Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Alle auto's hebben een code-naam zodat de eigenaar hem herkent.
De General Lee (niet echt een code-naam) die als eerste vanochtend startte heeft vandaag ook die plaats behouden.
Op m'n site kan je de plot zien.
Jammer dat we wederom geen baan op het terrein hadden , hierdoor heb ik maar een paar auto's kunnen testen vandaag.
Excuses dat we sommige van jullie niet konden helpen of dat jullie ons niet konden vinden doordat ik soms niet op het terrein was.
Hier de top 5 van de auto's die ik wel heb kunnen doen.
1 General Lee met 59,4HP op de wielen en 97,4 op het vliegwiel.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... recht..jpg
2 Taico met 53,6 wiel en 87.9 vliegwiel.
3 Sjon met 44,8 wiel en 73,5 vliegwiel.
4 Nick-name 36,9 wiel en 60,5 vliegwiel.
5 Mpi met 35,8 wiel en 58,7 vliegwiel.
Ik hoop dat we jullie volgend jaar WEL met een baan van dienst kunnen zijn , maar dit ligt in handen van de organisatie van de minisevenclub.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Dit zijn wel hele merkwaardige cijfers. Ik was ook in Utrecht, maar deze vermogenstesten ben ik helaas misgelopen. Hoe is dit gemeten? Gemiddeld zit er een pk of 18 tussen het vermogen aan het vliegwiel en de wielen.

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Ik heb het ook niet gezien hoe dit gemeten te hebben. Ik ben er ook wel benieuwd naar. En 35 voor een MPI, das weinig!! scheelt 30 met fabrieks opgave of ligt dat aan mij?

ik ga de 25ste op de rollerbank, eens kijken wat hij doet!!

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Hmmmm, lijkt me een beetje sterk dat je bak 40 procent van het vermogen opvreet.Verliezen mogen normaal niet verder gaan als een pk of 16. Tenminste bij mijn weten....

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Een mpi is gemiddeld iets van 63pk aan het vliegwiel en van 45 pk aan de wielen.

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Dat bedoel ik. 18Pk dan. Maar je kan mijn niet vertellen dat een versnellingsbak naarmate je meer vermogen hebt meer vermogen op gaat slurpen. Dit is nagenoeg een gelijk pk getal. Scheelt hoogstens als je een andee FD hebt of als je straight cut gears en/of dropgears hebt. Maar al die dingen zouden je minder erlies op moeten leveren als die 18Pk. Hier staan alleen verschillen van oplopend to bijna 40PK....

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

zie mijn response op een nokkenas topic..

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Op m'n auto hingen een paar A4-tjes.
De organisatie had een baan belooft maar deze heb ik wederom niet gehad , zie boven.
Wij werken met 3-axis accelerometers en je motortoeren die we van de storing op je body afhalen.
Hiermee zien we je toeren , acceleratie , vermogen , koppel , wegligging , pitch , roll , remafstand , hobbels in het wegdek , etc , etc.
Wij kunnen ook plotten op het circuit en lezen je auto uit na een heat of een paar laps.
Met deze meter kun je je auto helemaal opzetten voor de racerij en niet alleen je motor maar ook wegligging , remmen (voor + achter) , vering , etc.
EN veel precieser dan een rollenbank.
Nadeel is wel dat je telkens tussen een afstelling even een stukje moet rijden.
Een pro/semipro rijdt zoizo en hebben ook geen rollenbank op het circuit , die gebruiken deze meters.
Greetz , Jeroen2 :D
P.S. bij Mparts zijn deze meters overigens te koop en kan je een afspraak maken om je auto te laten meten.

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Ok dat betekent dus dat het vermogen aan de wielen die via deze methode bepaald wordt niet te vergelijken is met wat op een rollenbank gemeten wordt. Want met zo'n acceleratie meter in de auto neem je dus ook de luchtweerstand en rolweerstand van de achterwielen mee, niet alleen de verliezen in de versnellingsbak en rolweerstand van de voorwielen

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

jeroen2 schreef:
Wij werken met 3-axis accelerometers en je motortoeren die we van de storing op je body afhalen ...... EN veel precieser dan een rollenbank.



Zo, boute uitspraak. Je meet acceleratie. Doe je ook een weging van de auto om de massa te bepalen? Acceleratie en massa zijn gerelateerd door vermogen. Van de massa op kenteken klopt over het algemeen geen hout, dus hoe precies is die meting dan, in procenten? (reken je je eigen gewicht, rond 10% van het totaalgewicht van het voertuig tijdens de meting ook mee?) Hoe jij veel preciezer kan zijn dan een goede rollenbank (die simpel remkracht x arm uitrekend) moet je me toch even uitleggen...

