uitvallen door te koppelen

RE: uitvallen door te koppelen

nou de titel zegt het al...

ik heb me blokje opgevoerd met vliegwiel, opboren, zeg maar alles..
maar nu als ik me bokje warm laat worden (water temp op ''N'' ) en dan de koppeling in trap valt die stil en doet daarna gewoon helemaal niks meer, de start motor krijgt hem niet meer rond. Terwijl die als die koud is gewoon goed rond draait.

nou schijnt het te liggen aan het druk lager op je krukas achter het tandwiel waar je je koppelingsplaat op schuift. die moet een speling hebben van 0.18mm nou had ik die op >0.10mm iets te klein dus. ik had hem vanochtend op 0.20mm gezet maar precies het zelfde verhaal. het lijkt wel of die nog steeds teveel uit zet en dan vast loopt???.... ik heb er een orange diaphram op zitten...

dus weer alles open gemaak en hem op 0.35mm gezet en die 2 moeren voor het afstellen van je koppelings slag versteld tot +/-5mm toen weer warm laten worden.. het leek wel als of het minder werd maar viel weer stil... ik weet niet of die uit valt als die gewoon wam word zonder dat je de koppeling gebruikt. heb ik niet kunnen proberen omdat die als de warm is gewoon niks meer wil doen...

hebben jullie ooit zo iets gehad?? of weten jullie wat ik hier aan moet doen??
ik zit er namelijk mee dat ik maandag apk keuring heb. en dat ik de afspraak van afgelopen woensdag al heb moet laten schieten omdat die afsloeg...

gr daan

RE: uitvallen door te koppelen

Is je krukas geslepen geweest?
Heb hetzelfde gehad met een geslepen krukas waarbij de verkeerde lagers geleverd waren om de axiale speling op te vangen (niet gecontroleerd).Hierdoor werd de krukas weggeduwd telkens de koppeling ingeduwd werd.Start de motor koud met ingetrapt koppelingspedaal?

RE: uitvallen door te koppelen

dat ga ik eens controleren vandaag.

ga ook alles terug bouwen met de gewone standaard diaphram en dan kijken of het werkt.

gr daan

RE: uitvallen door te koppelen

Heb nu de orginelen diaphram er weer op zitten en +/-0.45mm spelling op het tandwiel waar je koppelings plaat over schuift.
Nu kan ik wel koppelen met en warme motor maar als ik heb uit zet kan ik hem niet meer starten :?
De startmotor heeft er dan heel veel moeite mee, dit ligt niet aan de accu of de startmotor.

..???...

RE: uitvallen door te koppelen

hoi daan.. wellicht kan ik een keer tijd maken en meekijken.. je weet maar nooit of je dan een ingeving krijgt.

ik kan overigens niet echt een bedenken waarom dit gebeurd.

p.s. mij mobiel is off line voor uitgaande gesprekken.. ja je kan dus wel bellen :)

RE: uitvallen door te koppelen

oke vond het al zo stil van uit jouw hoek :P

maar ik heb het voor elkaar, en beetje dan ik kan er weer mee rijden alleen dan moet ik hem niet uit zetten dan is het meteen over... heb trouwens wel weer apk zonder problemen en met een motor die het dus niet meer deed als je hem uit zet.... maar ook heel vreemd stond net met en warme motor net 15min gereden voor de garage ff gas tegeven... zet hem uit en start heb ff om te kijken of die het doet en hop daar ging die :? , nog en keer proberen uit en dan aan maar dat deed die niet meer..

blokje gaat er weer uit deze week...

zal wel melden wat er aan het handje was... maar mocht iemand een idee hebben GRAAG!!!

gr daan

RE: uitvallen door te koppelen

hey..

ik heb nog eens wat rond gevraagd.. iedereen komt met het zelfde..axiaal speling niet goed.

KC's suggestie:

[i:15l9elo1]Sounds like either too much crankshaft end float (probably be able to
feel this on the crank pulley. With engine not running, get a hand on
the front pulley then get someone to depress the clutch pedal. If you
can feel it move - too much end float. [u:15l9elo1]OR the other problem is -
crankshaft centre main thrust washers in the wrong way round.[/u:15l9elo1] If
there's
no big end float issue - get the motor out and check it before running
the engine again. If it is that and you keep running the engine/trying
to use clutch - it'll destroy the thrust washers and the crank..[/i:15l9elo1]

nog wat andere suggesties vanuit een andere hoek:

[i:15l9elo1]If it stalls when the clutch is depressed, easiest thing to check is thrust bearing clearance - with the engine off have someone press the clutch and see if the harmonic balancer moves more than .008" (press it back towards the engine with a screwdriver, then push it out with a screwdriver if no buddy. Check that the clutch and throwout bearing clearance is adjusted properly per the manual - it can easily be adjusted to overthrow the clutch. Make sure the throwout bearing is good. [u:15l9elo1]It's easy enough to install the thrust bearings backwards on this engine - not easy to check without tearing it down.[/u:15l9elo1] Listen for obnoxious noises when the clutch is depressed.

