Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

Sinds kort heb ik een 1300 cooper blok uit 91. Met hiff 44, en K&N.

Ik houw deze origineel en ga er niks aan tunen.
wat voor uitlaat is verstandig voor dit blok? Midium bore, big bore?

Hoeveel heeft de uitlaat invloed op vermogen en rij gedrag?

Van mij mag hij niet te veel herrie maken dus ik zet er wel een tussen demper tussen. Ik wil een trekhaak onder mijn Mini hangen dus het zal sowieso een side exit worden, enkel pijps dan.

[wouter edit: typo in titel]

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

de originele uitlaat (rietje) is vrijwel luchtdicht.

ik zou kijken voor een medium bore RC40 met twee dempers in combi met een freeflow of LCB van Maniflow. geeft niet heel veel meer herrie (iets meer door de LCB).

met K&N erbij en een andere naald : voila een stage one kit. scheelt een paar PK en iets verbruik

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

Ik heb in mijn HS4 een Stage 1 naald zitten. Hier zit ook een Maniflow LCB op. Helaas ben ik met deze tegen een drempen op gereden. Daardoor zit er een deuk in en lekt. Geen Co meting. Geen APK.

Is deze naald over te zetten?

Of moet ik voor een Hiff44 een andere naald aanschaffen?

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

Een HS4 naald is volgens mij een uit de A-serie (Axx) terwijl een HIF 1 uit de B-serie moet hebben (Bxx). Dus nee, die kun je niet overzetten.

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

Helaas dat wordt dan even op zoek naar een nieuwe naald.

Valt me op dat de RC40 erg te betalen is.
Ik kwam op deze pijp uit:
http://www.minispares.com/web/Item/RC40/InvDetail.cfm

en deze maniflow:
http://www.minispares.com/web/AddedFrom ... Detail.cfm

Ik heb nu een andere maniflow met Y stuk. Helaas zit hier door de kromme beukel een fikse deuk in. Deze is niet meer recht te krijgen. Ook is deze een bak roest dus een nieuwe zouw niet heel erg zijn.
Het viel mij op dat hier nog al grote prijs verschillen in zitten. Deze is 44 pont, maar je hebt ze al gouw voor 150 pond. Uiteraard wordt dit dan al snel big bore. Daar heb ik dus niks mee te maken.

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

kijk even op marktplaats.nl

er worden daar maniflow lcb's/soms ook freeflow aangeboden (nieuw) voor rond 100 eur ( net zo duur als in GB).

tenzij hij echt helemaal weggeroest is zou ik wel intresse hebben in een LCB met deuken

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

Je hebt een medium bore uitlaat nodig. Zeker geen big bore. Big Bore is voor boven de 100 pk en race mini's die vol gas rijden.

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

He mathijs die dcm trading waar we last spullen hebben aangeschaft voor mijn bakkie heeft een sportex lcbtje voor 60 euros(nieuw). Moet je die maar doen is echt niet duur. Goedkoper zelfs dan minispares in de uk.
link

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

Dat is erg netjes idd. Daar gaan we binnenkort maar weer eens die kant op. Jij moet vast en zeker ook nog het een en ander hebben :D

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

Als je het Cooperblok compleet met alu inlaatspruitstuk en het dubbelpijps uitlaatspruitstuk hebt, kun je die gebruiken en een Maniflow LCB voor dat spruitstuk kopen. Die is speciaal gemaakt voor Cooper carb. en MG Metro.
Maar een normaal LCB is goedkoper en die kun je ook gebruiken met het alu inlaatspruitstuk. Ik heb zelf een RC40 side-exit met 1 demper (en een Maniflow Freeflow spruitstuk). Maakt buiten de auto wel wat herrie, maar in de auto ben je je daar niet van bewust :)
Een Sportex LCB is trouwens veel minder van kwaliteit. Minder mooie verbindingen etc., maar of je echt merkt dat dat minder vermogen oplevert dan een LCB van een goed merk...

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

Ik heb een Hiff44 op Alu inlaat (sportex, niet origineel cooper) verwarmt dus.
Op dit moment zit er dus een LCB onder. Het enigste is dat de deuk bij een van de koppelingen van het Y stuk zit. (en dus ook om de losse pijp van de LCB) Hierdoor is deze aardig onbruikbaar.

Maar welke is dan beter:
De Standaard LCB

of de Cooper manifold freeflow

Kwa prijs maken ze geen verschil, maar ze zien er wel degelijk anders uit.

RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

Lees dit artikel over uitlaatspruitstukken.

Cooper freeflow:
The best all rounder for all road cars where up to 85-ish bhp’s expected. Only slightly restrictive up to 90 bhp. Mid range/drive-ability benefits usually out-weigh slight loss at top- end. Supplied in the better, properly developed stage one kits for most engine sizes.




LCB medium bore:
Engines where 70-110 bhp’s expected. Best used on longer stroke type engines like 1100 and 1275cc units. Gives good over-all performance on race 1000s. Contrary to popular opinion, isn’t best suited to engines where less than 70 bhp’s expected - in fact can be detrimental to power, consequently not recommended.


RE: Uitlaat: medium, big bore? voor cooper blok

Duidelijk bedankt.