikke sport pijp onderzit of niet.
Echter voor de politie mag de uitlaat niet meer dan een aantal decibels blazen (licht behoorlijk hoog).
Bel even een garage bij jouw in de buurt op en vraag wat de criteria zijn van jouw uitlaat.
Succes met je restauratie.
Mazzel Jan.
Let op! Laat nooit een politie agent je uitlaat beoordelen op gehoor. Dat mag niet.
Dus als je apk meester zegt dat het goed is, dan kun je er van uit gaan, dat er niets aan de hand is.
Aangezien je al een topic had met praktisch dezelfde vraag heb ik m er even aan gehangen.
Simini schreef:
Dus als je apk meester zegt dat het goed is, dan kun je er van uit gaan, dat er niets aan de hand is.
APK regels zijn anders dan RDW regels .
En het gaat hier over België, dus als ik me niet vergis is dat hier niet van toepassing...
Rene schreef:
Simini":3jx8doer]Dus als je apk meester zegt dat het goed is, dan kun je er van uit gaan, dat er niets aan de hand is.
APK regels zijn anders dan RDW regels .[/quote:3jx8doer]
OK, sorry mijn fout. Meestal zitten op gekochte demper toch een (keur)merk. En op zelf gemaakte niet.
Maar idd, ik ken de regels in België niet.
naar wat ik heb gehoord de laatste tijd kunt ge beter gewoon voor een originele uitlaat gaan. De laatste tijd doen ze zo moeilijk op de keruing dat ge naar het schijnt met een aftermarket uitlaat zeker problemen hebt.
Kijk ook eens op www.how2tune.be , en bij minichat staat ook een heel uitgebreid topic over tuning en keuring in belgie.
[size=75:xkexn7vz][Edit: Link werkend gemaakt-Demelza][/size:xkexn7vz]
[size=75:2fa5wrdb][Topics samengevoegd-Demelza][/size:2fa5wrdb]
heb een 1300cc met originele downpipe met flens
mag ik hier gewoon een buis tot achter trekken en dan een peco uitlaat erachter of moet er nog een pot tussenzitten voor de keuring
ben van belgie dus daar zijn het geen gemakkelijke op de keuring
wie weet er raad hoor het wel
Ingediend door metrodriver op wo, 27-12-2006 15:13
dinny69 schreef:
heb een 1300cc met originele downpipe met flens
mag ik hier gewoon een buis tot achter trekken en dan een peco uitlaat erachter of moet er nog een pot tussenzitten voor de keuring
ben van belgie dus daar zijn het geen gemakkelijke op de keuring
wie weet er raad hoor het wel
## hallo belgie, hier holland
is het niet gewoon zo wat uitlaat betreft:
1. hij moet gasdicht zijn en de uitlaatgassen naar achter de auto brengen;
2. het geproduceerde geluid mag niet boven een nivo-grens komen.
waar die ligt ligt aan de belgen;
3. als er een katalysator inhoort moet die er bij de keuring in zitten, daarna *eigenlijk* ook
groet,
In belgie kijken ze ook min of meer naar de 'originaliteit' van de wagen, of je hem niet te veel hebt omgebouwd.
Groet ron
en om verder te gaan kmet het verhaal van Ron (ayla), in belgie moet een typegoedkeurng op de uitlaat zitten en kan je zelf dus niets maken...
plus dat de meeste uitlaten die verkocht worden geen typegoedkeuring hebben behalve de originele...
nu weet ik dat er mensen bezig zijn met typegoedkeuringen te krijgen voor uitlaten, dus voor de toekomst wordt e.e.a. makkelijker
voor hier in belgie meot er altijd de originele onder dus altijd ombouwen...
Ingediend door metrodriver op wo, 27-12-2006 19:30
Red Flame schreef:
en om verder te gaan kmet het verhaal van Ron (ayla), in belgie moet een typegoedkeurng op de uitlaat zitten en kan je zelf dus niets maken...
plus dat de meeste uitlaten die verkocht worden geen typegoedkeuring hebben behalve de originele...
nu weet ik dat er mensen bezig zijn met typegoedkeuringen te krijgen voor uitlaten, dus voor de toekomst wordt e.e.a. makkelijker
## dus de belgen proberen wat dit betreft ('onzinnige dwingelandij') de duitsers van plaats 1 te verdringen??
(daar moet ook op elke scheet een typegoedkeuring zitten anders vervalt de Zulassung van de auto).
had ik nou nooit achter ze gezocht..
waarom dit regel-gezeur toch altijd??
ja die belgische keuring station trekken graag geld uit ons zakke zeker zelf voor men golf met spoiler
moest ik een tuningsrapport voor betalen
metrodriver schreef:
dus de belgen proberen wat dit betreft ('onzinnige dwingelandij') de duitsers van plaats 1 te verdringen??