If all else fails take it apart...it could be the output drop gear binding on the clutch splines or the crank tail, no thrust clearance on the output gear, etc. Mini engines, God love 'em, are a royal PITA. [/i:15l9elo1]

Ik zeg: helemaal opnieuw opbouwen.

RE: uitvallen door te koppelen

MAAR waarom zit me blokje vast als die warm ( en beetje maar ) is??

want nu kan ik gewoon weer koppelen en alles... alleen als ik hem uit zet zit die vast..

maar die 2 oplossingen gaan er allebij van uit dat ik te veel spelling zou hebben op me krukas... maar als ik teveel spelling zou hebben en paar tiende ofzo dan zou het mischien gewoon verrot lopen ofzo ( als je het al merkt ) en zou die niet vast mogen slaan.

ik heb en testje gedaan;

motor laten lopen nergens aan zitten gewoon +/-1600 toeren voor iets van 2 a 3 minuten en dan uitzetten en weer starten NIKS krijgt heb gewoon niet rond..

maar na een stukje rijden zeg maar 10 minuten zodat de olie ook warm is en dan voor de garage ff en paar keer flink gas geven zodat die echt warm ( lees heet ) is. dan uit zetten en meteen weer starten. dan wil die wel en die keer dat ik het deed gewoon meteen zonder problemen... had er wel iets moeite mee maar niet veel. motor uit gezet en weer starten NIKS gewoon weer niet rond komen...

nou denk ik dat omdat die het al doet als het blok niet echt warm is dat het me zuigers zijn...
aluminum zet sneller uit dan gietijzer waardoor als de gaten teklein zouden zijn de speling opeens veel minder word en dus vast loopt...
en als die warm is de speling mischien weer net zo is dat die hem rond krijgt maar zodra die ook maar ff stil staat en de temp weer ophoog loopt de speling weer zo is dat die vast loopt..

gr daan

RE: uitvallen door te koppelen

@Daan, heb je ook de test gedaan die door KC (via SirYun) aangeraden wordt? laat iemand de koppeling intrappen en voel zelf of de krukaspoelie (radiatorkant) beweegt.
Het gaat dan om verkeerde speling in:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/mainson.gif
nrs 5 en 6.

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... pprigr.gif
nr 1 heeft een schuin kantje aan 1 zijde, als ie verkeerdom gemonteerd zit gaat het ook fout

Ik heb ook vaker gehoord dat die axiale speling een probleem kan geven zoals jij omschrijft (zeker met een oranje drukplaat, die is zwaarder en geeft dus meer druk op de as (juist in axiale richting 8) )
door je drukplaat te vervangen verminder je misschien het effect, maar los je het probleem niet op ... openmaken en nameten dus !

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: uitvallen door te koppelen

@Theo, ik heb die test van KC nog niet gedaan maar het blokje gaat er van het weekend toch ff er uit om toch alles na te meten...
vooral me zuiger speling, want volgens mij klopt dat niet helemaal..

gr daan

RE: uitvallen door te koppelen

Ik heb me blokje er nu half uit hangen, en heb me boringen op gemeten met en 3 puntsmeter ik kom op 72.14mm

alleen kan iemand mij vertellen wat de boring moet zijn voor minispares zuigers 21253.060 ???...

gr daan

RE: uitvallen door te koppelen

standaard boring is 2.780 inch +60 =2.840=72.136mm. zou wel eens tikje krap kunnen zijn.

zo even uit het hoofd. zou je ergens rond 20 duizendste inch extra mogen hebben (meer mag ook nog)

da's dus .508mm hmm klinkt als veel.

zal nog eens nazoeken.

RE: uitvallen door te koppelen

had het gisteren na gevraagt aan iemand die HBO auto techniek doet. en die zij dat het ongeveer 1% was maar dat lijkt me sterk want dat is das 0.72mm

maar in het haynes boek staat dat de minimalen speling 0.023mm kan zijn.
dus dan zou de boring 72.159mm moeten zijn.

gr daan

RE: uitvallen door te koppelen

probleem is inmiddels opgelost.

nieuwe blok erin en rijden maar. het axiaal lager van me krukas lag er half uit..

gr daan