Alvast bedankt voor die uitleg,

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

jeroen2 schreef:
Jammer dat we wederom geen baan op het terrein hadden , hierdoor heb ik maar een paar auto's kunnen testen vandaag.



Lijkt me ook bloedlink, tenzij je een hele strook van het terrein met hoge hekken afzet. Maar dan blijft er wel erg weinig over voor de clubdag. Lijkt me daarom ook sterk dat de club zoiets zou hebben beloofd. Of had je er een stukje van het terrein voor gehuurd van de club? Misshien kan je er bij een volgende clubdag een stukje terrein bij huren, bijvoorbeeld dat stukje weg op de parkeerplaats parallel aan het stuk dat de club huurt. Is dat wellicht een suggestie?

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Oh ja, nog één technische vraag. Stel dat je de accelleratie en de massa accuraat hebt, hoe zit het dan met de luchtweerstand? Twee verschillende modellen auto's met gelijke massa en vermogen zullen verschillende accelleratie vertonen. Kan je de luchtweerstand ook bepalen en ingeven in de berekening?

P.S. Ik heb zelf ook zo'n soort meter, hoor, deze: G-Tech, maar die gebruik ik alleen ter vergelijking. Meting doen; motor veranderen en auto opnieuw wegen; nog een meting doen. Resultaat is niet absoluut maar wel procentueel accuraat.

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Lief zijn tegen elkaar, enthousiasme moeten we stimuleren.

Groet ron

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Oh sorry, ik wil helemaal niet bot doen, maar mijn (kennelijk beperkte) verstand van zaken riep deze vragen op. En aangezien Jeroen2 iets verkoopt neem ik aan dat'ie verstand van zaken heeft en het mij dus kan uitleggen. Maar ik zal proberen het volgende keer wat aardiger te formuleren.

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Hoi,

Ik heb ook mijn twijfels over de nauwkeurigheid apparaat maar het lijkt me wel leuk dat de MSCN eindelijk eens een baan regelt voor zo'n meting. En over veilig moeten ze niet inzitten. Want bochtjes gummen met STV kan ook gewoon.

Theoretisch lijkt me het mogelijk om met zo'n apparaat een goede meting te vinden. MAar ik denk dat er wel erg veel parameters voor nodig zijn. Dus het lijkt me leuk als er resultaten zijn van gemeten waarden met dit apparaat en de rollerbank!

Mvg Cyril

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

cyril schreef:
En over veilig moeten ze niet inzitten. Want bochtjes gummen met STV kan ook gewoon.



Maar dat gebeurd achter de hekken. Hiervoor zou dan, als ik het goed begrepen heb, een baan van 400 meter lang afgezet moeten worden. Dat zou dan zelfs ook een deel van het stuurproefterrein in beslag nemen. En daarnaast, als de club deze vraag honoreerd, wie of wat is dan de volgende en hoeveel ruimte heeft die dan nodig? Ik vind het al heel aardig dat alle commercieele bedrijven gratis op het terrein hun winkeltje mogen opzetten, maar die mensen sponsoren ook de club, zie de banners op deze site. Maar ja, da's allemaal slechts mijn mening.

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Hugo schreef:
Acceleratie en vermogen zijn gerelateerd door vermogen.



:?

Typefoutje ??

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Inderdaad, is gecorrigeerd.

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

marc26 schreef:
Dit zijn wel hele merkwaardige cijfers... Gemiddeld zit er een pk of 18 tussen het vermogen aan het vliegwiel en de wielen.



Ik denk dat dat komt doordat de meting in de 2e versnelling gebeurt. Op een rollenbank meet je in de 4e, dan mis je de 2 overbrengingen heen en terug naar de secundaire as. Die 2 verbrengingen zijn beide schuin vertand. De bekende 10 - 15 pk bakverlies is in de 4e versnelling (correct me if I'm wrong, Jeroen2).

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Little off-topic;

bij MITP hebben ze een echte rollenbank staan, kan je gratis op.

TOen ik er was in 2003 (geloof ik) was ik erbij toen de Simsonbug van Ivo (die oranje badkuip) werd gemeten; 115 pk aan de wielen...

Volgende keer zal ik eens een meting doen bij je Jeroen, ben benieuwd wat jouw methode aan pk's oplevert.
Speedcentre meet iig 90,2 pk :)" title="Evil" />

O enne, 122 Nm vanaf 2300 rpm en dan geen koppelkromme verder maar een koppelvlakte ;)

RE: Uitslag van de vermogens testen Utrecht 16-10-2005.

Zo'n vermogenstest is misschien de uitgelezen gelegenheid om de meerwaarde van dit dingetje te bekijken.