(daar moet ook op elke scheet een typegoedkeuring zitten anders vervalt de Zulassung van de auto).
En om het nog ingewikkelder te maken, aan de duitse goedkeuring voor bepaalde onderdelen hebben de belgen niets... Alleen door de belgische wetgever goedgekeurde onderdelen... Hoezo 1 Europa?
Ach ja, maar één mazzel hebben jullie Belgen wel en dat is een heel belangrijke: jullie betalen geen BPM op je auto...
[off-topic aan]
Dat betaal je in elk land van europa, maar in Nederland betaal je het meeste, waardoor dat nieuwe auto's hier ook een stuk duurder zijn dan elders.
In veel gevallen worden auto's tegenwoordig ook zo kaal mogelijk gekocht en worden later aangekleed. Wordt een auto compleet aangekleed aangeleverd, dan betaal je bpm over ook de aankleding en niet de standaard. In het buitenland betaal je vaak alleen deze belasting over de standaard auto.
[off-topic uit]
(b)engeltje schreef:
das een soort belasting op nieuwe auto's
Niet alleen op een nieuwe hoor, op je tweedehands kan ook nog een hoop BPM zitten. Die belachelijke taks is er pas af als je vierwieler acht jaar of ouder is. En ja, we betalen behalve BPM ook nog gewoon belasting, BTW heet dat hier in het schone Holland. Het gevolg is dat een nieuwe auto hier duizenden euro's duurder is...
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Lees het even door.
Ondertussen blijkt de nieuwe wetgeving ivm tunen van auto's weer wat aangepast te zijn, en nu wordt er een onderscheid gemaakt naar bouwjaar van de wagen.
Misschien kunt ge best gewoon naar het keuringsstation bellen om te vragen hoe het nu juist zit, want je hoort de vreemdste verhalen de ronde doen.
Toevallig ga ik zaterdag langs bij een goede kameraad die inspecteur is op de keuring in Eksel. Als ik er aan denk zal ik hem vragen hoe het nu precies allemaal in elkaar zit. Ik laat je dan iets weten.
Paddy
Ik heb een Twin DTM van PlayMini. Er zat een rood foldertje bij, goedgekeurd TUV buitenland. Dat volstaat.
Meenemen naar de keuring en dan wordt je pijp gekeurd en gecatalogeerd onder "tuning" en betaal je iets meer.
Ik betaal een luttele 16 EUR meer.
Zo zat het bij mij toch.
Ingediend door British open op vr, 25-01-2008 17:45
[size=75:kvm3dvsr][topics samengevoegd - Crispy][/size:kvm3dvsr]
Zoals jullie waarschijnlijk weten is de keuring in België een echte ramp. Heb een mooie inoxe DTM uitlaat meer aangezien er geen e-keur op staat is hij afgekeurd
Ik ben op zoek naar uitlaten die gekeurd zijn.
Welke?
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd - lees het eens door.
De zoekfunctie had je al gevonden?
Je kan ook je originele uitlaat bewerken.
schotten eruit halen.
tussendemper leeg halen.
En een sierstukje erop(mits dat wel toegestaan is.)
Ik heb met mijn RC 40 van maniflow helemaal geen probleem gehad bij de keuring. Deze heeft ook geen e-keur.
RE: uitlaat en keuring [Belgie]
Ingediend door HoRiZoN op di, 22-11-2005 21:55
ik kan waarschijnlijk zondag al de mini gaan halen die ik gekocht heb.
Dan kan ik beginnen met de restauratie.
De uitlaat moet zowiezo al vervangen worden.
Maar ik kan mss beter direct al een uitlaat plaatsen die al wat sportiever geluid maakt.
dan denk ik aan de playmini uitlaten van bij minifreak.
Is deze wettelijk gekeurd eigenlijk? (ik ben van belgie, dus belgische wetgeving.