Uitlijnen mini 13" banden (175, 50, R13 72V)

RE: Uitlijnen mini 13" banden (175, 50, R13 72V)

Afgelopen zomer heb ik een nieuw subframe achter geplaatst en gelijk ook maar achter geheel verstelbaar gemaakt.
Voor heb ik -1 graad neg camber en de verstelbare trekstangen.

Ik heb het een beetje op het oog uitgelijnd maar de banden moeten nu vervangen worden. Buitenop voor mijn vlak en binnenin achter ook.

Wat is een goede instelling zodat de banden niet (veel) slijten? (Nu was het een half jaar...)

Moet nu toch nieuwe banden kopen, kan ik het geheel uit laten lijnen, is het in de herfst/winter ook een beetje leuker rijden dan op slicks...

gewoon laten uitlijnen bij de bandenboer...

Voor je begint alle speling uit de rubbers halen van je ophanging en frames
Dan je 4 wielen 63mm van top band tot rand van je spatbord afstellen met je hilo's (gelijklastig).
En dan pas laten uitlijnen.
Let erop dat ze het voor precies zetten zoals onder , en pas daarna de centerlijn corigeren met de achterwielen (anders rij je weer scheef).

Voor :
2 graad langere bottom arm.
Caster staat nu bij mij op 6 graden (echt wild).
Chamber = 0.
Toe in/out = 0.

Achter :
20mm wheelspacers.
Toe in 1.5-2 graden.
Chamber = -1.5 (anders breekt hij uit).

Wat heeft dit als voordeel :
Hij loopt rechtdoor dus volledig vlak (grip).
Als je instuurd heb je niet alleen bij de buitenste band grip maar ook bij de binnenste en vlieg je de bocht om (eindhoven-utrecht A2 afslag waalwijk (advies 50kmh) , subaru imp. 90kmh , ik 115kmh met twee man).
Chamber werkt grip dus eigenlijk tegen bij het insturen.
Stel je hebt 3 graden caster en -1.5 chamber (normaal).
Dan staat je binnenste band VLAK (0) als je ongeveer al 1.5 graad hebt gestuurd maar slijten ze als je recht rijd.
De meeste auto's gaan hangen als je over hun chamber + caster heen komt.
Maar 6 graden bij een mini is echt wild en hoe meer je stuurt de meer grip je krijgt......totdat de yoko's niet meer willen.
Oh ja , je moet waarschijnlijk nog ff wat van je voorspatborden weghalen want ze komen zo'n 13-16mm naar voren.
Greetz , Jeroen2 :D
Is wel lachen als je naar 'n gewoon uitlijnstation gaat .... da kunde nie uitlijne bai unne mini ..... eeeeecht bij mij weeeeelllll!!!
____
Bovenstaand is een leuke set-up !

Chamber? Zal wel Camber zijn... O:)
Goed verhaal verder. :)

Wat bedoel je met 20mm wheelspacers? Is dat als extra bij de al brede trommels, dus je hebt dan de 80mm wielbouten nodig? Of bij de smalle trommeltjes, dan zou het weer het zelfde zijn als met de brede trommels... :|

Zal wel hetzelfde zijn als de brede trommels... zo heb ik het iig wel in gedachten om te doen, voorkant zit als wel zo, achterkant moet ooit nog een keertje komen zoals omschreven maar dat komt verderop in mn jarenplan wel :-)